Bestefar
Det var en sånn typisk norsk sommerdag. Jeg var på vei hjem fra håndballtrening, da jeg fikk øye på en gammel bestefar som lå strødd ut over asfalten. Han var så skjør at han nesten kunne vært laget av knekkebrød, og det var åpenbart at han ikke klarte å reise seg selv. Folk stresset forbi og styrte unna ham, sikkert overbevist om at han var dritings og luktet akevitt på mils avstand. Bestefar lå der og mumlet noe uforståelig mens han strekte hendene ut mot folk. Jeg husker at mamma alltid har sagt: «Du hjelper de du kan, selv om det bare er å låne bort en serviett!» Så jeg gikk bort og spurte: «Trenger du litt hjelp?» Men han gav bare fra seg noen lavmælte grynt og rakk armene mot meg.
En dame som gikk forbi kastet et skjevt blikk og ropte: «Ikke gå bort til ham, du ser vel at han er full! Du får både lus og rabies!» Jeg rakk nesten å bli flau, helt til jeg så at hendene til bestefar var fulle av blod. Da kjente jeg piggene reise seg i nakken, for å si det sånn. Jeg spurte engstelig hva som hadde skjedd, men alt jeg fikk tilbake var mer grynting, og så plukket han opp en bærepose som lå ved siden av ham. Den var stappet med glasskår fra ølflasker. Han samlet et par nye skår opp fra bakken og la dem i posen også. Da skjønte jeg hvorfor han var blodig på hendene. Jeg fant frem våtserviettene mine og tørket ham på hendene. Ærlig talt, jeg ville ikke ha blod over hele min Johnson-genser.
Da hendene hans var så rene de kunne bli, dro jeg ham opp på beina. Jeg spurte om adressen hans, men det var umulig å forstå noe, han bare laget gryntelyder og begynte å veive med hånda mot et bygg i nærheten. Jeg skjønte at han ville hjem til blokka rett borti gata. Han pekte på ringeklokken og viste to tall med fingrene jeg gjettet at det var leilighetsnummeret. Jeg ringte på, og gjennom dørtelefonen hørte jeg en dame som nesten hyperventilerte av bekymring. Bestefar grynta litt til. Sekundene senere kom både en dame og en mann styrtende ut. De kastet seg rundt bestefar og sjekket ham fra topp til tå. Da den første panikken hadde lagt seg, takket mannen meg, løftet bestefar opp, og bar ham inn i oppgangen. Damen spurte ivrig hvordan de kunne takke meg. Jeg protesterte og var på vei videre da hun plutselig ropte at jeg skulle vente. Hun forsvant inn og var tilbake et minutt senere med verdens største kurv med bringebær. «Våre egne!» skrøt hun. Jeg prøvde å takke pent nei, men hun insisterte: «Ta nå, da! Vi var helt fra oss av uro da vi kom hjem fra hytta og bestefar var borte!»
Så fortalte hun historien. Under krigen ble bestefar tatt til fange av tyskerne. Han satt så høyt oppe i systemet at han skadet tunga si for ikke å røpe noe under avhør. Det gikk betennelse i såret, og til slutt måtte de fjerne halve tunga hans. Siden har han nesten ikke kunnet snakke, bare mumle og lage lyder. I borettslaget hadde ungdommer for vane å drikke øl på lekeplassen om kvelden og slenge flasker rundt seg. De hadde til og med sendt klage til politiet, men ingenting skjedde. Barna lekte i alt glasskåret og skar seg stadig. Etter at datteren deres, Lille-Marit, skar seg i foten, begynte bestefar å gå ut for å plukke opp glass, selv om beina hans er svake og vi har prøvd å holde ham hjemme til og med gjemt vekk nøklene. En gang falt han og ble liggende fem timer på den kalde bakken før noen hjalp ham. Tenk på det! Nå holdt vi på å gå ut for å lete, så ringer du på døra med ham, takket være deg.»
Jeg ble stående der med bringebærkurven, ute av stand til å si noe. Jeg bukket klønete (ja, det gjorde jeg) og ruslet hjemover, og halvveis måtte jeg begynne å gråte. Hvorfor er det sånn her i landet vårt? Hvorfor tenker vi alltid bare på oss selv? Kjære alle sammen, hvis dere ser noen som har falt og ikke kommer seg opp, ikke døm dem med én gang og tro det verste. Gå heller bort! Kanskje de trenger akkurat DIN hjelp. Og spesielt til ungdommene: La oss prøve å oppføre oss som folk og ikke som svin!




