Barna kom på besøk og kalte meg en dårlig husmor.
Natten før bursdagen min begynte jeg å forberede maten til feiringen. Jeg ba mannen min om å skrelle grønnsakene og hakke salatene, mens jeg selv stekte kjøttet og lagde de andre rettene. Jeg tenkte at jeg hadde stelt i stand et herremåltid, noe som ville mette hele den store familien min. På selve bursdagen vår tuslet vi sammen tidlig om morgenen ut til bakeriet for å kjøpe en stor, blank og aldeles fersk bløtkake. En kake som barnebarna mine sikkert ville elske.
De første som trillet inn i stua var sønnen min med svigerdatteren og lille barnebarnet, snart etter kom eldste datteren min med sine to barn, og til slutt kom mellomste datteren innom med mann og barn. Alle samlet seg rundt det litt for korte bordet, og skjeene og gaflene tinte i kapp som småklirrende isbiter. Alle så ut til å spise med god appetitt, det var mat nok til alle. Barnebarna ble så mette at de etterlot klissete håndavtrykk på tapetet, og de voksne klarte å søle til både duken og teppet. Og akkurat da vi satte oss med teen, lente eldste datteren min seg mot meg og sa:
Du, det var ganske lite mat du satte frem Vi åt, og så?
Ordene hennes traff meg som en kald duskregn mot nakken. Det var ment som en spøk de andre lo jo men jeg følte meg fornærmet. Jeg forsøker alltid å pakke med noe ekstra til barna, men det er krevende å lage store måltider til så mange. Jeg har bare små kjeler og en gammel ovn, og jeg kan ikke bruke hele pensjonen min på fest og ståhei.
Ikke tenk på det, kjære, hvisket mannen min til meg på kjøkkenet mens vi hentet kaken. Maten smakte så bra at de ville ha mer, det er alt. Du kan bare dele oppskriftene med dem, så kan de lage selv neste gang. Uansett, kanskje de skulle tatt med seg noe selv det er tross alt mange av dem, og bare to av oss, sa han og så ut av vinduet der måken landet på snøen, og hybelstuen forvandlet seg plutselig til en skog med dansende elg.




