Alt begynte onsdag kveld da pappa skrev i familiechatten at vi måtte samles på søndag – ingen unnsky…

Alt startet en onsdag kveld, da pappa plutselig skrev i familiechatten at vi måtte samles på søndag uten unnskyldninger.
At det hastet.
At det var “noe viktig” og at absolutt alle måtte komme.

Jeg fryktet det verste.
Søstra mi og broren min også.
Vi ringte hverandre og tenkte akkurat det samme: sykdom, en alvorlig beskjed, noe forferdelig.

Han ber oss jo aldri på familiesamling. Aldri.
Til og med tanta vår kom helt fra Drammen, for hun trodde det var en slags avskjed eller noe skummelt.

Alle kom med svette hender, klump i halsen og bankende hjerte.

Da vi så han sitte i stua med alvorlig ansikt, sa ingen et ord.
Mamma de er allerede skilt, men hun kom likevel så bekymret på ham.

Han begynte med ord som:
“Det er tøffe tider”
“Livet endrer seg”
“Noen ganger må man ta modige valg”

Han snakket sakte, som om han skulle fortelle oss noe som kom til å knuse oss.
Jeg klarte knapt å puste.
Alle var forberedt på de verste nyhetene.

Og så sier han:

“Jeg trenger litt økonomisk hjelp en periode.”

Vi frøs til.
Men han fortsatte:

“For å starte et prosjekt sammen med partneren min.”

Vi trodde så klart han snakket om en forretningspartner.
Helt til han sa det rett ut, uten flauhet:

“Jeg mener kjæresten min.”

Jenta han har vært sammen med i seks måneder.
Nesten like gammel som meg.

Jeg ble iskald.
Søstra mi måtte svelge hardt.
Mamma stivnet helt.

Alle tanker om sykdom eller tragedier forsvant.
Bare irritasjonen satt igjen.

Han fortsatte: jenta hadde “drømmer”, han ville støtte henne, de trengte penger for å åpne en liten kafé.
Og siden han “alltid har vært der for oss”, forventet han nå at vi støttet ham tilbake.

Jeg kjente så mye sinne.
Ordentlig.

For han har aldri vært der sånn som han liker å fortelle det.
Aldri betalt hele bidraget.
Kom aldri på skoleavslutninger.
Aldri spurt om vi hadde noe å spise.

Men nå nå skulle vi betale for imagen hans foran det nye kjæresten.

Broren min sa rett ut at hvis han vil holde på en ung dame, får han jobbe mer.
At det ikke er vår jobb å finansiere hans sprell.
Han ble fornærmet.
Påsto at dette ikke var et sprell, men kjærlighet.

Søstra mi var nær ved å le høyt.
Jeg sa ingenting, for jeg visste at hvis jeg begynte å snakke, så hadde jeg sagt ting jeg ville angret på etterpå.

Han presset masse for et “familielån”, men kunne ikke skrive under på noe, for han “ville ikke ødelegge tilliten”.

Ingen av oss gikk med på det.

Til slutt reiste han seg sint, sa vi var utakknemlige, at vi ikke kunne støtte folk, og at det er sånne ting som ødelegger familier.
Mamma svarte rolig tilbake:

“Familier går i stykker når noen slutter å ta ansvar for sin rolle.”

Han stormet ut og smelte igjen døra.

Kjæresten hans sendte meg til og med en melding på WhatsApp:
“Jeg visste ikke hva kjærlighet var før jeg møtte ham.”
Altså, tenk det.
Jeg gadd ikke engang svare.

Siden den dagen har han ikke snakket med oss.
Han har blokkert brødrene mine.
Meg sendte han en egen melding der det sto at han hadde “ventet mer av meg”.

Jeg vet ikke om jeg gjorde det rette eller ikke.
Men én ting er jeg sikker på:
Vil han imponere den unge kjæresten sin
da får han gjøre det med sine egne penger, ikke våre kroner.

Rate article
Intigue Life
Alt begynte onsdag kveld da pappa skrev i familiechatten at vi måtte samles på søndag – ingen unnsky…