Alle løy for broren, men det var Vira som følte seg lurt…

Dagboknotat

I natt ble jeg vekket av telefonen.
Datter, det brenner, det brenner hos oss, hørte jeg gjennom snøftingene til mamma, skingrende gjennom lydene av brann, rop og knitring.

Søvnen min forsvant på et øyeblikk.

Mammas hus ligger rundt femten kilometer utenfor Drammen stort, men alt annet enn nytt. Byen vokser, utbyggingen presser seg på, og bygda nærmer seg byen. Jeg prøvde å regne ut hvor gammelt dette huset hadde blitt hvis det fortsatt sto.

Oldefaren til pappa hadde bygd huset, og bestefar bygde på en ekstra sommeretasje. Etter hvert kom en ny runde modernisering, og andreetasjen ble varm og isolert.

Det ble også forlenget, og på siden hadde de satt opp en veranda. Huset virket solid, men det var bare på utsiden. Om vinteren var det trekks, om sommeren rått.

Huset råtnet sakte, men sikkert. Alle forstod det. Egentlig burde det rives, men mamma sto på sitt det skulle renoveres. Hun var sjefen. Pappa var død, og avgjørelsen var hennes.

Jeg har bare råd til å pusse opp, ikke til å bygge nytt, sa hun.

Mamma, du trenger da ikke et så stort hus? For pengene kan vi finne deg et mindre, og det finnes fine tomannsboliger til greie priser, da får du dessuten mer plass til alle dine blomster, prøvde jeg å overtale.

Irene, du skjønner det bare ikke, svarte broren min, Thomas, dette er slektsgården, hjemmet til forfedrene, hvordan kan vi la det gå tapt? Med en skikkelig oppussing blir det som nytt.

Thomas har alltid vært på mammas side, og hun på hans. Mine råd ble alltid møtt med skepsis, selv om jeg mener at jeg ofte så den beste utveien, ikke bare denne gangen.

Til slutt skjønte jeg det: Når brorens neste prosjekt, med mammas støtte, gikk rett i dass, kunne jeg bare heve hendene. De bestemte selv.

Vil dere ha oppussing, så gjør oppussing.

Men du, vennen, mamma ringte ofte vi trenger kanskje bare litt hjelp fra deg, hvis vi mangler noe. Jeg har penger, for jeg solgte leiligheten etter søsteren min, den vi arvet sammen. Den trengte vi jo ikke, den lå altfor langt unna.

Du har solgt leiligheten i Oslo? For å pusse opp dette? Det er jo nok til et nytt helt hus!

Jeg eide bare halvdelen. Den andre halvparten gikk til nevøen min.

Så du fikk ham til å selge, kastet ham ut?

Nei, han kjøpte ut min del. Litt billig, men de hadde ikke mer.

Mamma! Du trenger ikke pengene, og ikke vi heller, du kunne jo bare

Gitt den bort? Jeg har min egen familie.

Kanskje du har rett. Gjør som dere vil. Men hvis dere ikke trenger min hjelp, drar jeg hjem.

En måned senere, kom telefonen midt på natten huset brant. Jeg og mannen min, Nikolai, rakk bare å se restene; det var ingenting igjen å redde.

Irene, vi kan la mamma bo i en av utleieleilighetene våre. Den ettromsen i Skogveien passer bra, leieboeren har nettopp flyttet ut.

Jeg har tenkt på det, men den er jo egentlig din.

Alt vårt er felles, Irene. Moren din trenger hjelp nå. Vi mister noen leieinntekter, men vi har andre leiligheter, og vi har huset vårt.

Men det er jo din.

Ikke tenk på det, vi deler på alt. Hun får bo der, møblene står der, alt hun trenger. Vi hjelper til med å handle litt ekstra hvis det trengs.

Vi flyttet henne, fikk tak i det hun manglet. En dag dro jeg innom uten å si ifra, tok med mat og ville bare hilse på. TV-en sto på i stua, den samme gamle vi hadde gitt henne til jubileet. Og kaffelukt var kaffetrakteren hennes også i live?

Mamma, du sa alt brant opp. Dette er jo TV-en fra jubileet. Og kaffen? Er kaffetrakteren ikke ødelagt?

Hva tror du om meg, da, Irene? Vi fraktet ut alt før oppussingen. Veggene var nakne da det brant. Jeg sa det bare for forsikringen. Hva så? Møblene er hos Thomas.

Men han har jo ny leilighet, har de ikke fått kjøpt skap, sofa? Her er de jo!

Jeg flyttet over tingene mine fra ham også. Han og kona trenger ikke mine gamle laken.

Thomas har kjøpt leilighet? Hvordan?

Hva vet jeg? Han har kjøpt, jeg spurte ikke.

Jeg kjente at mamma holdt noe skjult. Hun fortalte aldri hele sannheten, men tiden svarer for seg. Jeg visste innerst inne hvem hun alltid prioriterte.

Thomas, stakkar, ting glapp for ham, alle lurte ham. Men den som virkelig følte seg lurt var alltid jeg. Her var det også noe muffens.

Hva skal du gjøre med tomta? Det er jo en god plass, du har penger, og forsikringen

Hva skal jeg med den, alt er jo brent. Jeg selger jorda, jeg har tak over hodet nå. Bra å ha en rik datter. Stakkars Thomas, han har jo bare gjeld

Vil du ikke kjøpe deg leilighet for de pengene, da?

Og hva med denne? Skal du jage mor di?

Denne tilhører Nikolai.

Dere klarer dere!

Kanskje vi skal bygge opp huset igjen, et nytt, trivelig et. Se på naboene, fantastiske nye hus

Nei, jeg har bestemt meg. Tomta skal selges. Slik er det, for huset gikk fra far til sønn, og Thomas vil ikke ha noe med bygda å gjøre. Han vil bo i byen.

Jeg tvinger deg ikke.

Nikolai, mamma skal selge tomta.

Hennes valg. Jeg ville heller bygd nytt, stedet er så fint. Faren din elsket å sitte under den gamle lønna.

Jeg syntes det var trist da den døde. Et slags varsel. Kanskje vi burde bygge selv?

Jeg ville gjerne bodd der, vi har jo drømt om eget hus. Ungene hadde blitt glade. De vokser til, kanskje vi får barnebarn hit.

Du dagdrømmer, du.

Hvorfor ikke? Og så kan moren din bo der om hun vil.

Vi bygger, men tomta er hennes. Alt må være formelt, så vi slipper å angre. Vi må kjøpe grunnen.

Men det er jo din mor!

Akkurat derfor. Alt må være på papiret, så hun ikke kan kreve tilbake. Husk Thomas.

Jeg ordner det. Hun legger den vel snart ut for salg. Eller vi kan spørre direkte?

Nei, hun vil trekke ut tiden.

Da kjøper vi bare

Hvorfor samarbeidet dere ikke med meg?

Mamma, du trenger penger, du kan kjøpe deg en god leilighet nå.

Mamma svarte ikke, men leilighet kjøpte hun aldri. Hun ga pengene til Thomas, som uansett rotet bort alt på et dårlig boliglån.

Forsikringen betalte ikke ut, for huset var tomt, alle tingene var allerede ute, og brannen var neppe tilfeldig. De fikk ikke det de hadde håpet på.

Mamma kom iblant på besøk.

Dere har det så romslig her, mens Thomas og familien har trangt, ungene trenger egne rom nå, de har bare to.

Jeg advarte dem, men de ville ikke høre. De burde kjøpt større. Og huset… Jeg angrer nå at jeg ikke ville bygge nytt.

Jeg foreslo jo at vi kunne bygge før brannen. Vi hadde fått til en fin løsning for deg, og vi hadde hjulpet til.

Sant. Nå foreslår jeg at dere flytter tilbake til byen. Jeg gir tilbake leiligheten, og så flytter jeg hit. Kanskje Thomas også vil bo her. Huset skal arves av sønnen.

Du tuller? Da vi bygde huset, var det ikke med tanken på at det skulle gå til Thomas. Hadde det gamle huset ikke brent, hadde han solgt det.

Det er som det alltid har vært. Slektsgården går til sønnen, slik har det vært i generasjoner.

Generasjoner? Huset var 80 år gammelt!

Jeg vil ikke diskutere. Skal vi gjøre en byttehandel?

Bytte huset vårt mot leiligheten? Hva mener du, mamma? Vi hjalp deg bare med å skaffe bolig vi kunne latt være.

Jeg vet at du har gitt alt til Thomas, og at huset og tomta er våre, kjøpt og betalt. Han får ikke dette huset. Men du kan komme på besøk.

En dag kom fetteren min, Morten, på besøk fra Oslo.

Jeg måtte sjekke hvordan dere “fattige slektninger” hadde det. Tante sa dere slet med penger, men se på dette huset!

Sa mamma det? Akkurat

Jeg måtte ta lån, jeg ble ferdig nå akkurat. Jeg har forresten noe til deg, Irene, øredobber fra mamma. Tante ba meg gi dem direkte.

Resten? Tante sa begravelsen at alt gullet var lovet henne, men jeg rakk å gjemme smykkeskrinet. Hun lette jo

Jeg trodde henne ikke, men nå har jeg tatt dem med. Disse skal du ha. Det var mammas siste beskjed.

Godt du gjemte dem. Alt hadde ellers gått til Thomas. Det er alltid penger og goder til ham, vi jobber for alt, mens han bare får.

Ikke gi det til tante, selg det, du trenger det mer. Tante løy, garantert.

Skal du fortelle meg hvorfor?

Det skal jeg.

Mamma kommer sjelden nå, føttene verker. Thomas har det “for travelt”, han er alltid blitt lurt. Jeg og Nikolai har det rolig og trygt, barna trives. Morten besøker oss ofte. Livet går videre, og vi smir vår egen lykke, så godt vi kanJeg tenkte ofte på natten da brannen herjet, og hvordan det gamle huset egentlig brant opp lenge før flammene tok tak. Det var bare minner som hang igjenog de eneste som ikke lot seg rive ned av krangel og tvil. En kveld satt jeg ute på verandaen, så på barnelek i hagen der lønna en gang sto. Blikket falt på øredobbene Morten hadde gitt meg; de glitret svakt i skumringen, helt ekte og helt mine.

Nikolai kom ut til meg, la hånden på skulderen min, og vi satt stille sammen til kvelden la seg rundt oss.

Tror du mamma noen gang blir fornøyd? spurte han lavt.

Jeg smilte vemodig. Kanskje, men kanskje det ikke er så viktig lenger.

Det dunket svakt i mobilen. En melding fra Thomas: “Kan du hjelpe meg å finne barndomsbildene våre? Ungene mine vil se.”

Jeg tastet rolig: “De ligger her. Kom når du vil.”

For plutselig slo det meg: huset hadde aldri vært de skranglete veggene, eller hvem som skulle arve det. Det var ossalle våre diskusjoner, latter, feider, kaffe på kjøkkenbenken, barneføtter på tunet. Det var minnene, og dem kunne ingen ta fra meg.

Neste morgen tok jeg øredobbene ut på kjøkkenet, la dem på bordet foran barna.

Disse tilhørte oldemor. Når tiden kommer, skal dere få dem. Men lov meg én ting, sa jeg, Ikke la dem gå tapt for krangler eller brann. La dem gå videre fordi dere vil det selv.

Barna nikket, alvorlige.

Og ute blinket sola i vinduene våre. Jeg visste, med et lettelse jeg ikke hadde kjent før, at historien min ikke lå i asken av noe nedbrent. Den levde her, i alt vi bygde sammen.

Rate article
Intigue Life
Alle løy for broren, men det var Vira som følte seg lurt…