Å bli alene som femtiåring
«Savner deg, pusen min. Når sees vi igjen?»
Marit ble sittende forvirret på sengekanten, med mannen sin Arvids telefon i hånden. Han hadde glemt den på nattbordet. Plutselig lyste skjermen opp med en innkommende melding. Avsenderen var et kvinnelig navn hun aldri hadde sett før. Marit bladde gjennom samtalen, og tretti års samliv smuldret opp for hvert ord hun leste. Kjærlige ord. Bilder. Planer for helga, mens han visstnok fisket med gutta.
Hun la rolig tilbake telefonen og satt en stund og stirret ut i tomrommet. Klokka tikket i kjøkkenet, naboen så på TV bak veggen, og Marit tenkte på at hun allerede visste hva som kom til å skje nå. Hver replikk. Hvert blikk. Alt dette hadde skjedd før. To ganger.
Arvid kom hjem rundt elleve, sliten og litt mutt. Han kastet baggen i gangen og gikk inn på kjøkkenet, der Marit holdt på å lage seg te.
Hei, Marit. Er det noe å spise?
Uten et ord skjøv hun telefonen hans over bordet, skjermen opp. Arvid grep den automatisk, men skjønte straks alvoret. Ansiktet hans forandret seg med én gang.
Marit, jeg…
Ikke si at det er jobbmeldinger, vendte Marit seg mot komfyren. Ikke nå. Bare vær ærlig, denne gangen.
Han sa ingenting. Satt seg ned og gned seg i panna. Marit snudde seg, lente seg til benken.
Hvem er hun?
Ingen. Bare noe tull… Arvid lette etter et svar på gulvet. Jeg vet ikke helt hva jeg tenkte. Bare dumt.
Dumt, gjentok Marit. Klart det.
To dager etter kom Arvid hjem med en enorm bukett røde roser, sirlig pakket inn i papir. Han satte dem på kjøkkenbordet, og Marit så at fingrene hans skalv.
Marit, kan vi prate litt? Ordentlig?
Hun helte seg et glass vann, satt seg rett overfor.
Snakk du.
Jeg skjønner jo alt. Jeg har dummet meg ut. Det er tredje gangen, ja, jeg vet hva du mener. Men vi har jo levd sammen i alle disse årene, barn og barnebarn… Betyr det ikke noe?
Marit sa ingenting, bare snurret glasset mellom hendene.
Jeg lover, det skal aldri skje igjen. Sier det rett fra hjertet, jeg skjønner ikke helt selv hvordan det ble sånn. Jeg er glad i deg, det er sant. Han forsøkte å ta hånden hennes, men Marit trakk den til seg. Marit, hvor skal du gå? Du blir jo alene som femtiåring. Hvorfor? Kan vi ikke bare… glemme det og starte på nytt?
Marit så på rosene. På ringen på Arvids finger. Hun visste hvor mange ganger hun hadde hørt disse løftene før. For to år siden. Fire år siden. Hver gang i håp om at det var siste gang.
Jeg skal tenke på det, sa hun til slutt.
Bare for å avslutte samtalen.
De neste ukene gikk i en slags tåketilværelse. Arvid forsøkte seg. Kom hjem i tide, hjalp til med det han kunne, var oppmerksom. Men Marit la merke til små og store ting. Hvordan han alltid snudde mobilen ned så snart hun kom i rommet. Hvordan han stivnet ved hvert pling. Hvordan blikket hans gled over de unge kassadamene på Rema, litt for lenge.
Hva er det du ser etter egentlig? spurte Marit en dag da de sto i kø.
Hæ? Ingenting, svarte han, snudde seg fort. Kom, la oss gå ut til bilen.
Men etter hvert begynte han å irritere seg for småting. Bli sint hvis hun kom inn akkurat når han drev med mobilen. Sikkert fortsatte meldingen, bare at han skjulte dem enda grundigere. Marit gadd ikke sjekke. Hun visste nok.
På kveldene lå hun våken og hørte ham puste i mørket. Tankene var ikke om ham, men om seg selv. Hva holdt henne egentlig igjen i dette ekteskapet? Kjærlighet? Hun husket knapt sist hun følte ekte glede med Arvid. Vane? Tretti års fellesskap, minner, to voksne barn. Frykt? Ja, kanskje aller mest det. Hun var førtiåtte. Hvordan skulle hun klare seg alene?
En kveld ringte Marit til datteren. Elise svarte på tredje ring.
Mamma? Har det skjedd noe?
Nei. Eller… Marit lukket øynene. Kan vi snakke helt åpent, Elise?
Selvfølgelig. Hva er det?
Så fortalte Marit. Om meldingene. Om den tredje gangen. Rosene. Løftene. At hun ikke ante hva hun skulle gjøre nå.
Elise lot henne snakke ut.
Mamma, hva er det du selv vil?
Jeg vet ikke, sa Marit ærlig. Jeg vet virkelig ikke.
Greit. Men dette skal du vite: Du må ikke finne deg i det. Bare forstå det. Du skylder ham ingenting. Tretti år? Javel, men det er ikke grunn til å finne seg i gjentatt svik.
Men hvor skal jeg…
Til meg, avbrøt Elise. Jeg har et ledig rom. Bo her til du får hodet på plass og vet hva du vil videre. Du er regnskapsfører, det er alltid bruk for sånne. Vi finner en leilighet til deg. Mamma, dette er ikke slutten på livet. Bare en ny start i en ny by. Om du vil.
Marit ble stille, telefonen klemt inntil øret.
Tenk på det, sa Elise. Jeg støtter deg uansett hva du bestemmer.
Elise maste ikke. Hun fortalte at det var en rimelig bolig til leie i naboblokka, hyggelig utleier. Barnebarna ville blitt lykkelige hvis mormor bodde i nærheten, ikke bare kom innom til bursdager. At det trengtes en erfaren regnskapsfører på helsesenteret borti gata.
Mamma, du skjønner at du har rett på et liv uten ydmykelser?
Marit kjente for første gang på mange år at noen faktisk snakket om lykke hennes lykke. Ikke plikt, ikke tilgivelse, ikke å holde familien sammen for enhver pris. Ren og skjær trivsel.
Utsettelsen med Arvid varte i tre dager. Hun samlet mot, øvde på setningene, våknet om natten med hjertet trommende i brystet. Til slutt sa hun det bare over frokosten, mellom stekt egg og kaffe:
Jeg søker om skilsmisse.
Arvid stivnet med kaffekoppen i hånda, så på henne som om hun hadde startet å snakke samisk.
Hva? Marit, tuller du nå?
Nei.
Kom igjen. Han satt fra seg koppen og flirte. Litt krangling skjer vel i alle forhold. Hvorfor oppropsskilsmisse med en gang?
Dette handler ikke om en krangel, Arvid. Det er tre utroskaper på fem år. Jeg er sliten.
Sliten du? Smilet forsvant. Tror du det er lett å være gift med deg i tretti år, kanskje?
Marit svarte ikke. Drakk opp teen og reiste seg.
Hei, vent! Arvid stanset henne i døråpningen. Hva er det du gjør? Hvor skal du? Hvem vil ha deg nå?
Jeg vil, svarte hun.
Du vil? Han lo, men latteren var hul og sur. Har du sett deg selv i speilet? Femti år snart. Tror du folk står i kø for å få deg, kanskje?
Jeg trenger ingen kø.
Hva er det du trenger da? Arvid lente seg nærmere. Hva har du egentlig bidratt med i dette ekteskapet? Jeg har skaffet alt mat, klær, hus. Hvorfor skulle jeg ville være hjemme om kvelden?
Marit så på ham nedenfra. Det rødblussede ansiktet, åren som pulserte ved tinningen, spyttet i munnviken.
Er det min feil du har vært utro?
Hvem sin ellers? Se på deg tøfler, morgenkåpe, de kjedelige middagene dine… Det er jo dødsens kjedelig! Verken å prate med deg eller…
Han stoppet og slo ut med hånden.
Du har deg selv å takke. Nå spiller du bare stolt.
Marit tok et steg tilbake. Fem år lette hun etter anger hos denne mannen. Håpet på ekte unnskyldning. Det kom aldri. Ikke da, ikke nå. Arvid var bare sint fordi han mistet det bekvemme de strøkne skjortene, middag på bordet, et støvfritt hjem.
Vet du, sa Marit lavt, takk.
For hva nå da?
For denne samtalen. Nå er jeg ikke i tvil lenger.
Han fikk henne ikke til å snu. Han ropte etter henne om utakknemlighet, bortkastede år, at hun kom til å angre. Marit hørte ikke. Hun pakket sakene sine.
En måned senere sto hun i en liten toroms leilighet i tredje etasje, to holdeplasser fra Elises hjem. Kjøleskapet brummet bak veggen, det luktet maling og epler. I gangen lå esker med klær og bøker. Det var skummelt, uvant, men hun slo for første gang på lenge pusten helt ned i lungene.
Barnebarna kom samme kveld. Fem år gamle Marte gikk rundt og erklærte at «her mangler det en katt!». Åtte år gamle Eirik dro med seg sitt gamle teppe, så mormor ikke skulle fryse. Elise tok med gryte med lapskaus og en flaske Crémant.
Skål for nytt kapittel, mamma.
Marit lo. Gud, når hadde hun ledd så fritt sist, uten frykt for at Arvid skulle komme ut og kjefte for bråket?
Et halvt år etter flyttet sønnen Henrik og kona hans med den lille gutten. Han fikk seg jobb og leide leilighet i nærheten. Søndagsmiddagene hos Marit ble tradisjon. Liten trangt kjøkken, latter og stemmer, unger under føttene Elise og Henrik i politiske diskusjoner.
Marit stod med tresleiven i sausen og tenkte på hvor feil hun hadde tatt. Ensomheten hun fryktet mest av alt, var bare en skygge. En lenke hun hadde latt holde seg fanget i tretti år. Den ekte familien, den ekte varmen ja, den var her. Her ble hun ønsket, elsket og verdsatt bare for å være seg selv.
Noen ganger ringte Arvid. Ville ha henne tilbake. Sa han hadde skjønt alt, forandret seg. Marit svarte pent, ønsket ham alt godt, og la på. Ikke bitter, ikke sint. Bare fri, endelig.
Marte nappet i genseren hennes:
Mormor, skal vi i parken i morgen? Endene er kommet tilbake!
Ja, selvfølgelig, smilte Marit.
Livet går videre. Og når du våger å slippe frykten, venter det et helt nytt kapittel du aldri trodde du skulle oppleve. Det er aldri for sent å velge seg selv.




