«Jeg dro på hytta til en 62 år gammel mann. Hans 37 år gamle datter viste meg rommet sitt – og jeg dro hjem samme dag.» Her er hva jeg så

Jeg dro til hytta til en mann på 62 år. Hans 37 år gamle datter viste meg rommet sitt og jeg dro hjem samme dag. Dette var det jeg så.

Når en mann på sekstito inviterer deg med til hytta si, føles det som et skritt videre. Spesielt når dere har vært sammen et halvt år, og alt går bra. Arvid er enkemann, en dannet og belest mann med gode manerer. Jeg er førtitre og har ikke møtt noen så… riktig, etter skilsmissen.

Alt han sa var riktig. Om respekt, likestilling, at han er for gammel for spill. Og jeg trodde ham.

Hytta ligger førti kilometer fra Oslo. Vakker og velholdt, med perfekt klippet plen og roser langs verandaen. Alt er strøkent. Kanskje for strøkent.

Vi blir ønsket velkommen av datteren hans, Ragnhild. Hun er trettisju, ugift, bor sammen med faren og hjelper til hjemme. Arvid presenterer henne med stolthet:

Min høyre hånd. Jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten henne.

Ragnhild smiler. Men smilet er uten varme, bare høflighet.

Kvelden: Den rare følelsen man ikke finner ut av
Vi spiser middag på verandaen. Arvid forteller historier, jeg ler, men Ragnhild er taus. Hun heller opp kaffe til faren, legger mat på tallerkenen hans, sørger for at han har alt innen rekkevidde.

Det kunne vært rørende, hvis det ikke virket så mekanisk. Hun gjør det som en maskin, uten følelser.

Jeg prøver å snakke med henne:

Ragnhild, jobber du med noe?
Jeg hjelper pappa, sier hun kort.
Har du jobbet før?
Ja, men så døde mamma, og pappa trengte hjelp.
Arvid blander seg:

Ragnhild er min engel. Hun forlot meg aldri da alt var tungt.
Han sier det så ømt at det nesten føles privat, som om jeg har overhørt noe jeg ikke burde.

Kvelden tar slutt tidlig. Arvid viser meg gjesterommet koselig, rent, med broderte putetrekk. Jeg legger meg med en udefinerbar uro jeg ikke får satt fingeren på.

Morgenen: Omvisning i huset
Arvid drar tidlig til butikken. Jeg og Ragnhild er alene.

Jeg går til kjøkkenet. Ragnhild lager frokost. Hun sier ingenting. Jeg sier ingenting. Stemningen er spent.

Plutselig sier hun:

Vil du se rundt i huset?
Jeg svarer ja. Hun viser meg rundt. Arvids kontor bøker, gammel skrivepult, lukt av lær og tobakk. Stua antikke møbler, malerier. Alt står perfekt, nesten som på museum.

Vi stopper ved siste dør i gangen. Ragnhild sier:

Dette er rommet mitt.
Hun åpner døren og jeg fryser.

Et tenåringsrom
Foran meg ser jeg et rom for en femten år gammel jente. Rosa vegger. Plakater av norske popband og gamle barndomsidoler. Hyllene fulle av bamser. Sengen med rysjer. Skrivebord med skolebøker og notatbøker.

På kommoden står barneparfyme, spenner med sommerfugler og en dagbok med lås.

Et rom som har stått stille i tiden.

Jeg ser på Ragnhild. Hun står i døra og ser på meg, rolig. Som om hun venter på min reaksjon.

Er… dette rommet ditt? spør jeg.
Ja. Vi har ikke forandret noe siden mamma døde. Pappa vil ha det akkurat som før.
Men… du er 37.
Hun trekker på skuldrene.

For pappa gir det ro. Han sier det minner ham om glade dager.
Jeg ser nærmere på henne. Ansiktet uten sminke. Enkelt hår. En kjole hjemme en kvinne på seksti kunne valgt.

Og jeg innser: Ragnhild lever ikke. Hun står fast.

Hva jeg forstår der og da
Alt faller på plass i hodet mitt.

Arvid er ikke bare en enkemann som savner kona si. Han har frosset fortiden og latt ikke datteren få leve videre.

Ragnhild burde for lengst hatt sitt eget liv, kanskje familie, gifte seg om hun ville, bygge noe for seg selv. Men hun ble værende hos faren. Ikke fordi hun ville, men fordi han aldri slapp henne fri.

Dette rosa rommet er ikke et minne. Det er et symbol. Arvid vil at datteren skal forbli den lille jenta som aldri går fra ham.

Da innser jeg hvis jeg blir, vil han fryse meg fast også, plassere meg i sin perfekte verden, hvor jeg er til pynt. Ikke en partner, men mer en funksjon.

En kvinne som skal tilpasse seg hans regler. Ikke forstyrre. Ikke forlange. Bare være behagelig.

Samtalen med Arvid
Da Arvid kom tilbake, sa jeg at jeg måtte dra med en gang. Han ble overrasket:

Men vi skulle jo være her til søndag!
Beklager, jeg har noen ærend.
Hvilke ærend? Du sa jo du var fri.
Jeg så på ham. På det forvirrede ansiktet, hendene som fiklet med bæreposen.

Og skjønte han forstår virkelig ikke.

For han er dette helt normalt. Datteren bor hjemme, hjelper til, sover på et jenterom og det er ikke rart. Det er sånn han vil ha det.

Arvid, datteren din er trettisju, sier jeg. Synes du ikke det er rart at hun sover på et barnerom?
Han rynker pannen:

Og hva så? Hun trives sånn. Jeg trives sånn. Hvorfor endre noe?
Jeg klarer ikke holde meg og sier med skarp stemme:

Hun er voksen, Arvid!
Ja, og hun kan gjøre som hun vil.
Kan hun? Når snakket hun med noen sist, om ikke deg eller meg?
Han blir taus. Så sier han:

Jeg skjønner ikke hva du mener.
Og jeg forstår han vil ikke skjønne. Han vil leve i sin verden der datteren alltid er liten og kvinner rundt ham aldri får endre noe.

Jeg dro hjem samme dag.

Hva jeg forstår om meg selv
I en uke tenkte jeg på om jeg overdrev. Om han bare er litt spesiell?

Men så husket jeg blikket til Ragnhild. Den sørgmodige stemmen. Lydigheten.

Dette er ikke bare særheter. Det er et fengsel.

Arvid holder datteren fanget i sorg og gir henne ikke mulighet til å leve videre. Og hvilken som helst kvinne i hans liv kommer han også til å prøve å plassere inn i sitt system.

Jeg vil ikke være en porselensdukke i noens hjem. Jeg vil ikke leve etter andres regler. Jeg vil ikke bli enda en Ragnhild.

Arvid ringte flere ganger etterpå. Forsto ikke hva som skjedde. Ba meg forklare. Men hvordan forklarer man for en som ikke vil lytte?

Kvinner, har dere møtt menn som holder voksne barn i psykisk avhengighet?

Menn, hva synes dere er det greit at en voksen datter bor hos far i barnerom?

Ærlig er det mulig å bygge et forhold til noen som ikke har sluppet taket på fortiden?

Eller skal man bare leve slik man selv vil, og la være å høre på råd utenfra?

Rate article
Intigue Life
«Jeg dro på hytta til en 62 år gammel mann. Hans 37 år gamle datter viste meg rommet sitt – og jeg dro hjem samme dag.» Her er hva jeg så