Sønnen min tar plutselig med seg forloveden hjem. Så snart jeg ser ansiktet hennes og hører navnet, tar jeg umiddelbart opp mobilen og ringer politiet… Følelsen av at gulvet forsvinner under meg slår inn. Jeg kjenner henne. Gud, som jeg kjenner henne godt. Aldri trodde jeg at jeg skulle være i stand til å gjøre noe slikt…
Det tok bare tre måneder før jeg la merke til at sønnen min hadde forandret seg. Han tilbringer mer tid ute, kommer hjem sent, og går rundt med et smil jeg ikke kjenner igjen. En kveld under middagen kremter han sjenert og forteller at han har fått seg kjæreste. Jeg slipper nesten gaffelen i bakken. Hverken jeg eller kona har noen gang hørt om henne. Ikke navn, ingen detaljer, ikke et eneste bilde. Helt ukjent.
Vi møttes på kaféen ved Universitetet i Oslo, sier han. Hun… hun heter Ingrid.
Navnet hans sies lavt, nesten som en hemmelighet. Men han uttaler det med stolthet. Ifølge sønnen min er Ingrid svært beskjeden og redd for familiesammenkomster. Selv om jeg får en merkelig følelse, prøver jeg å ikke legge meg borti. Barna vokser opp. Men etter tre måneder kommer bomben han har fridd.
Vi insisterer på å møte henne. Vi må tross alt bli kjent med vår fremtidige svigerdatter. Jeg bruker hele dagen på å lage middag og brette servietter, mens kona velger ut de beste kjøttstykkene vi har. Vi vil ta henne imot ordentlig. Men jeg kjenner et ubehag vokse innvendig.
Da døren åpnes og de to kommer inn, føles det som om rommet endrer seg. Sønnen min lyser opp som et barn på julaften. Og hun… Ingrid… I et øyeblikk glemmer jeg å puste. Det er noe i trekkene hennes som virker så uendelig kjent, som en glemt melodi jeg plutselig kjenner igjen. Så presenterer hun seg rolig med navnet sitt, og det klikker på plass i hodet mitt. Alt blir opplyst.
Ingrid, kom så går vi ned i kjelleren og velger ut vin til middagen, sier jeg rolig. Altfor rolig.
Jeg leder an, men lar henne gå foran. Kjelleren er sval og lukter svakt av gamle eikefat. Når hun er inne, smetter jeg raskt ut og låser døren. Jeg hører henne rope svakt på innsiden.
Når jeg kommer opp igjen, ser jeg på kona og sønnen min. Ansiktene deres er likbleke.
Nå ringer vi politiet, sier jeg lavt. Jeg har noe dere må få vite.
For ti år siden forsvant nabojenta, datteren til våre nærmeste naboer. Hun het Ingrid. Vakker, stille, med store øyne. Hun var ofte hos oss, hjalp til i hagen og lo sammen med sønnen min. Jeg trodde hun hadde hele livet foran seg. Så forsvant hun. Tingene hennes ble funnet ved Akerselva, og politiet snakket om en ulykke. Men kroppen hennes ble aldri funnet. Den siste dagen hun ble sett, lot jeg henne ringe fra kjelleren vår for å bestille drosje. Det var siste gang noen så henne.
Spørsmålene har jaget meg i årevis. Og nå står det en kopi foran meg. Samme ansikt, samme øyne.
Pappa, du er gal! roper sønnen min. Hun skjønner ikke hva du snakker om!
Likevel sitter følelsen dypt i magen. Jeg vet at jeg tar sjelden feil.
Vi ringer politiet.
Ingrid sier ikke et ord i kjelleren. Ingen rop, ingen hamring på døren. Bare en isende taushet.
Når politiet kommer og ber henne komme opp, forventer jeg noe desperat. Men hun går rolig opp, som om hun har ventet på dette øyeblikket.
Du ligner på en jente som forsvant for ti år siden, sier politibetjenten.
Ingrid smiler. Kaldt.
Jeg vet det, svarer hun.
Avhøret varer i to timer. Vi blir sendt hjem for å vente. Men etter bare én time er politiet tilbake bleke og nervøse.
Hun er borte, sier en av dem. Forsvunnet. Hun var inne i rommet, og overvåkningskameraene viser ingen ting. Hun gikk inn, men ingen så henne forlate. Det er som om hun er oppløst i luften.
Alt raser sammen under meg.
De neste dagene er et kaos av fortvilelse. Sønnen min unngår oss, smeller med dørene, og beskylder meg for alt. Han elsket henne. Og bak raseriet ser jeg forferdelsen i øynene hans.
Den tredje natten er han også borte.
Vi leter gjennom huset, garasjen, gata ingenting. Kona går ned i kjelleren… og roper på meg med dirrende stemme.
Der, på vinhyllen, ligger et pent brettet brev.
«Ikke let etter oss. Jeg kommer tilbake når jeg kan. Ingrid»
Ved brevet er det festet et gammelt fotografi: meg, sønnen min, og ei annen jente. Ingrid. Den ekte. Hun ser mot oss slik man ser på familie. På hjem.
Fotografiet har ligget her i årevis. Men hvem har lagt det fram nå?
En uke går. Døren ringer tidlig en morgen. Sønnen min står på trappen. Han ser eldre ut innsunkne kinn, mørke øyne.
Pappa hun er ikke et menneske, hvisker han.
Alt stivner inni meg.
Han forteller:
For ti år siden, etter forsvinningen, ble Ingrids kropp funnet. Men hun levde… på et vis. Kroppen fungerte ikke. Forskere et eller annet hemmelig prosjekt prøvde å gi henne livet tilbake. Ikke med medisiner eller gjenoppliving. Noe annet. De bevarte bevisstheten hennes i en kunstig kropp. Men minnene var i stykker og kom bare glimtvis.
Hun så deg og husket, sier sønnen. Det ble for mye.
Ingrid kom tilbake med vilje. For å fullføre det som begynte for ti år siden. For å hente frem det siste hun alltid glemte. Kjelleren vår. Den siste telefonsamtalen. Ordene hun fikk høre før hun gikk mot elva.
Det løper en isende strøm langs ryggen min.
Hva var det hun husket? spør jeg lavt.
Sønnen rekker meg enda et brev.
«Den kvelden sa du: Gå hjem alene, det er viktig. Jeg stolte på deg. Resten er bare vann.»
Jeg legger hånden over munnen. Den ene gangen husket jeg feil, jeg var sikker på at faren hennes ventet i bilen.
Det var en feil. En katastrofe som kostet henne livet.
Hun har tilgitt deg, sier sønnen lavmælt. Men hun klarte ikke tilgi seg selv. Derfor kom hun tilbake.
Hvor er hun nå? spør mannen min.
Sønnen rister på hodet.
Hun gikk til vannet. Tilbake der alt startet. For alltid.
Den kvelden står vi tre ved elvekanten. Vannet sildrer, kaldt og ugjennomskinnelig. Vinden river i oss. Jeg legger en hånd på skulderen til sønnen min.
Da ser vi henne en skikkelse langt ute på broen. Hun står stille som en statue, snur seg mot oss, og legger hånden mot hjertet i en takknemlig gest.
Så forsvinner hun. Som et speilbilde visket ut av en bølge.
Sønnen min er taus lenge før han hvisker:
Hun var halvt maskin, men hun hadde et ekte hjerte.
Jeg nikker. For nå forstår jeg: det er minnene som plager meg, ikke politiet, ikke mannen min. Og Ingrid kom ikke tilbake for å hevne men for å gjøre det uferdige ferdig.
Siden da har kjelleren vært tom. Men av og til, når jeg går forbi, synes jeg å høre den svake lyden av vinflasker som klirrer som et hviskende pust:
«Jeg husker alt. Og jeg tilgir.»
Det er det skumleste og varmeste et menneske kan få høre.




