Da svigerdatteren min, foran alle, sa at «det er ikke nødvendig at du kommer så ofte lenger,» kjente jeg hvordan barnebarnet mitt holdt hånden min enda hardere, som om han skjønte mer enn han egentlig burde.
Det var søndag. Den samme søndagen hvor jeg i årevis hadde kommet til sønnen min for å spise middag. Jeg hadde med hjemmelaget eplekake fortsatt varm, pakket inn i et kjøkkenhåndkle, akkurat slik min egen mor pleide å gjøre det.
Jeg ringte på døren. Sønnen min åpnet med et smil.
Mamma, har du bakt igjen?
Bare litt eplekake, svarte jeg.
Så hørte jeg stemmer fra stua. Det viste seg at de hadde gjester noen venner av svigerdatteren min. De satt alle rundt spisebordet.
Jeg satte eplekaken på kjøkkenbenken og hilste beskjedent.
God dag.
Noen nikket tilbake, andre så så vidt på meg. Jeg er vant til det. I min alder lærer man seg å ikke ta for mye plass.
Jeg satte meg ved siden av barnebarnet mitt. Han lente seg straks inntil meg.
Bestemor, har du bakt eplekake igjen?
Ja, svarte jeg og smilte. Din favoritt.
Gleden hans var så oppriktig, det varmet hjertet mitt.
Men svigerdatteren min Ingrid kastet et blikk på kaken, og deretter på meg.
Kari, du skulle ikke ha brydd deg, sa hun. Stemmen var høflig, men kjølig.
Det er ingenting, svarte jeg rolig. Jeg er bare vant til det.
Hun sukket lavt og så på vennene sine.
Vi har bare prøvd å endre litt på rutinene i det siste.
Det ble stille i stua. Ingen sa noe.
Jeg forsto ikke først hva hun mente.
Hva vil dere endre? spurte jeg.
Hun smilte, men det var ikke varme i smilet hennes.
Vi tenker bare det er kanskje best for oss å ha litt mer rom som familie.
Sønnen min satt ved hennes side. Han sa ingenting.
Jeg så på ham noen sekunder. Han unngikk blikket mitt.
Da skjønte jeg det.
Betyr det at jeg ikke skal komme lenger? spurte jeg lavt.
Hun hastet med å si:
Ikke sånn, bare ikke så ofte.
Barnebarnet mitt så fra meg til henne.
Men bestemor kommer jo hver søndag.
Ja, svarte hun. Men kanskje det er på tide å gjøre noe annerledes.
En av gjestene vridde seg ukomfortabelt. En mann hostet, som om situasjonen var pinlig.
Jeg så på hendene mine. De gamle hendene, som i så mange år hadde laget mat, vasket, holdt dette hjemmet oppe, da sønnen min var liten.
Så reiste jeg meg.
Greit, sa jeg rolig.
Sønnen min så endelig på meg.
Mamma
Men han fullførte ikke.
Jeg gikk ut på kjøkkenet, tok kaken og la den tilbake i posen.
Nei, nei, sa svigerdatteren fort. La kaken bli igjen.
Jeg så på henne.
Nei. Jeg gir den til naboen. Hun blir alltid glad.
Da reiste barnebarnet mitt seg.
Bestemor, ikke gå.
Stemmen hans var lav, men alle hørte det.
Jeg knelte ned ved siden av ham.
Vi sees igjen. Bare på en litt annen måte, sa jeg.
Han gav meg en lang og varm klem.
Jeg reiste meg og så på sønnen min.
Ikke bekymre deg. Plassen dere ønsker er deres.
Han så ut som han ville si noe, men ord kom ikke.
Da jeg lukket døren bak meg, var luften kjølig. Men inne i brystet mitt var det underlig rolig.
Noen ganger må man trekke seg tilbake, ikke fordi man er svak, men fordi man respekterer andres grenser.
Men en ting klarer jeg ikke la være å tenke på:
Var det rett å gå stille min vei eller burde jeg ha delt alt det hjertet mitt rommet med sønnen min?
Slik er livet. Man må våge å slippe taket, selv om hjertet ennå holder fast.




