Jeg fant pappa, 87 år gammel, på kjøkkenet. Med skjelvende hender prøvde han å grave ut tykk havregrøt rett fra kjelen. Han hadde ikke slått på komfyren redd for å glemme å stenge av gassen og kanskje gi meg «grunn» til å få ham inn til Oslo, på et sykehjem.
Jeg dro kjelen ut av hendene hans.
Pappa, hvorfor varmet du den ikke opp? Jeg har jo kjøpt mikrobølgeovn til deg! sa jeg irritert. Havnet i fire timer med kø fra Drammen, og tålmodigheten var tynnslitt.
Han møtte ikke blikket mitt. Bare så ned på det gamle linoleumgulvet på kjøkkenet, som han hadde lagt selv da jeg gikk på barneskolen.
De knappene de har blitt så små, gutten min. Og tallene blander seg småmumlet han.
Noe brast i meg.
De siste månedene hadde jeg vært sjelden innom. Sa til meg selv at jobben krevde for mye, at barna hadde fotball og musikk, at livet gikk i ett. Men sannheten var at det gjorde vondt å se den sterkeste mannen jeg visste om, visne sakte.
Over telefonen maste jeg hele tiden:
Pappa, du snubler snart i det dørtersklet på verandaen.
Flytt inn hos oss. Vi har heis, varmt bad og alt på ett plan.
Jeg trodde jeg var en god sønn. At jeg reddet ham. Egentlig ville jeg bare kjøpe meg fri fra den uroen som nager hver kveld: «Hvordan har han det nå, helt alene?»
Jeg satte meg på andre siden av bordet. Det var kjølig i huset han hadde skrudd ned ovnen til minimum for å «spare på gassen» og slippe å spørre meg om mer penger til regningene.
Unnskyld, gutten min hvisket han med skjelvende stemme. Jeg ville ikke være til bry. Jeg vet du har ditt å styre med … Men jeg vil ikke herfra.
Han nikket bort mot stua. Hele verdenen hans var nå den gamle lenestolen foran TV-en og en stabel med regninger han ikke klarte å tyde uten briller.
Sier jeg det er tungt, så tar du meg med, sa han, og øynene fylte seg med tårer. Men om jeg reiser herfra, er det ingenting igjen. Da venter jeg bare på slutten, i fremmede vegger.
De ordene stakk dypere enn noe annet jeg har hørt.
Jeg hadde begynt å se på ham som et problem å løse, en oppgave på en sjekkliste. Glemt at han var et menneske som hadde stått i to skift på fabrikken i Sandvika i førti år så jeg kunne ta utdanning. Dagens verdighet holdt seg fast i disse gamle veggene.
Jeg sa ingenting. Fant frem en liten kjele, la over grøten og varmet den rolig på komfyren. Danderte to tallerkener.
Vi satt lenge i stillhet. Kun skjeene klirret mot gammelt porselen.
Til slutt kikket han ut gjennom vinduet på de nakne bjørkene i hagen og utbrøt det jeg aldri glemmer:
Du skjønner, gutten min … når man blir gammel, slutter man å lengte etter ting og bekvemmeligheter. Man vil bare kjenne at man fortsatt er et menneske. At noen trenger en. At ens egne er nær.
Først da så jeg hvor likegyldig jeg hadde vært.
Han trengte ikke moderne hjelpemidler eller oppusset leilighet. Han trengte sønnen sin.
En som kunne hjelpe med å fylle ut søknaden om ekstra trygd uten å heve stemmen.
En som kunne sette store merkelapper på knappene på mikrobølgeovnen.
En som bare kunne sitte litt ved siden av ham, så huset ikke føltes ut som et tomrom.
Vi tror vi viser kjærlighet ved å ordne opp og løse alt.
Men for foreldre som har blitt gamle, er ekte omtanke å være til stede. Å dele med dem i alderdommen, ikke stikke av fra den.
Etter denne dagen snakket jeg aldri mer om å flytte ham.
Nå drar jeg til pappa hver søndag. Uten unntak. Noen ganger med bagasjerommet fullt av mat, noen ganger med barnebarna, så de kan lage lyd og liv i huset.
Men mest sitter vi bare sammen i de gamle stolene.
For den dagen stolen ved siden av meg er tom, vil ingen jobb eller penger i verden gi meg en time til sammen med pappa.
Ikke gjør foreldrene deres til et logistikkprosjekt eller et ansvar som må organiseres bort.
De trenger ikke foredrag eller «de beste løsningene».
De trenger tiden din.
Vær med dem mens dere ennå har den.




