Sønn avslørte moren sin

Sønnen som sviktet moren sin

Ragnhild Martinsen, 68 år, sto i døråpningen til sitt eget soverom og holdt to kopper te som for lengst hadde blitt kalde.

Bak døren pratet sønnen hennes, Espen, 42 år. Han snakket lavt, nesten hviskende, sånn som man snakker når man helst ikke vil bli hørt.

Mamma, du må forstå meg riktig nå. Det er jo ikke for alltid. Det er et fint sted, jeg har sjekket. Eget rom, tre måltider om dagen, sykepleier på vakt hele tiden.

Ragnhild skjønte ikke med én gang hva han mente. Hun gikk inn og satte koppene på salongbordet. Espen satt i sofaen med blikket festet i gulvet.

Hva snakker du om?

Om omsorgshjemmet, mamma. Jeg har sagt det før, du hørte ikke etter.

Du har aldri sagt noe om noe omsorgshjem.

Da han omsider så på henne, minnet blikket ham om da han var liten gutt og hadde knust stuevinduet hos naboen med en fotball. Skyldig og sta på samme tid.

Jeg sa det. Sist jeg var her.

Espen, sist gang du var innom var du her i tjue minutter, dumpet en pose appelsiner og sa du hadde det travelt. Når skulle du fortalt meg om dette omsorgshjemmet da?

Han reiste seg og ble stående foran vinduet. Ute var bakgården som Ragnhild kunne utenat: tre bjørketrær, benken hvor malingen var slitt av og pusen Ludvig, nabokatten. Plutselig ble det viktig for henne å vite hvor Ludvig var akkurat nå. Men katten var borte.

Mamma, vær så snill. Ikke gjør dette til et drama. “Bjerkelia” er ikke noe gammelt hjem, slik du sikkert ser for deg det. Folk lever aktivt der, det er hyggelig. Ingrid har vært der på besøk, hun sier det er fint.

Ingrid. Så de hadde snakket om dette sammen, hun og Espen.

Sånn er det, sier du, sa Ragnhild.

Hva mener du?

Jeg skjønner i hvert fall at det ikke var du som kom på dette.

Espen snudde seg skarpt.

Det er ikke rettferdig, mamma. Vi har bestemt dette sammen. Vi mener begge at dette er best for deg nå. Du er alene, det er slitsomt. Du har jo fått høyt blodtrykk igjen, naboen fortalte forrige uke. På hjemmet er det lege, hyggelig folk, turer ute

Espen, nå var stemmen hennes helt rolig dette er min leilighet.

Det ble stille en stund.

Mamma …

Det var min leilighet, rettet hun seg selv, fordi plutselig kom hun på det arveoppgjøret hun hadde signert for to år siden. Espen hadde forklart masse om skatt og avgifter og hvordan dette bare var en formalitet, ingenting kom til å endres, han lovet. Og hun hadde trodd på han. Han var jo sønnen hennes.

Ikke gjør dette vanskelig, mamma…

Hva mener du, “sånn”?

Sånn… det blikket.

Ragnhild kikket ned på de kalde tekoppene. Peppermynte-te, Espens favoritt. Hun husket det.

Når vil dere at jeg skal flytte?

Mamma, ikke si det sånn …

Jeg spurte bare, Espen.

Nok en gang snudde han seg mot vinduet.

Ingrid synes det hadde vært greit om du kunne flytte ut før første september. Vi… trenger mer plass. Forstår du? Hun trenger et hjemmekontor. Vi tenker også å pusse opp.

Første september. Tre måneder igjen til høsten.

Ragnhild tok koppen sin og gikk rolig ut i kjøkkenet. Hun stilte koppen i vasken og ble stående lenge med blikket ut mot den slitne murveggen til naboblokka. Det hadde hun sett på hver dag i trettiåtte år først sammen med ektemannen Leif, som døde for sju år siden. Så alene. Her hadde hun kokt syltetøy og laget grøt til lille Espen, og grått stille om natten når ingen så det.

Sønnen kom ut og stilte seg i døra til kjøkkenet.

Mamma, si noe da.

Hva vil du jeg skal si?

At du forstår. At du ikke er sint.

Hun snudde seg og så på ham voksne, pene Espen, så lik faren sin. Ragnhild syntes alltid det var bra at han minnet om Leif. Nå var hun ikke like sikker.

Jeg er glad i deg, Espen, sa hun. Det endrer seg ikke.

Espen tolket det som en slags enighet. Hun så hvordan skuldrene hans senket seg og uttrykket ble lettere. Han kom bort og klemte henne og sa hun var tøff, og at han skulle komme ofte på besøk. Hun hørte ikke etter. Hun tenkte at tre måneder er lenger enn man tror. Man rekker mye på den tiden.

***

Det var barnebarnet Lina som fortalte sannheten.

Lina var tretten år, Espens datter fra det første ekteskapet, og en uke etter den samtalen ringte hun bestemor sent en kveld. Hun hørtes ut som noen som akkurat har grått, men vil virke tøff.

Bestemor, jeg hørte dem snakke, pappa og Ingrid.

Hvor er du nå, Lina?

Hjemme hos mamma. Jeg var hos pappa i helga. Ingrid sa at du ikke kommer til å ville dra på det hjemmet frivillig. At de må presse deg.

Ragnhild sa ingenting.

Hun sa at hvis du nekter, så har de “sine metoder”, for leiligheten er overført, og da kan ikke du bestemme. Pappa bare tidde. Han sa ikke et ord, bestemor.

Lina, vennen min

Jeg vil ikke at de skal tvinge deg, bestemor. Du vil ikke dit, eller?

Nei, det vil jeg ikke.

Hva skal du gjøre da?

Ragnhild kikket på de gamle bildene i vitrineskapet: Leif ung, Espen på sin første skoledag, Lina med bøtte på hytta som liten.

Jeg skal tenke, Lina. Ikke bekymre deg.

Bestemor, kan jeg komme til deg uansett? Hvor du enn bor?

Selvfølgelig, Lina. Klart du kan.

Hun la på, satt lenge i stillhet før hun reiste seg og gikk gjennom leiligheten på den måten man gjør før man skal reise bort for lenge sakte, nøye. Kjente på dørkarmen i gangen hvor Espens høyde var risset inn med blyant, strøk over vinduskarmen i stua som Leif hadde malt hvit. Kikket inn i skapet på soverommet lenge.

Neste morgen ringte hun til kommunen og spurte om råd om overdragelse av bolig. Samtalen var kort og kald. Damen i andre enden sa med offisiell stemme at det å gi bort leiligheten er ugjenkallelig, og kan bare omgjøres ved dom i svært spesielle tilfeller svindel eller tvang må bevises, og det er nesten umulig. Ragnhild takket, la på og begynte å koke suppe.

***

Hytta lå fire mil utenfor byen. Seks mål, en gammel tømmerhytte som Leif hadde bygget selv og var veldig glad i. Taket lakk, ovnen røyket, gjerdet sank i bakken. Ingen hadde bodd der vinteren de siste årene. Bare Ragnhild en ukes tid om sommeren for å så grønnsaker og høste inn.

I slutten av august tok hun med seg tre store bager og to esker, pakket det aller viktigste: klær, servise, papirer, bilder, bøker, ulltepper. Den lille TV-en fra soverommet. Symaskina.

Espen ringte neste dag.

Mamma, hva har skjedd? Du er borte, hvorfor sa du ikke fra?

Hvorfor skulle jeg si fra? Første september er jo ikke her ennå.

Ikke vær sånn da, mamma. Vi kunne jo blitt enige på en ordentlig måte…

Det er ikke noe vi var enige om, Espen. Du fortalte meg hva dere hadde bestemt. Jeg gjør det jeg vil. Mer er det ikke å diskutere.

Du kan jo ikke bo der hele vinteren? Det er ikke ordentlig varme, bare brønnvann!

Det står en ovn her. Jeg kan fyre selv.

Du tuller nå.

Overhodet ikke, sa hun, og kjente hvordan noe der inne, som har dirret i ukesvis, plutselig stivnet til. Men det viktigste, Espen min, er at du har det bra?

Mamma? Jeg er jo bekymret for deg.

Da er det greit. Jeg har det jeg trenger. Ring meg du, om det er noe.

Hun la på og gikk ut for å se til taket.

Taket var dårlig. Bordene på hjørnet av verandaen råtnet, og vinden blåste rett inn. Hun fant papp og spiker i boden og lappet det så godt hun kunne. Så sjekket hun brønnen. Vannet var kaldt, med en anelse jern.

Naboen på andre siden av gjerdet var Olav Berg, rundt 70 år, fastboende på hytta i flere år. De hadde bare nikket til hverandre før, vekslet noen planter i blant.

Allerede den kvelden stod han ved gjerdet. Liten, senete, med grå bart og rutete skjorte.

God kveld, nabo. Kommer du for å bo vinteren over?

Ja, svarer hun.

Han så på taket hennes.

Da må ovnen sjekkes. Pipa har sikkert sotet igjen det har ikke vært fyrt på lenge. Det er fort gjort å forgifte seg.

Hvordan vet du det?

Jeg hørte at du holdt på med taket. Har kikket litt til gards innimellom, hvis det var greit.

Ragnhild så ordentlig på ham.

Tusen takk. Visste ikke det.

Jeg kan ta en kikk på pipa for deg. Ikke så veldig vanskelig for en som kan det.

En time senere brant ovnen jevnt og røykfritt. Olav drakk te på trammen hennes og snakket ikke, men det føltes ikke kleint bare naturlig, rolig, som hos to mennesker som ikke trenger å bevise noen ting.

Har du bodd her lenge, da?

Fem år. Da kona døde, leide jeg ut leiligheta til barna og bosatte meg her. Byen fristet ikke.

Savner du ikke folk?

Vant meg til det. Hvordan er det for deg, da?

Hun fortalte kort, bare hovedlinjene. Han lyttet uten å uttrykke den overveldende sympatien som kan bli tyngre enn likegyldighet.

Sånn er det, sa han til slutt. Barna forstår ikke alltid hvordan de trår feil. De tror de vet best.

Espen er en god gutt, mumlet Ragnhild.

Det tviler jeg ikke på.

Men hun … Ingrid, hun er sterkere.

Da kommer du til å bli enda sterkere denne vinteren, sa Olav, ganske enkelt.

Ragnhild lo svakt.

Sterkere? Her, alene, med tak som lekker?

Vi retter på taket sammen, om du sier ja.

Han drakk opp, satte fra seg koppen og reiste seg.

Kommer innom i morgen tidlig. Fikser pipa litt mer og verandaen. Har noen planker til overs.

Jeg vil ikke være til bry!

Det finner du ut av selv, smilte han og ruslet hjem.

***

September gikk med til arbeid det reddet henne. Ragnhild sto opp med sola, fyrte i ovnen, kokte grøt, jobbet i hagen. Hun høstet inn, snudde jorda, stablet ved. Olav kom med bjørkeved, sammen stablet de opp vedskjulet. Arbeidet sammen passet dem godt korte ord, mye stillhet.

Espen ringte igjen i september.

Hvordan går det?

Bra.

Men det begynner å bli kaldt.

Peisen gir god varme.

Mamma, det er slitsomt der ute. Kan jeg ikke finne noe nærmere byen? Om du vil.

Jeg trives her, Espen.

Hvordan går det med Lina? Er hun mye hos mora?

Jepp. Mest der nå.

Vibeke, Espens første kone og Linas mor, og Ragnhild hadde alltid hatt et greit forhold.

Kommer du deg ofte til dem?

Prøver. Men Ingrid synes ikke det er så lett, når jeg er lenge borte.

Ragnhild sa ingenting. Hun skjønte at hun ikke kom til å ringe etter hjelp, og det visste nok Espen også.

Oktober kom med regn. Veien ble gjørmete og isolerte henne nesten fullstendig fra byen. Men med naboene borte om høsten, omfavnet stillheten stedet. Fuglekvitter, regn mot løvet og stillhet. Ikke skummelt, bare stille.

Av og til, om kvelden, kom tårene. Uten dramatikk, bare stille gråt over tapet, over at noen sikkert snart malte over barnas merker i dørkarmen. Det som var Leifs hvite maling på vinduskarmen. Trettiåtte år i noen esker i hytta.

Men om morgenen fyrte hun peisen og jobbet videre. Fordi det måtte til.

Olav kom innom nesten daglig, med verktøy eller litt mat surkål han hadde laget, et glass med syltet pærer. De drakk te, snakket om barn og barnebarn. Kona hans, Sissel, døde for seks år siden. Han fortalte om henne med varme, uten patos. Hvordan det var å drive hage alene, hvor viktig det er å dele kreftene riktig når man bor slik.

Du er ikke redd for å være alene her om vinteren? spurte hun én gang.

Jeg har vært alene lenge nå. Man venner seg. Det gjør du og.

Er ikke sikker, sa hun.

Prøv først, svarte han bare.

***

Vinteren kom tidlig i november. Snøen la seg med én gang, veien ble ufremkommelig og bussen sluttet å gå. Ragnhild ble isolert. Hun ringte Lina hver kveld første uka.

Bestemor, har du det varmt? Spiser du godt?

Jeg har det godt, vennen min. Hvordan går det med deg?

Fint. Pappa spurte etter deg da han besøkte meg på søndag. Ingrid satt i bilen og ventet.

Det gjør ikke noe.

Han så trist ut, bestemor.

Det må han nesten selv finne ut av.

Er du sint på ham?

Hun tenkte litt.

Nei. Jeg er bare trist. Det er ikke det samme som å være sint, vet du.

Hva mener du?

Når man er sint, vil man at den andre skal angre eller forstå. Tristheten bare er der.

Bestemor, du er så klok.

Jeg er bare gammel, vennen min.

Det er ikke det samme!

Ragnhild lo. Hun hadde ikke forventet det en varme spredd i kroppen.

Du har rett, Lina. Det er ikke det samme.

Januar var tøffest. Streng kulde, veden forsvant fort, og hun måtte opp om natta for å legge i ovnen. Vannrøret frøs én natt, hun måtte smelte snø i tre dager. Olav kom med gassbrenner, isolasjonsmateriale, og sammen reparerte de alt. Da de var ferdige og satt med varm te, sa hun:

Vet ikke hva jeg skulle gjort uten deg, Olav.

Du hadde klart det, svarte han mildt.

Nei, tror ikke det.

Kanskje ikke. Men du hadde prøvd. Det er det viktigste.

Blir du ikke lei av å hjelpe meg?

Hvorfor skulle jeg? Vi er naboer. Ikke fremmede her.

Ikke alle naboer hjelper hverandre.

Heldigvis for oss, smilte han.

I februar kom Lina på besøk uanmeldt, en lørdag, med sekken full av appelsiner og sjokoladekake.

Mamma lot deg komme hit alene?

Hun fulgte meg til bussstoppet og ba meg hilse og si hun tenker på deg.

Hils tilbake. Kom inn! Det er hustrig ute.

Lina klemte på den varme ovnen og kikket seg rundt.

Det er skikkelig koselig her, bestemor. Ikke sånn som på hotell dette kjennes ut som et ekte hjem.

Ragnhild så på barnebarnet sitt og kjente hvor mye hun hadde vokst siste året. Ikke lenger bare en jente, men snart en ung kvinne med de samme mørke øynene som Espen.

Fortell meg om bestefar. Hvordan var det da dere var unge her?

De satt lenge ved vinduet med te, hun fortalte om da Leif bygde hytta, de første nettene på feltseng, om hvor kaldt det var, om de første potetene de satte og høstet. Om at Espen var mørkeredd som liten han skulle alltid ha mamma i nærheten.

Så far var altså litt pysete?

Nei, ikke pysete. Han hadde bare mye fantasi, sa Ragnhild.

Lina var stille en stund.

Tror du han skjønner hva han har gjort?

Jeg vet ikke. Det får han tenke på selv.

Men det er urettferdig, bestemor.

Det er det, Lina. Men livet er ikke alltid rettferdig.

Kommer det noen gang en slags rettferdighet da?

Noen ganger gjør det det. Noen ganger får man noe annet, som er viktigere.

Hva da?

Hun så ut av vinduet mot snøen, det tyste vinterlandskapet, og svarte:

Fred. Dette vinduet, denne teen, deg her. Det er det viktigste.

Lina nikket. Ikke fordi hun forsto alt, men fordi hun kjente at det var sant.

***

Mars kom med smeltende snø og lukt av vårjord og granbar. Én morgen på trammen slo det henne at hun var rett og slett glad, uten forbehold. Ikke på tross av alt, men fordi.

Det må være det folk mener med at man “står seg gjennom” noe, tenkte hun, og at det handler lite om å vinne eller få alt tilbake som før. Bare stå seg gjennom og bli seg selv igjen, på en ny måte.

Olav ropte over fra gjerdet.

Ragnhild, jeg har planter klare, agurk og tomat. Trenger du noen?

Gjerne, Olav. Tusen takk.

Bærer dem over i kveld. Snøen har smeltet ved gjerdet, du må sjekke den plankebiten ytterst, den ser morken ut.

Jeg sjekker.

Jeg har verktøy, bare si fra.

Kanskje jeg klarer det selv nå, svarte Ragnhild, og så at han smilte under barten.

Sikkert. Jeg tilbyr bare hjelp.

April var arbeid hun gravde opp bedene, la på husdyrgjødsel, sjekket drivhuset, fikset brønnen. Hun spiste med god apetitt, sovnet tungt. Merket at hun tenkte mindre på leiligheten. Ikke at hun hadde glemt eller tilgitt men det stakk ikke hele tiden lenger. Mer som et arr synlig, men ikke vondt.

Espen ringte igjen i april. Stemmen hans var lavere.

Hvordan har du det, mamma?

Bra. Det er vår, mye å gjøre.

Jeg klarer ikke slutte å tenke på deg, mamma.

Hun svarte ikke med en gang.

Det er koselig, Espen.

Kommer du ikke innom byen snart, bare én dag?

Nei.

Hvorfor ikke?

Fordi jeg har det godt her. Dette er hjemme nå.

Fint, sa han stille. Hvordan går det med Lina? Holder dere kontakt?

Hun var her i februar og kommer igjen snart, Vibeke lar henne komme.

Det gjør meg glad.

***

Sommeren på hytta ble annerledes enn før. Før var hun bare gjest, slet seg ut i kjøkkenhagen og savnet komfort. Nå var hytta hennes verden. Hver eneste agurk, hvert jordbær, hver krukke med syltetøy var hennes innsats og det kjentes verdifullt.

Lina kom hele sommeren. Vibeke spurte forsiktig om det var ok at Lina ble hos bestemor fra juni til august.

Det er bare hyggelig, svarte Ragnhild varm.

Lina kom med bunker av bøker, en nettbrett og notatbok for skriving. Hun jobbet uten sutring, lærte å fyre, hente vann fra brønnen. Om kveldene drakk de te med urter fra skogen og pratet lenge eller i taushet.

Olav ble kjapt glad i Lina. Han lærte henne å kjenne fuglelyder, studere skyene, forstå hvordan vær og vind hang sammen. Lina lyttet oppmerksomt.

Han er som en bestefar på sin egen måte, sa Lina en kveld.

Han er naboen vår og venn, svarte Ragnhild.

Men nesten som en bestefar likevel.

Kanskje det.

Lina så lurt på henne.

Er du glad sammen med Olav?

Ja. Vi er venner.

Bare venner?

Lina! Ikke tulle nå, sa Ragnhild men måtte samtidig le. Vi er gode venner. Og det er mye.

Lina godtok det.

I juli ringte Espen og spurte om han fikk komme på besøk.

Kom når du vil, Espen. Når passer det?

Neste helg.

Supert. Lina er her.

Jeg vet vi må snakke sammen.

Hun brydde seg ikke mer med det. Han var voksen. Hun forventet ikke lenger visse svar fra ham.

***

Han kom lørdag. Alene, uten Ingrid. Han stoppet bilen ved porten, så seg rundt på den velstelte hagen, verandagulvet av nye planker, blondegardiner i vinduet. Møtte Lina i full fart de klemte, litt anspente begge to, lik hverandre.

Hei, mamma, sa Espen da han kom til trappa.

Hei, Espen. Kom inn. Jeg har laget suppe.

De pratet om hverdagslige ting, Lina fortalte om sommeren, kjøkkenhagen, naboen Olav. Espen lyttet, nikket og spiste. Ragnhild så at han hadde magret, og var sliten.

Etter maten gikk Lina ut for å lese, og Espen ble sittende igjen. Han sa ikke noe på lenge.

Jeg må si deg noe, mamma.

Si det.

Ingrid vil at Lina skal begynne på internatskole Hun sier at Lina tar for mye plass, at hun ikke har ansvar for henne, at… Jeg prøvde å forklare, men Ingrid gir seg ikke.

Ragnhild svarte ikke.

Lina fikk høre det Ingrid sa det over telefon. Lina stengte seg inne på rommet og gråt. Så kjørte jeg henne til Vibeke.

Lina ringte meg den natta, Espen. Hun var helt knust.

Espen ble sittende og se på bordet.

Hun fortalte deg, ja…

Hva vil du egentlig nå, Espen?

Jeg jeg skal flytte fra Ingrid. Jeg sa det til henne nå. Hun ble ikke overrasket. Hun var visst lei hun også.

Har du et sted å bo?

Jeg har leid meg husrom, ikke stort, men nok. Mamma, jeg kom ikke hit for å be om å få bo i leiligheten igjen. Jeg vet du aldri vil tilbake dit. Men jeg måtte bare …

Han stanset.

… bare si det, fullførte Ragnhild.

Ja. Bare si det. Og spørre … kan du tilgi meg?

Ragnhild reiste seg, gikk til vinduet. Lina satt ute med en bok. Sola sto lavt et varmt, gyllent lys over tunet.

Jeg har tilgitt deg for lenge siden, sa hun lavt. Det betyr ikke at alt blir som før. Men du er min sønn, og det forandrer seg ikke.

Hun hørte at han pustet ut.

Kan jeg komme hit, innimellom?

Selvsagt. Dette er også din hytte. Leif bygde den til oss alle.

Da Ragnhild snudde seg, så Espen på henne på den måten han gjorde som syk liten gutt: så lenge hun var der, var ingenting farlig.

***

Lina ble ikke med Espen tilbake til byen.

Ingen planla det. På slutten sa Lina at hun ville bli lenger med bestemor, at hun hadde meningsfulle ting å gjøre på landet. Espen så spørrende på Ragnhild, hun bare trakk på skuldrene.

Hvis Lina vil, og hvis Vibeke er enig, så får hun bo her.

Vibeke var enig.

August og september gikk. Lina begynte på nærskolen. Ragnhild fulgte henne på grusveien første dag, og tenkte at livet det tok så rare vendinger.

Espen og Ragnhild snakket ukentlig. Samtalene var annerledes nå, roligere og ærligere. Han fortalte om jobb, om å lære seg å lage mat i det nye huset.

Mamma, savner du aldri byen?

Nei.

Ikke i det hele tatt?

Faktisk ikke. Det overrasker til og med meg.

Jeg er glad du har det bra, mamma.

Nabo Olav spurte en dag om Ragnhild skulle overta formelt for Lina.

Det bør jeg nok, sa hun. Snakker med Espen og Vibeke. Det er Linas ønske.

Det er lurt. Hun trives jo.

Synes du hun er lur?

En glup jente. Nysgjerrig. Slike har det best på landet, uten at alle forvetter dem.

Ragnhild smilte lavt.

Ser du henne godt, Olav.

Ser folk ganske godt, jeg.

Og meg?

Han nølte litt.

Du har forandret deg siden i høst. Frigjort. Ikke bare fra andre, men innvendig.

Det var presist, sa hun.

Olav pekte mot åkeren sin.

Tror du du har trukket deg unna livet her?

Tenkte det før. Sluttet med det etterhvert.

Hvorfor?

Fordi dette er livet, Ragnhild.

Hun nikket.

***

Oktober kom, peisen tente hun lett som om hun hadde bodd der hele livet. Lina kom hjem fra skolen, gjorde lekser ved kjøkkenbordet mens Ragnhild laget suppe.

Vi skal skrive stil om noen man respekterer, bestemor.

Hvem velger du?

Deg, hvis det er greit.

Det er greit, så lenge du ikke overdriver.

Jeg skal ikke overdrive. Skal skrive at du kom hit med nesten ingenting. At du klarte deg. At du ikke ble bitter, og aldri syntes synd på deg selv høyt.

Ragnhild rørte i suppa.

Innvendig har jeg syntes synd på meg selv.

Det er ærlig, bestemor. Kanskje det bare er høflighet å ikke mase for mye om det.

Hvor har du lest det?

Ingen steder, jeg bare tenkte det selv.

Da kan du godt skrive det i stilen.

Lina smilte og begynte å skrive.

Ute var det blitt mørkt. Et sted bortenfor åkeren skrek en fugl, suppa simret. På hylla lå bilder av Leif, Espen i skolestart, Lina på tre år med bøtte.

Det knirket i porten, Olav kom inn og banket på.

Ragnhild, jeg har med surkål vil dere ha?

Ja takk, Olav, det passer til suppa.

Da kommer jeg inn.

Lina spratt ned fra stolen.

Olav, kom og spis med oss!

Jeg kommer!

Ragnhild hørte Lina skravle i gangen, Olavs rolige stemme svare.

Hun smakte på suppa, tilsatte litt salt. Dette var hennes hus, hennes kjøkken, hennes hjem. Trekket hadde vært lekk, men var nå tett. Hun visste at snart skulle Espen og Vibeke besøke dem, for å prate om formelt ansvar for Lina. Men det fikk vente.

Det ble kveld, Olav kom inn med surkålglasset. De dekket til, Lina la opp tallerkener og brød.

De satte seg til bordet.

Utenfor var det helt mørkt, deres egne speilbilder sildret svakt i vinduet litt utydelige, men nære.

Bestemor, kommer pappa neste helg?

Han sa han gjør det.

Bra. Jeg har litt å vise ham, sa Lina.

Om sommeren er alt så mye bedre her, sa Ragnhild.

Bedre hvordan?

Ragnhild så bort på Lina og Olav, på det de hadde sammen suppa, brødet, dette vennlige hjemmet.

Mye bedre, Lina. Mye bedre, svarte hun.

Da får han bare komme og se, smilte Lina.

Rate article
Intigue Life
Sønn avslørte moren sin