Jeg hater deg ikke

Jeg hater deg ikke

Egentlig har ingenting forandret seg…

Ingeborg satt nervøst og plukket på jakkekanten mens hun stirret ut av bilvinduet. Forbi gled gater hun husket fra barndommen nettopp de hun løp gjennom med Eivind, leende og fulle av fremtidsplaner. Syv år… Syv hele år siden hun sist var hjemme.

Da var vi fremme, sa taxisjåføren og rev henne ut av tankene.

Hun betalte rolig med et par hundrelapper og gikk ut av bilen uten hast. Et øyeblikk ble hun stående stille foran den gamle bygården og fylte lungene med hjembyens luft. Den var annerledes enn Oslo-lukta hun hadde vent seg til: her luktet det nyslått gress fra parken, litt ferskt bakverk fra det lille bakeriet på hjørnet, og noe udefinerbart, som bare kunne beskrives med ett ord: hjem. Hjertet hennes strammet seg, søtt og smertelig på samme tid, som om hun både gledet seg og fryktet det som ventet.

Hun var bare hjemme noen dager. Formelt for å hjelpe mor med papirarbeid, men innerst inne handlet besøket mest om én ting: hun ønsket å se Eivind igjen. Kanskje, tenkte hun, kan livet mitt forandre seg…

Ingeborg visste at han bodde i nærheten. Hun hadde aldri spurt direkte om ham. Men felles venner, enten ansikt til ansikt eller på sosiale medier, nevnte ham av og til. Slik fikk hun små glimt av hva som skjedde: han hadde byttet jobb, fått en god stilling, kjøpt leilighet, flyttet moren hjem til seg… Hver liten nyhet fikk henne til å fundere på hvordan han hadde det men hun jaget alltid tanken vekk før den skjøt for dypt inn i hjertet.

**********************

Neste dag bestemte Ingeborg seg for å rusle rundt i sentrum, uten bestemte planer. Hun ville bare kjenne litt på byen igjen, forsøke å sette seg selv tilbake i rytmen. Hun tittet i butikkvinduer, smilte til kjente steder: Narvesen-kiosken hvor hun kjøpte Donald, benken hun og venninnene satt ved etter skolen, caféen der hun spanderte sin første cappuccino og nesten sølte på skjorta.

Plutselig så hun ham.

Eivind kom gående på motsatt side av gaten. Han la ikke merke til henne virket tankefull, blikket rettet framover. Ingeborg stivnet. Hele henne snudde seg på hodet; hun glemte å puste. Han var den samme fortsatt høy, den litt avslappede gangen, akkurat som hun husket det. Samme silhuett, samme bevegelser, til og med frisyren var den samme.

Før hun rakk å tenke løp hun over gaten. Trafikklyset blinket gult og noen tutet, men hun merket det knapt. Hun måtte bare bort til ham, hjertet dundret så høyt at hun trodde hele gågata måtte høre det.

Eivind! ropte hun, da hun tok ham igjen utenfor Coop.

Hun skalv i stemmen, mer enn hun hadde trodd hun skulle. Eivind snudde seg og… ingenting. Ikke glede, ikke sinne. Ingenting.

Ingeborg? sa han, med et jevnt, nærmest likegyldig blikk.

Denne tonen, tørr og flat, traff henne hardere enn alt annet. Alt hun hadde holdt inne i syv år sprakk plutselig. Øynene fyltes med tårer og hun klarte ikke lenger holde orden på ordene.

Eivind, jeg… jeg vet jeg gjorde deg vondt, stotret hun. Jeg har vel egentlig ikke rett til å stå her, men jeg… hun snufset og forsøkte å samle seg, men tårene trillet og hun gadd ikke tørke dem vekk. Jeg elsker deg. Fremdeles. Jeg er så lei meg. Kan du tilgi meg?

Hun snakket fort, ustrukturert, som om hun fryktet at det ble umulig å fortsette hvis hun stoppet. I hodet svirret alle forklaringer, unnskyldninger, bønner men ut kom bare sannheten hun år etter år hadde holdt skjult.

Hun krøp inntil ham, klemte ham tett, som om kroppen kunne gjøre tiden om. Plutselig var det bare varmen fra ham og håpet om at han ville svare.

Eivind trakk seg ikke vekk med en gang. Et sekund var det som om skuldrene hans sank, armene løftet seg bittelitt, som om han for et blunk var på vei til å svare på omfavnelsen. Et håp flammet opp i henne: kanskje kan alt rettes opp, kanskje har han savnet henne også, kanskje…

Men så var øyeblikket over. Eivind klemte rolig men bestemt hendene hennes vekk. Ansiktet hans var rolig, nesten uttrykksløst, blikket ble hardt. Han var ikke den gutten hun pleide å kjenne. Han var blitt voksen, følelsene skjult bak en mur.

Gå, hvisket han.

Han sa det lavt, helt følselsløst, som om hun ikke betydde noe for ham lengre. Som om hun var et tilfeldig menneske på gata.

Jeg hater deg, sa han en kort stund etterpå, og i blikket hans flammet forakt.

Så snudde han seg og gikk uten å se seg tilbake. Ingeborg ble stående lammet. Rundt henne fortsatte livet; folk hastet forbi, biler tutet, et barn lo et sted bak henne. Noen så rart på henne hvor hun sto midt på gata, hvit i ansiktet. Hun la ikke merke til noe av det.

Hun hørte bare lyden av stegene hans, sakte bortover, og sitt eget hakende åndedrett. Hvert sekund strakk ut i evigheten, og i hodet dundret én tanke: «Dette er slutten. For alltid.»

Hun gikk sakte hjemover, tom i blikket, beina ville ikke lystre. Inne i leiligheten til moren sa hun ikke et ord, satte seg i ro på kjøkkenstolen og stirret ut. Moren, som så det tårevåte ansiktet, sa heller ingen ting. Hun bare sukket, som om hun hadde ventet på dette, og gikk for å sette på vann til kaffe. Lydden av vannkokeren, lukten av ferdigtraktet kaffe alt dette var så hverdagslig, men likevel en kontrast til den stormen som raste inni henne.

Han tilga meg ikke, hvisket Ingeborg, knuget kaffekoppen. Den varme dampen kilte henne mot kinnet, men hun merket det knapt. Hun stirret ned i den mørke drikken.

Moren satte seg forsiktig ved siden av og strøk henne over skulderen akkurat slik hun gjorde da Ingeborg var liten og kom hjem etter fall eller krangel.

Du visste jo… sa moren, lavt, uten bebreidelse. Bare stille sorg.

Jeg visste, svarte Ingeborg, og stemmen var livstrett. Men jeg håpet. Dumt, sant?

Ikke dumt, svarte moren mykt. Men du gjorde ham veldig vondt. Han brukte årevis på å komme seg på beina… Han… han ble litt som Kay i eventyret, det var ingen som nådde hjertet hans etterpå.

Ingeborg lukket øynene, lente hodet mot stolryggen og så for seg alt hun hadde mistet.

Da var hun 22 fremtiden så enkel ut. Hun hadde Eivind, han var trygg, snill, stødig; ikke noe ordkunstner, men alltid til å stole på. Han jobbet på bygg, studerte ved siden av, hadde planer om eget firma. Det var lovende, men krevde tid. Ingeborg orket ikke vente.

Det var aldri rikdom hun drømte om. Bare sikkerhet en forutsigbar hverdag, visshet om at livet ville ordne seg om ett, tre, fem år. Med Eivind var alt så uavklart deltidsjobber, kveldsstudier, drømmer i stedet for konkrete planer.

Så da onkelen i Oslo tilbød henne jobb, takket hun ja på flekken. Det var en sjelden mulighet, og den måtte gripes.

Og så var det en annen sannhet hun hadde forsøkt å glemme. Rett etter flyttingen traff hun Morten en vellykket, mye eldre forretningsmann med selvtillit og generøsitet. De møttes tilfeldig på julebord. Først blomster til kontoret, så middager på restauranter hun bare hadde sett gjennom vinduet, museum, teater, gaver hun ikke hadde turt å tenke på: en silkeskjerf, ørepynt, italienske sko. Hverken mengderoser eller glitrende diamantøredobber, men små, delikate overraskelser ledsaget av ord om at du fortjener mer enn det lille livet. Først var hun forlegen, prøvde å avslå. Men han var mildt insisterende. Etter hvert lot hun seg forføre av oppmerksomheten. Hverdagen ble til et eventyr.

Etterhvert ble de sammen. Ikke av kjærlighet, men fordi tryggheten og mulighetene virket uendelige. Der slapp hun å lure på om hun fikk betalt husleia; han ordnet alt, som om hun bodde i hans trygge favn. Den tilværelsen var uimotståelig. Da tenkte hun knapt på Eivind, og med tiden begynte hun å se ned på ham, for hun mente han aldri ville lykkes.

En sommer kom Ingeborg hjem. Ikke for å møte Eivind, ikke for å forklare eller si hei, men for å vise frem sin nye livsstil. Hun håpet nesten han ville se det, slik at hun fikk bekreftet at hun hadde valgt rett.

Hun valgte caféen på torget hvor Eivind av og til tok kaffe. Tok på seg kjolen Morten hadde kjøpt til bursdagen hennes; slank silhuett, enkelt smykke på hånden, vesken fra siste kolleksjon. Da Eivind kom inn, satt hun i vinduet, lo høyt av noe Mortens venn sa, og snudde seg så Eivind måtte se henne. Blikkene deres møttes. I hans øyne så hun sjokk, smerte, en overrasket forvirring. Men hun lot være å vike, hun holdt blikket.

Det føltes som en seier en kortvarig en. Hun hadde vunnet, hadde fått det hun fortjente. Men da Eivind forsvant ut, satt hun igjen alene. Smilet stivnet. Hun tittet ned på ringen, vesken, Morten og kjente tomhet. Alt var vakkert, men hun følte det ikke lenger. Hun holdt samtalen i gang, men innerst inne spurte hun: Var det egentlig verdt det?

**********************

Seieren etterlot en besk ettersmak, og sakte gled det hele over i en hverdag der Mortens interesse bleknet. Han var fremdeles raus noen ganger, men omtanken ble sjelden. I stedet for blomster fikk hun små, korte sms-er: Vil du kjøpe deg noe nytt? Dra innom butikken. Kritik til stilen hennes: Burde du ikke prøve å se litt bedre ut?, Du ler for høyt, Venner fra hjembygda? Har du ikke planer om å utvikle deg litt videre?

Han var ofte borte dager og uker alene i den fine leiligheten. Ingeborg satt, hørte klokken tikke. Ville hun prate og si hun savnet ham, avfeide han det bare: Du fikk jo alt du ville. Hva mer vil du?

Hun laget unnskyldninger for ham: Han har nok med firma, han sliter sikkert mye. Men innerst inne visste hun: hun var bare én i rekken. En pen dekorasjon. Da nyhetens interesse døde, kjølnet alt.

Hun holdt ut. Hun orket det meste den kjølige tausheten, kritikken, ensomheten. Hun orket det fordi hun aldri maktet å innrømme sin største feil: Hun hadde forrådt den eneste som elsket henne fremfor alt. Eivind, arbeidsom og drømmende, var den som så henne for den hun var, ikke for vakre støvletter eller dyre vesker, men for smilet hennes, kløfta mellom tennene, det lille laget av latter rundt øynene.

Luksusen hun hadde ønsket seg smakte til slutt bittert. Dyre kjoler hun hadde elsket, hang livløse i skapet. Smykkene, som tidligere ga henne hjertebank, lå glemt i etuiet. Restaurantene hun gledet seg over, føltes bare kunstige. Lukten av dyre parfymer det ultimate symbolet på det nye livet fikk henne bare til å bli kvalm.

Ofte, om kvelden, stirret hun ut gjennom vinduet, så på folk i kveldsregnet og tenkte hva om Så avbrøt hun seg selv. Det fantes ikke noen vei tilbake.

Ensomheten presset på, kveld etter kveld: hennes drøm om trygghet og orden føltes tom. For hva betyr alt det trygge uten noen å dele det med? Hun så for seg Eivinds hender grove, men varme. Smilehullene hans, som bare kom når han var helt lykkelig. Måten han snakket om framtiden på; uten store ord, bare ekte tro på at de kunne få det til sammen. Og det fikk henne til å angre på alt…

************************

Tredje dag hjemme gikk hun i parken de hadde frekventert før. Benken under lønnetreet sto der fortsatt. Eivind hadde engang sagt, mens løvet falt: Jeg vil ha et hus med store vinduer. Sola inn gjennom ruten om morgenen, lys og glede… Da smilte hun det bort, mente det bare var drømmer. Nå kjentes det helt annerledes.

Bak ryggen hørte hun plutselig kjent stemme: Ingeborg?

Hun snudde seg. Jonas, felles venn av henne og Eivind, kom bort. Overrasket, men tydelig glad.

Hadde ikke trodd jeg skulle treffe deg her, sa han. Hvordan går det?

Hun nølte et sekund, ville svare uanstrengt, men stemmen hennes dirret likevel. Greit, svarte hun, forsøkte å smile. Er bare innom for å se til mamma.

Jonas nikket, og de satte seg på en benk. Han fortalte om byen, hva som hadde skjedd siden hun dro, vennene deres. Stemningen roet henne han presset ikke på, var bare vennlig og til stede.

Så spurte han forsiktig: Har du sett Eivind?

Øynene hennes falt automatisk ned på bakken, på noen gule blader. Alt kom tilbake: møtet dagen før, hans frosne blikk, de kalde ordene.

Ja, i går, sa hun lavt, stemmen brast nesten. Han vil ikke ha noe med meg å gjøre. Han hater meg.

Jonas sukket, satte seg nærmere. Tid gikk mens han formulerte ordene, men til slutt sa han rolig: Han var knust da du dro. Du forsvant helt, Ingeborg. Ingen telefon, ingen forklaring. Det var et svik han aldri ventet.

Hun nikket. Hun hadde visst det, men det var tyngre å få høre det fra en annen.

Jeg vet, messet hun, uten å se opp. Jeg har bare meg selv å skylde på.

Jonas satte blikket på henne, med forståelse, ikke anklager. Han prøvde å gå videre. Traff et par jenter, men klarte aldri å få det til. Du var alt for ham. Og så kom du plutselig hjem, viste alt du hadde fått, alt du mente du fortjente… Jeg tror nesten han knakk sammen etterpå.

Hun kjente skuldrene stramme seg. Jeg trodde jeg gjorde det riktige, hvisket hun. Jeg ville bare slippe å bekymre meg, jeg ville ha noe fast.

Jonas svarte ikke, lot henne sitte i ro, følte på vinden og barnelatter fra fontenen. Hverdagens lyder.

Ingeborg knyttet hendene. Tårene presset på igjen. Det gikk ikke å angre seg baklengs; det fantes ingen vei tilbake, ingen måte å rette opp alt.

Jeg ber ham ikke tilgi meg, sa hun hest. Jeg vil bare at han skal vite: Jeg er lei for det. Hver eneste dag angrer jeg. Jeg får det ikke ut av hodet.

Kanskje er det ikke viktig for ham å vite det, svarte Jonas lavt. La ham være nå, Ingeborg. Du river bare opp alt igjen. I går ringte han meg han var helt fra seg, jeg har aldri sett ham sånn. Han må få leve sitt liv, forstå det. Ikke gjør ham vondt igjen.

Hun svarte ikke. Hun visste det var sant. Alt hun hadde gjort var bare å rive i gamle sår, ikke lege dem.

*************************

Kvelden senket seg, stua var fylt av byens lysspor og lyden av te som trekkes. Hun tenkte på alt hun hadde mistet. Hvordan det kunne vært første bolig sammen med Eivind, firmaet de kanskje hadde, livets små gleder de kunne ha delt. Nå var det for sent.

Neste dag pakket hun sakene og dro, langsomt, uten å haste, som om hun ikke ville ta farvel. Moren stod i døråpningen, stille, trist, men med rolig blikk.

Ta vare på deg selv, sa mor. Ingeborg nikket, ga henne en klem, snuste inn lukten av barndom, og gikk ut på gata.

På jernbanestasjonen kjøpte hun billett hjem til Oslo. Kanskje et par døgn med tog fremmede fjes ville hjelpe henne å finne ut hvordan hun skulle leve videre.

Toget beveget seg sakte ut fra stasjonen. Hun så ut vinduet: leiegårder med blomster på balkongen, lekeplassen hvor hun en gang løp, det gamle bakeriet. Folk på vei til jobben, med handleposer, barnevogner og paraplyer selv når sola skein. Alt var så vanlig men hun følte seg så langt unna.

Et sted der ute levde mannen hun elsket mest av alt. En mann hun aldri fikk sagt farvel til på ordentlig, aldri rakk forklare seg for. Nå hadde hun mistet ham for alltid, hun visste det og visste at hun måtte bære det selv.

*************************

Halvt år senere: Oslo. Hun jobbet, møtte venninner til lunsj, svarte på høflige spørsmål om helsen. Utad var alt likt, men inni var grensene omtrentlig visket ut. Hun flyktet ikke fra det lenger hun bar ansvaret, tok sorgen inn. Og forbausende nok, gradvis, ble det lettere å puste.

Hun hadde lært seg å våkne og si: Dette er meg, og dette livet er mitt nå. Jeg kan ikke gjøre det om. I den aksepten lå det et ørlite håp.

Så, en kveld under middagslagingen, blinket det i telefonen. Ukjent nummer. En enkelt linje på skjermen: «Jeg hater deg ikke. Men jeg kan ikke tilgi.»

Hun stivnet, klemte telefonen, hjertet stanset et sekund, hoppet så videre. Hun satt seg langsomt på gulvet, holdt mobilen inntil hjertet som om kontakten kunne føre dem sammen igjen.

Hun forsto ikke helt hva det skulle bety et farvel, eller et lite tegn på at livet hun en gang delte med ham ikke var helt borte. Det var i det minste en tynn tråd skjør, men ekte. Han hadde tenkt på henne. Han hadde valgt å skrive. Han hadde ikke lukket døra helt.

Hun smilte, forsiktig, mens tårene rant. Kanskje var ikke dette slutten. Kanskje vil det en gang komme en rolig samtale ikke for å bebreide, ikke for å unnskylde, men for å forstå. Kanskje kan de to en dag ønske hverandre lykke til, på hver sin vei, med blikket rettet framover.

Og akkurat nå var det nok å vite at han ikke hadde glemt henne helt. At hun kunne være en liten, men ærlig del av hans historie.

Og for meg for den jeg er nå er det faktisk nok.

*************************

I dette har jeg lært at angre ikke kan bygge broer tilbake til fortiden. Det eneste jeg kan gjøre, er å bære det jeg har gjort, la andre få være i fred, og selv forsøke å skape et liv jeg kan stå inne for. Håp lever på de tynneste tråder og noen ganger, når alt annet er brent, er det dét som holder oss gående.

Rate article
Intigue Life
Jeg hater deg ikke