Ikke lenger en kone

Ikke lenger en kone

Tor, har du målt blodtrykket ditt i dag? Tok du den tabletten? spurte Ingrid idet hun gløttet inn i stua, og tørket hendene på forkleet.

Å, kjære Ingrid, må du mase slik med det blodtrykket! murret han uten å løfte blikket fra mobiltelefonen. Jeg skal på møte om en time. Hvor er den lyseblå skjorta mi, den i bomull? Er den strøket?

Jeg strøk deg tre skjorter i går, Tor. Du sa selv den skulle på renseri på grunn av flekken…

Du blander alltid. Kan jo ikke stole på deg i noe! Ja vel, gi meg en eller annen da. Og kan du lage litt sterk te? Den kamilleteen din orker jeg snart ikke mer.

Ingrids skuldre ble stive, men hun svarte ikke, bare snudde og gikk på kjøkkenet.

Utenfor var det november: vått og grått. Blokkene over gata lå som mørke klosser, bare noen få vinduer lyste. Ingrid Kristiansen, førtiseks år, sto ved komfyren og så på vannet som begynte å koke i den gamle kjelen med avflakket emalje. Den hadde hun tenkt å bytte ut i våres. Det ble ikke. Andre ting kom i veien.

Hun la løs te i koppen, sterk som han likte den, uten kamille, uten mynte. Hun tok tallerkenen med smørbrød hun hadde laget allerede klokken seks. Grovbrød med smør og brunost, to skiver, kantene var skåret bort fordi Tor hadde vondt i magen om han spiste skorpen. Hun skar opp tomat, selv om novembers tomater smakte mest som papp, men vitaminer var jo viktig. Alt satte hun på et brett og bar inn.

Tor Arnesen, femtiåtte, satt som vanlig i godstolen, blikket ned i telefonen. Han hadde blitt seksjonssjef for tre måneder siden. Før det hadde han vært vanlig ingeniør, akkurat som de siste tjue årene. Men etter at Henriksen gikk av med pensjon, ble Tor valgt som senioren i gruppa. Ny tittel, fem tusen kroner mer i lønn, eget kontor og, tydeligvis, helt ny holdning til livet og seg selv.

Sett fra deg der, nikket han mot salongbordet uten å se opp.

Ingrid satte brettet og ble stående et øyeblikk.

Tor, kan du ikke ta den tabletten, likevel? Du sa du hadde vondt i hodet i går.

Jeg sa jeg hadde. Har ikke det nå. Gå, jeg må ringe.

Hun gikk ut og ble stående et øyeblikk i gangen, der hans frakk hang på kroken, sammen med hennes tynne jakke og en paraply med knekt spile. Så tok hun kluten og begynte å vaske vindusposten på kjøkkenet. For hva annet skulle hun bruke tiden på nå?

Slik hadde det vært kanskje tre uker. Siden Tor fikk opprykket og var på et eller annet firmaseminar i nærheten av Drammen. Han kom hjem som en ny mann; rank, ny sveis, nytt drag i ansiktet. Først ble hun glad, trodde han hadde funnet livsgnisten. Etterpå begynte hun å merke forandringene.

Maten ble plutselig feil. Før spiste han det som var og klagde ikke. Nå var suppa for salt, fiskekakene tørre, og gryteretten «noe studenter ville spise, ikke en leder». Hun spurte om hun hørte riktig, og han så på henne som om hun var dum:

Ingrid, du må jo begynne å lage ordentlig mat. Ovnsbakt fisk eller noe, ikke denne grønnsakssalaten èn gang i året.

Hun lagde ovnsbakt laks, lagde salater, lagde alt han pekte ut. Han spiste i taushet, og hun trodde kanskje det var greit. Men neste dag kom han hjem sur og sa at en ny bekjent fra seminaret hadde kone som ikke jobbet i det hele tatt, og bare tok vare på hjemmet «og ser ut som folk, i tillegg».

Ingrid bet det i seg. Hun kunne svart, for hun jobbet jo heller ikke lenger, ikke etter at økonomiavdelingen deres ble lagt ned. Hun sto opp seks, før han våknet, la seg senere enn ham. Hun holdt huset, gikk på apoteket for medisinene hans, var i kø for blodtrykktabletter, minnet han hver kveld, kjørte vinterdekkene til dekkskift og hentet dem igjen, fordi Tor var så «opptatt». Alt kunne hun sagt. Men hun var vant til å tie.

Men så kom noe for to dager siden som tvingte henne til å slutte med det.

Han kom sent, nær klokken åtte. Hun sto med en kjele kyllingsuppe, mager, på andre kraften, fordi det passet best for kolesterolet hans. Det luktet dill og gulrot.

Hvor har du vært så lenge? spurte hun fra kjøkkenet.

Var opptatt, svarte han, sparket av seg skoene midt på gulvet.

Suppen er klar. Kom og spis.

Han ble stående og så ned i gryta med en mine.

Igen kylling?

Tor, kolesterolet ditt, legen sa…

Jeg vet da om kolesterolet mitt. Jeg er ikke et barn. Men jeg gidder ikke mer sykehuskost hjemme.

Hun øste opp suppe, skar brød. Han spiste, bar ikke inn tallerkenen etterpå. Gikk i stua. Hun vasket opp, tørket komfyren, kostet smulene fra bordet. Så gikk hun inn til ham for å spørre om han ville ha kompott.

Han satt i stolen og scrollet på telefonen. Hun så et glimt av rosa, han vippet mobilen vekk.

Tor, vil du ha kompott?

Han så lenge på henne før han svarte.

Nei, svarte han, og etter et øyeblikk la han til: Ingrid, se på deg selv.

Hun skjønte ikke.

Hva mener du?

Se på deg selv, sa jeg. Når var du sist hos frisøren? Håret henger i floker. Og det rutete forkleet du ser ut som ei budeie fra landet.

På kjøkkenet dryppet kranen, fra naboleiligheten kunne hun høre dempe TV.

Tor, sa hun stille.

Hva, Tor? Jeg sier bare sannheten. Jeg skal på firmafester og møter nå, folk kommer på besøk kona må se ut som folk, ikke slik.

Folk kommer på besøk? spurte hun langsomt. Du har ikke invitert noen hjem på tre måneder.

Fordi jeg skammer meg! stemmen steg, og ordet «skammer» falt ned som en stein. Kollegaen min, Bjørns kone hun er stelt og pen, kler seg ordentlig. Du… ja, du er blitt rund, går rundt i det forkleet, håret er ikke farget engang…

Tor Arnesen. Hun brukte fullt navn, sjelden hun gjorde det. Du fyller snart seksti. Jeg er førtiseks. Vi er ikke unge lenger.

Nettopp! Derfor skal man ta vare på seg selv! Jeg har begynt å trene, går på treningssenter. Du sitter hjemme og gidder knapt…

Sitter hjemme, ja, gjentok Ingrid. Stemmen var rolig, nesten kald, hun ble nesten overrasket over seg selv. Greit. Da har jeg forstått.

Hun forlot stua, lukket døren stille. Ute på kjøkkenet pakket hun bort brødet, slo av lyset. Alt beveget hun seg tilsynelatende likegyldig, som med innøvde håndgrep. Men hun kjente at noe var i bevegelse inne i seg. Ikke som noe som brast, men som å flytte på møbler i stua: først uvant, så tenker man, dette burde jeg gjort for lengst.

Den natten fikk hun ikke sove. Ble liggende og lytte til hans tunge snorking. Hun tenkte.

Tenkte på hvordan hun i over ti år bare hadde vært i en slags standby: laget mat, vasket, handlet medisiner, ordnet legetimer, betalt alt med sitt bankkort, sørget for at han tok Enalapril for blodtrykket og Rosuvastatin for kolesterolet og ut på våren kom et middel til for ledd, dyrt, nesten seks hundre kroner pr eske. Hun skrev i notatbok når hver eske var tom, kjøpte på forhånd, legen sa det var viktig at det ikke ble hull i behandlingen.

Og nå hadde han sagt at hun skammet ham, at hun bare var blitt «ei budeie fra landet», at andres koner var bedre.

Ingrid lå våken og tenkte. I ett-tiden var tanken plutselig krystallklar: nok.

Ikke «jeg går fra deg», ikke skjellsord, ikke trussel om skilsmisse. Bare nok med det han ikke setter pris på lenger. Nok å være ressursen som alltid er tilgjengelig, som en vannkran. Nå får han klare seg litt selv.

Neste morgen sto hun opp som vanlig klokken seks. Lagde seg te, av kamille hennes egen favoritt, som han ikke likte. Hun satt ved bordet med telefonen. Bestilte time hos en frisør i senteret ved Nationaltheatret, dyr, men tante Anne sa alltid at de var proffe der. Bestilte time på onsdag. Fant så et gratis kurs i stavgang i Frognerparken klokken ni på tirsdag og torsdag. Noterte det i mobilen.

Da Tor plutselig sto på kjøkkenet klokka sju, sto det bare én kopp på benken. Brød i skuffen, smør i kjøleskapet.

Hva med frokost? spurte han, blikket sveipet kjøkkenet.

Brødskive ligger der, smør og ost i kjøleskapet, svarte Ingrid og så på skjermen.

Han sto der litt, helte opp te, skar eget brød. Spiste ved kjøkkenbenken, gikk. Han sa ikke mer.

Hun så etter ham da døren gled igjen, og kjente på en overraskende lettelse.

Den dagen gikk hun til frisøren. Frisyren ble ny; frisøren, en ung jente med mange ringer i ørene, anbefalte ny farge og noen lyse striper. Ingrid satt i stolen i nesten tre timer og kjente hvordan ansiktet i speilet sakte endret seg. Ikke ung, men til stede. Som seg selv slik hun nesten hadde glemt hun var.

Hun brukte 1350 kroner hos frisøren. På vei hjem kjøpte hun seg for første gang på lenge en god fuktighetskrem til huden, «for moden hud», kostet 280 kroner men hun husket Bjørns kone, og tok den med likevel.

Tor la merke til det samme kveld. Han så på håret hennes, men sa ingenting.

Hun ventet ikke lenger på noen kommentar.

Neste uke gikk han tom for blodtrykksmedisinene. Før hadde Ingrid alltid sjekket beholdningen og vært i apoteket i god tid. Nå lot hun simpelthen være å kjøpe, og la empty esken på nattbordet hans.

Han kom hjem, oppdaget det, og ropte fra soverommet:

Ingrid! Tablettene er tomme!

Jeg vet, svarte hun rolig fra kjøkkenet.

Men hvorfor har du ikke kjøpt?

Du er voksen. Klart du kan gå og handle selv.

Pause. Lang pause.

Jeg må jo jobbe.

Jeg har også fått mine ting å fylle dagene med.

Hva hun fylte dagene med? Jo, tirsdag og torsdag gikk hun stavgang i Frognerparken sammen med to andre damer, Nina og Ragna. Nina jobbet som inspektør på en barneskole og lo så fuglene i trærne hoppet. Ragna pensjonist med barnebarn. De gikk, pratet og trakk frisk luft. Noe hun på forunderlig vis ikke visste fantes tidligere.

Tor fikk kjøpt tablettene selv. Kom hjem som en som har gjort en bragd. Ingrid sa ikke noe.

Rundt samme tid ringte hun barndomsvenninnen, Sigrun.

Sigrun, har du tid på lørdag?

Hva skjer da?

Kan vi ikke ta en tur ut? Kafé eller kino?

Ingrid, går det bra med deg? Sigrun var skeptisk, de hadde ikke vært ute på fire år.

Bedre, faktisk, svarte Ingrid.

Lørdag møttes de ved Nationaltheatret. Sigrun så håret hennes og lo:

Endelig tok du deg sammen! Nå ser du smashing ut!

Frisøren, smilte Ingrid.

Det var på tide! Jeg også har tenkt: når tar hun grep?

Nå, sa Ingrid, og så satt de på kafé.

Latte og kake, utsikt til de første store snøfillene som dalte, la seg i store flak på asfalten, og smeltet med en gang.

Fortell nå, sa Sigrun.

Ingrid fortalte. Om Tors opprykk, den nye fremtoningen, maten, Bjørns kone, ordene «se på deg selv» og «skammer meg». Hun fortalte rolig, som om det var en annens historie.

Sigrun lyttet, rørte kaffen.

Hva vil du gjøre?

Jeg har verken tatt noen stor avgjørelse eller plan. Jeg bare har sluttet å gjøre det han ikke legger merke til. Ikke for hevn. Bare fordi det ikke er noen grunn til lenger.

Ingen grunn, nei, sa Sigrun ettertenksomt. Du gjør det riktige.

Jeg vet ikke om det er rett, men jeg orker ikke annet lenger.

Sigrun nikket. De spiste mer kake.

Har han merket noe da?

Ja, han ser det: at jeg ikke fikser tablettene lenger. At jeg ikke stryker skjorter daglig. I går tok han på seg en krøllete skjorte og gikk. Sa ikke noe.

Ingen bråk?

Nei, Ingrid trakk bare lett på skuldrene. Han vet liksom ikke hvordan han skal reagere. Jeg har alltid tiet stille uansett hva. Nå tier jeg men på en annen måte.

Sigrun så undersøkende på henne.

Har du vurdert å gå fra ham?

Jeg tenker på det. Men ikke nå, Sigrun. Først må jeg vite hvem jeg egentlig er. Uten alt dette uten tablettene hans, suppene og skjortene. Jeg vet ikke engang hvem jeg er lenger.

De sendte SMS-er, lovet å sees neste lørdag også.

Resten av uken kjente Ingrid at noe løsnet. Hun hadde ikke sittet sånn og pratet med noen siden lenge før. Alt hadde vært Tor, Tors ting, Tors helse og middag.

Tor satt og så TV da hun kom hjem. På kjøkkenet sto skitne kopper og resten av eggerøren han nok selv hadde stekt. Før ville hun vasket opp med én gang. Nå lot hun det stå.

Hvor har du vært? spurte han.

Møtte Sigrun.

Lenge.

Ja.

Hun gikk og fjernet sminke, smurte ansiktet med den nye kremen. Så seg i speilet og så et ansikt som hørte til en voksen, men våken kvinne. Rynker var det nok av, en fold rundt munnen, grått bak de nye stripene. Men det var henne.

Desember kom med vinterkulde. Ingrid kjøpte seg varme støvler. Skikkelige, i skinn, ikke billige joggesko fra tilbudskurven som de siste årene. Hun betalte nesten 1400 kroner, uten anger.

Noe i leiligheten tok til å forandre seg. Hun laget fortsatt mat, men ikke lenger spesialdietter for Tor bare. Hun laget ting hun hadde lyst på: kjøttsuppe med rikelig kjøtt, potetstappe med fett, bacalao, og av og til kjøpte hun ferdige fiskekaker fordi hvorfor ikke. Hans spesialkoteletter dampet hun ikke lenger. Legen fikk passe på, Tor også.

Hans skjorter ble vasket sammen med alt annet, ikke for hånd, ikke på «skånsom». Før vasket hun for seg, nå ikke.

Tor merket seg alt, men sa ikke stort. Av og til kom han med stikk:

Ferdigmat igjen?

Ja. Ingrid var alltid rolig. I går lagde jeg suppe. Og i helga var det stek.

Han forsvant surmule ut. Hva skulle han si? Han kunne ikke godt rope: «Hvorfor dreier ikke alt seg rundt meg lenger?»

Ingrid gikk stadig stavgang i parken. Ble kjent med Nina enda bedre. Ble tipset om god gynekolog, endelig fikk hun bestilt undersøkelse, som hun hadde utsatt i årevis. Hun meldte seg også på gratis akvarellkurs på biblioteket på onsdager. Ikke fordi det var livsdrømmen hennes bare fordi, hvorfor ikke? To timers ro hvor hun bare trengte å tenke på pensler og farger.

Midt i desember begynte Tor å bli sent hjemme. Før ville Ingrid blitt urolig, ringt, holdt maten varm, sittet oppe og ventet. Nå spiste hun selv når hun ville, la seg når hun ville. Han kom ni, ti, en gang halv tolv. Hun brydde seg ikke med å spørre, han forklarte aldri noe.

Det at han kanskje hadde en dame på si, merket hun ikke først. Men etter hvert kom han hjem og luktet fremmed parfyme, søt, skarp, ikke sånn kantineduft fra kontoret. Da skjønte hun det.

Rart, det gjorde ikke vondt. Hun hadde ventet smerte, men den var ikke der. I stedet kjente hun en slags lettelse: ansvaret var ikke hennes lenger. Gikk han var det hans valg, ikke hennes nederlag.

Hun sa ingenting. Sovnet godt.

Dette varte i tre uker. Han gikk, svarte på mobil i gangen, en gang hørte hun ham hviske: «du, Lene, på lørdag» Lene, ja vel.

Disse ukene tenkte hun mye. De hadde vært gift i trettito år. Oppdratt sønnen Mikkel sammen, han bodde nå i Bergen med kone og barn. Tor hadde vært morsom før, spøkte, dro på fisketurer med Mikkel. Hun visste ikke når han forandret seg. Det kom gradvis, som regn som siver inn i kjelleren: først nesten usynlig, så umulig å bli kvitt.

Hun tenkte på seg selv også. Hadde brukt alle krefter på ham, glemt å ta vare på seg selv. Ikke bare utvendig. Inni. Hun visste ikke engang hva hun likte, hvilken musikk hun ville høre, hvor hun ville reise om hun kunne reist. Alt var slukt av år med kjøttsuppe og tabletter.

Akvarellkurset ble viktigere enn hun trodde. Når hun satt i biblioteket og så kunstlæreren, Solveig på 52, vise hvordan man laget overganger mellom fargene, visste hun at dette var nytt. Hun malte et eple og tenkte på hvor lenge siden det var hun bare gjorde noe for seg selv.

En dag i januar sa Solveig: «Du har godt fargesyn, Ingrid.» Det var bare en liten bemerkning men det betød mer enn noe Tor Arnesen hadde sagt til henne på årevis.

I begynnelsen av januar var Lene-prosjektet over. Tor var enda stillere, kom hjem til normalen, holdt seg til nyhetene, mer sliten, hostet litt.

Ingrid lagde suppe, han spiste. Satt ved samme bord, snakket knapt. En kveld satte han seg ved siden av henne og sa ut i luften:

Det er kaldt ute i dag.

Ja, minus tolv, sa de på radioen.

Hm.

Så gikk han. Mer enn det ble det ikke.

Hun fikk høre mer om denne Lene senere, via en felles bekjent, Hans Pettersen, som nevnte på telefonen: «Hørte at Tor holdt på med ei yngre? Hun stakk visst fort.» Ingrid svarte: «Jeg hørte noe sånt», og Hans bare lo.

Hun tenkte sitt: damen ventet seg kanskje en rik sjef, kaféer og livet, men endte opp med en sekstiåring med blodtrykksproblemer og matinntak på klokken og krav om nypresset te og strøkne skjorter. Slike varer ikke.

Hun syntes ikke synd på ham. Føltes som når man endelig er ferdig med tannverk man bar på: ingen stor jubel, bare en lettelse over at smerten er borte.

I februar ble helsa hans tydelig dårligere. Han tok tablettene uregelmessig; Ingrid så det i pakkene, systemet hun hadde laget for ham, var borte. En dag tok han to tabletter på én gang, han hadde glemt forrige dag. Hun sa ikke noe. Legen hadde sagt det samme til ham flere ganger.

Blodtrykket steg oftere. Han ble blek, klaget over sus i hodet. Sov dårlig. En morgen sa han:

Jeg er svimmel.

Gå til legen, svarte hun.

Kan ikke du bestille for meg?

Du har telefonnummeret til fastlegen på polisekortet ditt. Der står også instruksjon.

Han så på henne over koppen sin.

Jeg kan ikke det der.

Joda, Tor, du har ledet en hel avdeling, det går nok.

Han bestilte selv. Kom hjem med resept på et nytt medikament, la det på bordet.

Kan du kjøpe?

Skal forbi apoteket i morgen, gi meg penger.

Han så overrasket ut. Før kjøpte hun alt, fra egne penger, tok ansvar. Nå var det pluss minus.

Han ga henne pengene. Hun kjøpte medisinen, la den på hans nattbord, forklarte ingenting, ingen instruksjoner.

Mars kom med mildvær. Snøen forsvant i sølepytter, fra takene dryppet det, barna trampet i pytter. Ingrid gikk stadig lenger turer, kjøpte vårjakke, denne gangen lysbeige med belte, fin i snitt. Hun sto foran speilet i butikken og tenkte at hun ikke hadde kjøpt noe nytt til seg selv på mange år, bare fordi hun ville.

Samme måned kom Mikkel og Marit på besøk. De tok med glass med syltetøy og en eske sjokolade.

Første kveld spiste de middag sammen. Ingrid disket opp: ovnsbakte poteter, sildesalat, hjemmelaget aspic slik moren hadde lært henne. Tor sa lite, spiste stille. Mikkel fortalte fra jobben, Marit spurte om kurset i akvarell.

Må jeg se bildene dine, mamma?

Jeg prøver meg, ja, akvarell, lo hun.

Hun viste frem maleriene epler, blomster, utsikt fra biblioteket. Mikkel tok dem alvorlig, Marit mente det var vakkert.

Du ser jo yngre ut, mamma.

Jeg var endelig hos frisør, sa hun.

Mikkel så på Tor, som åt videre i taushet. Han forsto det var noe mellom foreldrene, men stilte ingen spørsmål.

Neste dag, mens Marit var ute, gikk Mikkel på kjøkkenet.

Mamma. Er alt bra mellom dere?

Hva da?

Pappa er liksom… borte. Er han syk?

Blodtrykket, ja. Men han er voksen og tar seg av det selv.

Mikkel var stille, lekte med en bit deig.

Har dere kranglet?

Nei. Det var sant. De bare levde sine liv side om side.

Si ifra om du trenger noe, mamma.

Det er greit, Mikkel. Jeg har det bedre enn på lenge.

Han trodde på henne, det var ikke vanskelig; endringene i henne var synlige.

De dro, huset ble stille. Ingrid vasket opp, tørket av, la på plass. Tor så på TV.

Sent på kvelden kom han inn, hentet vann.

Mikkel ser bra ut.

Ja, det gjør han.

Og ungene deres han fullførte ikke.

Ja.

Han satte fra seg glasset. Gikk ut. Ingrid ble stående ved vinduet med blikket mot gårdsplassen der lyset fra lyktestolpen glitret i den siste snøen.

April startet med at Tor fikk et kraftig anfall. Ikke dramatisk, men stygt blodtrykk; han måtte sette seg på gulvet i gangen. Ropte på Ingrid.

Ingrid. Jeg føler meg ikke bra.

Hun så på ham der han sank sammen mot veggen, rød i ansiktet, svetten piplet.

Kom inn på soverommet, sa hun.

Hun støttet ham, fant blodtrykksapparatet. 185 over 110. Ikke bra.

Ta captopril, ligger i nattbordskuffen for slike anfall. Legg deg, reis deg ikke før vi sjekker igjen.

Hvor skal du?

Jeg er på kjøkkenet.

Hørte ham rote etter tablettene. Etter en time lå trykket på 160/95. Mulig å holde ut.

Bli hjemme i dag. Ikke gå noe sted.

Møte på jobben…

Ring og meld deg syk, Tor.

Han ble hjemme. Ingrid lot ham få te og knekkebrød ikke fordi han spurte, men fordi det føltes riktig. Det var forskjell på ikke å ville hjelpe, og å stå og se på at noen har det vondt.

Han lå og stirret i taket.

Ingrid, sa han til slutt.

Ja?

Jeg vet jeg har vært idiot disse månedene.

Hun svarte ikke med en gang, satte seg på sengekanten:

Ja, du har det, Tor.

Vel… Han så på taket. Det der opprykket. Det slo meg litt ut. Jeg trodde alt skulle bli annerledes. At jeg liksom hadde fått det til.

Du har fått det til. Du er sjef for seksjonen.

Ja. Han ble stille. Og du… du er nå bare slik, du også… Ordene ble hengende.

Jeg vet hva du prøver å si, sa hun lavt.

Hun reiste seg, tok koppen med seg. Gikk på kjøkkenet. Ingen forsonende omfavnelse, ingen tårer, ingen store ord. Han innrømmet at han hadde vært idiot det var nok.

April gikk over i mai. Ingrid fortsatte med parken og akvarellkurset. Nina inviterte henne på teater, de kjøpte billetter til Oslo Nye, gode plasser på parketten. Ingrid hadde ikke vært i teateret på ti år, og ble sittende med juiceglass i hånden og føle at livet var ganske bra: bare sitte der, oppleve, slippe å tenke på andres behov.

Hun var førtiseks, og begynte å forstå at dette var en ny start, ikke en slutt.

Tor og hun delte fortsatt tak, men ikke lenger hoder og hjerter. Han sluttet å klage, nevn aldri Bjørns kone. De satt av og til sammen: han med TV-en, hun med en bok Nina hadde anbefalt. Fredelig, nesten vant, men alt var forandret: hun følte seg ikke lenger underlagt ham.

En dag ba han henne hjelpe å bestille medisin på nettapotek.

Jeg kan ikke sånt, Ingrid. Kan du?

Det er enkelt. Søk opp navnet, legg i handlekurven, velg nærmeste apotek.

Men du kan jo alt bedre enn meg.

Du kan lære. Jeg kan hjelpe om det stopper opp.

Han lærte seg det. Ropte på henne med spørsmål én gang, så ordnet han selv.

Det gikk opp for henne hvor viktig det var: ikke å erstatte andre å la folk klare seg når de kan.

Juni med hetebølge. Hun kjøpte seg sommerkjole, fargerik. Så seg i speilet og tenkte: dette ser helt fint ut. Ikke noen budeie fra landet. Bare en voksen kvinne med sommerkjole.

Par burde ha det på så ulike måter, tenkte hun. Noen er uvenner, noen nære, noen likegyldige. Tor og hun hadde funnet en fjerde variant: ikke krig, ikke vennskap, ikke kulde. To separate mennesker som bare delte tak.

Hva fremtiden bringer, visste hun ikke. Tenkte noen ganger på Sigruns spørsmål om skilsmisse. Avviste det ikke, hastet seg ikke til valg. Først finne ut hvem hun var. Så kan beslutninger tas.

Sommeren gikk sin gang. Hun dro til Mikkel og Marit i Bergen i to uker alene, for første gang på mange år. Tor ble hjemme, sa han måtte jobbe. Ingrid pakket, hadde brodert en pute til barnebarnet selv etter å ha lært via YouTube.

To uker med Steffen seks og Maren fire var de beste på mange år. Barn, mat, bad, eventyr i sofaen og Ingrid kjente forskjellen på den pleien hun ga barna og slitet det hadde vært å ta seg av Tor: dette var glede, ikke plikt.

Mikkel spurte henne ofte hvordan hun hadde det. Hun svarte sannferdig at ting var som de måtte være. Han nikket og godtok det. God sønn, tenkte hun.

Hun kom hjem solbrun og uthvilt. Tor møtte henne, tok imot bagasjen. «Så, du er tilbake,» sa han. Bar kofferten hennes. Det var noe.

August var trykkende varm. Hun satte en vifte på soverommet, kjøpte vannmelon og spiste halve alene. Han tok sin del og sa for første gang på årevis takk for maten.

I september da løvet tok til å falle, kom det ventede.

En fredagskveld kom han hjem grå, gikk forsiktig.

Ingrid, begynte han i døråpningen, jeg føler meg dårlig.

Hva er galt?

Blodtrykket, tror jeg. Hodet. Og her, han pekte på brystet.

Hun så på ham.

Hvor lenge?

Siden lunsj, trodde det skulle gå over.

Tok du tablett?

Tok en klokka tre. Hjalp ikke.

Sett deg.

Hun fant blodtrykksmåleren. 190/115. Verre enn sist.

Dette er alvorlig, Tor. Du må ha legehjelp.

Men trenger ikke kjøre til legevakt ennå, kan vel ta en tablett til…

Nei. Brystsmerter og så høyt trykk er farlig. Nå må du ringe etter hjelp.

Kan ikke du ringe…

Der stoppet hun. Sto med blodtrykksmåleren i hånden og så på ham.

Hun så mannen foran seg: grå i ansiktet, redde øyne, hånden til brystet. Hun følte medlidenhet. Ekte, ikke kald. Han var en aldrende, syk mann, og hun hadde empati for det.

Men hun så også det andre: at han hadde sett rett gjennom henne i et helt år. At han hadde sagt ord hun aldri helt ville glemme. At hun hadde sluttet å være menneske for ham lenge før hun sluttet å anstrenge seg.

Og hun visste hva hun ville gjøre og ikke gjøre.

Tor, sa hun dempet. Du har mobilen. Du kan ringe selv. 113. Oppgi adresse, si blodtrykk og smerter i brystet. De kommer.

Ingrid du hjelper meg ikke?

Jeg har målt blodtrykk, sagt du trenger hjelp. Nå må du ta ansvar.

Men jeg…

Tor. Du er voksen. Seksjonssjef. Du klarer dette.

Hun gikk ut på gangen, inn på sitt rom. Lot døra stå på gløtt.

Fra kjøkkenet hørte hun etter noen minutter den lave stemmen hans:

Ja, hallo. Ambulanse. Adresse…

Hun kokte seg te, kamille, så klart. Tok koppen og gikk lydløst tilbake til kjøkkenet, forbi ham, som satt og snakket med akuttmedisinsk sentral. Han så halvfornærmet på henne. Hun stilte seg i vinduet og så ut.

Bakgården lå mørk. Lykten over inngangsdøra kastet gult lys på våt asfalt. Løv fra lønnetrærne lå i tunge hauger.

Han ble ferdig å snakke. Stillhet.

De er på vei, sa han.

Det er bra.

Kanskje du kan bli med til sykehuset…

Hun snudde seg fra vinduet. Så på ham: et grått, trøtt fjes, hånden mot brystet, redsel i blikket. Hun syntes synd på ham. Virkelig synd, på ekte. Han var en syk, sliten mann.

Nei, Tor. Legene hjelper deg. Det er deres jobb.

Hun tok koppen og gikk på rommet. Lukket døra varsomt. Satt i fred i kveldslyset fra etasjevinduet og så ut på den fjerne blokkens gule ruter. På kjøkkenet romsterte noe. Stille. Så lyden av heis.

Ambulansen kom etter tjue minutter. Hun hørte ytterdøra åpnes, tunge skritt, raske stemmer. Ord: «blodtrykk», «EKG», «kanskje innleggelse». Hans stemme, lav og skyldbevisst, som en skolegutt.

Så: «Er det noen hjemme? Kone?»

Hans svar:

Ja, men hun… nei.

Pause. Så ambulansepersonellets nøytrale stemme:

Da går vi, få på deg jakka.

Dør. Heis. Stillhet.

Rate article
Intigue Life
Ikke lenger en kone