«Svigermoren til kona mi er velstående, vi kommer aldri til å trenge å jobbe» gledet min venn seg.
Jeg husker godt en bekjent av meg, han het Henrik, og han har alltid hatt et ønske om å leve komfortabelt på andres bekostning. Han la virkelig sjelen i å vinne hjertet til en jente som kom fra en rik familie. Jeg så at han egentlig ikke elsket henne, og jeg tvilte sterkt på at det kunne komme noe godt ut av et slikt ekteskap. Men Henrik var overbevist om at en rik kone skulle gi ham nøkkelen til et bekymringsløst og lykkelig liv. Man kunne nesten ha trodd på det, hadde det ikke vært for at hun heller ikke visste stort om hvordan man tjener penger. Familien var velstående takket være moren hennes, som eide flere store butikker i Oslo.
Jeg forsøkte å snakke ham til fornuft:
Du må da skjønne at de ikke vil forsørge en latsabb. Det er viktig å være selvstendig og ha sitt eget arbeid.
La nå det ligge. Vi venter barn, og de stoler helt på meg! svarte Henrik entusiastisk.
Jeg kunne ikke forstå ham. Det virket ikke rettferdig ovenfor kjæresten hans. Man gjør ikke slikt mot noen man er glad i. En mann burde jobbe og forsørge familien sin.
En tid senere undret jeg meg på hvordan det gikk med ham, så jeg spurte hvor han jobbet. Det viste seg at hverken han eller kona hadde noen jobb; de satt bare hjemme hele dagen. Spillte dataspill, så på fjernsyn eller sov. Moren til kona sørget for all mat og alle utgifter. Jeg må innrømme at jeg var litt misunnelig Henrik hadde faktisk fått til nettopp det han ønsket.
Svigermor er rik, vi trenger aldri å jobbe, skrøt Henrik fornøyd, med et glis om munnen.
Kanskje kunne det fortsatt slik lenge, men så begynte ting å gå galt for firmaet til svigermoren. Inntektene falt drastisk, og hun måtte nå tilby datteren og svigersønnen arbeid.
En måned etter vårt siste møte ringte telefonen min. Henrik ba med en bekymret stemme om å få låne fem tusen kroner for et par uker.
Jeg leter etter jobb nå. Får jeg gjennomført et intervju, så får jeg forskudd på lønn og betaler deg tilbake. Vi er helt blakke, sa han trist.
Slik tok Henrik farvel med sitt bekymringsløse liv. Fra den tiden måtte både han og kona ta seg arbeid. Han betalte pengene tilbake også. Så mye for den velstående familien. Man skal ikke stole på andre for å leve livet sitt det er bedre å være selvstendig og stå på egne ben. Da kan man føle seg trygg og faktisk bli lykkelig.




