Inger Solberg hadde jobbet på kafeen «Ved Brua» i seks år.
Hun kunne navnene på alle stamkundene, visste hvem som drakk traktekaffe som brannslukningsapparat, og hvem som skulle ha ekstra brunost på vaflene.
Men den onsdagen kom det inn en eldre mann hun aldri hadde sett før værbitt og småfrossen i en utvasket frakk, med en sliten tøypose hengende i hånden.
Han fant seg et hjørnebord, sank sakte ned på stolen og åpnet lommeboka si.
Inger fulgte nøye med.
Han helte småmynter ut på bordet og begynte å telle fingrene dirret nesten verre enn kaffekoppen hun akkurat hadde servert til fru Nilsen.
Ingers hjerte krøllet seg sammen som en brukt kvittering.
Da hun gikk bort for å ta bestillingen, sa han lavt:
«Bare en kaffe, om jeg kan be om det. Mer har jeg ikke råd til nå.»
Inger nikket, men da hun snudde seg, måtte hun blunke litt ekstra hardt.
Ingen mann i hans alder skulle måtte velge mellom verdighet og varm mat i et kaldt Norge.
Uten et ord betalte hun for et måltid til ham av egne penger en rykende suppe og et raust smørbrød med sylteagurk.
Da hun plasserte maten foran mannen, så han overrasket opp.
«Men jeg ba bare om kaffe…»
«Resten er på husets regning,» sa hun med et smil som var varmere enn ovnen bak disken.
Mannens øyne ble plutselig blanke.
«Takk, du minner meg om en jeg engang kjente.»
Han spiste sakte, tygde med andakt som om det var julemiddag, ikke en enkel lunsj i mai.
Før han gikk, stanset han et øyeblikk ved kassa.
Inger hadde skrevet kafeens telefonnummer på kvitteringen tenk om det skulle være bruk for det.
«Du redda dagen min i dag,» hvisket han og gikk ut.
Inger lo litt for seg selv, tok en slurk kaffe og gikk videre med livet, som om dette var hverdagskost.
To timer senere bjeffet den gamle dørklokka plutselig med skarp røst.
Inn kom to politibetjenter med alvorlige miner.
«Unnskyld, kan du se på dette bildet? Kjenner du ham igjen?»
Hun gjenkjente ham straks.
Alt ble iskaldt inne i magen hennes.
«Hva har skjedd? Er han i orden?»
Betjentene så på hverandre.
«Vi fant ham nede ved elva,» sa en stille.
«Han gikk bort nylig.»
Inger dekket munnen med hånden, som om hun skulle holde det vonde unna.
«Men han satt jo her, alt var jo i orden…»
«I jakkelommen hans fant vi denne kvitteringen med navn og nummer på kafeen,» sa betjenten og rakte henne en sammenbrettet lapp.
Hendene hennes ristet da hun åpnet den.
Med sirlige bokstaver sto det skrevet:
«Til den snille servitøren:
Takk for at du behandlet meg som et menneske i dag.
Du ga meg varme akkurat da jeg trodde jeg var tom for det.
Nå kan jeg gå videre i fred.»
Inger gråt. Ikke av skyldfølelse, men av vissheten om at et ganske lite øyeblikk med omtanke kan bli det største lyset i noens liv.
Politimennene sto tause. Så sa den ene:
«Han hadde ingen pårørende. Det er fint at han møtte deg i dag.»
Inger la lappen inntil hjertet.
Fra den dagen betalte hun for minst én lunsj til en fremmed hver eneste arbeidsdag.
Ikke av medlidenhet men av kjærlighet til en hun bare visste navnet på i én time…
og som endret henne for alltid.




