Jeg sparte penger i tre måneder for å kunne gi sønnen min hele verden. Så fant jeg glasskrukken hans og det rev meg i stykker på en måte som selv 80-timers arbeidsuker aldri har klart.
Jeg heter Henrik. Jeg er 38 år gammel, og hele livet mitt dreier seg rundt min ti år gamle sønn, Sindre.
Alt jeg gjør drives av to ting: iskaffe og ordet “slite”.
Fra 09 til 17 jobber jeg som administrasjonssekretær. Fra 18 til midnatt er jeg servitør på Stjernekroa. I tillegg kommer helgene.
De kvarterene mellom jobbene sender jeg meldinger til Sindre.
«Hvordan var det på skolen?»
«Greit.»
«Lektier?»
«Ferdig.»
«Glad i deg, vennen. Vær snill. Penger til pizza ligger på kjøkkenbenken.»
Slik lever vi. En evig kamp mot klokka.
Som alenepappa er jeg direktør, vaskehjelp og bank i én og samme person. Og banken den begynner å gå tom.
Om en måned fyller Sindre 11 år. Dette året skulle være annerledes. Faren hans har ikke gitt lyd fra seg på et halvt år, så jeg har lagt bort hver ledige krone til en spillkonsoll en «Odyssey X» og fire dager i Tusenfryd.
Jeg ville gi ham et minne så sterkt at det kunne veie opp for alle skuffelser. Jeg ville at han, bare én gang, skulle få det andre barn tar for gitt. Jeg trengte bare jobbe litt mer.
I det siste har Sindre vært veldig stille. For stille. Han tilbringer mesteparten av tiden foran det gamle nettbrettet, det han fikk til jul for tre år siden. Jeg tenkte det var normalt for en tiåring. Jeg sa til meg selv at stillhet er bra. Da er han trygg og jeg kan jobbe.
Noen ganger savner jeg tiden da han var fem eller seks. Vi var fattigere da, men vi hadde en rutine «Lørdager med Putehytte».
Vi dro dyna, puter og laken inn i stua. Bygde et stort og skakt teppefort. Slukket lyset, krøp under med lommelykter, og spiste frokostblanding rett fra pakka. Leste de samme spenningsbøkene til stemmen min var helt skrapet.
Det kostet ingenting. Men det var magi.
Nå er «Lørdager med Putehytte» byttet ut med «Lørdager med Dobbelvakt for pappa». Jobben vant. Hytta forsvant. Magien også.
Så, forrige tirsdag, kom jeg hjem klokka 23.30. Føttene mine verket, klærne luktet kaffe og fett. Leiligheten var mørk, bortsett fra en liten lampe over kjøkkenbordet.
Sindre sovnet ved bordet, med hodet på armene. Ved siden av lå et ark fra skriveboka og en slitt blyant.
Hjertet mitt knøt seg som alltid av kjærlighet og dårlig samvittighet.
Jeg lente meg frem for å kysse ham på hodet. Da så jeg arket. Lekse.
«Skriv et avsnitt om din helt.»
Jeg smilte, håpet på en superhelt eller en spillfigur. Men så leste jeg håndskriften hans, barnslig og skjev:
«Min helt er pappaen min. Han jobber veldig, veldig mye. Han sparer til en stor overraskelse til bursdagen min. Jeg sparer også. Håper det er nok.»
Smilet falt vekk.
Sparer? Til hva?
Ved siden av sekken hans sto et tomt syltetøyglass. Jeg løftet det.
Inne i glasset lå en sammenklemt tikrone, noen femmere, småmynter og en eneste blank femtiøring.
Jeg leste på arket igjen.
Helt nederst, skrevet med små bokstaver:
«Jeg vil bare kjøpe tilbake én lørdag.»
Jeg måtte sette meg ned. Glasskrukken gled ut av hendene og klirret mot bordet.
Jeg leste igjen.
«Jeg vil bare kjøpe tilbake én lørdag.»
Han sparte ikke til en konsoll.
Han sparte ikke til en leke.
Han sparte til meg.
Han hadde sett at jeg byttet tid mot penger, så i sin enkle tiåringslogikk trodde han kanskje han kunne bytte sine penger mot min tid.
Jeg så på de 155 kronene i glasset.
Og tenkte på de 9600 kronene jeg hadde spart til konsollen og Tusenfryd.
Jeg prøvde å kjøpe ham en fantastisk verden
og han ville bare ha én lørdag med pappa.
Jeg satt i mørket og gråt. Ikke stille men sånn skjelvende gråt fra hele kroppen.
Ikke fordi jeg var utslitt.
Men fordi jeg hadde vært blind.
Jeg jobbet for å gi ham alt
bortsett fra det han virkelig ønsket seg.
Neste morgen ringte jeg arbeidsgiveren min.
«Hei, Lise? Det er Henrik. Jeg har en familiesituasjon. Jeg kan ikke jobbe nå på lørdag.»
Det var løgn.
Men samtidig det ærligste jeg hadde sagt på lenge.
Da Sindre kom hjem fra skolen, stanset han i døråpningen. TV-en var slått av. Nettbrettet lå til lading på soverommet.
Stua var et mylder av puter, laken og tepper.
En diger, skeiv putehytte dominerte hele rommet.
Jeg tittet ut fra åpningen.
«Hytta vår mangler tak,» sa jeg, prøvde å ikke skjelve. «Og jeg tror vi er tom for frokostblanding. Kan du hjelpe meg?»
Han sa ingenting. Bare slapp skolesekken, øynene blanke av tårer.
«Pappa?» hvisket han.
«Du er hjemme.»
«Jeg er hjemme,» svarte jeg.
Så ga jeg ham glasskrukken.
«Jeg tror dette holder mer enn nok. Skal vi kjøpe frokostblanding?»
Han kastet seg rundt halsen min, klemte så hardt at det nesten gjorde vondt.
Odyssey X kunne vente.
Tusenfryd også.
Slitet fikk pause.
Magien kom tilbake.
Lærdommen er:
Vi jobber for å gi barna verden vi tror de ønsker seg. Vi sparer til store ferier, nye dingser og det perfekte «senere».
Men barna de vil ikke ha verden.
De vil ha oss.
De vil ha putehytter, ikke fornøyelsesparker.
Frokostblanding fra pakken, ikke fin middag på restaurant.
Alle vi voksne utsetter livet til «en dag»
mens barna våre bare prøver å få tilbake én lørdag.
Ikke vent.
Tiden din er den eneste gaven de aldri vil glemme.



