Jeg kom for å levere tilbake noen eiendeler til min ekskjæreste… og da åpnet moren hennes døren, nesten uten klær

Du, du må høre hva som skjedde da jeg skulle levere tilbake noen ting til eksen min og moren hennes åpnet døra nesten uten klær. Egentlig skulle jeg bare levere en eske og kjøre hjem. Ikke noe snakk, ikke noe bli værende. Men livet gir f i planene dine.

Jeg heter Markus Engen, jeg er 31 år og jobber med prosjektledelse i byggebransjen her i Oslo. For tre uker siden var det slutt med eksen min, Ingrid Kristoffersen.

Hele greia var egentlig alt annet enn dramatisk. Det var som en ballong som sakte mister luft. Ingen raseri, bare sånn smått trist, nesten usynlig til det forsvinner helt. Vi var sammen i fire måneder, veldig lite dramatikk, men fire måneder kan føles fryktelig lenge om det egentlig ikke funker mellom to. Så da det var over, var det egentlig greit, men jeg hadde fortsatt en eske med tingene hennes stående i hjørnet av leiligheten min på Carl Berner, som minnet meg hver dag på at jeg måtte rydde opp ordentlig.

Jeg sendte henne tre meldinger på to uker om hun kunne hente det, og hver gang sa hun at hun skulle komme, men dukket aldri opp. På en torsdag etter jobb fortsatt med støvete arbeidssko og grå t-skjorte løftet jeg eska inn i bilen og kjørte en drøy halvtimes tid ut til huset til moren hennes på Jar i Bærum. Ingrid hadde flyttet inn der igjen da hun måtte ut av leiligheten. Hun hadde sagt det var et stort, koselig hus med bra hage, veldig stille strøk.

Jeg forventet å møte en dame på femtitallet med lesebriller, kanskje en form for fiskegrateng på ovnen. Jeg ringte på, og hørte rolige skritt på andre siden av døren. Da døra gikk opp, datt haka mi nesten ned på trappa. Der stod Anne Kristoffersen Ingrids mor i en kort silkerobe. Bare den, faktisk. Håret, det mørke, hang løst og vått nedover skuldrene, så hun hadde åpenbart vært i dusjen noen få minutter før jeg kom.

Hun så ikke ut til å bry seg nevneverdig, ble ikke overrasket, smilte bare liksom rolig og sa, «Åja, du må være Markus». Jeg sa ja tror jeg, husker nesten ikke hva munnen min gjorde. Hun slapp meg inn, sa Ingrid var ute for å handle og kom tilbake om ca en time, og lurte på om jeg ville vente.

Der stod jeg i gangen, med esken i hånda, mens alt inni meg ropte at jeg jo bare burde sette igjen eska på trappa og stikke. Men jeg gikk inn. Hun tuslet av gårde nedover gangen, så selvsikker at det var umulig å la være å slappe av litt sjøl. Huset var varmt, på den gode måten, med masse grønne planter, puslespill halvferdig på bordet ved sofaen, og bokhyller så fulle at bøkene måtte ligge dobbelt oppå hverandre.

Da Anne kom tilbake, hadde hun tatt på seg jeans og en enkel, kremfarget linskjorte. Håret var fortsatt vått, men nå lå det bakover. Hun hadde med seg to glass iste, bare ga meg ett og pekte mot kjøkkenbordet, «Sett deg», sa hun, ikke frekt, bare sånn tydelig.

Vi satt der nesten én time. Hun spurte rett ut hvor lenge jeg og Ingrid hadde vært sammen, og jeg svarte fire måneder. Hun nikket sakte, som om hun hadde visst det allerede. Jeg spurte hvor mye Ingrid hadde fortalt henne, og Anne svarte akkurat nok til å skjønne at dette var et rolig brudd og at jeg ikke var noen dust. Resten fant hun ut underveis, sa hun. Jeg prøvde å småprate om puslespillet, og hun fortalte at det var et tusenbiters Norgeskart og at hun brukte tre uker fordi hun mista brikker bak sofaen hele tiden. Da jeg sa jeg var god i puslespill heva hun øyenbrynet og lo av meg «gode puslespillere sier aldri det så tidlig.» Da lo jeg tilbake, skikkelig.

Hun fortalte litt om seg selv nylig skilt etter 20 års ekteskap, eide huset, hadde startet en liten hagedesign-tjeneste året før, var glad i gamle jazzplater og slumsen action på TV, og hadde sterke meninger om hvordan man lager grove rundstykker ordentlig.

Jeg fortalte om jobben min, om oppveksten på Romerike, og hvordan et sommerjobb på byggeplass som 17-åring ble til noe jeg faktisk trivdes med. Jeg merket hun faktisk lyttet ikke sånn som folk gjør mens de venter på å svare selv, men ordentlig hun stilte spørsmål og husket ting jeg nevnte litt tidligere.

Etter rundt 45 minutter ringte Ingrid og sa at butikken var kaos og hun ble forsinka. Anne såg på meg og spurte bare rett ut om jeg ville ha mat. Jeg sa jeg ikke ville være til bry, men hun slo til med kylling og ris uansett. «Du sitter jo allerede her og drikker teen min, nå må du nesten bare la det stå til», sa hun og lo.

Vi spiste stille og rolig, delte måltidet og pratet om ingenting og alt. Plutselig sluttet jeg å tenke på Ingrid, på eska, på kjøreturen hjem. Jeg bare satt der med Anne på kjøkkenet til livet liksom roet seg rundt oss.

Da endelig Ingrid kom hjem så hun først eska i gangen, så meg sammen med moren sin ved bordet, og frøs helt. «Spiste dere middag sammen?» sa hun. Anne bare nikket sakte og spurte om hun var sulten. Ingrid satte fra seg handleposene veldig forsiktig, tydelig overrumplet. Så spurte hun: «Markus, hvor lenge har du vært her?» Jeg hadde vært der 2 timer og 11 minutter, men sa bare «en liten stund». Det var et eller annet mellom blikkene deres jeg ikke forsto, sånn usagt språk mellom de som har kjent hverandre hele livet. Ingrid ble stille, tok med seg varene på kjøkkenet og sa ikke mer.

Jeg sto opp for å si takk for mat. Anne fulgte meg ut, lente seg mot døra med armene løst i kors og sa at det ikke var noe styr. Jeg gikk ut på trappa og la merke til at lysarmaturen over døra blinket litt, så en løs ledning, tenkte ikke mer på det og gikk til bilen. Idet jeg begynte å kjøre, klarte jeg ikke slippe tanken på Anne, faktisk. Ikke fordi det hadde skjedd noe, men noe med roen hennes satt fast i meg hele kvelden og videre inn i neste dag.

Jeg la meg og tenkte på hva hun sa: «I det minste går alle i samme retning på motorveien.» Det var en sånn setning jeg ikke helt klarte å legge bort. På jobben neste dag bare surra den rundt i bakhodet. Jeg fikk levert byggeplanene til prosjektet på Bryn, ringte to underentreprenører, spiste brødskive med leverpostei til lunsj, og så tenkte jeg egentlig bare på Anne flere ganger. Og hver gang tvang jeg meg til å konsentrere meg om arbeidet. Ikke særlig effektivt, men sånn er det…

Så kom lørdagen, og jeg var på Maxbo for å kjøpe materialer til å reparere terrassen hos en kompis. Da gikk jeg forbi avdelingen med utelamper og tenkte på den blinkende pæra ute hos Anne. Jeg kjøpte det jeg trengte til hytta til Greg, men slang også med nytt utelys til Anne. Lot være å ringe først visste jo at det egentlig ikke var noe «tilfeldig», men jeg overbeviste meg selv om at det her er bare å hjelpe til. Ikke noe annet.

Jeg ringte på hos henne i halvti-draget med to kaffekopper fra kaffebaren på Strømmen. Da hun åpnet stod hun der i utslitte malingsbukser og en gammel rutete skjorte, helt avslappa. Håret hang løst, fortsatt fuktig. «Du så den løse ledningen, ja», smilte hun uten å si at jeg hadde med kaffe. Hun holdt på å male et rom inne, trimmet lister med småpensel, og jeg endte opp med å male den ene veggen mens vi pratet om alt og ingenting.

Vi fant en type ro i arbeidet ingen snubler hverandre i beina, bare å flyte rundt hverandre. Hun spurte ikke hvordan det gikk, men hvordan jeg EGENTLIG hadde det. Jeg ga for første gang et ordentlig svar: at alt virker ok utenpå, men inni føles det som jeg har kjørt på autopilot altfor lenge. At jeg sluttet med Ingrid uten å være ordentlig til stede, og det var verre enn selve bruddet.

Hun sa rolig, «Vet du hva det er? Det er når du har gjort det som gir mening så lenge at du har glemt å kjenne etter om det faktisk føles riktig lenger.» Den setningen traff meg skikkelig. Jeg spurte hvordan hun visste. Hun så meg i øynene og sa, «Jeg bodde i akkurat den følelsen i årevis. Brukte lang tid før jeg visste hva jeg manglet.»

Da vi var ferdige med å male, stod vi i døråpningen og så på det ferdige rommet sammen. «Bedre», sa hun lavt nesten til seg selv. Så spurte hun om jeg ville bli til lunsj, null press. Tomatsuppe og ostesmørbrød, enkelt men veldig godt.

Vi pratet om hagedesign-firmaet hennes, om vanskelige kunder, hun fortalte at hun hadde startet for å bevise noe for seg selv. Og da mobilen hennes lyste opp igjen og hun snudde skjermen ned, lot jeg bare merke det uten å spørre. Etter lunsj sa hun, «Det finnes ting jeg fortsatt sorterer gjennom, bare så du vet det før dette eventuelt blir noe mer.» Jeg svarte, «Jeg har ingen hast.» Så nikket hun, og vi spiste resten i stillhet.

På tirsdag, akkurat i det jeg egentlig bare ville hjem, ringte telefonen. Det var Anne. Hun forklarte at porten til bakhagen hadde kilt seg fast, og hun skulle ha visning for en kunde dagen etter og trengte å fikse fort. Jeg tilbød meg å titte på det, sa det sikkert bare var treverket som hadde svullet i regnet. Hun sa, «Du kan ta en titt, men det er sikkert bare en bagatell.» Jeg dro utover etter middag.

Da jeg kom, stod hun med hagejakke og støvler og potter i hagen. Jeg så kjapt at porten hadde svulmet opp av regnet. Med håndhøvelen fra bilen fikk jeg glippt det til på tjue minutter mens hun arrangerte planter bortenfor. Etterpå satt vi på baktrappa i mørket, hun med glass vann jeg bare med tankene mine. Hun så litt på meg og lo da jeg sa jeg var «fin». «Du bruker ordet som et skjold», sa hun, «det er som en dør du slenger igjen.» Jeg tenkte, og svarte, «Jeg har ikke vært fin på lenge, men det føles bedre når jeg er her.» Hun var stille noen sekunder, «Samme her», sa hun til slutt.

Det var akkurat da ektemannen hennes dukket opp. Han het Roar, sikkert nærmere seksti, brei over skuldrene og med skjorta kneppet til halsen. Han hilste, ikke spesielt vennlig. Anne sa bare: «Dette er Markus, han har ordnet porten.» Roar hadde øynene på henne og så tilbake på meg, spurte om jeg hadde gjort det «for hennes skyld», sånn passiv-aggressivt. Jeg ga ham hånda, uten å gjøre det til noen konkurranse. Han kom inn på temaet økonomi etter skilsmissen, og Anne sa han måtte ringe først neste gang. Ti minutter senere kjørte han.

Etterpå satt vi bare rolig i hagen og sa ikke stort. Hun sa til slutt, «Han pleide å kontrollere alt», pause, «det funker dårligere nå.» Jeg sa ingenting, bare nikket og ble sittende der ute med henne. Da jeg gikk, fulgte hun meg ut og stod lent mot dørkarmen, akkurat som første kvelden. Hun så på meg, ikke like forsiktig som før, og sa «Han kommer sikkert til å være et problem.» Jeg svarte at «Komplisert klarer jeg fint.» Hun svarte bare, «Kom tilbake på lørdag. Da lager jeg middag.»

Lørdagen stod jeg der presis kl 18 med en god flaske rødvin og rene klær. Hun åpnet i en enkel grønn kjole og plutselig skjønte jeg ikke hvor jeg hadde gjort av tiden i det hun smilte. Hun lo av at jeg hadde kledd meg opp, jeg svarte «dette er bare en skjorte». Hun tente lysene på bordet med ekte stoffservietter, gamle jazzplater på anlegget, og maten luktet fantastisk av urter og hvitløk fra ovnen.

Vi slo oss ned, hun fortalte at visningen hadde gått bra og kunden hadde bedt henne forvalte to hager til. Hun spurte hvordan ting gikk på prosjektet på Bryn. Vi snakket, helt til telefonen lyste opp, Robert selvfølgelig. Hun ignorerte ham. «Han liker å ringe når han tror jeg er alene», sa hun. «Men jeg har bedre ting å gjøre.» Etterpå satt vi ute på verandaen, hun hadde hengt opp lysslynge etter kundemøtet som bare for sin egen skyld. Vi satt tett, snakket om ekteskapet hennes, om hvor lett det hadde blitt å ta mindre plass å slutte å si det som egentlig betydde noe.

Til slutt så hun på meg og sa, «Du er veldig lett å snakke med. Litt for lett, faktisk.» Jeg lo og sa jeg skulle prøve å være vanskeligere. Det ble stille på en god måte, og hun sa lavt uten å se på meg: «Jeg har ikke latt meg selv ønske noe på lenge. Det var tryggere slik. Men nå er jeg lei av trygg.» Jeg tok hånden hennes, sakte. Vi satt bare sånn, og så lente jeg meg fram og kysset henne. Ikke komplisert, bare helt ærlig og trygt, som om det skulle vært sånn hele tiden.

Hun lente hodet mot skulderen min, hånden i min. «Ingrid kommer sikkert til å ha meninger om det her», sa hun. «Sikkert», svarte jeg. «Og eksen min også», la hun til. «Han får bare ha det», sa jeg. Hun så på meg og spurte, «Du skremmes ikke vekk?» Jeg rakk ikke å tenke en gang før jeg svarte, «Ikke det minste.» Hun lo da vi gikk inn.

Måneder senere har porten aldri hengt seg igjen, for vi byttet hele ramma en søndag mens Anne satt på plenstolen med kaffekoppen og kommanderte. Ingrid hadde riktignok meninger men til slutt innrømmet hun at hun aldri hadde sett moren sin så rolig. Roar ringte noen ganger, men Anne lot det bli med det. Hun ordnet resten.

En torsdagskveld lenge etter alt med den eska og silkeroben satt jeg ved kjøkkenbordet hennes mens hun brente osten på en ostesmørbrød fordi hun lo så mye at hun glemte stekepanna. Hun bannet over svien, jeg tok over og stekte ferdig, og hun sto inntil meg og så på meg og sa: «Du er ikke så ubrukelig som jeg først trodde.» Jeg svarte, «Godt du ga meg sjansen til å bevise det.» Hun dultet borti meg og sa at hun var glad for det også.

Utenfor stod utelyset vi hadde fikset sammen og lyste stødig på trappa. Ingen blink, ingen løse ledninger, bare et helt vanlig lys som gjør akkurat det det skal. Sånn er det med ting du får rett til slutt.

Rate article
Intigue Life
Jeg kom for å levere tilbake noen eiendeler til min ekskjæreste… og da åpnet moren hennes døren, nesten uten klær