Prisen for et nytt liv
Inger, jeg må si deg noe. Jeg har tenkt på dette lenge.
Inger Johansen står ved komfyren og rører i en gryte. Helt vanlig suppe. Poteter, gulrøtter, litt sellerirot. Hun snur seg ikke med det samme. Mannens stemme er annerledes. Ikke slik han snakker når han vil ta opp regninger eller klage over jobben. Noe tykkere, ferdigtenkt.
Jeg lytter, sier hun, fortsatt med sleiva i hånda.
Nei, du lytter ikke. Snu deg.
Inger skrur av platen. Legger sleiva sakte fra seg. Snur seg enda saktere.
Lars Johansen står i døråpningen til kjøkkenet. Femti to år, høy, med akkurat den grå tinningen hun pleide å like. Han holder mobilen i hendene, men ser ikke på skjermen.
Jeg flytter, sier han.
Noe strammer seg under ribbeinet. Ikke smerte. Bare en forventning om en smerte.
Hvor? spør hun. Tåpelig spørsmål, men hun finner ikke andre ord.
For godt. Jeg har pakket. Kofferten står i gangen.
Lars.
Inger, ikke… Jeg orker ikke en scene.
Jeg har ikke tenkt å lage scene. Hun samler seg, langt fortere enn hun trodde var mulig. Jeg vil bare vite hvorfor. Du skylder meg en forklaring.
Han er stille. Flytter mobilen fra hånden til den andre.
Jeg klarer ikke mer, sier han til slutt. Jeg orker ikke å leve med en syk.
Stille, så stille at man nesten kan ta på det. En bil passerer utenfor, en dør smeller i oppgangen et sted, noe dunker i rørene. Men på kjøkkenet høres bare hennes pust.
Hva sa du? stemmen hennes er dempet.
Jeg skjønner at det høres fælt ut. Men du spurte. Jeg orker ikke å tilbringe resten av livet med medisiner, arr, sykemeldinger. Du har forandret deg, Inger. Etter operasjonen.
Jeg ga deg en nyre.
Jeg vet det.
Jeg ga deg en nyre, slik at du kunne leve.
Jeg vet det. Han ser henne rett inn i øynene, og det er det verste, han skjuler seg ikke. Jeg er takknemlig. Du reddet livet mitt, jeg kommer aldri til å glemme det. Men jeg kan ikke bo med noen, bare av takknemlighet, ikke resten av livet.
Noen som?
Som ikke er den samme.
Inger går stillferdig til vinduet. Ute er det november. Grått, vått, nakne trær, pytter langs asfalten. Hun ser på vannpyttene og vet ikke engang hvordan hun skal reagere. Skal hun gråte? Rope? Kollapse?
Det finnes en annen, sier hun. Ikke spør, bare vet.
Pauser forteller alt.
Ja.
Hvor lenge?
Noen måneder.
Hun nikker. Ser fortsatt ut.
Hva heter hun?
Inger, det er ikke vits.
Hva heter hun? gjentar hun.
Hanne.
Hvor gammel er hun?
Trettien.
En ny nikk. Inne i henne legger puslespillet seg. Hans forsinkede hjemkomst. Ny aftershave. At han sluttet å spørre hvordan hun har det.
Drar du nå? spør hun.
Ja.
Greit.
Hun hører ham gå i gangen. Koffertens hjul mot parketten. Dørlåsen klikker. Ett klikk, så er han borte.
Inger står ved vinduet noen minutter til. Så går hun tilbake til gryta, skrur på platen igjen.
Suppekoking må fullføres.
***
For tre år siden, da Lars fikk beskjed om alvorlig nyresvikt, nølte ikke Inger et sekund. Hun tilbød seg selv. Legene sjekket om de matchet. De ble innlagt i nabosenger på Ullevål sykehus i april. Hun ga ham sin venstre nyre. Hun lå lenge etter operasjonen, sakte bedring. Lars kom seg fortere.
Så kom månedene da hun levde med en nyre, ble vant til det. Smerter, tretthet, dietter, prøver hver tredje måned. Et arr på venstre side av magen, aldri helt borte, bare lysnet litt etter litt.
Lars blomstret. Fikk farge i kinnene, gikk opp i vekt igjen, begynte på treningssenter. Ny dress. Nye dufter.
Inger trodde det var takknemlighet. At han gledet seg over livet. Hun gledet seg med ham. Virkelig.
Hun var bare naiv.
***
De første to ukene etter at han dro jobbet Inger. Det var alt hun klarte gjøre automatisk. Hun jobbet hjemmefra som oversetter, tok oppdrag på tysk og engelsk. Medisinske tekster, jus, litt skjønnlitteratur. Satt ved pulten, stirret i skjermen, lot fremmede ord fylle hodet egne ord hadde hun ikke.
Kveldsrutinene ble brødskive, gul ost, noen ganger egg. Tidlig i seng, fordi stillheten i leiligheten var uutholdelig. Våknet klokka fire og stirret i taket til det lyste ute.
Venninna Marta ringte hver dag.
Inger, har du spist ordentlig?
Ja.
Hva?
Marta, hvorfor…
Hva spiste du, jeg spør?
Skive.
Det er ikke mat. Jeg kommer i morgen.
Ikke bry deg.
Jeg kommer uansett.
Marta Haugen var venninne siden studietiden. Begge femti. Marta er allmennlege på bydelsklinikken, gift for andre gang, barnebarn annenhver uke og sier ting akkurat som de er.
Neste dag åpner hun kjøleskapet med en gang.
Herregud, Inger, stille. Du spiser ikke?
Jo.
Hva da?
Litt forskjellig.
Forskjellig… Marta lukker kjøleskapet, setter seg. Du ser ut som noen har visket ut ansiktet ditt.
Takk.
Ikke et kompliment. Inger, det er normalt at dette er vondt. Det betyr ikke at du skal gi opp.
Jeg gir ikke opp.
Du svinner hen. Hun drar ut en stol. Fortell meg alt. Fra starten.
Inger stirrer i bordflaten.
Han sa han ikke orker leve med en syk. Det var det.
Lenge stille.
For en dust, sier Marta tørt.
Nei. Ikke si noe stygt. Det hjelper ikke.
Du trenger sinne. Det er bedre enn ingenting.
Jeg har prøvd å finne det. Det er ingenting der, bare tomt og kaldt.
Marta sier ingenting. Setter på tevann, leter i skapene.
Vet du egentlig hva det er, ordentlig depressjon? Ikke tristhet tomhet. Og det er dét du beskriver.
Jeg vet.
Du går ikke til psykolog, jeg kjenner deg. Da må du hvert fall ta medisinene og møte opp til prøver?
Ja. Det går av seg selv.
Bra.
Marta finner en pose byggryn, finner kjelen, lager grøt uten å spørre. Hverdagslig, praktisk og Inger gråter.
For første gang på to uker. Stygge, hulkegråt hun ikke får stoppet.
Marta trøster ikke. Hun reduserer varmen på plata, legger et tørkerull på bordet.
Gråt, sier hun. Det hjelper.
***
Desember går i tåke. Januar noe lysere. Jobben hjelper. Tekstene fyller hodet så de egne tankene slipper ikke til.
I februar begynner Marta å insistere på rehabiliteringsopphold.
Inger, du må komme deg bort.
Hvor?
På opptrening. Jeg har undersøkt; «Klarvann» behandlingshjem i Innlandet. Fine programmer, fysioterapi, turer, vinteren i skogen er flott.
Marta, jeg er ikke ufør.
Du trenger hvile og forandringer. Du kan ikke sitte inne sånn her. Du begynner snart å snakke med veggene.
Har gjort det litt.
Marta ser hardt på henne.
Det var en spøk, nesten, forklarer Inger.
Du drar. Jeg har reservert plass i mars. Tre uker, og du får papirer av legen det er anbefalt, du har krav som donor.
Lurer du meg nå?
Det er sant. Sjekk selv.
Hun sjekker ikke. Orker ikke. Hun vet at Marta har rett: det må skje noe.
OK, gir hun etter. Jeg drar.
***
«Klarvann» er som Marta sa: et modernisert bygg fra 60-tallet, stor furuskog omkring, grusede gangstier. Fra vinduet på rommet ser hun en liten innsjø. I mars er det fortsatt is på vannet som gløder rosa om morgenen.
To netter tilbringer hun nesten bare inne. Behandlinger, mat, så rommet og bok. Tar noen mindre oversetterjobber selv om hun var ment å ta fri.
Tredje dag ut på tur.
Få folk i parken. Noen eldre på benkene. To damer med staver som går støt. En mann med hund.
Inger rusler sakte. Lytter til sandens knas under skoene, småfugler i furua. Tenker på ingenting, og det er faktisk godt.
Ved tjernet står en benk. Hun setter seg, ser på isen.
Går det greit å sette seg her?
Hun snur seg. En mann på rundt femti, bredskuldret, mørkeblå jakke. Han nikker mot benken.
Bare sitt, sier Inger, selv om plassen er rikelig.
Han setter seg. Ser også mot vannet.
Flott natur, sier han etter en stund. Isen holder enda.
Ja.
Mars, men holder likevel. I fjor forsvant den alt i februar, sier de.
Jeg er her for første gang, har ingenting å sammenligne med.
Andre gang for min del. Første i oktober, nå mars igjen.
Hun spør ham ikke hvorfor han er der. Man forstår mellom linjene at få er på «Klarvann» kun for fornøyelsens skyld.
Når kom du? spør han.
For tre dager siden.
Jeg kom i går. Han retter på venstre beinet sitt, forsiktig, presist. Foten samarbeider ikke helt. Fysioterapeuten sier det kommer.
Hun legger merke til at han sitter ujevnt. Litt skeivt, ikke rak.
Ulykke? spør hun, forbauset over egen direktehet.
Ja. September. Brudd i ryggen. Han sier det med et nøkternt fortsett. Ikke kritisk, jeg kan gå, som du ser. Men ikke helt restituert.
Beklager.
For hva? Du var jo ikke der og dyttet meg.
Nei. Bare… Det må være tøft.
Det er det. Men man får tenkt mye. Og det er visst bra for noe.
Inger smiler tilbake. Klønete, men smiler.
Espen, sier han og rekker ut en hånd.
Inger.
Et håndtrykk. Kort, ikke formelt.
Skal gå videre, sier han, reiser seg langsomt. Skal visst gå minst førti minutter daglig. Tar tid ennå.
Lykke til.
I like måte.
Han går rolig bortover stien. Beina bærer fortsatt varsomt, men ryggen er rett.
Inger ser igjen på isen.
Første gang på fire måneder er det lett. Ikke godt. Men lett.
***
Neste morgen treffes de under frokosten. Helt tilfeldig. Hun velger vindusbordet, han ankommer med brett, hun nikker.
Om du vil.
Takk.
Lite prat. Han leser på mobilen, hun ser ut. Så legger han den vekk.
Jobber du som oversetter?
Hvorfor spør du?
Så en ordbok på tysk på bordet ditt i går. Papirutgave det er sjelden nå.
Du observerer.
Jeg jobber som arkitekt observerer mye. Men oversetter altså?
Ja. Medisin, jus, litt skjønnlitterært.
Spennende. Jeg har alltid likt språk. Arkitekt før, men nå… Vi får se.
Hvorfor usikkert?
Hendene fungerer, men ryggen… Vi får se.
Kan du ikke la være å jobbe, da?
Nei. Ikke sånn mentalt. Det er ikke bare en jobb, man lever i et annet modus. Uten den blir det tomt.
Forstår, sier Inger. Det er sånn med oversettelse også.
De er stille litt. Fin stillhet.
Hvor lenge blir dere her? spør han.
Tre uker.
Det blir jeg også. Vi sees nok.
Sannsynligvis.
***
Mens Inger oversetter, spaserer og har begynt småprate med arkitekten, lever Lars Johansen et helt nytt liv.
Han forstår ikke helt hvordan han har det så bra. Etter tre år med sykdom, dialyse, oppretting plutselig fungerer kroppen. Kan stå opp uten å tenke på medisiner. Unne seg et glass vin (nesten). Regimet er fortsatt der, men virker lite mot før.
Hanne er en del av denne nye hverdagen. Trettien, blond, energisk, telefon alltid i hånden. Jobber med reiser. Kan planlegge alt mulig.
Lars, se hva jeg fant. Hun viser bilder på mobilen. Fjellturer, turkisblått hav, fjellsider. Montenegro, april! Ikke så krevende løyper, men flotte utsikter. Hva sier du?
Perfekt, svarer han. Fordi det er perfekt. For et år siden trodde han at han aldri skulle reise noen steder.
De flyttet sammen. Hanne satte sitt preg på leiligheten nye gardiner, småting. Han klagde ikke. Ingen grunn.
Noen ganger, sjelden, tenker han på Inger. Ikke med anger vel, kanskje litt. Men ikke på valget. Noe annet. En slags uro han ikke kaller skyld. Hun var god. Hun gjorde noe stort for ham. Men å bo med noen som er syk, eller som du oppfatter som syk, er noe annet. Det trekker ned. Han trengte ikke å trekkes ned.
Sånn forklarte han det for seg selv. Og det virket.
På jobben la kollegaene merke til forandringen. De lo og klappet ham på skulderen.
Lars, du er blitt ny mann! sa Bjørn fra nabokontoret.
Livet ordner seg, svarte Lars.
Og det gjorde det. Montenegro i april, Island i september. Hanne ville se nordlys, Lars ville gjøre alt han ikke hadde kunnet før.
Kald, vindfull islandsk høst. Bil på leideveier, Hanne fotograferer. Lars har det ypperlig.
Han likte denne farta. Var redd for å miste den.
***
På «Klarvann» gikk ukene.
Behandling, tur, måltid. Inger fikk snart rutiner. Furu-bad om morgenen, så frokost. Lang skogstur. Sov noen timer etter lunsj. Kveld med bok og utsikt til trærne.
Espen hadde samme rutiner. De møttes stadig oftere på stien.
Idag: trettiseks minutter, sier han på dag fire, setter seg tungt ved benken.
Målet er førti.
Vet det. Men sliten… Han ser på isen, hvor små mørke hull er på vei.
Ikke vær streng du har kommet langt etter ryggskaden.
Han møter blikket hennes.
Du oversetter medisinske tekster, skjønner jeg. Fornuftig og direkte. De fleste overdriver eller bagatelliserer. “Du er flink”, “det går snart over” du bare sier det som det er.
Jeg vet jo ikke, om det går over. Jeg er ikke legen din.
Nettopp. Han smiler. Ærlighet. Det er sjelden vare.
Hun innser at han har rett. Hun har hørt nok «det går bra»-prat. Ingen sier ting rett ut.
Hvordan skjedde det, om jeg får spørre?
Byggeplass. Inspeksjon. Noe gikk galt jeg datt tre etasjer.
Og du overlevde.
Ja. Det er underlig du skjønner, når du våkner og alt er forandret, lærer du fort: Først at du lever. Så at det gjør vondt. Så begynner du å finne ut hva og hvor mye.
Tar lang tid?
Ja. Men gir deg tid til å tenke. Som jeg sa.
På hva?
Alt mulig. Hus jeg har bygget, men ikke mitt eget. Sønnen jeg ikke har snakket med på to år. Kanskje dette tross alt var nødvendig. Litt risting.
Drøy måte å ristes på.
Livet er ikke særlig elegant.
Hun ler, blir overrasket over seg selv.
Har ikke hørt deg le før, sier han.
Vi har kjent hverandre i tre dager.
Nettopp. Ikke en gang.
Hun svarer ikke. Ser på isen, der en stor råk har åpnet seg.
Er du gift? spør han rett fram.
Var. Ikke nå lenger.
Hvor lenge?
Fire måneder. Pause. Han dro. Rett etter at…
Hun lar setningen stå. Men vil likevel si det ut:
Jeg ga mannen min en nyre. Donasjon. Han dro fordi han ikke ville leve med en som meg.
Espen sier ingenting på en god stund. Hun venter. Folk pleier alltid å utbryte: “Fysj, hvordan kunne han!”
Det må ha vært vondt, sier han til slutt. Lavt.
Rett frem.
Ja, svarer Inger. Vondt.
***
Isen forsvinner midt i mars. Vannet i tjernet mørkt, så blålig mot varmere vær. Morgentåke over vannet.
De går nå sammen. Først tilfeldig, så som en avtale, klokken ti etter frokost.
Espen går fortsatt sakte. Inger følger hans takt; det passer henne egentlig godt. Ingen grunn til hast.
De prater mye. Om jobb, arkitektur, språk. Om hvordan oppfatning av rom endrer seg etter skader. Om kroppen lever videre tross alt. Inger forteller om arret hvordan hun først ikke orket se på det, så lærte å tolerere det, til å bare la det være en del av henne.
Rett tenkt, sier han. Kroppen tilpasser seg, fortere enn hodet.
Kan du se ditt eget arr? spør hun.
Det ligger på ryggen. Vanskelig å se men jeg kjenner det bestandig.
Hva betyr det for deg?
Han tenker før han svarer:
At jeg er her. Noe var, og jeg er her. Det får holde.
Senere, på rommet, grubler hun over det: Noe var, og jeg er her.
Det er en annen filosofi enn Lars. Han ville til blå fjelltopper, glemte at han hadde vært alvorlig syk. Begynte på nytt. Espens livsfilosofi er annerledes dette er nok.
Hun er ikke sikker på hva hun mener ennå. Men det er verdt å tenke på.
***
Andre uka begynner de å drikke te om kveldene. Myke stoler i vestibylen, tekopp fra automaten, Inger har kakene Marta sendte. Espen betaler for teen.
Fortell om sønnen din? spør hun en kveld.
Jon. Tjueseis. Bor i Trondheim, utvikler apper, gift i fjor. Han holder koppen med begge hender. Vi var ikke uvenner, bare gled fra hverandre. Jeg jobbet alltid. Han vokste nesten opp alene.
Har dere snakket etter ulykken?
Han kom da jeg lå på sykehus. Satt der, sa ikke mye. Rart med livet det trengs ofte dramatiske ting for å snakke ordentlig sammen.
Jeg vet. Hun holder koppen hardt. Jeg har en datter, Kari, tjuetre. Hun ville besøke meg etter at Lars dro. Jeg sa nei.
Hvorfor?
Jeg orket ikke at hun skulle se meg slik. Hun er stille. Jeg ville ikke være offer i hennes øyne. Jeg er moren hennes, og skal være…
Hva da?
Meg selv. Ikke en å ha vondt av.
Gjenkjennelig. Stolthet eller beskyttelse?
Begge, tror jeg.
Vet hun at du er her?
Ja. Vi snakkes. Hun vil komme i helgen. Jeg tenker.
Slipp henne til.
Hun ser på ham.
Hvorfor?
Fordi hun vil. Ikke av medlidenhet. Av kjærlighet. Han setter koppen. Jeg tenkte jeg klarte alt alene. Det gjør man gjerne. Men da han kom… Det var bedre enn å være alene.
Du var ikke redd for at han så deg svak?
Litt. Men barn ser de forstår mer enn vi gir dem kreditt for.
Hun nikker. Neste dag ringer hun Kari og sier det går fint å komme på besøk.
***
Lars blar i et reiseblad, ser på vulkaner i Guatemala, tenker at det kunne vært vakkert å dra dit.
Hanne, se her, han holder bladet frem. Dette er Acatenango.
Hanne ser, smiler.
Fire tusen meter? Lars, du har knapt gått i fjell før.
Jeg gjorde mye mindre før. Nå er alt annerledes.
Men legen…
Han sa fysisk aktivitet er bra. Turgåing er sunt. Dette er ikke fjellklatring, Hanne.
Hun er skeptisk, så ler.
Greit, vi kikker på høsten.
Bra.
Hun henter mobilen. Lars ser på bildet igjen. Perfekt topp over skyene. Vakkert.
Han tenker knapt på Inger mer. Bare av og til, når noen felles bekjente ringer, eller han ser et medikament Inger pleide dele opp i ukerasjoner. Det gjør han selv nå.
Det kan en faktisk gjøre selv.
Antidepressiva trenger han ikke lenger. Tallet på siste prøve er godkjent. Legen ser på ham som en som trodde noe annet skulle skje og er glad for å ta feil.
Hvordan har du det?
Veldig bra.
Belastning?
Målbevisst.
Alkohol?
Nesten ikke.
Diett?
Prøver så godt jeg kan.
Bra, sier legen. Ikke slapp av.
Jeg slapper ikke av. Og han mener det.
***
Guatemala blir det ikke tur til. Hanne finner heller nært og fristende. Marokko i oktober. Byer, markeder, ørken. Kamel.
Ikke tur, men vakkert likevel.
Enig.
Marokko er varmt. Trettifem grader. Handler, spiser fremmede smaker.
Lars er sliten, men tilskriver det varmen og jetlag.
Dag tre får han feber.
Matforgiftning kanskje.
Eller solstikk, svarer Hanne.
Han ligger på hotellrommet en dag, så føler han seg bedre. Men siste dagen får han vondt i siden, der Ingers nyre sitter. Dov smerte.
Hva skjer? spør Hanne.
Vet ikke, bare vondt i siden.
Skal vi ringe lege?
Nei, det går over.
Det gir seg etter tre dager. Men noe uro forblir.
***
Kari kommer til «Klarvann» en lørdag. Hun er høy og mørkhåret som faren, men har mors ansikt. Slanke øyne, faste bryn.
Hun gir Inger en lang klem.
Mamma.
Kari.
Te i vestibylen. Kari forteller om jobb, om leiligheten hun og kjæresten leier. Inger tenker at dattera er blitt voksen. Hun vokste opp uten at Inger la merke til det.
Hvordan har du det? spør Kari.
Bedre, sier Inger. Og det stemmer.
Trives du her?
Ja. Det er rolig, fint med skog. Godt folk.
Kari ser på henne med det blikket som fanger nyanser i svarene.
Godt folk?
Kort pause.
Det er en kar. Arkitekt. Også på opptrening. Han er grei.
Grei, sier Kari langsomt.
Ikke tenk mer på det, Kari.
Jeg sier ingenting.
Du gir meg det blikket.
Jeg er bare glad om du har det hyggelig, mamma.
Inger ser på dattera.
Du har blitt voksen.
Det måtte jo skje, sier Kari. På tide.
Espen kommer innom vestibylen på ettermiddagen. Han er tydelig på vei videre, men stanser og hilser.
Hei på dere.
Dette er Espen, sier Inger. Datteren min, Kari.
Hyggelig å hilse på. Har du vært mye her?
Skogen er fin, sier Kari.
Ja, enig. Ikke min fortrukne årstid, men artig å kunne gå på stier. Til Inger: Vi ses i morgen.
Ja, vi gjør nok det.
Kari ser på Inger etterpå.
Ja, mamma?
Hva?
Ingenting. Bare. Smiler. Du har det bra.
***
Siste uke i behandlingshjemmet går sakte, men fint. Snøen forsvinner. Gresset spirer, fuglene skriker om morgenen.
Hun og Espen går tur hver dag. Nå klarer han over en time. Han sier det uten stolthet bare nøkternt.
I dag: en time og tjuesyv minutter uten stopp.
Bra.
Fotarbeidet går bedre. Fysioterapeuten sier jeg kan være helt fin igjen til høsten.
Gode nyheter.
Ja. Stillet. Jeg tenker jeg vil besøke sønnen min i Trondheim snart. Ikke for noe spesielt. Bare sånn.
Bare?
Bare. Du hadde rett om Kari hennes besøk handler om kjærlighet, ikke medlidenhet. Sånn så du det da hun var her.
Du er god til å lese mennesker.
Arkitekter ser alltid på mellomrommet mellom ting, ikke bare tingen selv.
Inger tenker på det.
Det er vakkert, sier hun.
Praktisk, men takk. Han smiler. Inger, kan jeg få spørre deg noe personlig?
Avhengig av hva.
Når vi kommer hjem, kan jeg ringe deg?
Hun stopper, han også. Står under furuene, ser tjernet.
Det kan du, sier hun.
Fint.
Så beveger de seg videre.
***
Hun kommer hjem i slutten av mars. Alt ved det gamle i leiligheten men noe er forandret likevel.
Hun åpner alle vinduene, selv om det er surt ute, vil ha inn frisk luft. Skriver matliste, går på butikken. Handler mer enn brød og ost. Kjøper kylling, urter, tomat skal lage ordentlig middag.
Hun lager mat mens NRK p1 surrer i bakgrunnen.
Marta ringer klokken åtte.
Hvordan går det? Hjemme igjen?
Jeg har det bra.
Jeg hører det. Stemmen din er annerledes. Hva har skjedd?
Jeg har møtt noen.
Lang pause.
Fortell mer, Marta blir myk i tonen.
Inger forteller, kort. Navn, alder, arkitekt, skadde seg, langsomme turer, kveldste.
Ringer han deg?
Han sa han skulle.
Bra, sier Marta.
Espen ringer neste kveld.
***
De begynner å treffes. Uten hastverk. Som ordentlig passer dem.
De møtes første gang to uker etter hun kom hjem. Spiser middag på en bistro nær leiligheten hans på Bislett. Espen bor alene, skilt lenge før ulykken. Ekskona har startet på nytt, i Bergen.
Vi skildte oss uten uvennskap. Vi ville forskjellige ting.
Hva ville hun?
Fastjobb, middag i seks på prikk. Jeg jobbet på byggeplass, reiste mye.
Fikk sønnen bo hos deg?
Både og. Fra han var seksten. Men jeg var aldri slem, bare mye borte.
Det er forskjell, svarer Inger.
De spiser. Ute er det april, regnveier, vått på asfalten.
Jeg må si noe, sier han.
Mm?
Jeg vet ikke hvilket tempo livet mitt får nå. Jeg er sakte, alltid vært. Om det passer deg flott. Hvis ikke, forstår jeg.
Det passer meg. Jeg er også blitt langsom.
Jeg så det i parken.
Så hva?
Måten du gikk på ingen hast. Det er bra. Da vet man hvor man går.
Hun tenker det er det ærligste komplimentet hun har fått.
***
De ser hverandre én, av og til to ganger i uken. Går tur, spiser, prater. Han om prosjekter, hun om tekster. Følger hverandre til ulike kontroller og legetimer.
I mai inviterer han på utstilling. Arkitekturbiennale i et nedlagt lager nede ved Akerselva. Modeller, tegninger, bilder.
Se, sier han, mitt siste prosjekt før ulykken.
Fortell.
Han forteller. Om hvordan han tenkte lysinnslipp, volum, form.
Bli det bygget?
Det blir. Jeg vil dra og se det til høsten.
Tar du meg med?
Han snur seg mot henne. For første gang sier hun «du».
Jeg tar deg med, svarer også med «du».
Noe stille og viktig flytter seg. Uten store ord.
***
Samme sommer kjenner Lars at ikke alt stemmer.
Det starter i blodprøvene. Nyrelegen ringer uvanlig.
Lars, prøvene dine uroer meg litt. Kom inn.
Hva da?
Enkelte endringer i nyrefunksjonen. Kan være begynnende avstøtning. Vi justerer medisinene.
Avstøtning? Seriøst?
Vi oppdager det tidlig, det er mulig å rette opp. Men…
Hva men?
Belastningene. Hva har du gjort i det siste?
Han forteller. Montenegro. Island. Marokko.
Forstår du, Lars? legen er streng En transplantert nyre er ikke som din egen. Du må følge alle regler. Varmen reduserer effekten av medisinen. Høyde og klima endring stresser kroppen.
Jeg vet… Jeg hørte det.
Lars sier ikke mer. Går ut, setter seg i bilen.
Par går forbi, handler, ler. Han kjenner et stikk han ikke vil kjenne.
***
Hanne er omsorgsfull da hun får vite om prøvene. De første dagene.
Men hun blir fort frustrert. Sier ikke mye. Men han ser det.
Hanne, jeg må ta det mer rolig. Legen sa, noen uker nå.
Ja ja. Du blir frisk.
Det er ikke bare influensa. Det er…
Jeg vet hva det er. Hun lukker skapet bak seg. Lars, dette går over. Ikke lag drama.
Men hvis det ikke gjør?
Hun ser på ham.
Det går over, sier hun. Ikke krisemaksimer.
Han forstår at det ikke er så enkelt.
***
De reiser ingen steder i høst. Lars leser mye hjemme. Uvant og litt skremmende. Klarer ikke sitte stille.
Hanne er sjeldnere innom. Noen ganger ikke i det hele tatt, sover hos venninne. Lars spør ikke.
De krangler i november. Egentlig om ikke noe.
Lars, jeg orker ikke sånn her, sier Hanne. Du er syk, nervøs, du er ikke «tilstede». Jeg snakker, og du er et helt annet sted.
Unnskyld.
Det handler ikke om det. Jeg vet ikke hva jeg forventet, men ikke dette.
Han forstår.
Første tanken hans er ikke på Hanne.
Han tenker på Inger.
Hvordan hun var rolig når han lå syk, hvordan hun ordnet dosetten hans. Som om det var helt vanlig.
Han skyver tanken vekk.
***
I januar ringer Marta.
Inger, har du hørt?
Om hva?
Om Lars.
Inger kjenner et stikk, et gammelt mønster.
Hva har skjedd?
Han er innlagt på sykehus. Problemer med nyra. Venner på jobben sier det er alvorlig. Hun Hanne har visst dratt.
Inger står ved vinduet. Ute er det januar.
Ok, sier hun.
Ok?
Takk for at du sa fra.
Hvordan har du det?
Fint, Marta. Helt oppriktig fint.
Hun legger på, ser ut. Føler noeikke skadefryd, ikke medlidenhet. Noe mer sammensatt. Noe som likner veldig på ro.
Hun ringer Espen.
Hei.
Hei, er alt i orden?
Ja, ville bare høre stemmen din.
Her er den.
Fri i kveld?
Ja.
Kom over. Jeg lager ordentlig mat.
Jeg kommer.
***
Lars utskrives i februar. Han er blitt tynnere. Ansiktet har forandret seg. Ikke gammel, bare annerledes.
Han bor alene. Hanne har flyttet ut for lengst. Hun var ikke slem, bare pakket sammen og dro. Han hjalp med eskene. De sa farvel høflig, det var det tristeste av alt. Ingen krangel, bare to som skjønner at de tok feil.
Det er stille hjemme. Hannas gardiner henger fortsatt. Han burde skifte dem, men gjør det ikke.
Han tenker på Inger.
Først sjelden, så oftere. Snart tenker han timesvis.
Han innser at det han savner ikke er akkurat Inger. Men evnen hun hadde. Å være til stede. Ikke irritert, ikke lei. Hvordan hun ordnet medisiner. Hvordan hun snakket rolig, ikke trengte trøst.
Det er det mennesket han trenger nå. Det ser han klart.
Han finner nummeret hennes på gammel mobil. Titter på det lenge.
Ringer.
Hun svarer på tredje ring.
Lars, sier hun. Ikke et spørsmål. En konklusjon.
Inger. Hei.
Hei.
Hvordan har du det?
Bra. Og du?
Du har sikkert hørt.
Mhm.
Pause.
Kan jeg komme? Vi snakker.
Hun er stille.
Greit, sier hun. Kom.
***
Han ringer på søndag klokka fire. Inger lukker opp med en gang.
Han ser eldre ut. Ikke gammel. Noe annet i blikket. Livet har presset lenge.
Kom inn.
Han går inn. Ser seg rundt. Alt likt, men noe er endret. Nye bøker, en annen lukt, blomster.
Slå deg ned. Vil du ha te?
Gjerne.
Hun forsvinner på kjøkkenet, han setter seg. Ser bilde av Kari og Inger på veggen, begge unge, smilende.
Når hun kommer, er han taus lenge. Holder koppen varsomt.
Inger, endelig, jeg skjønner at jeg ikke har krav på noe, men…
Lars.
La meg få snakke. Jeg har skjønt det siste året at jeg tok feil. Totalt feil. Det jeg sa, det jeg gjorde…
Ikke forklar, sier hun.
Jo. Han svelger. Jeg vil få begynne igjen sammen med deg. Det høres sikkert… Du tenker sikkert ditt. Men jeg har forandret meg. Nå skjønner jeg hvem jeg vil ha.
Inger setter koppen ned. Ser ham rett i øynene.
Hvem vil du ha, Lars?
Deg.
Meg, eller noen som kan stelle for deg?
Han svarer ikke straks.
Er det ikke det samme?
Nei, sier hun rolig, nesten kjærlig. Du kom ikke fordi du savnet meg. Du kom fordi det er tungt å være syk alene. Fordi du skjønner at du trenger en som ikke stikker av. Du husket at du hadde en sånn.
Inger.
La meg bli ferdig. Jeg er ikke sint lenger på deg. Det har gått halvannet år. Jeg har kommet meg. Ikke fordi jeg glemte. Men fordi jeg fant det du knuste.
Hva fant du?
Meg selv. Hun blir stille. Og en til.
Han ser annerledes på henne. Noe går opp for ham.
Det er noen, sier han. Ikke som spørsmål.
Ja.
Lenge?
Siden våren.
Du burde vært sint på meg.
Jeg sa det før det var bare tomt. Men det ble bedre.
Hvordan klarte du det?
Det skjer ikke av seg selv. Folk hjelper. Marta. Behandlingsoppholdet. Og en som bare sto ved siden av, ikke stakk.
Jeg stakk.
Ja.
Fordi jeg var redd.
Jeg vet det. Redd for arr, medisinene, svakheten. Du trodde det betydde slutten på alt. Men det er ikke slik. Man kan bygge noe nytt.
Med en ny person.
Det er ikke meningen å være slem. Bare å være ærlig.
Han reiser seg. Tar på seg jakka.
Jeg går.
Greit.
Han når døra, snur seg.
Er du lykkelig? spør han.
Hun tenker seg om.
Ja. Ikke som før. På en annen måte. Men ja.
Han nikker.
Bra, sier han lavt. Og mener det.
Døren lukkes stille.
***
Inger står i gangen. Hører heisen. En dør slår i etasjen under, en bil i gata.
Så tar hun opp mobilen, skriver:
«Han gikk. Alt bra. Hvor er du?»
Svaret kommer i løpet av minuttet:
«På brygga. Kom hit.»
Hun tar på kåpe, finner nøklene, går ut.
Oppgangen er stille. Kald marsluft, klar, tørr.
Hun går langs veien og tenker på det Lars spurte om, om hun er lykkelig. Og at hun svarte ja. Og at det stemmer.
Brygga er ti minutter unna. Hun går, verken fort eller sakte.
Bare går og vet hvor.
***
Espen står ved rekkverket og ser ut mot Akerselva. Hører hennes skritt, snur seg.
Kom raskt?
T-Banen gikk rett. Hun stiller seg ved siden av. Hvordan går det?
Fint. Han skakker hodet. Hva ville han?
Begynne igjen.
Espen er taus.
Forklarte du ham?
Ja.
Forsto han?
Vet ikke, sier Inger. Han er endret. Stillere.
Livet endrer folk.
Livet endrer dem som vil endres. Resten bare knekkes.
Espen nikker.
De står ved elva. Vannet er grått og ruglete, vinteren mild og uten is.
Espen, sier hun.
Ja?
Husker du, den gang du sa: Det har skjedd noe, og jeg er her. Og det får holde?
Ja.
Jeg forsto det ikke da. Nå gjør jeg det.
Hva da?
At «det holder» det er ikke lite. Det er egentlig nok å være her, uten jakt. Det er kanskje…
Hva?
Hun svarer ikke med en gang. Ser på den kalde elva.
Akkurat det, sier hun. Bare det.
Han spør ikke videre. Forstår.
De står sammen, skuldre mot skuldre, vinden er sur uten å være vond, rosa kveldshimmel synker over byen.
Han tar ikke hånda hennes med én gang. Først bare står han der. Så, ganske forsiktig, lar han fingertuppene møte hennes. Ikke krevende. Bare sånn. Som én som vet at det finnes tid nok.
Hun lar hånda ligge.
Elva renner.




