Nyttårsaften begynner kjedelig, helt til en ukjent kvinne setter seg ved bordet deres
Ida løper ut av leiligheten klokken ti om kvelden den 31. desember mamma kom plutselig på at hun har glemt å kjøpe brød og sendte henne til nærbutikken. Kyllingen putrer allerede i ovnen, bordet er nesten dekket, og pappa har skrudd på TV-en med nyttårskonsert fra Oslo.
En helt vanlig nyttårskveld for en familie på tre verken spesielt gledelig, eller trist. Ida er femten år gammel, og de siste årene har hun begynt å tenke at høytidene føles tomme.
Lufta i oppgangen lukter frost og klementiner. Et sted oppe i blokka dundrer musikk, noen ler høyt ute på en balkong. Ved naboinngangen, under gatelykten, sitter en eldre dame i en gammeldags frakk. Alene.
Hun holder en klementin i hånden allerede halvt skrelt.
Ida stanser. Noe strammer seg inni henne en brå, nesten fysisk medfølelse.
God kveld, sier hun, uten egentlig å vite hvorfor hun går bort.
Den eldre damen rykker til, ser opp med lyse, grå øyne som falmede gamle bilder.
God kveld
Sitter du her alene? Det er jo nyttårsaften i dag.
Ja, det gjør jeg. Damen smiler, men smilet hennes er så ensomt at Ida virkelig føler kulden. Jeg blir bare litt. Egentlig har jeg ingen hjemme. Ville bare ha litt frisk luft.
Alene på nyttårsaften.
Vil du bli med oss? Spurte Ida plutselig, før hun rekker å tenke. Bare en liten stund, ta en kopp te?
Den gamle damen blir sittende stiv.
Neida, det går nok bra Hvorfor skulle jeg det? Dere har jo deres nyttår
Vi har egentlig ikke noe særlig til feiring. Vi sitter bare tre stykker og spiser salater og ser på TV. Helt ærlig. Bli med en liten tur. Jeg heter Ida, forresten.
Sigrid Hansen, hvisker damen, og noe utrolig et glimt av håp flakker over ansiktet hennes.
***
Når Ida åpner døren hjem og tar med Sigrid inn, fryser mamma midt i påleggsfatet.
Hvem er dette?
Dette er vår nabo, mamma. Sigrid Hansen. Hun bor i naboblokka.
Jeg blir ikke lenge, begynner damen, holder fast i den slitne vesken sin. Bare en liten stund, hvis det går an
Pappa titter ut av stua, ser skeptisk ut. Mamma blir stående litt rådvill. Men Ida kjenner plutselig at dette, det er det som gir livet mening.
Sett deg ved bordet, Sigrid. Jeg setter over tevann med det samme.
Det er først kleint. Sigrid sitter på tuppen av stolen, og holder koppen med begge hender, som om hun er redd noen skal ta den fra henne. Mamma ser på henne med et undrende blikk, pappa tygger brødskiva si og sier ikke et ord.
Så fint dere har det, sier damen lavt. Juletreet er så vakkert Jeg har ikke hatt juletre på fem år. Hva skal man med det, alene?
Har du barn? spør mamma, og Ida rynker på nesen over tonen.
En sønn. Han bor i Bergen. Han er veldig travel. Sigrid ser ned. Ringer noen ganger. Men har aldri tid til å komme hit. For mye jobb, masse å gjøre
Det blir stille.
Barnebarn, da? gir ikke mamma seg.
Ja, to. Sønnen min ble skilt for lenge siden, da de fortsatt var små. Ekskona hans Sigrids stemme skjelver. Hun lot meg ikke treffe barnebarna. Nå er de voksne. De har sine liv. Hvorfor skulle de bry seg om en gammel bestemor de aldri har møtt?
Ida reiser seg brått, stolen knirker.
Mamma, kan du hjelpe meg litt på kjøkkenet?
På kjøkkenet vender hun seg mot moren:
Hvorfor må du spørre om sånt?
Det var bare et spørsmål …
Du ser at dette er vanskelig for henne? Hun satt ute, helt alene med en klementin, på nyttårsaften! Forstår du?
Mamma rynker pannen:
Ida, jeg skjønner at du synes synd på henne, men vi vet jo ingenting om henne. Hun er kanskje
Kanskje hva?! Hun er bare en ensom dame som har glemt hvordan det føles å være varm om hjertet! Og i kveld kan vi faktisk gjøre noe for henne! Mammas øyne blir mildere. Hun sukker:
Greit. Dekk på én tallerken til.
***
Klokken nærmer seg elleve, og noe forandrer seg. Sigrid sitter ikke lenger ytterst på stolen. Hun forteller om jobben som økonom på et lite kontor, om hvordan hun begynte å stenge seg inne etter at mannen dro sin vei for femten år siden. Om naboene som hilser, men aldri spør hvordan det går.
Jeg står opp om morgenen, sier hun med lavere og lavere stemme, og lurer på hvorfor. Setter på TV-en, drikker litt te. Så drar jeg på butikken igjen, og hjem igjen. Sier ikke et ord til noen. Telefonen er stille. Noen ganger får jeg ikke én telefon på en hel uke.
Ikke en eneste telefon på en hel uke.
Ida får vanskelig for å puste.
I dag, sier Sigrid videre, tenkte jeg: nå er det nok. Nå begynner alle å gratulere hverandre, le og være glade, og jeg Tok med meg en klementin ut, gikk meg en tur. Bare for å se folk, ikke bare fire vegger.
Pappa kremter. Ser bort. Plutselig stiller mamma seg bak Sigrid og legger armen rundt skuldrene hennes.
Du må komme til oss, skjønner du? Ikke sitt alene. Vi bor jo vegg i vegg.
Sigrid hulker stille og skjult. Tårene renner nedover de rynkete kinnene. Ida kjenner det smelter inni henne, som en elv som tiner om våren.
***
De møter det nye året sammen, fire stykker. Når klokka slår tolv, holder Sigrid Idas hånd og hvisker:
Takk, vennen min. Takk
Ida ser på henne og tenker: hvor mange sitter ikke alene akkurat nå? Hvor mange tause telefoner, tomme bord, halvspiste klementiner?
Når klokka har slått midnatt, henter mamma kake, pappa setter på musikk. Sigrid ler virkelig ler, og den latteren kjennes som et lite mirakel.
Rundt ett sier hun at hun bør komme seg hjem.
Nei, nå har jeg pratet altfor lenge. Dere trenger ro dere, det er sent
Sigrid, sier Ida, og tar hånden hennes. Nå er vi venner, ok? Kom tilbake i morgen. Til lunsj.
Nei, det kan jeg da ikke
Helt sant. Mamma lager noe godt, vi sitter sammen og prater. Sier du ikke det, mamma?
Mamma nikker:
Kom klokka to. Jeg lager suppe.
Den gamle damen står i gangen, trekker den slitte kåpen på seg igjen og tårene hennes triller, men de er annerledes nå.
Jeg jeg vet ikke hvordan jeg skal takke dere
Det trenger du ikke, sier Ida og klemmer henne. Bare kom igjen.
Når døren lukker seg, lener Ida seg mot veggen og lukker øynene.
Ida, sier pappa mykt, det var bra gjort!
Jeg bare Jeg ble redd. Redd for at hun sitter alene, våkner til stillhet, ingen som ringer, ingenting. At ingen trenger henne lenger. Mamma kommer bort, stryker henne over håret:
Du ga henne det viktigste. Du viste at hun ikke er alene.
***
Neste dag kommer Sigrid presis klokken to. Hun har med seg et gammelt fotoalbum og forteller om mannen sin, om sønnen da han var liten, og om de gode årene da de var lykkelige.
Etter hvert fortsetter hun å komme. Igjen og igjen.
Sakte men sikkert blir hun en del av familien. De steker pannekaker sammen, ser på film, snakker om alt mellom himmel og jord.
Ida ser hvordan Sigrid endres det er som om hun blir levende igjen. Øynene lyser, stemmen er full av latter. Hun går ikke lenger stille rundt på butikken, men hilser på naboene og snakker stolt om «min Ida».
Så, tre måneder senere, ringer telefonen.
Mamma? Sønnen på linjen høres overrasket ut. Hvorfor svarer du ikke? Jeg har ringt deg to dager på rad
Å, Erik, unnskyld! Jeg var hos naboene, hadde glemt telefonen hjemme. Hvordan har du det?
Ida overhører samtalen i gangen. Hører sønnen spørre: «Hos naboene? Hvilke naboer?», og hvordan Sigrid forklarer om nyttår, om jenta som inviterte henne inn fra kulden, om familien som tok henne imot.
Mamma, jeg vil komme på besøk. Jeg vil hilse på dem.
Når Ida ser Sigrid etter samtalen, gråter hun men ikke av sorg.
Han kommer på besøk, hvisker hun og holder Idas hender. Erik kommer endelig.
Ser du, smiler Ida. Det ordnet seg.
Det var du, jenta mi. Du reddet meg. Hvis ikke du
Hvis ikke henne.
Ida klemmer Sigrid og kjenner hvor lite som egentlig skal til for å bli lykkelig. En kopp te. Et varmt hjem. Noen som sier: «Du er ikke alene.»
En klementin på en benk. Ett minutts oppmerksomhet. Og hele livet snur.
Senere samme kveld, når Sigrid har gått, sier pappa:
Vet du, Ida, jeg har alltid trodd vi bare levde for oss selv. Jobber, tjener penger, kjøper ting. Men det er jo ikke det viktige.
Hva er det, da?
Han ser på henne:
Å se et menneske. En som sitter alene ved inngangen. Som ikke lenger forventer å bli lagt merke til. Og rekke ut ei hånd. Bare fordi vi er mennesker, og det kan gjøre vondt å være alene.
Ida nikker. Halsen snører seg, men hun smiler.
Ett halvt år senere er ikke Sigrid lenger bare gjest hun er blitt en av familien. Hverdagen hennes har fått mening igjen.
Og Ida har forstått det viktigste: Lykken ligger ikke i de store handlingene. Den finnes i de små tingene. I det vi gjør når ingen ser på, eller venter noe igjen. Når vi stopper opp litt kanskje ser oss rundt og tenker: Kanskje jeg skal stoppe?
Stoppe og se et menneske. Som har glemt hva varme er.
Fortelle: Du er her av en grunn. Du betyr noe. Noen ganger kan én klementin på en benk starte en helt ny historie. En historie om at vi har hverandre. At vi er mennesker. For hverandre.




