5. september
Det er en stille ettermiddag, og jeg sitter ved kjøkkenbordet, penn og dagbok foran meg. Det har vært mange tanker siden forrige skriveøkt. Ting forandrer seg noen ganger langsomt, andre ganger på et øyeblikk.
Det var for litt over tre år siden da søsteren min, Sigrid, døde. Jeg dro alene til Oppdal for å ta farvel og ordne begravelsen. Kona mi, Liv, måtte bli igjen hjemme i Oslo siden helsa hennes ikke lenger tillot reiser. Liv, alltid så omsorgsfull, hadde forberedt alt til min hjemkomst: hun hadde kjøpt inn fersk torsk, kokt poteter og stekt medisterkaker. Jeg kom inn døren akkurat til middag.
Akkurat i tide til kveldsmat, sa Liv, men jeg svarte ikke. Jeg sto i døråpningen og så tankefullt på henne.
Hva er det, spurte hun lavt. Jeg trakk pusten dypt.
Jeg kom ikke hjem alene, sa jeg til slutt.
Ikke alene? Hvem har du med deg, da, svarte Liv undrende.
Så skjøv jeg frem en tynn og sjenert jente.
Liv, dette er barnebarnet til Sigrid, hun heter Ingrid.
Liv så nøye på henne, sendte meg et skarpt blikk, men kalte henne inn i stua:
Kom og sett deg, Ingrid. Jeg skal dekke på til en til.
Vi satte oss rundt det lille bordet. Ingrid spiste stille mens jeg og Liv trakk oss tilbake til soverommet.
Hva skjer nå, Erik? spurte hun lavmælt.
La henne få bo hos oss. Hun har ingen andre nå.
Hvor er moren hennes?
Hun dukket ikke engang opp for å ta farvel. Sigrid har oppdratt barnebarnet sitt helt alene siden Ingrid var tre år. Nå har hun ingen igjen.
Men kjære, vi er jo pensjonister begge to. Helsen er skral. Og hvor gammel er hun?
Tolv år.
Det er mange år å ta ansvar for.
Vi får barnetrygd for henne. Og huset etter Sigrid kan vi selge til neste år, jeg har allerede snakket med naboen om det. Det er ikke mye å få, men vi har noen sparepenger, og barna våre, Astrid og Morten, hjelper om det røyner på.
Barna våre har egne problemer. Barnebarna kommer snart i giftealder. Vi ville jo hjelpe dem litt, så langt vi kunne.
Men Ingrid er jo også del av familien.
Ja ja, la oss spise nå. Maten blir kald!
Da vi kom tilbake til kjøkkenet, sto Ingrid der med senkede skuldre og tårer i øynene. Hun må ha skjønt litt av samtalen. Hun reiste seg raskt:
Vær så snill, bestemor Liv, ikke kast meg ut. Jeg har ingen andre nå. Jeg skal hjelpe til!
Liv sukket:
Ja ja, du kan bo her.
Sånn gikk det et helt år. Men så døde Liv. Barna, Astrid og Morten, kom for å være hos meg da. Ingrid gikk til naboene, hun forsto vel at dette måtte barna få snakke ut om for seg selv.
Etter at de hadde tatt farvel med moren sin, ble Astrid sittende ved bordet med meg.
Pappa, hvorfor har du denne jenta her ennå? spurte hun.
Hun er tross alt barnebarnet til Sigrid, svarte jeg og kjente tårene presse på. Og hun har ingen andre sted å gå.
Kanskje vi burde ordne plass til henne på et barnehjem? fortsatte Astrid. Du blir jo bare eldre, og det er tungt for deg.
Jeg er ensom, svarte jeg stille. Dere besøker meg sjeldnere og sjeldnere. Ja helsa er dårlig, men det er i det minste noen her.
Morten la rolig hånda på søsterens arm:
La henne bli her, Astrid. Det er tungt for pappa, men bedre enn å være alene.
Så hadde jeg og Ingrid flere år sammen. Hun var snill og pliktoppfyllende, selv om hun bare var tretten da Liv døde. Hun hjalp med alt vasket, lagde mat, holdt leiligheten ryddig og passet på meg. Men helsa mi sviktet mer og mer.
Etter en tid kom barnebarna, Sofie og Marthe, på besøk. De skulle være hos meg om sommeren. Foreldrene sendte dem så jeg kunne få litt selskap og hjelp. Ingrid gikk til naboene hun følte seg uvelkommen.
Barnebarna var glade for å bo i storbyen, men tok ikke særlig tak. Jeg måtte selv be dem om å hjelpe meg på do, lage mat, hente vann. De suklet, men gjorde det til slutt. Etter et par dager ringte de sine foreldre, og reiste hjem.
Ingrid kom hjem samme kveld. Hun tok ansvar, og det gikk seg til. Hele leiligheten sto og falt nå på fjortenåringen, men hun klaget aldri. Tankene mine kretset oftere og oftere om én ting:
“Ingrid er ikke engang barnebarnet mitt, og likevel forlater hun meg ikke. Selv om vi begge vet at hun har ingen steder å gå, så viser hun mer hjertevarme enn noen andre.”
Jeg bestemte meg for at jeg ville sikre henne framtiden. Jeg fant telefonen den mobilen Liv ga meg på min sekstiårsdag og ringte til advokaten.
Neste dag kom notaren, og leiligheten ble skrevet over på Ingrid. Jeg ringte barna og fortalte om avgjørelsen.
Ikke overraskende sto de på døra allerede dagen etter. En moderne treroms leilighet midt på Nordstrand er jo ikke hverdagskost.
Pappa, har du tenkt godt igjennom dette? Kanskje det er best om du flytter inn hos oss i stedet? Da kan vi selge leiligheten og Ingrid får plass på barnehjem, sa Astrid.
Og Ingrid da?
Du har jo dine barnebarn, de som skal passe på deg, svarte Morten.
Jeg vet hvordan det gikk. Det er tryggere for meg å ha Ingrid her og jeg ønsker ikke å bytte på å flytte fra dere annenhver måned.
Morten smilte:
Ja, kanskje det er det beste for deg, pappa. Du har funnet roen med Ingrid det skal vi ikke ødelegge.
Etter noen dager dro barna igjen. Ingrid kom inn, så nesten forlegen ut.
Bestefar, hvorfor var tante Astrid og onkel Morten her?
De var vel bare på besøk. Kom, sett deg litt.
Hun satte seg forsiktig på stolen ved siden av meg.
Ingrid, jeg har skrevet leiligheten over på deg. Her er papirene.
Men jeg er jo ikke ditt eget barnebarn, hvisket hun.
Jeg tok hånden hennes og smilte.
Kjære deg, du er det kjæreste jeg har. Ikke gå fra meg, Ingrid.
Hun tørket øynene og klemte hånden min.
Jeg har heller ingen som er mer familie for meg enn deg, bestefar.
Slik ble jeg på mine gamle dager minnet på hva familie egentlig er. Ikke hvem du er født til, men hvem som holder ut med deg når livet er som tyngst og hvem som gir kjærlighet uten å vente noe tilbake.




