Livet går videre
Hvor er du? Skal du virkelig forlate meg nå?
Ragnhild sto ved vinduet og så ut på den regntunge gata i Oslo. Utenfor trommet regndråpene mot ruten, og langs glasset dannet de saktegående striper, smeltet sammen i finurlige mønstre. I hånden holdt hun en kopp med te teen var blitt kald, men hun hadde ikke merket det. Tiden gikk uutholdelig sakte; det var som om noen dro ut hver eneste sekund, slik at minuttene ble til timer.
Ordene som Sindre hadde sagt over telefon tidligere på dagen, surret uavbrutt gjennom hodet hennes: Vi må snakke sammen. De traff henne som et iskaldt vindkast og etterlot en vond uro i brystet. Hun forsøkte å berolige seg med at det sikkert handlet om jobb eller ferieplaner, men innerst inne skjønte hun at dette handlet om forholdet deres.
Da Sindre til slutt kom hjem, visste Ragnhild med én gang at noe var forandret. Han unngikk blikket hennes, gikk stille inn i gangen, hengte frakken opp på knaggen og satte seg ved spisebordet med ryggen litt krum. Stillheten vokste mellom dem, trykket og trykkende.
Men i begynnelsen hadde alt vært så annerledes For fire år siden hadde Sindre alltid møtt henne i gangen, omfavnet henne og kysset henne på hodet, og spurt med et smil hvordan dagen hennes hadde vært. De kunne sitte timevis på kjøkkenet, snakke om alt mellom himmel og jord. De drømte og planla ferier, diskuterte om de kunne dra til Lofoten eller kanskje Bergen, småkranglet om hvilke gardiner som passet i stua. Sindre brygget te til henne hver morgen, og hun bakte hans favorittmuffins med blåbær tilbake. De hadde til og med funnet navn til labradoren de en dag skulle ha en lojal, lodden Frøya. Alt virket så naturlig og selvsagt.
Nå satt Sindre rett overfor henne, trakk skuldrene sammen og virket så fjern. Ragnhild kjente anspentheten vokse fram i henne, uro som nærmet seg smerte.
Ja vel? brøt hun til slutt stillheten og satte koppen i bordet litt hardere enn planlagt. Ikke sitt der og vær taus! Utstrålingen din skremmer meg mer enn ordene kunne gjort!
Sindre sukket tungt og tvang seg til å se ut gjennom vinduet. Til slutt sa han lavt:
Jeg elsker deg ikke lenger.
Hva sa du? spurte Ragnhild dempet, på jakt etter blikket hans. Men Sindre stirret kun på et innrammet bilde på hylla. Det var fra deres ferie på Sørlandet året før to solbrune og leende, stormen i håret, lykkelige og full av håp. Hvorfor?
Beklager. Jeg har tenkt så mye, prøvd å finne ut av det inni meg han dro hånda over ansiktet og forsøkte å stryke vekk sporene av søvnløse netter. Men det er sannheten. Jeg merker det ikke lenger Jeg har sluttet å glede meg over å se deg, høre stemmen din, snakke med deg. Du har blitt likegyldig for meg
Det kjentes som noe raknet inni Ragnhild. Hun mistet pusten, og hjertet snørte seg i smerte. Hun sank ned på stolen og knyttet hendene hardt.
Nei. Dette går ikke an. Det kan ikke være sant
Når skjønte du det? spurte hun, og hørte selv at stemmen hennes lød fjernt, nesten som om noen andre snakket.
Ikke med én gang, svarte Sindre, og denne gangen så han henne rett i øynene. I blikket hans var det ikke tvil, bare trøtthet. Men nå nå er jeg sikker. Vi har ikke noe felles fremtid lenger.
Ragnhild knep kanten av bordet så knokene hvitnet. I hodet raste minnene forbi, fire år med liv sammen, scener lik filmklipp; Kvelder foran peisen, han i stolen med boka, leser høyt for henne mens hun prøver å strikke det skjerfet hun fortsatt ikke er ferdig med. Søndager på kino: den evige forhandlingen om hvilke film, de store posene med popcorn, hans varme hånd som trygt holdt hennes over trafikkert vei. Alt virket så levende før nå bare konturene igjen, grå og matte.
Hvorfor sa du ingenting tidligere? sa hun lavt, blikket festet på duken de hadde valgt sammen, som om svarene skjulte seg i veven.
Jeg ville ikke såre deg. Men jeg orker ikke lyve mer, svarte han med blikket i fanget.
Har du møtt noen annen? nærmest presset hun ut, uten egentlig å vite om hun ønsket å vite svaret.
Nei, ikke det svarte Sindre fort, overrasket og helt åpen. Følelsene mine er bare borte.
Da hun nikket, skjønte hun at alt hun trodde hun hadde, plutselig var borte. Hun reiste seg sakte, gikk til vinduet og ble stående med ryggen til ham stoltheten måtte reddes.
Takk, for ærligheten. Selv om det gjør vondt, sa hun.
Jeg er virkelig lei for det. Jeg ville aldri såre deg.
Det går bra, svarte Ragnhild, med et forsøk på et smil. Bare gå.
Da døren lukket seg bak Sindre, senket en uvanlig stillhet seg over leiligheten. Ragnhild hentet kofferten, begynte å legge klærne hans sammen, bøkene de hadde valgt sammen, bildene med de glade smilene. Alt fremstod brått så malplassert i hennes lille Oslo-hjem.
Senere, med en varm tekopp i hendene, tok Ragnhild til å le. Først lavt og usikkert, men så mer og mer, helt til latteren blandet seg med gråten og endelig slapp fri alt som hadde bygd seg opp over tid. Det gjorde vondt så uendelig vondt.
Neste dag ringte hun jobben og sa hun ble hjemme. Hun trengte ro. Hun gikk ut, mot Frognerparken, stedet der hun alltid fant pusten igjen. Nå var regnet over. Solen brøt gjennom skyene, og lyset glitret i små dammer, som fikk parken til å speile himmelen. Ragnhild ruslet sakte, trakk inn den sterke, friske lufta den luktet våt jord, grønt gress og blomster som ble vekket til liv av regnet. Hun kjente at det begynte å lette litt inni henne. Overraskende kjente hun på en slags lettelse som om en tung byrde løste seg opp.
Hun satte seg på en benk, fant mobilen fram hun ville forevige regnbuen som plutselig bredte seg over trærne. Fargene lyste sterkt mot den fortsatt grå himmelen. Idet hun tok bilde, la hun merke til en kvinne som kom mot henne.
Ragnhild? spurte kvinnen stille. Jeg er Svanhild.
Ragnhild kjente henne straks igjen det var Sindres mor. En klump samlet seg i magen. Hun husket alle forsøkene på å få kontakt, telefonene på bursdager, meldingene; svarene som alltid hadde vært korte og høflige, men ingenting mer. Ingen invitasjon på middag, ingen varmende ord.
Hei, svarte Ragnhild forsiktig, hendene var blitt klamme.
Kan jeg slå meg ned? Svanhild pekte mot benken. Jeg vet om Sindre, hun kikket ut i luften. Han fortalte meg i går.
Ragnhild bare nikket, og lurte på hvorfor Svanhild var der, hva hun egentlig ønsket å si.
Jeg var aldri mot deg, begynte Svanhild, fortsatt uten å møte blikket. Det var Sindre som fant på det. Han ville helst bare ha noen der inntil han dro ut og da kom du inn i bildet. Han lot deg tro at jeg var mot dere, så jeg ikke skulle si noe til deg
Dra? Ragnhild kjente hjertet synke igjen. Hvor skulle han dra?
Han planla å flytte utenlands, til Sverige, da jobben hans fikk avdeling i Stockholm. Men han måtte vente til det gikk i orden. Han brukte ventetiden sammen med deg, sa Svanhild rolig, men det var utmattelse bak stemmen.
Fire år. Fire år levde hun sammen med en som hele tiden tenkte på planene han ikke turte dele. Hennes tanker raste de plutselige forretningsreisene, de lange samtalene han tok inne på kontoret og den fraværende oppførselen siste månedene. Alt gav brått mening, uten at det lettet det gjorde vondt, og en bitende følelse av svik kom snikende.
Hvorfor forteller du meg dette nå? spurte Ragnhild stille.
Fordi du fortjener sannheten, Svanhild la hånden forsiktig på hennes. Beklager at jeg ikke fortalte det før. Jeg håpet ærlig at han skulle bli forelsket i deg og la sine planer fare. Men jeg tok feil.
Ragnhild trakk pusten dypt. Følelsen av frihet ukjent, men velkommen bredte seg sakte i kroppen. Nå fantes det ingen tvil, ingen unnskyldninger å lete etter. Alt var krystallklart.
Takk, sa hun. Virkelig. Det gjør det lettere å godta at det er over.
Hva vil du gjøre nå? spurte Svanhild, oppriktig.
Ragnhild smilte svakt, kikket mot sollyset som lyste opp gresset bak trærne. Et eller annet sted der ute fortsatte livet mennesker lo, hastet, levde. Hun merket det plutselig: livet hennes fortsetter også. Nå kan hun forme det enda mer slik hun selv ønsker.
Jeg skal leve, svarte hun, med et nytt, oppriktig smil. Bare leve.
Samtalen gled over i lettere tema, og spenningen fra starten forsvant sakte. De oppdaget at de hadde mye til felles: bøker, kaffe med kanel Ragnhild alltid ekstra, Svanhild litt mindre; de lo, og plutselig var det lett å prate.
Da de skiltes, kjente Ragnhild at samtalen hadde etterlatt henne med en fin varme. Svanhild trykket hånden hennes og sa noe oppmuntrende. Ragnhild gikk videre gjennom parken, og nervene i kroppen glattet seg ut, én etter én.
På vei hjem la hun merke til slike smågleder hun før overså. Sola varmet, og dens stråler lekte mellom bladene; det duftet friskt fra blomsterbedene, og høyt oppe i trekronene lød spurvekvitter. Verden så ny ut, som om noe hadde åpnet seg for henne nå.
Hjemme gikk hun straks til hylla, tok ut fotoet der hun og Sindre sto sammen ved sjøen. Hun forsøkte å finne øyeblikket hvor alt hadde forandret seg, men hun fant det ikke. Bare visste at fargene sakte hadde falmet, at smilet på bildet ikke lignet det ekte smilet hun akkurat hadde gitt.
Med en rolig bevegelse la hun bildet i en skuff. Så åpnet hun vinduet, og den kjølige sommerbrisen feide inn. Gardinene danset lett og rommet fyltes med samme bevegelse: forandring.
På bordet lå en notatbok med gamle, uferdige planer. Tidligere ble sidene brukt til felles planer, helgeturer de forestilte seg sammen, oppskrifter hun ville prøve for hans skyld. Nå lå der blanke ark ventende på nytt innhold.
Ragnhild tok pennen. Først nølende, så stadig fastere:
«1. Meld meg på malekurs alltid villet prøve akvarell.
2. Reise til Bergen en helg for galleribesøk og turer ved Bryggen.
3. Lære å lage perfekt cappuccino, med silkemykt melkeskum.
4. Møte Ingrid, hun som alltid får meg til å le.
5. Kjøpe nye sko sånne jeg kan gå langt i, hvor jeg vil.»
Listen vokste, og med den gleden. Ikke lenger for å tilpasse seg, bare for å være.
Den kvelden lagde hun seg salat og ovnsbakt kylling, akkurat som Sindre pleide å rose. Hun satte på spillelisten de hadde laget den aller første sommeren. For første gang på lenge hørte hun på den musikken var ikke lenger bare bakgrunnsstøy for en kjærlighet som falmet, men et soundtrack for noe nytt.
Hun skrudde opp lyden, lot seg rive med første usikkert, så fri. Hun danset på kjøkkenet, lo, sang med. Det var ikke lenger en dans for begges skyld, bare for hennes egen og akkurat det gjorde henne lykkelig.
Nå trengte hun ikke andres godkjennelse, ikke tilpasse seg eller redde stemningen. For første gang var hun virkelig fri.
Ute la mørket seg, byen tentes i lyshav vinduer, gatelykter, lysrekker, alt blandet seg til et levende teppe. Ragnhild sto lenge og så på byen. Hun følte ikke lenger noen tvil livet gikk faktisk videre, uavhengig av gamle historier.
***
Neste dag våknet hun tidlig. Scrollen gjennom kalenderen: hun hadde fortsatt noen ekstra fridager, og nå hadde hun ikke lyst til å ligge apatisk hjemme. Ja, det gjorde vondt. Ja, det var trist. Men Oslo ventet med venninner, folk, liv.
Ved lunsjtider bestemte hun seg for å ringe Ingrid bestevenninnen hun hadde mistet kontakten med. Det ble nesten aldri tid, og ofte hadde Sindre alltid et stille ønske om å endre planene, slik at det var lettere å si nei. Nå kjente hun et gledelig sug: dette skulle hun gjøre bare for seg!
Ingrid, hei! sa hun, stemmen hennes nesten overdrevent lys. Skal vi møtes i dag? Det har skjedd så mye.
Selvfølgelig! Ingrid svarte kontant. Hvor da?
På det lille bakeriet ved Slottsparken? Der vi alltid delte kanelbolle og latte ute i sola.
Perfekt! Ses vi om to timer?
Da sees vi!
Mens hun gjorde seg klar, lot hun tankene vandre. Fire år hadde hun levd med Sindres ønsker, hans rutine, hans planer. Hun hadde glemt hvordan det føltes å ha egne ønsker. Nå kunne hun endelig følge seg selv.
Kafeen var akkurat som hun husket den søte lukten av nybakt brød, knitringen fra kaffemaskinen, de fargerike blomstene ute. Folk lo, leste bøker, nøt dagen. Alt var kjent, men nå også nytt.
Ingrid satt allerede ved vinduet, smilte og reiste seg for å gi henne en klem.
Du virker annerledes, sa hun, og så vennlig og nysgjerrig på Ragnhild.
Jeg føler meg annerledes, lo Ragnhild, senket seg på stolen med en duftende kopp kaffe i hånden. Sindre sa han ikke elsket meg lenger, og at han skulle flytte til Stockholm. Det har vært tøft og sårt. Men vet du hva? Jeg er takknemlig.
Takknemlig? For hva da? Ingrid var overrasket.
For at jeg er fri. Jeg slipper å gå på tå for noen andre. Nå kan jeg drikke kakao istedenfor svart kaffe, dra på utstillinger som interesserer meg, og møte deg når jeg vil. Jeg kan være meg selv igjen.
Ingrid smilte bredt. Det har jeg alltid sagt om deg du tenker for mye på alle andre. Det er på tide at du tenker litt mer på deg selv.
Latteren satt løst, og praten fløt lett. Timer forsvant, de snakket om alt de hadde drømt om og lagt vekk for lenge siden. Ingrid fortalte om alle sine planer, eventyrene hun ville ut på og jobben hun elsket. Ragnhild, for første gang på årevis, snakket om sin egen fremtid hun ville prøve nye ting, male, reise, invitere folk hjem, spise det hun ville.
Da de sa farvel, ga Ingrid henne en lang klem. Jeg er så glad du er tilbake. Den ekte deg!
Jeg også, svarte Ragnhild med et smil så ekte at det nesten overrasket henne.
Hun gikk hjem gjennom byen, under gatelykter og lysslynger. Vinden var mild, og det lå løfter om høst i luften kanskje nye begynnelser. Alt dette kjentes ikke lenger skremmende, men spennende.
Hjemme dekket hun bordet med den blomstrete duken Sindre syntes var for prangende, og satte fram epler i en skål midt på bordet. “Dette er mitt hjem, mitt liv, og jeg kan fylle det med hva jeg vil.”
Utenfor blinket tusenvis av små lys, som stjerner i mørket. Livet hadde bare så vidt begynt, og nå gikk det akkurat dit hun selv valgte. Hun følte en indre ro.
For livet går faktisk videre og den som tør å finne tilbake til seg selv, kan skape noe vakrere enn det som gikk tapt.




