«Vi har ikke råd til Syden i år,» sier mannen min og drar på forretningsreise. Dagen etter ser jeg ham på stranden i armkroken til min egen søster.
Ingrid, dette må du bare innse! Du er en fornuftig kvinne, regnskapsfører. Regn selv. Du ser jo tallene. Billånet spiser opp 30 000 kroner hver måned. Boliglånet 40 000. Oppussingen av mammas hytte ytterligere tjue tusen i måneden. Taket lekker, hvis vi ikke fikser det, råtner hele huset. Hva slags ferie kan vi ta oss råd til? Malaga? Kanariøyene? Vi klarer oss ikke, skal vi leve på knekkebrød?
Per går rastløst frem og tilbake i vår lille kjøkkenkrok på Ellingsrud, åpner og lukker skap, lar bestikk klirre, fyller et glass med vann før han tømmer det i vasken igjen. Han ser meg ikke i øynene det er nesten som om jeg er en kemner på kontroll.
Jeg sitter huket over laptopskjermen med reiselivssiden åpen. Bilder av turkis vann, hvit sand og palmer lokker. Det er ikke bare reklame. Det er en drøm. Den drømmen jeg har holdt fast i tre år, som et halmstrå for en druknende.
Per, jeg har spart opp, sier jeg lavt, prøver at stemmen ikke skal sprekke. Jeg har ikke brukt bonusen min. Jeg tok med matpakke på jobb. Jeg har hatt ekstrajobber balansert tre AS hver natt mens du sov. På en egen konto har jeg tre hundre tusen kroner. Det holder. Jeg har regnet på det. Bilen kan vente, hytta også taket holder ut to uker til. Vi trenger ferie. Det er fem år siden vi hadde ordentlig tid sammen. Siden vi fikk lån. Du er stressa, skjeller ut for småting. Jeg kjenner snart nervene brister. Vi må være sammen, bare oss, ikke bare som romkamerater forpliktet til å nedbetale lån.
Det handler ikke bare om penger! Han knurrer, koppen i hånden hans klirrer mot fatet. Jeg drukner i jobb! Levering, totalentreprenøren er gal! Sjefen lar meg ikke dra. Jeg kan ikke bare stikke av for å sole meg mens fristen brenner! Mister jeg jobben, mister du også Syden og vi mister huset!
Men du sa jo forrige uke at det var stille, at dere var ferdige med prosjektet
Ting har endret seg! sier han, og ansiktet blir rødt. Kunden har kommet med nye krav! Ombygging! Nok om det, Ingrid. Vi snakker ikke mer om ferie. I år blir det ikke Syden. Vi drar på hytta til mamma i mai, hjelper med grønnsakshagen, griller, frisk luft, skogen. Det blir da ferie!
Jeg vil ikke på hytta til din mor hvisker jeg mellom sammenbitte tenner, tårene presser på. Der hviler jeg ikke. Der jobber jeg dobbelt. Luker, graver, lager mat for hele slekta di. Jeg vil til havet. Jeg vil ligge på ryggen og ikke løfte en finger.
Hvorfor skal alt handle om deg!? slår han hånden ned i bordet. Egoist! Alt handler om hva du vil! Jeg har faktisk forretningsreise i vente. Til Stavanger. To uker. Offshoreinspeksjon. Sjefen sender meg. Så sitt hjemme og ikke klag. Forresten, jeg trenger penger fra «Syden-kontoen» din. Til flybilletter og overnatting.
Hvorfor det? Undrer jeg. Firmaet skal jo dekke det?
Ja, men det blir refundert ETTERPÅ, via kvitteringer. Så jeg må legge ut. Hotellet der koster, fire stjerner, representasjon, middager med kunder Skal ikke sitte med Grandiosa foran adm.dir i Equinor! Må holde stilen.
Hvor mye trenger du? stemmen min er tynn, alt faller sammen.
To hundre tusen. To hundre tusen, sier han uten å se på meg.
To hundre tusen?! Det er jo nesten hele feriebudsjettet mitt!
Jeg betaler tilbake! Når pengene kommer inn, får du alt og litt til. Stoler du ikke på meg, mannen din?
Blikket han sender meg er sårt, bebreidende. Jeg kjenner skammen.
Ja, han drar for å JOBBE. I regn og kulde. For oss. Og jeg klager for stranden.
Jeg overfører pengene. To hundre tusen norske kroner. Med skjelvende fingre trykker jeg «Send».
Vi har vært sammen i ti år. Han er min klippe. Litt hard, gjerrig, ja men trygg. Han har aldri sviktet meg ordentlig.
Neste dag reiser han.
Jeg pakker kofferten hans.
Ikke savne meg for mye, Inga! sier han spøkefullt, trekker på seg frakken. Han lukter den gode parfymen jeg ga ham til jul, kjøpt på salg. Jeg ringer, men du vet Stavanger… dårlig dekning offshore. Så ikke stress om du ikke får tak i meg.
Ta vare på deg. Husk ullundertøy. Kan snø der fortsatt.
Selvsagt. Tok det med.
Hvorfor har du med badebukse og shorts? undrer jeg, ser dem stikke ut i sidelommen.
Han nøler et sekund:
Hotellbassenget, med varme. Og badstue. Vi skal tine beina der etter jobb.
Jeg nikker.
Han forlater leiligheten med grå koffert. Tar med mine penger, og min drøm.
Døra smeller. Stillheten omfavner meg.
Alene i en leilighet på Bøler, hvor våren fortsatt finnes bare på kalenderen. Utenfor bare slaps og grå regn.
På jobb fungerer jeg som robot. Om kvelden kommer jeg hjem, varmer opp gårsdagens middag, ser kjærlighetsserier på NRK.
Ensomheten knuger.
Jeg ringer til min lillesøster, Silje.
Silje, alt jeg ikke er. Lys, sprudlende, influencer og modell i Oslo vest. Jeg er rolig, mørkhåret, «husmor», regnskapsfører. Hun er fem år yngre og lever som det er russetid hele året.
Vi er ikke så nære ulike verdener men jeg har alltid hjulpet henne. Lånt henne penger, trøstet når ting ble vanskelig.
Nummeret går til telefonsvarer.
Abonnenten er midlertidig utilgjengelig, eller utenfor dekning.
Merkelig. Silje er alltid på nett, poster stories hvert tiende minutt: «Salat i dag», «Taxi nå», «Ny leppestift!»
Jeg sjekker Instagram. Sist oppdatering: Forrige fredag samme dag Per dro.
Bilde av rosa koffert. Tekst: «Klar for drømmereise! Gjett hvor? Hint: varmt! #Drøm #Hemmelig»
Hun er sikkert reist med ny «kjekkas» til Kypros eller Dubai, tenker jeg.
En uke går.
Per ringer sjeldent. Én gang annethvert døgn. «Møte, dårlig dekning.»
Han høres uventet glad ut. Ikke sliten. I bakgrunnen, lyder mild, rytmisk susen.
Bølger?
Og musikk. Fjerne trommer, brasilianske rytmer.
Per, hva skjer? Hvor er du?
Hæ? Å det er bare radioen i bilen! På vei til installasjonen. Sjåføren liker latino.
Suset?
Det er vinden! Tuller ikke ekstremt der ute. Nå må jeg legge på, dårlig dekning!
Pip-pip-pip.
Fredag kveld sover jeg ikke. Uroen gnafser.
Sitter på kjøkkenet med kald te, scroller meningsløst på Facebook.
Plutselig et varsel.
«Silje Nilsen har tagget deg i et bilde.»
Hjertet stopper. Silje?!
Jeg klikker nervøst.
Først: sterkt blått himmelen.
Deretter: turkis. Sjø.
Så: kritthvit sand.
Personer dukker frem.
En strand. Akkurat den stranden fra reisebyråets nettside. Jeg vet det; jeg har sett hvert bilde. Det er Maldivene. Ser navnet på hotellet: «Paradise Island Resort & Spa».
I forgrunnen, på en stripete solseng, ligger Silje i et knallrødt, knøttlite bikini, store solbriller, paraplydrink i hånden. Solbrun, lykkelig, leende.
Ved siden av henne
Omfavner henne med en hårete arm, det berømte Casio-uret på håndleddet gaven fra meg for fem år siden.
I de badeshortsene med palmer.
Per.
Min ektemann Per.
Som skulle sitte i Stavanger, i regn, på plattformen.
Han smiler bredere enn han har gjort på flere år. Smilet er forelsket, rolig, sultent. Han ser på Silje som en katt ser på rømme.
Bildetekst: «Lykken tåler stillhet Men jeg bare MÅ dele! Min store kjærlighet tok meg hit! Min helt! Takk for paradis! #Maldivene #Love #MinMann #Ferietid #SøsterBeklagerIkke».
Tagg: #SøsterBeklagerIkke (direkte oversatt for å plage meg).
Og hun har tagget meg, rett over Pers ansikt.
Uhell? Neppe.
Avgjort med vilje, for å trampe på meg. «Seiern er min. Jeg er yngre, penere. Du betaler gildet.»
Jeg stirrer på skjermen. Alt blir tåkete.
Min mann.
Og min søster.
For mine penger.
De 200 000 kronene jeg sparte, med tre års skraping og slit.
De stjal drømmen min. Livet mitt.
«Du fortjener ikke ferie, sitt hjemme.»
«Egoist.»
«Ingen penger.»
Pers ord runget i hodet som spottende ekko. Han har løyet meg rett i øynene, mens han allerede la planer for Silje og ham på stranden.
Jeg skjelver. Først smått. Så stort, som feber. Tennene klaprer mot koppen.
Jeg springer til badet og kaster opp.
Skyller ansiktet i iskaldt vann. Ser meg i speilet.
En gråhudet kvinne med røde øyne og rynker rundt munnen stirrer tilbake. Ei tante.
Der ute Silje. Ung, fast, bekymringsløs.
Selvfølgelig foretrekker Per henne. Med meg følger gjeld, lån og hytten til svigermor, med Silje er det bare fest.
Og regningen betaler jeg.
Jeg går tilbake til laptopen. Hendene rister, men hodet er merkelig kaldt og klart.
Jeg tar screenshot. Så ett til. Lagrer bildet.
Tar opp skjermvideo, klikker meg gjennom Siljes stories champagne i business class, svanefigurer av håndklær på hotellrommet, Per som bærer henne ut i havet.
Deretter logger jeg inn i nettbanken.
Nye overraskelser venter. Lånet på Pers stolthet Land Cruiser-en står i mitt navn. Restgjeld 800 000 kroner. Per overfører avdraget, men lånet er mitt.
Boliglånet vi er begge låntakere.
Den kontoen jeg overførte 200 000 kroner til? Tom. Overført til reisebyrå.
Jeg sitter alene i mørket og gråter stumt, presset mot kjøkkenhåndkle for ikke å vekke naboene.
Noe dør inni meg. Den naive, snille Ingrid forsvinner.
En annen tar over. Kald, rolig og hevngjerrig.
Neste morgen er jeg et nytt menneske.
Ikke flere tårer bare iskaldt sinne og besluttsomhet.
De nyter Maldivene på mine penger. Ler av meg. «En tulling er født hvert minutt».
Greit.
Jeg skal gi dem et helvete de aldri glemmer.
Per glemte en detalj.
Generalfullmakt på bilen. Han skrev den over til meg for et år siden, før han dro på langtur nordover, «så du kan fornye forsikring, EU-kontroll, selge den om vi plutselig trenger cash.» I tre år. Med salgsrett.
Bilen er Pers fetisj. Toyota Land Cruiser. Hans svarte stolthet.
Jeg kler meg opp. Dressbukse, pumps, rød leppestift (Siljes tips, hevn er søtt).
Tar med alle papirer: vognkort, fullmakt, reservenøklene.
Kjører til bruktbilforhandleren til min gamle venninne Camilla.
Camilla, jeg må selge Land Cruiseren kontant, i dag.
Ingrid! Wow. Hva skjer? Per dyrker den bilen.
Per har havnet i trøbbel på Maldivene. Spillavhengighet. Trenger penger nå. (Når jeg lyver, så lyver jeg.)
Hun rister på hodet.
Da setter vi lavere pris. Forhandleren må tjene.
Kjør. Bare selg. I dag.
Vi gir deg 400 000 euro (tilsvarer rundt 4 millioner NOK).
Avtale.
To timer senere rusler jeg ut, med pengene i veska.
På vei til banken betaler jeg ut billånet (800 000 kroner). Får innbetalingskvittering på e-post.
Resten drøyt 3,2 millioner settes på min private konto, på pikenavnet, som Per ikke har tilgang til.
Turen går hjem.
Jeg bestiller flyttebyrå.
Alle Pers ting dresser, fiskestenger, spillkonsoll, laptop pakkes i esker.
Hvor skal dette? spør sjåføren.
Jar, Bærum. Til Ragnhild Olsen. (Sviger-mor.)
La ham flytte hjem til mamma.
Så ringer jeg låsesmeden.
Bytt alle låsene. Helst de dyreste.
Innbrudd? spør han, bekymret.
Skadedyrproblemer.
Men jeg er ikke ferdig.
Jeg husker Pers e-postpassord (min bursdag hvor ironisk).
Logger inn. Finner billettene og bookingene til «Paradise Island».
Jeg ringer hotellet, snakker flytende engelsk.
God dag, dette er fru Ingrid Larsen. Min mann, Per Larsen, bor hos dere med en kvinne. Han betalte med et stjålet bedriftskort. Jeg er økonomiansvarlig, og har varslet norsk og internasjonal politi. Transaksjonen vil tilbakeføres straks. Anbefaler på det sterkeste at dere kaster dem ut umiddelbart.
Manageren mister nesten pusten.
This is serious! We will check!
Do so. Hils min mann og si: «Eventyret er over. Ingrid».
En time senere tikker det inn varsel fra Pers mobilbank jeg ennå ikke har stengt: «Transaksjon 20 000 kroner avvist.» (Hotellet prøver trekke penger.)
Enda en time etterpå
Per ringer. Jeg tar ikke telefonen.
Silje ringer. Jeg tar ikke telefonen.
Meldingene strømmer på.
Per: «Ingrid, hva skjer?! Kortet virker ikke! Vi blir kastet ut! Har ikke kontanter!»
Per: «Svar, din helvetes kjerring! Vi står på stranden med koffertene! Silje gråter!»
Silje: «Plis, Inga, du har misforstått! Vi bare MØTTES her! Vi har ikke gjort noe. Overfør penger, vi kommer oss ikke til flyplassen! Vi DØR!»
Per: «Hva slags bilsalg!? Camilla ringte! Du SOLGTE bilen min?! Hva i Det er min! Jeg dreper deg når jeg er hjemme!»
Jeg ser, og ler. Snøftende, hikstende latter.
«Misforstått». «Bare møttes». I samme bungalow?
Jeg tar en screenshot. Sender bildet fra Silje sin story.
Skriver: «Lykken liker stillhet. Nyt roen. Gå til Stavanger. Bilen er solgt, pengene brukt på familieformål (min moralske erstatning). Tinga dine er hos moren din. Låsene er byttet. Søksmål innlevert. Adjø.»
Per kommer hjem tre døgn senere.
Må låne penger til flyreisen hjem, etter å ha løyet til venner. Hotellet nekter å gi ham rom, til han får noen til å vippse penger for å dekke regningen.
Han kommer hjem solbrent og sur, uten ei krone.
Han banker i døren.
Slipp meg inn! Dette er mitt hjem! Jeg skal saksøke deg!
Leiligheten eies av begge, men jeg har begjært deling, svarer jeg gjennom ståldøren. Din halvdel er restgjelden. Du får ikke bo her. Jeg har midlertidig forføyning. (Litt løgn, men naboen politibetjent Knut står bak meg.)
Bare gå, Per, sier Knut. Roper du mer, får du bot.
Per banner, sparker, og går.
Skilsmissen blir alt annet enn fredelig.
Han prøver ta bilen i retten. Skriker at jeg har stjålet.
Dommeren leser:
Fullmakt? Ja. Gyldig? Ja. Rett til salg? Ja. Pengene brukt til å nedbetale billånet? Ja. Resten?
Brukt på husholdning, husleie og medisiner. Fikk nervøst sammenbrudd, sier jeg pent.
Han klarer ikke bevise noe.
Jeg snakker ikke med Silje.
Foreldrene mine er knust.
Ingrid, det er jo bare Silje! Hun tenkte seg ikke om. Per forførte henne! Tilgi henne! Hun har det vondt, de to er ferdige!
Jeg har ingen søster, svarer jeg. Om hun eksisterte, er hun borte. Denne fremmede kjenner jeg ikke.
Silje dropper Per straks de er tilbake. En loser uten bil og leilighet kan jeg ikke ha. Nå poster hun fra Dubai med ny kjæreste. Må hun bare ha det godt.
Og jeg?
De 200 000 jeg sparte pluss 3,2 millioner fra bilen booker jeg ferie for.
Bestiller to ukers luksus på Maldivene. Samme hotell. Dyrere bungalow med eget basseng.
Alene.
Nå sitter jeg i solsenga. Med en Piña Colada i hånden. Stirrer ut over turkis hav.
Det kurerer virkelig.
Jeg trekker pusten dypt.
Jeg er fri. Jeg er rik (tre millioner på konto føles sikkert). Og aldri igjen lar jeg en mann bestemme om jeg fortjener ferie.
Jeg fortjener alt.



