«Jeg dro på hytta til en 62 år gammel mann. Hans 37 år gamle datter viste meg rommet sitt – og jeg reiste hjem samme dag». Her er hva jeg oppdaget

Jeg kom på besøk til en mann på 62 år på hytta. Hans 37 år gamle datter viste meg rommet sitt og jeg dro hjem samme dag. Her er hva jeg så der.

Når en mann på sekstito inviterer deg med på hytta, føles det som et seriøst tegn. Spesielt når dere har vært sammen i et halvt år og alt har gått bra. Harald var enkemann, dannet og belest, hadde gode manerer. Jeg er førti-tre, og etter skilsmissen har det vært vanskelig å møte noen som er så riktig.

Han sa alt det rette: om respekt, om partnerskap, om at man ikke trenger å leke i vår alder. Og jeg trodde ham.

Hytta lå fire mil utenfor Oslo en flott, velstelt tomt med perfekt gressplen og roser under vinduene. Alt så upåklagelig ut. Kanskje litt for upåklagelig.

Vi ble møtt av hans datter, Ingrid. Trettisju, ugift, bor hos faren og hjelper til med alt det praktiske. Harald presenterte henne stolt:

Min høyre hånd. Jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten henne.

Ingrid smilte, men smilet var kaldt og høflig. Ikke et snev av varme.

Kvelden: Når noe er galt, men du vet ikke helt hva

Vi spiste middag på verandaen. Harald fortalte historier, jeg lo, Ingrid satt stille. Hun helte kaffe i koppen til faren, la til rette for at han hadde alt han trengte.

Det kunne vært rørende om det ikke var for én ting: Hun gjorde det mekanisk, som en robot.

Jeg prøvde å starte en samtale.

Ingrid, jobber du et sted?
Jeg hjelper pappa, svarte hun kort.
Har du jobbet før, da?
Ja, men så døde mamma, og pappa trengte hjelp.

Harald la til:

Ingrid er min engel. Hun forlot meg ikke da det var som tyngst.

Det lå så mye ømhet i stemmen hans at jeg følte jeg overhørte noe privat.

Kvelden tok slutt tidlig. Harald viste meg gjesterommet koselig, ryddig, med broderte putetrekk. Jeg la meg med en uro jeg ikke klarte å forklare.

Morgenen: Omvisning i huset

Harald dro tidlig han sa han måtte handle mat. Jeg ble alene med Ingrid.

Jeg gikk ut på kjøkkenet, der Ingrid lagde frokost. Vi var begge taus. Stemningen var anspent.

Så sa hun plutselig:

Vil du se huset?

Jeg takket ja. Vi gikk fra rom til rom. Haralds kontor bokhyller, en gammel skrivepult, duften av lær og pipetobakk. Stuen antikke møbler og malerier. Alt på sin plass, som et museum.

Så stoppet vi foran den siste døren i gangen.

Dette er rommet mitt, sa Ingrid.

Hun åpnet døren og jeg ble stående fastfrosset.

Et pikerom for en tenåring

Rosa vegger, plakater av Karpe og Marcus & Martinus, hyller fulle av bamser og kosedyr. Sengen var dekket med volanger, skrivepulten med skoledagbøker og notatbøker.

På sminkebordet lå barneparfyme, hårspenner med sommerfugler og en låst dagbok.

Tiden hadde stoppet opp i dette rommet.

Jeg så på Ingrid. Hun sto i døråpningen og kikket rolig på meg, som om hun ventet på en reaksjon.

Er dette virkelig rommet ditt? spurte jeg.
Ja. Ingenting er forandret siden mamma døde. Pappa vil ha det sånn.
Men du er jo trettisju.

Ingrid trakk på skuldrene.

Pappa finner ro når det er sånn. Han sier det minner ham om lykkeligere tider.

Jeg så nærmere på henne. Det sminkefrie ansiktet. Det nøkterne håret. Hverdagskjolen som passet bedre for en kvinne på seksti.

Da forsto jeg: Ingrid lever ikke. Hun er fastlåst.

Hva jeg innså

Plutselig falt alt på plass i hodet mitt.

Harald var ikke bare en sørgende enkemann. Han hadde frosset fortiden, og tillot ikke datteren å leve sitt eget liv.

Ingrid burde dratt ut, funnet sitt eget liv. Men hun ble ikke fordi hun ville, men fordi han ikke ga slipp.

Dette rosa rommet var ikke noen minnebauta. Det var et symbol. Harald vil ha datteren sin evig som pike.

Og med ett så jeg for meg hvordan det ville bli om jeg ble hos ham. Han ville forsøke å «fryse» meg også, plassere meg i et system der alle har sin rolle. Ikke en partner, men en funksjon.

En kvinne som tilpasser seg hans rytme. Ikke forstyrrer. Ikke krever. Bare passer inn.

Samtale med Harald

Da Harald kom tilbake, sa jeg at jeg måtte dra med en gang. Han ble overrasket:

Men vi skulle jo bli til søndag!
Beklager, noe kom opp.
Hva da? Du sa jo at du var ledig.

Jeg så på det forvirrede ansiktet hans, hendene som nervøst klemte handleposen.

Og jeg så han forstår ærlig talt ikke.

For ham er alt normalt. Datteren bor sammen med ham, tar seg av huset, sover i barnerommet og det er helt greit, fordi han vil ha det sånn.

Harald, datteren din er trettisju, sa jeg. Synes du ikke det er rart at hun bor i et tenåringsrom?
Han rynket pannen.

Hva mener du med det? Hun har det bra der. Og jeg har det bra. Hvorfor endre på noe?

Jeg klarte ikke mer.

Fordi hun er voksen!
Så hva? Hun får gjøre som hun vil.
Helt ærlig? Når dro hun sist på date?

Han ble stille. Så sa han:

Jeg skjønner ikke hvor du vil.

Da forstod jeg: Han vil ikke skjønne. Han har det komfortabelt i sin egen boble, hvor datteren er evig barn og kvinner som meg er gjester aldri de som får endre noe.

Så jeg dro hjem, samme dag.

Hva jeg lærte om meg selv

Hele neste uke grublet jeg. Overdrev jeg bare? Var han bare litt underlig?

Men så tenkte jeg på Ingrid. Den stille stemmen. Den lydige væremåten.

Det er ikke rart. Det er et fengsel.

Harald holder datteren sin fanget i sitt eget savn. Han gir henne ikke mulighet til å leve. Og enhver annen kvinne i hans liv vil han presse inn i sitt system.

Jeg vil ikke være en dukke i noens hus. Jeg vil ikke leve på andres premisser. Jeg vil ikke bli en ny Ingrid.

Harald ringte flere ganger. Han skjønte ikke hvorfor jeg hadde dratt. Ville ha en forklaring. Men hvordan forklarer du noe for en som ikke vil høre?

Kvinner, har dere møtt menn som holder voksne barn i psykologisk avhengighet?

Menn, synes dere det er greit at en voksen datter deler hus med sin far og fortsatt sover i pikerommet?

Helt ærlig: Er det mulig å bygge noe med et menneske som aldri gir slipp på fortiden?

Eller er det greit å leve akkurat sånn det er hendig og overse alle andres råd?

Rate article
Intigue Life
«Jeg dro på hytta til en 62 år gammel mann. Hans 37 år gamle datter viste meg rommet sitt – og jeg reiste hjem samme dag». Her er hva jeg oppdaget