– Men vi er jo familie – sa brødrene og søstrene mine den dagen vi tok farvel med mamma på kirkegården.

Men vi er jo familie, sa søsknene mine den dagen vi tok farvel med mamma på kirkegården.
De samme som ikke var der da hun sluttet å komme seg ut av senga. De samme som aldri svarte når jeg ringte. De samme som alltid sendte meldinger som: «Si ifra hvis det er noe du trenger» men aldri faktisk dukket opp.
Men den dagen, da kom de selvsagt først. Finklærne var på. Tårene var klare. Klemmer delte de ut, sånne mamma ikke hadde fått på årevis.
Jeg sto der og visste ikke om jeg skulle gråte mest for mamma, eller for hykleriet som gikk hånd i hånd med kisten hennes.
Det var bare jeg som tok vare på henne. Da legen sa: «Hun kan ikke være alene lenger», bøyde alle blikket. Bare jeg ble igjen.
Jeg satt hos henne da hun begynte å glemme navnene. Jeg hjalp henne med de enkleste tingene. Jeg holdt henne når hun ba om unnskyldning for at hun var blitt en byrde. Jeg løy for henne, så hun skulle slippe å kjenne på savnet etter de andre.
Livet mitt krympet ned til medisinplaner, våkenetter og en vedvarende frykt for at hun skulle dø alene, uten å vite hvor dyrebar hun var.
Alt dette så de aldri. Ikke morgenene uten søvn. Ikke fallene. Ikke tårene som kom stille på badet. Ikke slitet som satte seg i marg og bein.
Og da mamma til slutt gikk bort da kom de. Men ikke for å høre hvordan jeg hadde det. Ikke for å si takk. Ikke for å hjelpe med den minste ting.
De kom for å spørre:
Hva skjer med huset?
Og hytta?
Hva etterlot hun seg?
Den dagen skjønte jeg noe som gjorde vondt langt inn: For noen er en syk mamma en byrde og en død mamma en mulighet. Det var likevel ikke det aller vondeste. Det verste var å høre:
Du har jo allerede fått mer.
Du bodde jo sammen med henne.
Som om omsorg var en belønning.
Som om kjærlighet handlet om avtaler.
Som om all tiden, all frykten, alle tårene kunne regnes om til kvadratmeter og prosent av arven.
De ville ha sin del, uten å ta på seg ansvar. Ville dele alt likt, selv om de aldri var der da det virkelig gjaldt. Plutselig ble rettferdighet viktig, da stillheten hadde vært det eneste før.
Den dagen kranglet jeg ikke. Jeg hevet ikke stemmen. Jeg forklarte ingenting.
Fordi jeg visste: Jeg hadde noe de aldri ville få.
Hennes siste ord.
Det siste blikket.
Det siste trykket i hånden.
Og vissheten om at hun ikke dro herfra alene.
De tok med seg ting. Jeg beholdt roen. Og tro meg, det er verdt mer enn alt arv i hele Norge.
Hvis du hører dette, og akkurat nå ikke er i nærheten av din egen mamma, men tenker på hva som skal skje etter henne stopp litt.
Du kan dele penger. Men samvittighet kan du ikke dele.
Det finnes ting i denne verden du aldri kan kjøpe for én eneste krone: Å sove godt med vissheten om at du ikke sviktet når det virkelig gjaldt.

Rate article
Intigue Life
– Men vi er jo familie – sa brødrene og søstrene mine den dagen vi tok farvel med mamma på kirkegården.