Ingen rett til svakhet

Uten rett til svakhet

«Kan du komme, vær så snill? Jeg er på sykehuset.»

Selma nølte ikke. Hun rakk ikke en gang å bytte klær. Hun trakk den tykke vinterjakken rett utenpå den myke ullegenseren, uten å merke at genseren gled litt opp da hun hastet avgårde. Hun tenkte ikke på speilet hele oppmerksomheten var slukt av den korte meldingen fra Guro, kommet for en halvtime siden.

Hun ble virkelig redd da hun leste de ordene. Én lang sekund frøs hun, prøvde å forstå hva som kunne ha hendt, men så ristet hun på hodet det viktigste nå var å være til stede, ikke å undre seg. Hun grep nøklene og mobilen fra nattbordet, tredde på seg vinterskoene i full fart og løp ut døren.

Veien til Rikshospitalet føltes som en evighet. Vanlige lyskryss blinket mot henne med rød mann, trikken gikk i sneglefart, og fotgjengerne så ikke ut til å merke at hun hastet. Selma stirret stadig ned på skjermen, som om hun ventet flere meldinger, men det forble stille. I hodet surret spørsmål hva hadde skjedd? Hvor alvorlig var det? Hvorfor sykehus? men ingen svar kom, og stillheten økte bare uroen.

Selma gikk sakte bortover korridoren, åpnet forsiktig døren til rommet. Øynene falt straks på Guro, liggende i sykehussengen. Hun lå helt stille, stirret i taket, som om hun lette etter svar i sprekkene mellom gipsplater. Det lyse håret, som vanligvis lå pent flettet, lå nå pjuskete utover puten, som om det ikke hadde vært gredd på flere dager.

Selma så nærmere på henne. Venninnens ansikt var unormalt blekt, mørke skygger under øyne, på kinnene fortsatt spor av tørkede tårer. Alt sammen tegnet et bilde av et sjokk, av en indre smerte som fikk Selmas hjerte til å snøre seg sammen.

Hun gikk nærmere, satte seg pent på sengekanten, nesten lydløst. Stemmen hennes senket seg til nærmest en hvisken, som om vanlige toner kunne være farlige:

Guro, hva har skjedd?

Guro snudde langsomt hodet. Øynene var tørre, men i blikket lå en så tung, gripende sorg at Selma knapt orket å se. Plutselig slo det henne hvor skjør venninnen hennes så ut akkurat nå.

Han har dratt, hvisket Guro så lavt at Selma bare så vidt hørte det, mens hun nærmest klamret seg til sengekanten, knokene ble hvite av anstrengelse, som om hun holdt fast i noe hun kanskje mistet. Han bare pakket og sa han ikke lenger orket.

Hvem? Olav? Selma klarte ikke holde tilbake, grep Guros hånd instinktivt. Bevegelsen var nærmest ubevisst hun følte det som om alt hun kunne gjøre var å støtte, å dra henne ut av mørket hun ble dratt ned i.

Guro nikket stumt. Og nå kom det en tåre som trengte seg gjennom kontrollen, trillet nedover kinnet uten motstand. Hun gjorde ikke engang et forsøk på å tørke den bort, som om hun manglet krefter til sånt.

Selma kjente halsen snøre seg sammen. Fortvilet lette hun etter ord som kunne gjøre det litt lettere for Guro, men hjernen var tom. Tankene kretset rundt det samme: Hvordan kunne en som hadde ønsket seg barn så sterkt gjøre dette?

Det ble stille, slik det bare blir på sykehus om kvelden. Klokken på veggen tikket. Guros skuldre ristet fortsatt, hun klamret seg fast, som om alt kunne glippe hvis hun bare slapp litt. Så dekket hun ansiktet med hendene, og i den bevegelsen lå alt: utmattelsen, smerten, skuffelsen. Det knøt seg i brystet til Selma.

Tiden gikk minutter, kanskje en halv time, i slike øyeblikk føles det tidløst. Rystelsen i Guros kropp avtok. Hun tørket sine tårer vekk med baksiden av hånden, og så på Selma. Smerten var der fortsatt, men nå sammen med en avklart bitterhet, som om noe uunngåelig var akseptert.

Men hvorfor? hvisket Selma. Hun valgte ordene varsomt, redd for å ripe opp såret igjen. Men uten å forstå, kunne hun ikke hjelpe. Han forklarte seg vel?

Guro trakk på smilebåndet, men smilet var skjevt, fullt av sårbarhet.

Barna, stemmen brast litt. Han sier han er utslitt av våkenetter, av støy, av å aldri få tid til seg selv. Kan du tro det, Selma? Det var jo han som presset på hele veien! Vi skal klare det, dette er vår lykke, vi må kjempe, sa han alltid…

Hun tok en pause, ordene gjorde tydelig vondt:

Vi gikk til leger, tok tester, prøvde alt… Jeg har vært gjennom så mye! Smerter, tårer, fortvilelse…

Stemmen sprakk litt, men hun samlet seg, la hendene i fanget og nikket:

Jeg trodde at når man har gått gjennom dette sammen, så holder man ut, uansett. Men jeg tok visst feil.

Blikket hennes gled mot vinduet, der skumringen la et blågrått teppe over Oslo, og hun hvisket:

Tolv år. Åtte forsøk. Og alt, forgjeves?

*************************

Historien deres startet som i en film lett, fortryllende, som kjærlighet ved første blikk. Liv og Olav møttes på en fest hos venner. Det var støy og latter, musikk, store samtaler gjennom hele kvelden. Olav sto i vinduskarmen med et glass Solo i hånden, observerte vennene, da Liv kom dansende inn i rommet, ivrig forklart noe til en venninne og gapskrattet da hun merket at noen fulgte med. Det var da han la merke til fregnene hennes og hvordan øynene lyste opp når hun smilte.

Han gikk bort. Praten fløt som om de hadde kjent hverandre i årevis. De snakket om alt: filmer, reiser, små hverdagsvaner. Plutselig var hele natten gått, og de fortsatte, gikk gjennom Oslos gater til det lysnet, delte hemmelige drømmer og framtidsplaner.

Etter tre måneder bodde de sammen. Plutselig var Olavs bøker på Livs hyller, og hennes skjerf blant hans vinterklær. To par støvler i gangen. Alt føltes så logisk. Halvt år etter giftet de seg. Vielsen var enkel, bare de nærmeste, masse latter, gode klemmer og dans til morgengry.

Første bryllupsdag satt de på balkongen med te og kaker, og mimret. Da tok Olav hånden hennes, så alvorlig på henne:

Jeg vil ha barn med deg, flere barn. Helst et helt fotballag.

Liv lo, la armene rundt nakken hans og nikket.

Vi skal, lovet hun. Vi skal ha en stor og livlig familie.

Den gang virket alt så enkelt: kjærlighet, hverdager, barn. De trodde det bare var et spørsmål om tid.

De to første årene hastet de ikke. Begge satset på jobbene sine Liv som interiørdesigner, Olav klatret i et IT-firma. De reiste mye: sommer ved sjøen, vinter i fjellet, helgeturer på norske bygdeveger. De skapte et eget lite univers.

Men så bestemte de seg. Nå var tiden inne.

Det ble tøffere enn de trodde. Først lo de av legenes råd.

Ikke stress, det tar tid. Prøv litt lenger!

Men månedene gikk. Ingenting hendte. Så begynte prøvesvar, flere tester, nye legebesøk.

Kanskje vi må prøve behandling, sa legen.

Liv forsøkte å holde motet oppe. Hun leste alt hun fant, pleide helsa. Olav støttet på konsultasjoner, fulgte alle råd, prøvde alt for å holde humøret oppe.

Men lykken sviktet dem. Første gang hun ble gravid, mistet hun allerede rundt seks uker. Hun husket alt: det kalde ultralydrommet, den kjølige stemmen, Olavs hånd rundt hennes så hardt at det ble blå merker.

Ett år senere på nytt. Like tidlig, nå med enda mer urettferdighet. Hvorfor akkurat dem?

De ga ikke opp. Nye forsøk, flere metoder. Hver måned ventet Liv på testen, puttet håpet i en skuff da den var negativ. Olav så skuffelsen i blikket hennes og ante ikke hva han kunne si. Han var bare der, laget te, hørte på, klemte når hun gråt og når hun var taus.

Tiden gikk uten svar. Men de holdt ut, tviholdt på troen om at lykken ville komme.

Ordet barnløshet sa legen til dem rolig, men inne hos dem føltes det som et knyttneveslag. De spurte, nikket, men innvendig stivnet alt. Liv klemte hånden til Olav så hardt at neglene rispet huden, og de leste desperasjonen i hverandres blikk.

Men å gi opp? Aldri. De diskuterte og rådførte seg, vurderte og bestemte å prøve prøverørsbefruktning. Første gang mislyktes. Andre gang også. Tredje. Hver gang det samme: håp, venting, tester, ny tur til privatklinikken og bitter skuffelse.

Etter ennå et nederlag forandret Liv seg. Hun lo sjeldnere, så mer lengselsfullt på barn i nabolaget, og var mer stille. Olav prøvde å trøste, men kjente at kreftene svant.

Nytt forsøk. Samme runddans. Prosessen tappet dem for alt fysisk og psykisk. Liv førte dagbok og hadde full kontroll på medisiner og målinger. Olav var med gjennom alt; på alle prøver, gjennom procedurer, med te og stille støtte. Utad forsøkte de å leve normalt: jobbe, treffe venner, reise litt men i pausene vendte tankene alltid tilbake til barn.

En kveld var hun lenge på badet. Olav banket forsiktig, fant henne sittende på badekaret med testen i hånden og tomt blikk.

Jeg orker ikke mer, sa hun lavt, uten å se på ham. Jeg er så sliten. Alt er brukt opp.

Han satte seg ved siden av, la armen om henne. Uten å si store ord, holdt han rundt henne, lot stillheten tale.

Vi er så nær målet, hvisket han etter en stund. Ett siste forsøk. Vær så snill.

Liv lukket øynene, trakk pusten dypt. Hun visste det ville bli tungt. Men hun så blikket hans håpet, kjærligheten, troen. Og hun sa ja, for hun elsket ham. Fordi hun trodde at lykken ventet bak neste sving.

Forberedelsen til åttende forsøk gikk som før prøver, målinger, rutiner. Liv prøvde ikke å drømme, levde bare etter planen.

Behandlingen. Ventingen. Første tester. Og et under positivt resultat.

På ultralyd holdt hun Olav så hardt i hånden at han grimaserte, men slapp ikke. Legen smilte.

Se her. To hjerter.

Liv trodde nesten ikke sine egne øyne. To små, blinkende prikker på skjermen. Ren, overveldende glede.

Et mirakel, hvisket hun.

Olav svarte ikke. Men hun så han gråt. Ekte, flinke tårer av lykke, som bryllupsdagen da de lovet å holde ut i både glede og sorg. Nå var dette den gleden de hadde ofret alt for.

Men så

Alt snudde en vanlig kveld. Ingenting tydet på storm. En rolig dag, barna hadde spist, badet, fått på pysj. Guro la tvillingene en i sengen, en på armen, nynnet lavt en vuggesang. Hjemmet luktet melk og sinksalve, projektoren strødde stjerner over veggene.

Olav kom hjem senere enn vanlig. Hun reagerte ikke ofte var han sen for tiden. Hun hørte ham ta av skoene, skylle hendene. Så stillhet. Hun ventet at han skulle titte innom, kysse barna, spørre om dagen. Men han sto bare i døråpningen. Stirret.

Hun merket blikket. Snu seg. Ser Olav, trøtt, mørke ringer under øynene, skuldrene hengende.

Hun smilte, ville si noe. Men han startet, lavt, hest:

Jeg drar.

Hun frøs. Sønnen hun bar på armen vred seg litt. Hun holdt fast, men alt stoppet opp.

Unnskyld? Hun prøvde igjen, men stemmen var fremmed. Kan du gjenta?

Jeg orker ikke lenger, sa han uten å røre seg. Utslitt av våkenetter, av støyet, av å ikke kunne være meg selv. Jeg klarer det ikke.

Guro la sønnen forsiktig i sprinkelsengen, snudde seg i forvirring. Hvordan kunne han si dette nå? De hadde jo tråkket denne tunge veien sammen! Barna var jo alt!

Vi har jo kjempet oss gjennom dette! Du insisterte, gledet deg over tvillingbeskjeden, valgte navn, satte opp senger…

Olav senket blikket.

Jeg trodde jeg skulle klare det. Jeg prøvde. Men jeg orker ikke mer.

Hun gikk nærmere, lette etter tvil eller anger i ansiktet hans.

Du går bare? Stemmen var bunnløs. Du forlater meg. Og dem?

Olav pustet dypt, strøk hånden over ansiktet.

Jeg må få tid for meg alene, sa han uten å se på henne. Kanskje kommer jeg tilbake. Kanskje ikke.

Ingen roping, bare fakta. Og det føltes enda verre. Guro sto igjen, alt i henne var kaldt. Ordet hvorfor oss? dirret i brystet, men ordene kom ikke ut. Hun bare sto og så på ham, prøvde å forstå hvordan drømmene deres bare kunne smuldre.

Bak henne sov to små, uvitende om at alt var endret.

Han gikk. Døren smalt lavt igjen, og leiligheten ble stum. Guro ble stående, ventet, som om hun håpet han skulle snu og smile som alltid før. Men gangen var tom.

Hun strakte ut hånden, trakk for gardinen, gikk tilbake til barnas senger. Begge sov, små pust, rolige. Ansiktene var så fredelige som om de visste alt ville gå bra. Hun strøk forsiktig over pannen deres. Gikk sakte bort.

Leiligheten var ryddig, slik hun likte. En tom tekopp, et halvlest ukeblad for småbarnsmødre på sofaen. Alt var likt, og likevel ikke. Nå bodde hun her alene.

Hun satt tungt ned på gulvet ved barnesengene. Beina føltes blytunge. Hun løftet datteren opp hun som lå nærmest og kjente det lille, varme livet mot seg. Vanligvis ga det styrke, men nå ristet alt.

For første gang på mange år var hun virkelig alene. Ikke bare sliten, men ensom. Tidligere fantes Olav der ikke alltid med ord, men med varme, med te, med en fast hånd som overtok barn. Nå var det ingenting.

Stillheten ble kun brutt av tvillingers pust. Guro så på barna sine og prøvde å samle tanker. Hvordan skulle hun klare dette? Hvordan leve videre?

Tårene kom lydløse, én og én, så flere, så mange at de rant på datterens pysj. Guro gjorde ikke noe for å stoppe dem. Hun satt bare der, klenget fast til datteren og gråt, for første gang siden alt begynte tillot hun seg å være svak.

Det mørknet utenfor. Kvelden gled rolig over i natt, og hun ble sittende, redd for å ødelegge det skjøre øyeblikket, der bare hun og barna eksisterte…

****************************

Guro satt ved vinduet på sykehuset, omfavnet knærne. Utenfor falt snøflak sakte ned over fortauet. Hun så ut, men blikket var dypt inni hendelsene årevis med kamp, håp, gleder og tap. Inne i hodet hørte hun igjen Olavs siste ord like skarpe som første gang.

Jeg skjønner det ikke, fortsatte hun stille, uten å snu blikket. Hvordan kan man bare forlate barna? Oss? Etter alt vi har vært gjennom…

Stemmen dirret, men det var ikke flere tårer igjen. Bare spørsmål uten svar.

Selma, som satt ved siden av, reiste seg, gikk bort og omfavnet henne. Hun sa ingenting. Hun hadde jo bare kjent Olav som en god far og ektefelle hun skjønte ingenting nå. Men det var likevel et faktum: han hadde bare dratt og etterlatt familien sin.

Guro gråt lydløst mot skulderen til venninna.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det, hvisket hun. Men jeg må. For dem.

Det var ikke noe heroisk i ordene bare et stumt, urokkelig løfte. Hun forstod: foran henne lå søvnløse netter, et hav av ansvar, en tretthet uten partner å dele den med. Men i barnesengen hjemme lå to små som trengte henne mest av alt.

Selma strammet grepet. Hun heller visste ikke hva hun kunne si for å lindre. Men hun visste at Guro ikke kom til å være alene. De skulle jobbe seg gjennom det sammen, dag for dag, steg for steg.

*****

En dag etter den samtalen kom Olavs mor uventet på besøk. Hun gikk inn uten å banke, med en pose frukt i hånden en symbolsk omsorgshandling som føltes tom og kald. Hun stoppet i døren, kastet et raskt blikk gjennom rommet, festet blikket på Guro.

Ja vel, sa hun og kom sakte nærmere ser ut til at du gjør deg til rette her.

Det var ingen åpen fiendtlighet, men heller ingen varme. Guro møtte blikket, men sa ingenting.

Svigermoren gikk bortover, satte posen hardt fra seg før hun vendte seg mot Guro, armene i kors:

Du skjønner godt at dette måtte skje? Olav har alltid trengt alenetid. Nå ble det to barn, bråk og søvnmangel Han knakk sammen, det kunne man forvente.

Guro kjente hun ville svare, minne henne på hvordan Olav insisterte hele veien, hvordan han gledet seg til navnevalget, trillet barnevognen, men visste det var nytteløst.

Hun rettet seg litt i sengen, stemmen var nøytral, men kroppen svekket.

Hva mener du, egentlig?

Kvinnen så ut langs vinduet, virket brydd.

Han overlater deg hans andel av leiligheten. Som bidrag, altså. Ikke regn med at han kommer tilbake, men dere skal ikke mangle noe økonomisk.

Stillheten la seg tung. Det kom latter og trillevognhyl fra korridoren men for Guro var det uvirkelig. Hun satt bare og lyttet til svigermorens monotone stemme og ordene som snublet rundt i hodet hennes.

Hun tviholdt i teppet.

Så han vil kjøpe seg fri? stemmen hennes var ikke sint, bare trett og forundret.

Tordis, svigermoren, rettet seg, ble hardere i stemmen:

Ingen vits i å reagere så! Han gjør sitt beste. Han orker bare ikke å være far. Det kan skje. Slik er livet, du må venne deg til det.

Skal jeg bare akseptere det? spurte Guro lavt, etter tolv år med alt vi har vært gjennom?

Ordene ble hengende i luften, tunge og såre, fulle av minner om utallige doktorsamtaler, netter uten søvn, tap og gråt.

Det er et valg, sa Tordis tørt. Men ikke mas på ham, ikke lag styr av det. Du bør ikke utfordre ham, ikke gjøre det vanskelig av juridiske grunner for din egen skyld.

Hun lot stillheten henge som en advarsel et press, en trussel gjennom tomme fraser. Guro tvang seg til å møte blikket hennes.

Hva mener du med det?

Kvinnen møtte blikket vurderte hvor alvorlig Guro egentlig var og sa:

Om du blir vanskelig, kan han trekke seg fra alt. Eller til og med prøve å få omsorgen selv. Han har råd til advokat, vet du. Han vil slippe bråk.

Det siste var kaldt, nesten iskaldt. Guro stirret ut i lufta. Hvordan hadde det kunnet avsluttes slik, og nå kom til og med trusler det var nesten ikke til å fatte.

Hun tok seg sammen.

Jeg vil at du skal forstå hans standpunkt. Det er alt. Han tilbyr det beste han kan.

Da snudde Tordis seg og laget så vidt lyd med døren idet hun forlot rommet og igjen var Guro alene i sykehusluften, med den kjølige parfymeduften på vei ut.

Hun så ut gjennom vinduet. Mørket gled inn over byen, og alt utendørs druknet i blått. Hun satt lenge bare slik, lot tankene fare. Så grep hun mobilen:

Selma, stemmen var klar og fast kan du komme. Jeg trenger å snakke nå.

Selma kom straks. Guro satt rank, øynene tørre ikke fordi hun latet som alt var legende bra, men fordi hun hadde funnet en ro. Selma satte seg nær, la hånden på hennes.

Guro så stumt frem talte uten patos, som om hun sa høyt det hun hadde bestemt seg for på innsiden:

Jeg lar dem ikke skremme meg. Jeg har vært gjennom mer enn de kan forestille seg. Han kan få sin del av leiligheten. Han kan kjøp seg fri med bidrag men barna tar han aldri fra meg. Jeg skal klare meg. Jeg skal være sterk. For dem.

Det lå ingen raseri i stemmen, bare en avmålt, klar besluttsomhet. Hun lette ikke lenger etter forklaringer. Spørsmålene hvorfor og hvordan hørte fortiden til.

Selma ga ingen store ord. Hun nikket og klemte hånden hennes tettere:

Du klarer det, det vet jeg. Og jeg er her. Vi holder sammen.

Guro så henne inn i øynene. Der var ikke flere tårer, bare en dyp visshet. Hun visste det kom tøffe dager søvnløse netter, trøtthet, svar hun selv måtte finne. Men hjemme ventet to små hennes liv, hennes mot, hennes glede.

Og hun visste det nå: ikke noe, og ingen, kunne ta det fra henne. Hvilket som helst nytt slag skulle hun møte rett i ansiktet. For hun var mor. Hun var ikke svak. Og hun skulle aldri gi opp.

Rate article
Intigue Life
Ingen rett til svakhet