Hele livet har vi fått høre: «Alt det beste til barna». Vi har spist tørr knekkebrød mens vi sparte til barna skulle ha privatlærer, fancy utdanning og bryllup med mer røyk enn på 17. mai foran Slottet.
Jeg heter Toril Hågensen. Jeg er sekstifire år gammel og har vært enke i sju år. Mannen min, Per, var et ordentlig arbeidsjern, jobbet som sjefingeniør, og etter at han dro opp til Valhall for å sjekke skyer og engler, ble jeg igjen alene i vår store treroms på St. Hanshaugen.
Sønnen min, Henrik, ble en bra gutt. Han er trettifem, gift med Silje en driftig, blond jente du ikke sjonglerer med. De har sønnen vår, lille Even. De bodde trangt i en blokkleilighet langt ute i Groruddalen evig blakke og evig klagende over økonomien.
Jeg ville jo så gjerne være en snill mor (det føles som det man SKAL være). Jeg så på den voldsomme leiligheten: høye tak, parkett, og Pers bokhylle. Og tenkte: Hva skal jeg med alt dette alene? Jeg tusler fra kjøkken til soverom. Mens Henrik og Silje knapt har plass til støvsugeren sin.
Så, en søndag med fårikål og kaffe, sa jeg:
Henrik, Silje. Hva om vi flytter sammen? Dere får rommet til Per Even kan ha det som barnerom. Dere kan leie ut deres egen leilighet og betale ned lånet fort. Jeg trenger jo ikke så mye plass jeg tar soverommet. Også skriver jeg bare over leiligheten på deg, Henrik. Da slipper dere alt maset med arveavgift senere. Hva spiller det for rolle hvem sitt navn som står på papiret, vi er da familie.
Livets største bommert.
Henrik protesterte i hele fem minutter så det så ut som et reelt valg. Men Silje? Hun lyste opp som en prest på julebord.
En uke senere satt vi hos notar. Jeg signerte alt over til ham leiligheten jeg hadde vasket, malt og flikket på sammen med Per. Jeg trodde virkelig jeg sikret meg en rolig alderdom med familien rundt meg.
De flyttet inn etter en måned.
Først var alt koselig. Felles middager, Even sin latter, spontan vafelfest.
Men så begynte den klassiske “artige utflyttingen”.
Først påpekte Silje at Pers gamle bokhylle samlet støv, og at Even kunne få pollenallergi. Mens jeg ventet på apoteket, hadde de bestilt flyttefolk og kjørt alle Pers bøker ut på hytta.
Før jeg fikk sukk for meg, var yndlingskoppen min blitt for «misfarget» for den nye, stilfulle kjøkkeninnredningen deres.
Henrik begynte å sukke:
Mamma, du må da ikke ha på Dagsrevyen så høyt, Silje slapper av.
Mamma, vi får besøk av venner kan du holde deg på rommet ditt?
Da ble jeg altså påminnet at jeg kun var til pynt. Jeg snek meg gjennom kjøkkenet som en katt i snø. Jeg gikk fra å være huseier til en ulovlig hybelboer på ett år.
Men så kom november Silje var gravid igjen (trenden i Groruddalen skal visst ikke brytes!).
Henrik kom listende en kveld, vrei på mobilen og så på dørmatta:
Mamma… Det er på tide. Vi trenger flere rom. Det er mye bedre for deg på hytta i Nordmarka. Virkelig. Frisk luft, ingen støy. Og vi pusser opp for deg til våren!
Henrik, huset der er for sommeren! Ikke strøm, kun en gammal ovn og utedo og det er vinter om en uke!
Joda, vi kjøper varmeovner, ropte Silje fra gangen. Du har jo alltid sagt du gjør alt for barnebarna! Ikke vær egoist. Leiligheten er på Henriks navn nå, du kan ikke henge deg opp i småting!
Så var det den beskjeden.
Ikke gråt jeg det hjalp jo ikke, for innvendig frosset jeg til is.
Samme kveld pakket jeg to kofferter. Henrik kjørte meg ut med bilen sin, la inn to billige panelovner, ga meg fem tusen kroner og mumlet at han “kommer ut med mat til helga”.
Han kom aldri.
Første natta var det ti minus. Hytta holdt på varmen like bra som en åpen boks is på takterrassen. Ovner slukte strøm, men rim satt på veggene. Jeg sov i boblejakke, tre dyner og klemte ei flaske med varmt vann som min beste venn.
Der satt jeg, midt på en sliten sofa, blåste frostrøyk og innså at jeg hadde gravd min egen grav med kjærlige hender. Jeg hadde ofret alt, blitt dumpet som en utbrent vedkubbe.
Fortvilet og kald begynte jeg å grave i et gammelt skap på verandaen håpet på å finne flere av Pers polvotter eller en sovepose.
Helt øverst, bak en bunke ukeblader fra 80-tallet, fant jeg en gammel boks med Kong Haakon-konfekt.
Jeg åpnet forsiktig. Inni lå en bunke gamle kontoutskrifter på Pers navn.
På toppen et brev, skrevet i Pers håndskrift:
«Toril. Hvis du leser dette, har du nok allerede gjort det største feilgrepet av barns kjærlighet. Jeg sa det aldri, men de siste femten årene har jeg gjemt unna penger på en hemmelig konto. Jeg visste du kom til å gi alt til Henrik. Her har du nok til å stå støtt på egne bein. Ikke gi dem en krone. Lev for deg selv. Koden til bankboksen er året vi giftet oss.»
Jeg stirret på tallene det var ikke småtteri, det var millioner i norske kroner. Kloke, nøkterne Per hadde beskyttet meg fra min egen snillisme til og med fra den andre siden.
Dagen etter tok jeg taxi til sentrum. Gikk rett i banken. Alt stemte. Pengene ventet nå på min nye, hemlige konto.
Jeg dro ikke «hjem», nei, jeg dro til et eksklusivt eiendomsmeglerkontor.
Jeg skal ha en ettroms midt i byen, øverst mulig, utsikt mot parken, totalrenovert og jeg betaler kontant.
Deretter hyret jeg advokat. Ikke hvilken som helst men en rådyr bulldog fra Frogner.
Vi gravde i gamle papirer. Visstnok hadde notar gjort en bitteliten feil med fordelingen av andelene (det var jo privatisering på 90-tallet, ingen visste hva de drev med). Det betydde ikke automatisk heving, men vi kunne få satt leiligheten under rettslig arrest i årevis og dra ut saken så lenge jeg levde og vel så det.
Så, armskodd med advokat og saksdokumenter, gikk jeg til gamleleiligheten.
Henrik og Silje satt og nøt kaffe fra splitter ny kapselmaskin.
Jeg gikk rett inn, smalt dokumentet på bordet.
Hva er dette, mamma? Henrik var bleik som papir.
Dette er slutten på kosekveldene deres, svarte jeg. Leiligheten er under rettslig arrest. Dere kan ikke bytte, selge eller melde inn barn før dommen er klar. Jeg har råd til advokat og bein i nesa.
Silje spratt opp:
Du kan ikke gjøre sånn! Vi er familie! Hvordan kan du saksøke din egen sønn?!
Jeg saksøker ikke sønnen min, svarte jeg med iskald stemme. Jeg tar et oppgjør med folk som sendte mora si ut for å fryse på hytta.
Så til Henrik:
Dere har én uke på å pakke sakene og flytte tilbake til blokkleiligheten på Grorud. Gjør dere det, dropper jeg saken og lar papirene stå på deg, men her inne her skal dere aldri bo igjen. Jeg leier ut til fremmede.
Epilog.
De var ute på fire dager. Silje skrek og bar seg, Henrik tryglet og gråt «du har misforstått, mamma». Jeg lyttet ikke.
Nå er jeg femogseksti og bor i min egen, lyse ettroms med balkong mot Frognerparken. Jeg drikker vin, går på teater og sier ja til reiser jeg aldri tok før. Min gamle treroms leier jeg ut til en koselig familie, og sparer pengene.
Sønnen min snakker jeg ikke med. Ja, det gjør vondt. Jeg gråter noen netter, savner den lille klovnen jeg bar på armen. Men én brutal sannhet har jeg innsett: Selvutslettelse gjør ikke barn takknemlige. Det gjør dem bare mer kravstore. Ofres hele livet på alteret, aner ikke barna engang at det ligger et offer der før de snubler i det på vei til kjøleskapet.
Per hadde rett. Den eneste som aldri svikter deg, er deg selv.
Hva synes du? Hadde jeg rett som satte sønn og svigerdatter på dør, eller burde familie alltid komme først uansett? Bør man overføre bolig til barna mens man lever?



