Vrakrester av vennskap

Bruddstykker av vennskap

Det er rart å tenke på nå, hvor forskjellig livet mitt var tidligere, hvor alt føltes tungt og fremmed selv i mitt eget hjem. Jeg husker den kalde vinterkvelden da jeg kom hjem etter en slitsom dag på jobben. Jeg satte nøkkelen i døren til leiligheten vår på Majorstua, trillet av meg støvlene varsomt, som i transe, og kjente hvordan en indre rastløshet la seg tungt over skuldrene mine. Jeg var ikke egentlig utmattet fysisk, det var sjelen som verket. I entreen var alt stille, bare fra kjøkkenet kunne jeg høre den monotone bakevjen av lyden fra Dagsrevyen på NRK.

Jeg ble stående et øyeblikk, nesten som om jeg måtte samle mot før jeg våget å gå videre inn. Hverdagens rolige trygghet føltes fremmed. Jeg trengte å skifte gir, gå fra arbeidshverdagen og til «hjemme». Men den kvelden føltes selv det umulig.

Etter hvert beveget jeg meg inn på kjøkkenet. Der satt Eirik, mannen min, ved kjøkkenbordet med en skål fiskesuppe fra frokost-tv, langsomt spisende, blikket vekslet mellom nyhetene og brødlompa i hånden. Han la merke til meg straks jeg kom inn døren.

Du er tidlig hjemme i dag, er alt bra? sa han, vennlig og oppriktig bekymret.

Jeg sank ned på stolen, rett overfor ham, og krysset armene rundt meg selv, som om jeg måtte beskytte meg mot noe usynlig og isende. Eirik skjønte straks på kroppsspråket mitt at det var noe alvorlig.

Nei, det er ikke det, svarte jeg stille, blikket festet på flisene under vinduet. Jeg har vært hos Signe. Vi er Jeg tror vi ikke er veninner lenger.

Eirik satte fra seg skjeen. Han så på meg med det samme konsentrerte, varme blikket, sa ingenting, bare ga meg ro til å finne ordene. Han hadde alltid vært den som klarte å skape rom for stillhet.

Hva skjedde? spurte han lavmælt.

Jeg pustet dypt inn, samlet motet.

Det er mannen hennes, begynte jeg. Tenk deg, Pål har vært utro. I stedet for å ta det opp med ham, ga Signe seg til å skjelle ut hun andre, den stakkars unge kvinnen. Kalte henne de styggeste ting, påsto at hun «visste at Pål var gift, men presset seg på likevel.» Jeg kjente stemmen min skalv, men jeg fortsatte: Jeg forsøkte å roe Signe, forklare at det er Pål som har brutt tilliten, ikke den andre kvinnen! Men hun ville ikke høre, bare ropte at jeg ikke støttet henne, at jeg tok «slike damer» i forsvar.

Eirik satt tenksomt og vred på skjeen, maten var glemt.

Visste hun kvinnen noe da? spurte han, oppriktig nysgjerrig.

Jeg slo ut med hendene.

Nei, selvsagt ikke! ropte jeg, stemmen fikk et vondt drag. Hun ante ikke at Pål var gift. Han fortalte at han var skilt for lenge siden, men hun fikk aldri se noen dokumenter. Jeg prøvde å forklare Signe dette: Man kan ikke klandre noen for å bli lurt. Men Signe bare ropte mer. Sa at jeg pyntet på sannheten, at jeg forsvarte slike fordi jeg «nok selv har ting å skjule».

Eiriks panne rynket seg. Han likte ikke ordspill som det, særlig ikke fra noen jeg hadde kalt venninne.

Dette er faktisk utrolig, svarte han lavt. Og nå?

Jeg trakk på smilebåndet, men det var bittert.

Nå er det bare verre. Hun begynte å spre rykter i vennekretsen. «Hvorfor er Ingrid så ivrig etter å forsvare den unge kvinnen? Har hun egentlig selv rent mel i posen?» Ser du for deg? Jeg trodde at venner skal stå sammen når det stormer. Men hun har gjort meg til syndebukk, sendt stygge hentydninger rundt til folk vi begge kjenner.

Det ble stille. TV-suset bak oss fantes straks ikke lenger, det var bare oss to igjen på kjøkkenet. Jeg satt og fingret på kanten av voksduken, lette etter trøst i det monotone, lille. Det gjorde vondt å merke hvordan noen jeg hadde stolt så på, kunne vende ryggen til meg så uanstrengt.

Det verste var jo bare at jeg ville hjelpe, sa jeg stille, blikket glidd ut mot de mørke trærne i bakgården. Prøvde å forklare at sinne burde rettes mot den som faktisk har gjort noe galt. Og Signe snudde alt på hodet! Nå har flere av vennene våre begynt å unngå meg, ser rart på meg, hvisker bak ryggen min Jeg følte mest et tungt, stille sjokk hvordan kunne så mange tro på en så urimelig løgn?

Eirik kom bort, la en støttende hånd på skulderen min. Berøringen var varm, trygg. Han minnet meg, uten ord: JEG tror deg.

Du VET at du har rett, sa han stille, med ro og varme.

Jeg vet det, svarte jeg. Men det gjør ikke saken enklere. Så mange år med vennskap bare for å ende her, med løgner og svik Jeg strøk hånden over ansiktet og forsøkte å gni vekk skuffelsen. Det gjør vondt.

**************

De neste dagene holdt jeg meg mest hjemme. Bare tanken på å møte noen av de gamle kjenningene i bakgården, eller på butikken, fikk hjertet til å hoppe over et slag. Jeg tålte ikke de skjeve blikkene, ikke lyden av lavmælt snakk bak ryggen min. Hver gang jeg forsto at noen stoppet opp når jeg kom, stakk det i magen.

Jeg grep til gjørmålene sorterte bøker, vasket skap, lagde komplisert mat, men tankene spant kontinuerlig tilbake til alt som hadde forandret seg så plutselig og endelig. Ofte tok jeg meg i å fantasere om å bare reise bort langt unna, til et sted ingen kjente meg eller Signe eller denne historien. Drømmen om et sted med plass, tid og ro, hvor ingen hadde forutinntatte meninger, ble sterkere og sterkere.

Av og til så jeg det levende for meg: meg selv på toget mot nord, byens linjer som forsvinner bak meg, foran bare ukjenthet og fred. Men det ble med tanken. Hverdagen måtte fortsatt leves her og nå, i et miljø som hele tiden minnet om det som var gått tapt.

En kveld satt jeg og Eirik på kjøkkenet, det var mørkt ute og te-dampen hang over bordet. Lyset fra bordlampen ga rommet en slags trygghet. Ingen av oss sa noe på en stund, før Eirik løftet blikket og tok ordet forsiktig:

Jeg har gått med en tanke kanskje vi bare skal flytte? Om så bare til motsatt ende av byen. Forandring, et avbrekk. Hva tror du?

Jeg ble overrasket pulsen steg litt, både av redsel og av et slags svakt håp.

Tror du det vil hjelpe? spurte jeg, sakte og usikkert.

Jeg er sikker, svarte Eirik fast, men mildt. Her møter du dette hver dag. Det gnager og gir deg ingen fred. På et nytt sted kan vi puste ut, se oss rundt uten å føle oss fanget.

Jeg kikket ned i tekoppen min. Flytte? Skremmende, ja å bryte opp fra det kjente, forlate leiligheten vår, de få vennene som tross alt ble igjen Tankene på å forklare alt for kollegaer, jakte på nytt hjem, tilpasse seg nye gater og nye ansikter, gjorde meg nesten svimmel.

Likevel danset et bilde i hodet: et stille strøk, ingen hadde fordommer, ingen snakket bak ryggen min. Kanskje nytt håp? Muligheten til å begynne på nytt, få litt pusterom.

Jeg veide for og imot, forestilte meg hvordan alt kunne se ut, hvordan vi kanskje kunne finne glede igjen. Frykt og frihet kjempet om plassen inni meg.

La oss prøve, sa jeg til slutt og hørte at stemmen skjelte, men likevel bar et snev av vilje.

Eirik smilte lavt, tydelig lettet. Han visste hvor tung denne avgjørelsen var.

Da setter vi i gang, sukket han tilfreds. Vi leter etter et sted nære skog og vann. Da kan vi gå turer, få puste.

Det tentes en svak flamme av håp inni meg. Kanskje dette var akkurat det vi trengte ikke å rømme, men å gi oss selv tid og ro til å sortere tankene og bygge opp livet på nytt.

Vi begynte å lete etter leilighet et annet sted i byen. Det tok sin tid alt så så fint ut på Finn.no, men mange steder var små, mørke eller lå midt i trafikk eller langt unna natur. Vi tok oss god tid det var viktig å finne riktig sted, ikke bare første og beste.

Eirik tok seg av det praktiske e-poster, visninger, mens jeg vurderte hvert sted: Kunne jeg faktisk se oss bo her? Dette skulle føles som «hjem».

Mellom visningene tenkte jeg ofte på Signe. Sviket stakk fortsatt, men også en sår erkjennelse: Det vennskapet jeg trodde var uslitelig, var likevel skjørt. Jeg mintes alle de gangene vi betrodde hverandre alt, lo og støttet hverandre. Hvor gikk det galt, hvor var det at alt raste sammen?

En ettermiddag mens jeg ryddet i gamle esker, oppdaget jeg et bilde av meg og Signe, latter på en strand i sommerlys. Solen i håret, ufiltrert glede og framtidslyst. Da vi fortsatt trodde alt var mulig. Bildet verket. Kanskje jeg burde ringe henne, prøve å snakke ut?

Men da jeg levende husket vår siste samtale, all kulde og alle beskyldninger, visste jeg at det ikke ville løse noe. Jeg la bildet innerst i boksen igjen. Noen veier fører galt av sted, ofte uten mulighet til å snu.

Etter noen uker fant vi endelig rett sted en liten, lys leilighet på Trosterud. Store vinduer, grønt rundt, park og ro. Megleren advarte oss nesten: «Huseier vil kun ha ryddige, rolige folk.» Perfekt for oss.

Det tok flere dager å flytte, men vi bar alt selv, i små biter. Etterpå satt jeg, småbrisen av utmattelse, og så ut av et nytt vindu, på trærne og lekende barn. Alt var nytt og renset for fortidens sår. Et sted å samle seg, litt etter litt, uten hvisking bak ryggen.

Jeg trakk pusten dypt. Det var som å rette seg ut etter å ha vært sammenkrøpet altfor lenge. Nå kunne vi kanskje endelig senke skuldrene og finne ut av hvordan vi ville leve livet videre.

********************

Før vi forlot vår gamle bydel, gjorde jeg noe som fremdeles får meg til å undres i ettertid, en slags siste handling for rettferdighet. Jeg ringte Pål, Signes mann, og spurte om han ville møte meg. Vi traff hverandre på et lite kaffested på Torshov, langt fra felles bekjente.

Hei, sa han nølende, da han satte seg. Jeg må innrømme at jeg ble overrasket.

Jeg nikket kort visste ikke helt hvordan jeg skulle ta det opp.

Jeg vet du snart skal gjennom en vanskelig prosess, begynte jeg lavt. Signe samler på «bevis» mot deg, maler deg som den eneste grunnen til skilsmissen. Men hun har også sine svin på skogen. For eksempel den jobbreisen til Bodø…

Pål frøs et øyeblikk. Han tok rundt kaffekoppen, stirret inn i bordflaten.

Du vil altså begynte han.

Jeg vil bare at saken skal være rettferdig, avbrøt jeg. Signe roper høyt om din utroskap, men hun er selv ikke plettfri. Hvis det blir rettsak, bør begge sider belyses, ikke bare en. Her, jeg la en konvolutt på bordet.

Inne i konvolutten lå noen bilder og utskrifter ikke grov kompromittering, men nok til å så tvil om Signes «uskyld». Pål gransket innholdet, sakte, alvorlig.

Takk, sa han omsider. Jeg hadde aldri trodd du at DU ville hjelpe.

Det hadde ikke jeg heller, svarte jeg tomt. Men jeg er lei av løgner. Dette handler ikke bare om dere to, men også om at jeg vil vite at sannheten kommer frem.

Han la konvolutten i jakkelomma.

Vet ikke om jeg bruker det, men takk for muligheten.

Jeg reiste meg, sa farvel og gikk. Ute var det kaldt og vindfullt, håret slo rundt ansiktet. Inni meg blandet lettelse og vemod seg med dette var båndet til Signe klippet for godt. Men kanskje var det akkurat det jeg trengte.

********************

Etter møtet med Pål bestemte jeg meg for å lukke døren til den gamle tiden. Jeg slettet Signes nummer, trykket «fjern som venn» på Facebook. Det tok noen minutter, men føltes som å sette en støvete bok innerst i et skap og stenge døren.

Vi kom i orden i det nye hjemmet. Leiligheten, som hadde vært kald og upersonlig, fikk etter hvert varme og ansikt. Nye gardiner, bilder av oss to ikke fra gamle dager, men nye minner.

Jeg fikk etter hvert en fjernjobb som lot meg jobbe hjemmefra, og Eirik kom inn i et hyggelig kontor på Helsfyr. Det var litt lenger å dra, men han klaget lite opplevde arbeidsmiljøet som positivt og åpent.

Vi ble kjent med folk i nabolaget, gikk turer langs marka, fant små, lune kafeer i nærheten. Ingen her visste noe om fortiden eller snakket i koder. Jeg slappet av for første gang på lenge.

En kveld satt jeg med en kopp te på balkongen og så på solnedgangen over byen. Følte endelig ro i sjelen trengte ikke lenger å forklare meg, ikke lete etter støtte. Jeg kunne bare være meg, med Eirik ved min side.

Jeg tror faktisk dette var det riktige, hvisket jeg, mer for meg selv enn til ham.

Eirik så bort på meg, la armen rundt meg.

Du gjorde det som føltes riktig, svarte han. Det er det viktigste.

Han analyserte ikke, forsøkte ikke å gi et domsavsigelse; han støttet meg, uansett.

Den kvelden ble jeg sittende lenge på balkongen, mens himmelen gikk fra varm oransje til dus lilla over hustakene. Et eller annet i meg kjente seg fri, som om jeg kunne gå videre. Signe og alt som hadde hendt lå igjen i fortida, i en annen bydel, et annet liv.

**************************

Våren etter, et halvt år senere, sto jeg og trakk gardinen til siden i stua, så morgensol skinne over de røde taksteinene. Ny dag, blank side. Kaffen luktet ekstra godt, og Eirik mørnet i sengen bak meg.

Jobben min hadde falt på plass. Arbeid hjemmefra ga ro og trygghet, og jeg hadde til og med tid til egne sysler. Endelig tok jeg opp igjen tegning; begynte på kvelds- og helgekurs i akvarell, lot hodet hvile i penselstrøk og farger.

En kveld satt jeg og bladde på mobilen, da det kom en melding fra en gammel kollega, Mari. Jeg åpnet nysgjerrig:
«Hei, Ingrid! Vet du hva som skjedde med Signe? Jeg traff hennes gamle nabo, og hun sa»

Jeg stivnet først, tenkte at jeg egentlig ikke ville vite. Men nysgjerrigheten vant, jeg leste videre.

«Signe forsøkte å få alt etter skilsmissen. Hyret advokat og samlet på «bevis». Pål, derimot, hadde også argumenter og la fram hennes eposter og reisedokumenter i retten. Dommeren trodde ikke på «uskylden». Hele butikken og leiligheten, som sto i hans navn, tilfalt ham. Hun sto tilbake med nesten ingenting.»

Jeg satte mobilen fra meg. Drakk lunken kaffe, så ut mot parktrærne og følte en slags lettelse. Ikke skadefryd, men bare ro over at det var mulig å få sannhet fram i lyset.

Hva tenker du på? lød stemmen bakfra. Eirik kom ut av soverommet, hendene forsiktig over skuldrene mine.

Fikk vite hvordan det endte med Signe, sa jeg lavt.

Og? spurte han.

Hun ville ha alt, fikk ingenting. Retten så hva som faktisk hadde skjedd. Nå kan jeg virkelig legge det bak meg.

Eirik klemte meg, sa ikke stort mer. Jeg lenet meg mot ham og pustet rolig. Utendørs falt det fortsatt lette snøfnugg, og inne luktet det nystekt brød.

Skal vi lage te og spise rundstykker? foreslo han med et smil. Og i morgen går vi tur i marka.

Jeg smilte og nikket. Restene av fortiden gled lengre og lengre bort, nå var livet her i dag.

Senere den kvelden tok jeg på meg jakka og gikk en tur for meg selv. Nabolaget hadde funnet sin rytme, folk nikket, noen lo i oppgangene, ingen gransket meg lengre. Jeg gikk ned til parken og satte meg på en benk, pustet ut og lot følelsen av ro synke inn. Ikke lenger en offer for andres misforståelser og sladder jeg var bare Ingrid, i et nytt kapittel, sterkt og rolig.

Jeg tenkte: Jeg er ikke lenger hun som var redd for hva andre tenker. Jeg er hun som har lært å beskytte seg selv.

Den tanken var hverken triumferende eller trist bare en konstatering. Jeg hadde forandret meg, blitt sterkere uten å miste meg selv.

Neste dag ringte jeg Mari og takket for oppdateringen. Nå kunne jeg endelig lukke denne døren.

Da Eirik kom hjem etter jobb, møtte jeg ham i døra og trakk ham inntil meg.

Vet du, endelig føles det som om alt har falt på plass, sa jeg med et smil.

Det er jeg glad for, svarte han og ga meg et kyss i håret. Vi fortjener litt ro, vi to.

Vi la planer for helga tur til hytta, kanskje noe godt til middag. Ute snødde det lett, hvitt teppe over byen, en ny start.

I stua blafret det kunstige flammer fra vår nye ovn, og jeg kjente at livet vårt, slik det var nå, var godt. Ikke perfekt men trygt, ærlig og sant. Og det var det viktigste.

Rate article
Intigue Life
Vrakrester av vennskap