Jeg flyttet inn hos en mann jeg møtte på et opphold på Geilo. Barna mine mente jeg hadde mistet vettet.
Jeg hadde så vidt rukket å vende meg til tanken da jeg fikk en melding fra datteren min, Ingrid: “Mamma, jeg hørte at du har flyttet ut? Er dette en spøk?”
Jeg ble helt stiv. For bare en dag siden hadde vi pratet om oppskriften på eplekake, og nå… måten hun skrev det på, var kjølig og anklagende.
Jeg svarte at alt var bra, at vi snart kunne snakke sammen. Men hun svarte ikke. Da forsto jeg for henne var dette ingen gladnyhet. For henne var det en skandale.
For meg? Jeg satt ved kjøkkenbordet i hans leilighet på Majorstuen, det luktet nymalt kaffe og tørt furu fra den åpne verandadøren, sammen med en mann som møysommelig holdt hånden min. Vi hadde møttes tre måneder tidligere, men det som hadde begynt mellom oss, var alt annet enn en forbigående episode.
Alt startet med ett spørsmål under middagen i sanatoriet på Geilo: “Synes du suppen er litt for salt i dag også?” Jeg så på ham og smilte. Resten gikk fort.
Sene turer, lange samtaler, utveksling av telefonnumre. Da jeg kom hjem, trodde jeg et øyeblikk at det bare hadde vært et hyggelig avbrekk. Men så ringte han. Og ringte igjen.
Vi begynte å treffes. Først på kafé, etter hvert inviterte han meg til hytta si på Øyer. Hos ham fant jeg noe jeg hadde savnet i mange år: varme, interesse, oppmerksomhet. Jeg hadde vært enke i sju år. Det meste av tiden hadde jeg levd i skyggene av andres behov barn, barnebarn, naboer, leger og apotek. Men mine egne følelser? De var forsvunnet.
Plutselig oppdaget jeg at jeg fortsatt kunne føle. At noen kunne omfavne meg så tiden, rynkene og ensomheten forsvant. En dag sa han: “Jeg har et ledig rom, du kan komme for en uke… eller kanskje bli lenger?”
Da kjente jeg det samme som jeg gjorde første gang jeg ble forelsket varm sitring i magen og vissheten om at her hører jeg hjemme. Jeg pakket rolig uten oppstyr. Ville ikke gjøre noe nummer ut av det. Ville ikke forklare meg for barna.
For meg var dette et valg med hjertet. For dem, en innbilsk innskytelse. Da Ingrid sluttet å svare, prøvde jeg å ringe. Hun avviste samtalen.
Sønnen min, Henrik, spurte kjølig: “Mamma, hva er det du driver med?” Så sa han: “Folk prater. I din alder gjør man ikke slikt.” Jeg prøvde å fleipe: “I hvilken alder, gutten min? Jeg har jo bare fylt sekstiseks!” Men han tok ikke humoren.
For dem betydde det bare at jeg ikke var der jeg skulle være. Altså hjemme. Klar på telefonen, alltid tilgjengelig. Parat til å hjelpe, passe barnebarn, eller vippse over litt penger.
De ble fornærmet. Så kom bebreidelsene. “Du har alltid vært så ansvarlig. Nå oppfører du deg som en tenåring.” “Du kan ikke bare reise sånn!” “Hva vil folk si?”
Jeg sa at jeg ikke lever for folk. Etter det ble alt bare verre. Barnebarna ringte ikke lenger. Jeg fikk ikke invitasjon til bursdagen til yngste barnebarnet. Det gjorde vondt i hjertet. Men jeg dro ikke hjem igjen.
Her, i dette lille huset med duftende hage, sammen med denne mannen som hver morgen lager kaffe og sier: “God morgen, vakre”, her føler jeg meg som meg selv. Ikke bare bestemor, ikke bare gammel, men meg selv.
En kveld så jeg på ham og spurte: “Tror du barna noensinne vil forstå?” Han trakk på skuldrene. “Det vet jeg ikke. Men jeg vet at du har forstått deg selv. Og det er det viktigste.” Den kvelden gråt jeg lenge. Ikke av sorg, men av takknemlighet.
Jeg vet ikke hvordan historien vår vil ende. Kanskje vender de tilbake, kanskje ikke. Men jeg vet én ting ingen, aldri, har rett til å si at det er for sent å elske. At kjærlighet bare er for de unge.
For det er nå jeg føler meg ung. Og det er kanskje ikke lett å være lykkelig når andre er imot, men det er likevel lykke. Ekte og velfortjent.
Og barna mine? De har sine egne liv. Barnebarna vokser til. Kanskje ser de meg én dag, ikke som én som gjorde noe «galt», men som en kvinne som våget å være seg selv.
Og om de noen gang spør meg om jeg angrer, vil jeg svare at det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke gjorde dette før. For det er aldri for sent å forelske seg på nytt.




