Prøvelser i familien
Jeg har ikke kjent på en sånn lykke på lenge! Etter mange år med ensomhet hvor hver dag liknet den forrige, var det som om verden min endelig løsnet. Plutselig stod Eivind der en mann som snudde alt på hodet. Han var annerledes enn alle jeg hadde møtt før. Omsorgsfull, god, varm
Jeg så omtrent bare gode sider i ham. Han visste alltid hvordan han skulle støtte meg når livet var tøft, og vi kunne prate om alt både stort og smått. Han var aldri smålig eller amper, skapte aldri drama, og forsøkte aldri å trumfe gjennom sitt syn. Jeg begynte å tro at jeg hadde funnet ham jeg så sårt hadde lengtet etter.
Det var dog én ting som stadig kom opp, spesielt blant kvinnene i borettslaget: Eivind var åtte år yngre enn meg. Men for meg betydde det ingenting. Jeg visste at alder bare er et tall ekte nærhet oppstår av respekt og varme, og det fikk vi til å gi hverandre.
De eldre damene i oppgangen la aldri skjul på sine meninger. Jeg følte ofte de vurderende blikkene deres når jeg gikk gjennom gårdsplassen med Eivind. De hvisket til hverandre, ristet på hodet, og kom gjerne med bekymrede spørsmål.
Du bør være forsiktig, sa Astrid og knep øynene sammen, datteren din, Ingrid, har da blitt femten. Pen jente! Tør du være sikker på at kjæresten din ikke får et godt øye til henne?
Jeg svarte alltid tørt og holdt roen. Jeg visste at slikt bare var sladre, født av trang til å dømme andre.
Snakk ikke tull, svarte jeg bestemt. Eivind er voksen, oppegående, og han elsker meg.
Jeg stolte på ham, på oss. Det var det eneste viktige ikke hva naboer la seg opp i.
Eivind prøvde å holde maska ute blant folk, rynket kanskje litt på øyenbrynene, som om han ville si: Det bryr meg ikke. Men hjemme hos oss ble han irritert, strøk hånda gjennom håret og sukket:
Hør på det! Folk oppfører seg som om vi var med i en billig såpeserie. Hvordan kan voksne folk bruke så mye tid på andres liv?
Da la jeg rolig hånden på armen hans, og hvisket beroligende:
Ikke bry deg. Det er bare snakk, folk ser for mye på TV og lager forestillinger. De kjenner deg jo faktisk ikke.
Vi kunne børste sladderen av oss. Men for Ingrid, ble situasjonen etterhvert veldig vond. Hun hadde vært vant til at jeg alltid var der for henne vi drakk te og pratet om alt mulig på kveldene. Nå gikk mye av tiden og oppmerksomheten til Eivind. Det verste for henne var at Eivind uttalte seg om hennes oppførsel.
En kveld sa Eivind at hun ikke burde henge ute sent med venninnene sine. Da mistet hun besinnelsen, stormet inn til meg med sammenbitte never og røst full av skuffelse:
Mamma, hvorfor trenger vi ham? Vi hadde det fint før, bare oss to! Ingen som bestemte eller la seg borti.
Jeg pustet dypt inn for å beholde roen. Jeg lente meg tilbake i sofaen og så rolig, men bestemt på henne:
Eivind har rett. Du vet at det ikke er trygt å gå ute sent. Se på nyhetene hver kveld skjer det ulykker.
Jeg går ikke alene, jeg går med Emilie! ropte Ingrid oppgitt.
Venninnene dine hjelper lite om det dukker opp en voksen mann, svarte jeg, fortsatt mild, men urokkelig.
Hun ble rasende, rød i ansiktet, og gikk med et basketak i døra:
Da dropper jeg maten. Jeg orker ikke dette.
Døra slo igjen så det ristet i leiligheten. Igjen satt jeg alene. Fortvilelsen gnagde. Hva hadde jeg gjort feil? Alt jeg ønsket var å føle meg kvinnelig og elsket igjen, etter så mange år i ensomhet.
Hvorfor var Ingrid så avvisende mot Eivind? Jeg minnet meg selv på hennes perspektiv. Femtenåringer har det ikke bare lett plutselige forandringer oppleves som trusler. Før var jeg bare mamma, den klippen hun kunne støtte seg på. Nå var det plutselig en inntrenger som stakk kjepper i hjulet for hvordan hun ville leve.
Forstår hun ikke, hvor mye en mor trenger litt varme og vennlighet? tenkte jeg, mens jeg så solnedgangen utenfor vinduet. Jeg ønsket bare at hun skulle se hvor god Eivind faktisk var. Men hun svarte bare med sinne og lukkede dører.
For noen måneder siden kunne vi sitte i timesvis og prate sammen. Nå var hun knapt synlig utenfor rommet sitt. Det var på tide å finne de riktige ordene, ikke for å be om tilgivelse, men for å vise at jeg ikke var borte, og at jeg fortsatt var hennes mamma selv om jeg også ga plass til en annen person i livet mitt.
Men hvordan finne veien inn? Hvordan smelte isen mellom oss? Jeg måtte bare håpe at tid og forståelse ville gjøre oss godt så Ingrid kanskje ville se at Eivind faktisk ville oss vel.
*********************
Morgenen etter var grå og tung. Jeg rakk knapt å åpne øynene før Ingrid sto ved sengekanten, bustete med glødende, sinte øyne og nevene knyttet.
Han nekter meg å reise på hyttetur med Emilie! ropte hun, stemmen knaket av sinne. Hører du? Eivind kan ikke forby meg noe!
Eivind stod i døråpningen, armer i kors, rolig, men tydelig bestemt. Han sa ingenting, men jeg forsto at han ikke ville blande seg mer.
Jeg satte meg opp i sengen, dro hånden gjennom håret og gjorde meg klar. Søvnen var som blåst bort.
Han gjorde rett, sa jeg, forsøkte å snakke rolig, selv om jeg allerede kjente irritasjonen stige. Jeg ville heller ikke sendt deg. Emilie er kjent for å være festjente på hele Nittedal. Tror du virkelig jeg lar deg henge i det miljøet?
Jeg er ikke et barn lenger! svarte Ingrid, trampet hardt i gulvet. Jeg er femten, jeg bestemmer selv hvem jeg vil være sammen med!
Rolig gikk jeg bort, tok på meg morgenkåpen og møtte blikket hennes:
Når du er ferdig på videregående og tjener dine egne penger, kan du følge dine egne regler. Så lenge jeg forsørger deg, blir det mine.
Hun stivnet som om hun ikke trodde det hun hørte, ble rød i ansiktet og leppene dirret.
Dine regler? mumlet hun, og så ropte hun med bitterhet: Du bare plager meg! Så lenge du har ham, får jeg ikke gjøre noe!
Jeg kjente det stakk i brystet, men beholdt fatningen.
Ingrid, jeg gjør dette fordi jeg bryr meg. Du er datteren min jeg vil bare beskytte deg.
Men jeg ønsker å bestemme over eget liv! avbrøt hun. Du bryr deg bare om at Eivind har det bra!
Eivind steg et skritt frem, men jeg fanget blikket hans og ristet såvidt på hodet: Ikke bland deg. Han trakk seg tilbake, selv om jeg så uroligheten i øynene hans.
Hør på meg, fortsatte jeg, mildere, men like bestemt. Jeg prøver ikke ta friheten din. Jeg vil bare at du skal passe bedre på deg selv. Du skjønner det kanskje ikke nå, men ting kan snu fort.
Jeg vil ikke at du bestemmer! ropte hun. Du prøver ikke engang å forstå meg!
Brått snudde hun og forsvant til rommet sitt.
Jeg satte meg tungt ned på stolen mens Eivind kom og la hånden forsiktig på skulderen min.
Skal jeg prøve å snakke med henne? hvisket han forsiktig.
Nå hjelper det nok ikke. Hun må roe seg først. Etterpå tar vi det. Rolig, svarte jeg.
Jeg så ut av vinduet, gråværet begynte å lette, og en stripe sol skinte gjennom. Et lite håp tente seg et sted inni meg kanskje denne dagen ville bringe litt ro til hjemmet vårt.
Ingrid smalt med døra så veggene ristet. Hun la seg rett på senga med ansiktet i puta, mens sinne, bitterhet og en følelse av urettferdighet kokte sammen. Hun ble liggende lenge, hørte skrittene våre på kjøkkenet og i stua, men gikk ikke ut. Stoltheten hennes gjorde det umulig å gi seg.
Tiden sneglet seg avgårde. Det ble kveld, og til slutt slappet hun av: raseriet hadde stilnet til tomhet og tretthet. Ingrid så i speilet ansiktet var hovent av tårer, hun gredde fort gjennom håret og kjente at hun ikke var så sint lenger.
Stille åpnet hun døra og snek seg ut på kjøkkenet, hvor magen vant til slutt. Hun tok frem brød, ost og skinke, og helte oppi et glass juice. Nynnet litt for seg selv først lavt, så høyere. Da kom jeg inn i døråpningen.
Ser ut som humøret er bedre? spurte jeg, forsøkte å beholde roen. Har du noe å si om oppførselen din?
Ingrid så på meg, hev et kort, småertende blikk:
Nei. Har ikke gjort noe jeg burde si unnskyld for.
Jeg strammet munnen, lente meg mot benken og sa bestemt:
Vi skal bort en tur, Eivind og jeg. Siden du ikke vil innrømme noe skyld, blir du hjemme i kveld.
Hun trakk bare på skuldrene, smurte brødskiva mens hun svarte likegyldig:
Kos dere. Jeg klarer meg fint.
Jeg lot det ligge, men fanget med meg den halvhørte mumlingen:
Kos dere mens dere kan
Hva sa du? spurte jeg, men hun svarte bare:
Det var ingenting.
Jeg sto litt, betraktet henne nøye, men sa ikke mer. Ingrid spiste videre, men nynningen var ikke like bekymringsløs lenger. Det var tydelig at hun hadde lagt en slags plan og hun hadde ingen intensjon om å trekke seg.
*********************
Jeg satt fordypet i papirarbeid på kontoret da mobilen surret i lomma. Eivind ringte aldri på dagtid, han visste jeg ville fokusere på jobb.
Eivind? Har det skjedd noe?
I stedet for stemmen hans, lød en rolig, profesjonell kvinnestemme:
Dette er sykepleier fra Ullevål sykehus. Vi har fått inn en mann, eier av denne mobilen. Kan du komme?
Alt stoppet opp. Jeg klemte mobilen og forsøkte å bevare fatningen.
Ja, jeg kommer med en gang… Jeg klarte knapt snakke.
Jeg hev sammen sakene og løp ut av bygningen, ansiktet til de andre på jobben var ikke viktig. Én tanke slo mot meg: La det ikke være alvorlig.
Halvannen time senere var jeg på sykehuset. De viste meg inn på rommet. Da jeg så Eivind der, hjerte dunket hardt: Han lå med skrubbsår, blått øye, sprukket leppe. Men han var ved bevissthet, og gliste svakt da han så meg.
Eivind! utbrøt jeg, slang meg over sengen og grep hånden hans. Hva har skjedd?
Han ristet på hodet, snudde seg forsiktig:
Jeg vet ikke helt en mann skrek om Ingrid og slo til. Jeg rakk ikke å forstå det…
Det kokte i meg jeg skjønte straks hvem det kunne være. Tor Arne. Min eksmann, mannen jeg har forsøkt å beskytte Ingrid mot i så mange år.
Jeg skal ordne opp, svarte jeg, klemte hånden hans så hardt jeg turte. Jeg drar dit nå.
Eivind satte seg rett opp, til tross for smertene:
Ikke dra dit alene! ropte han strengt. Ta med broren din. Du skal ikke måtte ordne dette alene.
Det rørte meg hvor han tenkte mer på meg enn på seg selv, gjennom all smerte.
Jeg lover, svarte jeg. Men nå må du hvile.
Jeg ringte broren min og forklarte alt.
Det skal gå bra, sa jeg til Eivind, selv om jeg egentlig sa det mest til meg selv.
*********************
Jeg kom inn døra hos Tor Arne han stod i gangen, anspent, henda i lomma, blikket kalkulerende. Jeg gikk direkte på sak:
Vil du krangle, har du valgt feil dag, sa jeg fast.
Han ble rød i ansiktet og gikk mot meg, breddfull av raseri:
Hva tenkte du på da du tok inn en annen type i hjemmet? Du må tenke på dattera di!
Jeg har tenkt for oss begge i femten år, i motsetning til deg. Du forsvant da Ingrid ikke var fylt to, og nå skal du plutselig spille bekymret far?
Han dunket knyttneven så bildene ristet.
Jeg vet at han har sett seg ut Ingrid! Jeg kan drepe ham!
Når skulle det skjedd? Han er aldri alene med henne. Eivind jobber sent, og vi er alltid hjemme sammen. At hun sliter med ham, betyr ikke at han har gjort noe mot henne.
Min datter lyver ikke! Han var nærmest truende.
Tror du hun overlever hos deg? Du har ikke råd til alt hun krever. Hun kommer til å rømme etter en uke.
Han snevret øynene, men jeg så usikkerheten bak masken.
Kommer ikke til å rømme, sa han. Dessuten det var Ingrid som ba om å komme hit. Hun vil ikke bo hjemme hos deg og ham. Hun er redd.
For et øyeblikk ble jeg stille. Jeg kjente en klump i magen, men svelget følelsene.
Sånn er det, altså, sa jeg sakte. Greit. La henne gjøre som hun vil, så ser vi om hun kommer tilbake.
Hun kommer ikke, svarte Tor Arne, men stemmen bar preg av tvil.
Jeg så ut på tunet der barna lekte. Jeg kjente Ingrid jeg visste hvor lunefull hun kunne være, men at hun faktisk ønsket å bo hos far Det var alvorlig.
Forstår du egentlig hva du gjør? spurte jeg lavt. Du bruker henne for å såre meg. Hun er bare femten.
Hun er min datter.
Jeg snudde meg brått, blikket iskaldt:
Vis at du faktisk vil være far. Ikke bare hevn. Vis at du setter hennes lykke høyest.
Han åpnet munnen, men stanset, rørte ikke på seg.
Du har ødelagt alt, sa han i stedet. Skakke du belære meg om lykke…
Jeg pustet dypt, bet i meg sorgen.
Jeg har prøvd å bygge et liv for oss alle. Mens du bare lager flere problemer.
Vi får se hvem som vinner, mumlet han på vei ut. Ingrid bestemmer selv til slutt…
*********************
Eivind kom ut i den kalde mai-lufta fra sykehuset. Han pustet inn i lungene, og smilte svakt bare det å puste uten smerte føltes som en seier.
Jeg ventet utfor med åpen kåpe mot trekken. Da jeg så Eivind så jeg hvor takknemlig jeg var for at det gikk bra.
Da er vi frie igjen, prøvde han å spøke, og la armen rundt skuldrene mine. Nå hjem og slappe av.
Han nevnte aldri dramaet med bebreidelse, beroliget meg tvert imot når jeg var sint.
Dette er ikke din skyld, sa han, igjen og igjen. Du kunne ikke visst dette.
Selv til folk som spurte hvorfor han ikke anmeldte Tor Arne, svarte Eivind rolig:
Hadde noen sagt til meg at en kar bråkte rundt dattera mi, ville jeg handlet likt. Han prøvde å beskytte datteren sin.
Han bar ingen nag til Tor Arne. Han tok det som en vond, men tilbakelagt erfaring.
Noen dager senere dukket Ingrid plutselig opp hjemme. Hun kom stille, med blikket i gulvet og en pose frukt i hånden et klønete forsøk på å gjøre opp.
Jeg… jeg må snakke med dere, stotret hun, uten å se på meg.
Eivind og jeg så på hverandre. Han ga meg et vink, jeg kunne ta ordet.
Ingrid, begynte jeg mykt, du…
Det var min idé, alt sammen, utbrøt hun og så rett på Eivind. Jeg trodde ikke det skulle bli sånn. Jeg ville bare bli kvitt ham og få ting tilbake slik det var.
Stemmen brast. Hun svelget, ville ikke gråte.
Jeg ville ikke at han skulle bli banket opp. Jeg tenkte pappa bare kom til å snakke med ham, be ham dra. Da jeg hørte han havnet på sykehus jeg ble så redd. Og flau.
Eivind gikk bort, veldig forsiktig, som om han ikke ville skremme henne.
Jeg bærer ikke nag, sa han lavt. Du ble redd og forvirret. Det skjer. Du er ærlig om det det er det som teller.
Ingrid brast i gråt.
Jeg forsto ikke før nå jeg så ikke hvor lykkelig du var, mamma. Jeg tenkte bare at han stjal deg fra meg. Nå skjønner jeg at det ikke er sånn.
Jeg la armene rundt henne og holdt henne tett inntil meg.
Vi skal ordne opp sammen, hvisket jeg.
Hun nikket. Senere på kvelden tok hun et valg. Hun ville prøve å bo hos faren en stund gi meg rom til å leve, og kanskje finne ut av ting med Tor Arne samtidig.
Jeg bor hos pappa en stund, sa hun til meg da Eivind hadde lagt seg. Han trenger kanskje å finne ut av ting også. Kanskje vi kan bli en slags familie.
Jeg tok hånden hennes og smilte gjennom tårene.
Du er modig, hvisket jeg. Jeg er stolt av deg.
Ingrid smilte svakt.
Jeg har skjønt at mammas lykke er min lykke også. Hvis du er glad med Eivind, skal jeg respektere det.
For første gang på lenge var det ro i huset vårt. Den roen var stille og trygg som et løfte om at sår kan gro, og at nye tider alltid kommer.
Denne historien har lært meg at kjærlighet, forståelse og tålmodighet ikke bare holder en familie sammen de helbreder oss. Vi lærer av hverandre, selv om det gjør vondt underveis. Jeg har innsett at uten å kjempe for lykken, kan vi aldri finne roen i oss selv.




