30. januar
Jeg sto ved vinduet i vårt elegante hus på Frogner i Oslo, og blikket mitt vandret ut over byens glitrende lys mot vintermørket. Solnedgangen kastet sine siste gyldne stråler over hustakene, men ansiktet mitt bar kun preg av kulden jeg har kjempet mot de siste årene. Alt jeg har oppnådd, har jeg klart aleneuten å lene meg på noen. Likevel følte jeg meg fanget i denne vakre leiligheten. Ikke på grunn av luksusen, men fordi de jeg kalte familie alltid krevde mer av meg, uten et eneste ord av ekte takknemlighet tilbake. Nok var nok. Nå sto jeg der, i mitt eget hjem, og kjempet ikke mot samfunnet, men mot de aller nærmeste.
I døren sto svigermor, Eli Jørgensen, høy og myndig, kledd i beige dress og med sin faste hatt som alltid signaliserte status. Eli var den som mente det var min plikt å hjelpe alle omkring meg. Nå hadde hun et anstrøk av krav over ansiktet. Det var ingen tvil om at hun var her med bønn om hjelpen hjelp det lå manipulasjon bak, og som ikke hadde noe med rettferdighet å gjøre.
«Ingrid, broren min trenger å pusse opp leiligheten. Du redder oss med pengene dine,» sa hun med en skjev mine og rakte ut hånden som om pengene allerede var hennes.
Jeg stivnet. Hjerteslagene økte i styrke da jeg forsto alvoret. Hun kom hjem til meg med slike krav! Jeg var ferdig med å bli tråkket på og utnyttet.
«Jeg er ikke en bank, Eli Jørgensen. Jeg har forsørget dere alle i over et år!» svarte jeg, og måtte kjempe for å holde sinnet i sjakk. Alt jeg hadde jobbet for, ble underminerte av disse uopphørlige kravene.
Eli ga seg ikke, og stemmen hennes skjerpet bare frustrasjonen. «Hvordan våger du å være så gjerrig? Pengene dine vokser jo på trær!» sa hun og lot blikket gli nedsettende over interiøret som om det rettmessig burde tilhørt henne.
Da rant det over for meg. Jeg grep kåpen hennes fra knaggen, kastet den mot henne med et fast grep og sa med klar stemme:
«Kom deg ut av huset mitt! Jeg har fått mer enn nok av frekkheten din!»
Eli vek bakover, både såret og sint, med et blikk som forsøkte å såre meg tilbake, men jeg hørte ikke på. Hun fikk sagt sitt:
«Du kommer til å angre! Lars får vite hvor smålig du egentlig er!» ropte hun, før jeg lukket døren hardt foran henne.
Stående alene i den store gangen kjente jeg kroppen langsomt roe seg. Jeg hadde endelig gjort det jeg skulle gjort for lengst.
Noen dager senere satt jeg igjen ved vinduet. Nå var det ikke byens lys jeg så etter, men inn i min egen uro. Det har vært mange mørke perioder i livet mitt, men alltid har jeg funnet styrken i meg selv. Nå sto jeg på kanten til noe nytt. Lars, mannen min, forsto fremdeles ikke hvor mye hans mor manipulerte både ham og meg. Han visste ikke hele sannheten, og jeg orket ikke lenger late som.
Jeg tok opp mobilen og ringte ham. Han svarte ikke. Avstanden mellom oss vokste dag for dag, og jeg var ikke villig til å være med i dette spillet lenger.
Senere den uken satt jeg på en stille restaurant på Aker Brygge, bare tente stearinlys lyste opp bordet foran meg. Jeg hadde på meg min mørke, elegante kjole, men ansiktet mitt var trett. Lars kom inn, tydelig usikker, men fant meg med blikket. For et øyeblikk var han nølende, før han satte seg ned.
«Ingrid, hvorfor gir du oss ikke en sjanse til å snakke sammen? Vi kan løse dette hvis vi prøver,» sa han. Det var lite selvtillit i stemmen hans.
Jeg holdt blikket kaldt og fast, lot stillheten sige inn før jeg svarte:
«Du skjønner ikke, Lars. Dette handler ikke om deg. Jeg kan ikke være marionetten deres lenger,» sa jeg sakte, selv om ordene nesten satt fast i halsen.
Lars så desperat ut. Han reiste seg opp og prøvde å forklare:
«Ingrid, jeg mente aldri at det skulle bli sånn. Jeg klarte bare ikke å stoppe henne.»
Jeg reiste meg, blikket mitt var endelig klart.
«Jeg er lei, Lars. Jeg trenger deg ikke lenger. Dette er slutten,» sa jeg, og forlot ham igjen. Han ble stående alene, fullstendig overrumplet.
Dagene som fulgte, sluttet jeg å skjule sorgen. Jeg satt hjemme, så ut, lot den trange, kalde luften fylle lungene. Jeg visste ikke hva fremtiden ville bringe, men én ting var sikkert: Jeg ville aldri igjen la meg kontrollere av andre.
Mobilen i hånden vibrerte. Lars navn lyste opp skjermen. Jeg trykket på svar, og stemmen hans runget gjennom rommet.
«Ingrid, du må forstå. Du kan ikke bare gå.»
«Jeg har tatt avgjørelsen min, Lars. Vi er ferdige,» sa jeg trist, men bestemt.
Jeg la fra meg mobilen, og kjente lettelsen bre seg. Det var mitt første steg mot frihet. Nå, omsider, vet jeg at verdien av min egen uavhengighet er langt sterkere enn frykten for å stå alene.




