Da svigerdatteren min sa høyt foran alle at «jeg ikke trenger å komme så ofte lenger», kjente jeg hvordan barnebarnet mitt klemte hånden min litt hardere, som om han forstod mer enn man kunne forvente.
Det var søndag. Den samme søndagen jeg i årevis hadde kommet på middag hos sønnen min. Jeg hadde med meg hjemmebakt skolebrød fortsatt varme, pakket inn i kjøkkenhåndkle, akkurat som min egen mor pleide å gjøre.
Jeg ringte på døra. Sønnen min åpnet med et smil.
Mamma, har du bakt igjen?
Bare noen skolebrød, svarte jeg.
Det var stemmer fra stua. Det viste seg at de hadde gjester. Et par venninner av svigerdatteren min. Alle satt rundt spisebordet i stua.
Jeg satte skolebrødene på kjøkkenbenken og hilste stille.
Hei, god dag.
Noen nikket, andre lot knapt merke til meg. Jeg er jo vant til det. På min alder vet man å ikke ta for stor plass.
Jeg satte meg ved siden av barnebarnet mitt. Han lente seg umiddelbart inntil meg.
Bestemor, har du med skolebrød igjen?
Ja, svarte jeg smilende. Dine favoritter.
Han lyste opp, og det varmet hjertet mitt.
Men svigerdatteren min Ingrid så på skolebrødene, så på meg.
Kari, det hadde ikke vært nødvendig, sa hun.
Hun var høflig, men det var kaldt i stemmen.
Det er ikke noe bry, svarte jeg rolig. Det er bare vane.
Hun sukket litt og så mot gjestene.
Nå har vi prøvd å endre litt på rutinene, det siste, sa hun.
Det ble stille i rommet. Ingen sa noe.
Jeg forsto ikke med en gang hva hun mente.
Endre hva da? spurte jeg.
Hun smilte, men det var ikke varme i smilet.
Bare vi tror det er bedre for oss å ha litt mer rom som familie.
Sønnen min satt ved siden av henne og sa ingenting.
Jeg så på ham noen sekunder. Han ville ikke møte blikket mitt.
Da skjønte jeg det.
Så jeg skal ikke komme mer? spurte jeg lavt.
Hun var rask til å svare:
Ikke sånn, men kanskje ikke hver uke.
Barnebarnet mitt så mellom meg og henne.
Men bestemor kommer hver søndag.
Ja, svarte hun. Og kanskje det er på tide å endre på det nå.
En av gjestene flyttet seg litt urolig. En mann hostet, som om det var ubehagelig å høre på.
Jeg så ned på hendene mine. Gamle hender, som har bakt, vasket og holdt dette hjemmet i live da sønnen min var liten.
Så reiste jeg meg.
Greit, sa jeg rolig.
Sønnen min så endelig på meg.
Mamma…
Men han fullførte ikke setningen.
Jeg gikk ut på kjøkkenet, tok skolebrødene og la dem forsiktig tilbake i posen.
Nei, sa svigerdatteren min fort. La de stå.
Jeg så på henne.
Nei. Jeg gir dem heller til naboen. Hun blir alltid glad.
Da reiste barnebarnet seg.
Bestemor, ikke gå.
Stemmen hans var lav, men alle hørte det.
Jeg knelte ned foran ham.
Vi sees igjen, sa jeg. Bare på en litt annen måte nå.
Han klemte meg hardt.
Jeg reiste meg og snudde meg til sønnen min.
Ikke bekymre deg, sa jeg. Familien deres trenger sitt rom.
Han så ut som om han ville si noe, men fåordene ble aldri sagt.
Da jeg lukket døra bak meg, slo den kalde lufta imot meg. Likevel kjente jeg en merkelig ro i brystet.
Noen ganger må man ta et skritt tilbake, ikke fordi man er svak, men fordi man respekterer grensene andre setter.
Men jeg klarer ikke la være å lure: Var det riktig av meg å gå stille ut døra eller burde jeg fortalt sønnen min alt det jeg bar på i hjertet?




