Hei, pus! Hvem tilhører du? Ingrid ble stående, mens hun gransket den store, røde katten som satt utenfor døren hennes.
Katten svarte selvsagt ikke. Den rørte på det ene fillete øret som om den ville si: «Jeg hører deg, ja! Men svarer, det gjør jeg ikke.»
Greit, du slipper! sa Ingrid småfornærmet og begynte famle etter nøklene i vesken.
Katten flyttet seg litt til siden på matten, men gikk ikke. I stedet betraktet den nøye Ingrid mens hun låste seg inn.
De hadde nettopp kjøpt denne lille, slitte leiligheten, hun og Eirik. To små rom, et bitte lite kjøkken, men det var drømmen deres. Javisst mente folk at man burde sikte høyere at man ikke skal bli fornøyd med en gammel blokk. Men Ingrid lo bare av slike råd. For et halvt år siden hadde de nemlig ikke engang våget å drømme om eget sted. De hadde bodd på et lite rom hos farfaren til Eirik, og det var lykke bare å få bo for seg selv.
Ingrid, pass på at dere holder god tone med naboene! Eiriks mor, Liv, hjalp Ingrid med å vaske før bryllupet. Det er snille folk. Bare de ikke drikker litt mye…
Nåja, og hva er egentlig bra med folk som drikker? Ingrid smilte tørt, vred opp kluten og dyttet håret vekk fra ansiktet.
Bølgete, stritt hår Eirik elsket det, men for Ingrid var det bare til besvær. Særlig når hun vasket. Uansett hvor mye spenner og hårbånd hun brukte, rakk det aldri å bli slett. Hun så ut som en forvokst løvetann.
Det er vanskelig å forklare, Liv ristet på hodet. Livet har ikke vært snilt mot dem. Ikke alle klarer å takle det de har fått å bære.
Det kunne Ingrid forstå. Hun var foreldreløs, vokste opp i fosterhjem, og der var omsorg et pliktløp varme og kjærlighet lavt prioritert. I fosterhjemmet var det alltid nok mat og klær, men hun visste at med en gang hun fylte atten, måtte hun ut for å gi plass til nye barn.
Mor hadde forlatt henne på jernbanestasjonen da hun var tre år. En lapp i lomma og en fillete kosekanin. Ingrid hadde sittet lydig og ventet på at mamma skulle komme tilbake og gråt stille med sin gamle venn på fanget, livredd for å forlate benken i tilfelle mamma ble sint.
Mamma kom aldri tilbake, men en snill politimann i uniform satte seg ned. Han spurte stadig spørsmål Ingrid ikke kunne svare på, helt til han rørte ved kaninens øre og sa:
Hva heter denne da?
Tassen… svarte Ingrid, og for første gang så hun opp.
Politibetjenten klappet henne forsiktig på hodet.
Når gikk mamma din?
Da brast det for Ingrid, tårene strømmet. Da betjenten ringte etter kollegaen sin, satt stasjonsfolket fortsatt like likegyldige rundt henne. Ikke én hadde stanset for å bry seg om et ensomt barn på benken.
Først mange år senere fikk hun vite hvorfor moren hadde gjort det. Moren kom til skolen før avslutningen fremmed og fremmedgjort og kalte Ingrid «lille jenta mi!» ville ha klem, «mamma har savnet deg!»
Ingrid bodde da i fosterhjem med seks barn til. De voksne mente at omsorg var nok kjærlighet var ikke nødvendig så lenge pliktene ble gjort.
Selv om hun hadde drømt om en ordentlig mamma, klarte hun ikke å løpe mot denne kvinnen. Hjertet verket, men beina var tunge. Da søsteren fra fosterhjemmet, Mari, grep henne i armen småstrengt og svarte på morens bønn med: «Du tar feil person, dette er min søster. Vi kjenner deg ikke!» kjente Ingrid for første gang på ekte søstersolidaritet.
Selv om forholdet deres lenge hadde vært kjølig, gikk de hjem den ettermiddagen hånd i hånd. Og fra da av hadde Ingrid virkelig en søster.
Mari hadde også blitt forlatt bare av faren, ikke av moren. Men likevel, de forsto hverandres savn. Kanskje ikke familie av blod, men likevel av hjerte.
Senere kom moren til skolen flere ganger, men Ingrid ville ikke møte henne. «Prøv å snakke med henne,» oppmuntret Mari. «Du mister ingenting, men kanskje du får svar.» Og, ja, kanskje ville tankene om skyld og skam slippe taket.
Samtalen med moren brakte ingen trøst.
Du forlot meg, sa Ingrid.
Unnskyld, min kjære!
Ikke kall meg det! Jeg er sint!
Greit, jeg skal la være. Jeg har det vondt. Faren din kastet meg ut, og jeg hadde ingen støtte. Det var så vanskelig…
Men Ingrid ville aldri få de savnede barneårene tilbake. Hun snudde og gikk og bestemte seg for at ingen andre noensinne skulle bestemme hva hun kunne huske og føle.
Mari var forståelsesfull.
Helt greit. Det er du som vet best, sa hun. Ikke se deg tilbake.
Livet fortsatte. Ingrid lærte å verdsette lite et rom i et gammelt kollektiv, men i sentrum, nær jobb. Litt oppussing og det var faktisk levelig!
Svigerfavoritt ble hun aldri. Men svigermor Liv tok henne inn i varmen, ga henne ben å stå på, og overrasket Ingrid med raushet.
Ingrid, kan du hjelpe meg å velge ny jakke? spurte Liv. Jeg liker ikke å gå alene, og Eirik hater å handle.
Butikkturene endte nesten alltid med at Ingrid fikk nye sko eller vesker, ting hun aldri ville kjøpt selv. Gleden i Livs smil var umiskjennelig.
I begynnelsen var Ingrid skeptisk til å motta gaver. Men rådet fra Mari lød i hodet: «Du trenger ikke ta henne til ditt hjerte raskt. Tiden vil vise.»
Med tiden løsnet Ingrid på forsvarsmuren. Liv presset aldri for nær kontakt, men var alltid til stede hvis Ingrid trengte henne.
Det gikk ikke lang tid før Arvid, svigerfarfar, foreslo å selge rommet de hadde bodd i.
Skuffet over at dere kanskje må flytte ut nå? spurte Arvid.
Nei, vi greier oss, svarte Ingrid. Vi finner et sted, sparer litt hver måned. Mari sier at litt penger gir trygghet og hun har rett.
Klokt tenkt, svarte Arvid med et smil. Men husk, Ingrid: Det er ikke galt å vise omsorg. Heller ikke å ta imot den.
De satt og drakk te sammen. Arvid la en stor, ru hånd på hånden hennes.
Å vise omsorg er ikke det samme som å synes synd på noen, forstår du? I gamle dager betydde å «bli tatt vare på» kjærlighet og nærhet. Å vise medmenneskelighet, ikke bare snillhet, sa han.
Men skal man synes synd på alle? spurte Ingrid.
Nei, bare dem hjertet ditt banker for. Hjelp de som virkelig trenger deg men gjør det helt og fullt. Å mate en katt i forbifarten endrer ingenting. Men å ta et dyr inn i ditt hjem det er å vise ekte omsorg.
Akkurat disse ordene kom Ingrid på da hun nå så katten utenfor døren i den lille blokka. Katten bøyde det fillete øret igjen, og motsto ikke klapping, men da hun forsøkte å lokke ham inn, løp han ut bare for å komme tilbake, denne gang med en liten kattunge hengende etter seg.
Jøss, så du har med deg hele familien? Ingrid lo og tok imot en liten, pipe-rød kattunge, mens faren løp opp trappen og hentet enda en.
Ingrid lo godt: Katten gjorde sikkert sitt beste som «mor». Hun åpnet døren helt.
Kom inn da! Kanskje flere?
Katten kom forsiktig inn og så nøye på Ingrid mens hun løftet kattungene på et brett. Snart ble kjøkkenet forvandlet til et trygt småbarnshjem, og Ingrid sørget for mat til de firbeinte.
Samme kveld holdt hun familieråd.
Liv, om du ikke vil ha flere dyr i huset, skal jeg prøve å finne hjem til de små. Men sende dem ut i kulda det klarer jeg ikke.
Hvorfor spør du meg? svarte Liv mens hun koste med kattungen på fanget. Dette er deres leilighet!
Jeg tror jeg lar pappan bli han kan lære meg noe om omsorg, lo Ingrid.
Eirik smilte, nikket de hadde nemlig en gladnyhet på lur for Livs kommende bursdag.
Nå får vi to lærere innen omsorg: deg, og denne pelskledde pappaen.
Så lo de sammen, og Ingrid kjente på noe nytt: Trygghet.
For første gang forstod hun det svigerfaren hadde sagt en dag: At det å vise omsorg for andre, og våge ta imot det selv, gjør livet varmere for både dem du hjelper, og deg selv.
For i et hjem, enten det er i en sliten blokk, eller på barnebenken på en togstasjon, så er det ikke veggene, men menneskene og varmen mellom dem, som skaper ekte lykke.




