Frigjøring
Jeg våknet brått av den skarpe, insisterende ringetonen fra mobilen min. Lyden slo inn i drømmene og ristet meg våken, og det føltes som om øyelokkene mine var av bly. Rommet var mørkt, de tunge gardinene sperret ute morgengryet, og bare mobilskjermen ga fra seg et svakt lys. Klokken var kvart på seks. Jeg famlet rundt etter telefonen på nattbordet, strøk meg i øynene for å se bedre, og løftet den mot øret fortsatt bare halvveis våken.
Ja, mamma? mumlet jeg trøtt. Hva har skjedd nå?
Mors stemme var desperat, stemmen hennes skalv så jeg frøs på ryggen:
Synne, pappa har blitt sendt på sykehuset! Hjerteinfarkt!
Jeg satte meg opp i sengen i et rykk, grep mobilen så hardt at knokene ble hvite. Søvnen forsvant umiddelbart fra kroppen, og det føltes som et blått, gnagende hull spredte seg i brystet. Jeg prøvde å samle tankene, men det var som å ha bomull i hodet.
Jeg skjønner, svarte jeg kort, prøvde å holde stemmen i sjakk, men alt inni meg knøt seg.
Kommer du? Stemmen hennes var spak, liksom full av håp. Han ligger på intensiv, det er alvorlig Jeg Jeg er så redd
Jeg vet ikke, mamma. Helt ærlig, jeg vet ikke om jeg vil, svarte jeg etter litt stillhet, og jeg syntes stemmen min hørtes så fremmed ut flat og kald, liksom det var noen andre som snakket gjennom meg. Du vet hvordan det har vært mellom oss.
Det ble helt stille i andre enden, bare lyden av mors stille pust fylte pausen, og den var nesten verre enn alt hun kunne sagt. Etter en lang, ubehagelig pause hvisket hun:
Synne, det er jo faren din
Og hva så? svarte jeg, overrasket selv over roen i stemmen. Det stoppet ham ikke fra å gjøre barndommen min til et helvete. Så hvorfor skal jeg synes synd på ham nå? Unnskyld, men til og med om det går galt jeg kommer ikke til å gråte for ham.
Jeg trykket på den røde knappen, kastet mobilen på sengen og stirret i taket. Far. For et stort ord, tenkte jeg. Men gjennom hele oppveksten hadde jeg aldri fått noe godt av den mannen. Og jo eldre jeg ble, jo verre ble det.
Når begynte jeg egentlig å hate ham? Jeg glemmer aldri den dagen.
Jeg var ti år. Kom hjem fra skolen med en tegning hadde tegnet oss som en glad familie og malt huset vårt med knallfarger. Jeg ville så gjerne vise pappa og få skryt. Han var hjemme allerede og som så ofte før, var han altfor full. Spriten lå tungt i luften idet jeg gikk inn i stua.
Han satt i godstolen, rød i ansiktet og rufsete, med en flaske i hånden. Da jeg forsiktig rakte ham tegningen, orket han bare å kaste et blikk på den før han slengte arket fra seg.
Har du ikke vett i hodet? snøvlet han. Jeg har jobba hele dagen, og så kommer du trekkende med slike kruseduller?
Jeg prøvde å forklare hva jeg hadde ment at jeg hadde tegnet det for ham men jeg rakk aldri si mer før han plutselig reiste seg, grep hardt tak i skulderen min og dyttet meg ut mot gangen.
Du får ikke komme inn her før du lærer å respektere far din! brølte han.
Plutselig sto jeg ute i oppgangen, bare i tynn skoleuniform, og det var beinkald vinter ute. Kulda krøp inn til beinet, men jeg merket det knapt sto bare og banket på døra, gråt og ropte på pappa. Fra innsiden hørte jeg ham rope tilbake:
Forsvinn! Du er ikke min datter mer!
Jeg sto der lenge, kanskje over en time, før nabodama kom hjem fra nattevakt. Hun ble hvit i ansiktet, fikk meg inn til seg og pakket meg inn i tepper. Jeg lå på sykehus i over en måned med betennelse etterpå. Hele saken ble dysset ned: mamma dekket for pappa og fortalte barnevernet at jeg hadde løpt ut selv og låst meg ute.
Da jeg var fjorten, kom jeg hjem fra skole med diplom jeg hadde vunnet matteolympiaden i bydelen. Holdt diplomet stolt inntil brystet, så for meg at mamma skulle klemme meg og si: «Flott jobba, jenta mi!» I gangen tok jeg av sekken, ordnet håret og gikk inn. Pappa lå på sofaen, med en halvlunken øl og det vanlige sure trynet.
Hva er du så blid for? spurte han, med et hånlig glis. Mamma var ikke hjemme.
Jeg har vunnet matteolympiaden i bydelen, prøvde jeg, ville bare inn på rommet mitt og slippe en prat.
Slutt å være så fornøyd med deg selv! Skikkelige jenter tenker på giftermål ikke på slike tullete oppgaver! Men hvem vil vel ha deg, så stygg som du er?
Jeg krøllet diplomet sammen i hånden og gikk rett inn på rommet og lukket døra. Stirret lenge på det glitrende papiret som plutselig bare var tomt og verdiløst. Hva hadde jeg gjort for å fortjene så stygge ord? Hvorfor unnskyldte alltid mamma ham med blikket og taushet?
Da jeg ble seksten, turte jeg for første gang å si imot når pappa skulle gå løs på mamma. Kvelden var som alle andre: pappa kom hjem sur, middag var brent i bunnen, og plutselig var det for henne: Ubrukelig! brølte han, dyttet vekk tallerkenen, tok mamma i håret og grep etter beltet.
Jeg reiste meg fra stolen og sa høyt: Slutt! Hun gjør sitt beste, hun er bare sliten!
Men før jeg visste ordet av det, slo beltet over ryggen min. Pappa lente seg fram og hveste: Du skal ikke legge deg borti, ellers blir det verre!
Det var mange slike minner. For mange. Til slutt sluttet jeg nesten å være hjemme. Sov over hos venninner, slektninger ofte hos kontaktlæreren min, som syntes forferdelig synd på meg, men alt hun gjorde overfor barnevernet var nytteløst.
Etter en times tid fikk jeg summet meg til å dra til sykehuset. Slang på meg en dongeribukse, en strikkegenser, dro en børste gjennom håret. Om ikke annet måtte jeg være der for mamma hun trengte noen nå.
På gangen utenfor intensiven satt mamma på en hard plaststol. Hun klemte på et lommetørkle som var gjennomvått av tårer. Da jeg kom, spratt hun opp og kastet seg om halsen min.
Jenta mi, hulkene var myke mot skulderen min. Jeg er så glad for at du kom.
Jeg ga henne en halvkleint klem. Ikke fordi jeg skyldte på mamma for noe, men mer fordi jeg kjente irritasjonen bygge seg opp på hele situasjonen, på det å måtte late som om jeg var mer engasjert enn jeg egentlig var.
Hvordan går det med ham? spurte jeg, og prøvde å møte blikket hennes.
Legene sier det er kritisk. Hjertet er slitt ut Han var ikke alltid slik, du husker det vel?
En liten, bitter smil snek seg rundt munnen min ja, jeg husket. Noen få, nesten uvirkelige glimt fra barndommen kom opp: pappa, ung og energisk, kastet meg høyt i lufta mens vi lo. Eller da han lærte meg å sykle og ropte: «Ikke vær redd, jeg holder deg! Du klarer det!»
Men de minnene bleknet for mange år siden og druknet i alt det vonde. Som krittstreker skyllt bort av regnet som om det hadde skjedd i et annet liv.
Kan vi la det ligge nå, mamma? spurte jeg lavt, men bestemt. Hva sier legene?
Hun sukket og vred lommetørkleet enda mer.
De sier vi må vente. Og håpe.
Vi satt side om side på harde stoler i gangen. Tida gikk sakte, som på sirup. Jeg så på mamma. Hun spratt til for hver gang en lege kom ut, satte seg igjen knyttet og slapp hender, desperat etter å holde følelsene i sjakk.
Etter et par timer kom legen, en ung mann med trøtte øyne og skrukkete frakk.
Pårørende? spurte han, stille men bestemt.
Mamma fór opp, nesten så hun mistet balansen.
Ja, vi er her! Hvordan går det?
Legen tenkte seg litt om før han svarte, som om han var vant til slike samtaler.
Tilstanden har stabilisert seg, men det er fortsatt alvorlig. Han trenger lang behandling og rehabilitering.
Kan vi se ham? spurte mamma håpefullt.
Kun et par minutter, én av gangen, svarte han og nikket.
Pappa lå på ryggen, blek, med øynene lukket og slanger koblet til maskiner. Han så liten og hjelpeløs ut ikke skremmende eller sint, ikke som før. Bare en syk, sliten mann under hvite laken.
Jeg ble stående. Kunne ha tatt hånden hans, sagt noe trøstende men ingen ord kom. Jeg bare sto og så på ham, prøvde å kjenne etter, men alt var bare tomt.
Ja, her er vi, sa jeg lavt, nesten bare til meg selv. Om jeg egentlig ville det, vet jeg ikke.
Han svarte ikke, rørte ikke på seg. Jeg sank ned på stolen ved siden av senga, men merket ikke engang hvor hard den var.
Vet du, jeg har undret meg så mange ganger over hvorfor du behandlet meg slik, begynte jeg, med blikket på ansiktet hans. Om det finnes noen forklaring. Det gjorde bare vondt, og jeg fant aldri noen grunn. Kanskje du var en annen før, kanskje livet knakk deg. Men for meg er du bare han som lærte meg å hate.
Det siste ordet skalv, men jeg tok meg raskt inn og knyttet nevene.
Jeg har vokst opp, pappa, sa jeg. Og vet du hva? Du klarte å ødelegge noe i meg. Jeg vil ikke ha nære forhold, tenker ikke på egne barn, tror ikke på kjærlighet. For i oppveksten min fantes bare smerte og ydmykelser. Takk for den erfaringen.
Jeg ble stille, så på ansiktet hans. Et øyeblikk skimtet jeg noe som minnet om medfølelse, men det forsvant fort.
Jeg vet ikke om du overlever engang, sa jeg videre. Men ærlig talt, det spiller ingen rolle. Jeg kom bare på grunn av mamma. Hun tror ennå det finnes noe godt igjen i deg at du kan forandre deg. Jeg vil bare at hun skal få ha det bra. Selv om det krever at jeg later som alt er i orden.
Jeg reiste meg, sendte et blikk mot det bleke ansiktet:
Farvel, pappa. Eller nei jeg vet ikke, sa jeg lavt, snudde ryggen til og gikk.
Utenfor satt mamma nervøs, pirket i blusen sin og rettet seg opp med håp i blikket da hun så meg.
Hvordan gikk det? spurte hun med en gang.
Du så ham selv, det har ikke skjedd noen mirakler på fem minutter, svarte jeg liketil og smilte skjevt. For øvrig liker jeg ham bedre i denne tilstanden.
Mamma hikstet og lukket øynene et sekund, før hun presset frem et tynt smil.
Ikke si sånn. Han er faren din! Han ville deg bare det beste, det var derfor han ville oppdra deg!
Jeg bare nikket. Orket ikke diskutere. Jeg kjente det så altfor godt blikket hennes, full av håp og tro på at alt skal ordne seg. Mamma kommer alltid til å klamre seg til hver lille ting, hver flik av forandring. Hun vil overbevise seg selv om at dette er et vendepunkt. Jeg hadde verken ork eller lyst til å rive av det håpet. Jeg ville bare at denne tunge dagen skulle ta slutt.
Utenfor sykehuset ble jeg blendet av det sterke dagslyset. Jeg stoppet ved kaffeautomaten, dro kortet, trykket på cappuccino og lot automaten dure i gang. Tok opp mobilen mens jeg ventet, hendene dirret litt av anspenthet. Trykket opp kontaktlisten, fant numrene til Even.
Vi jobbet på samme kontor, men de siste månedene hadde vi funnet tonen ordentlig. Ingen romanse, bare en slags naturlig nærhet prat rundt kaffemaskinen, noen jevnlige meldinger, et par besøk på kafé etter jobben. Hos ham kunne jeg senke skuldrene.
Telefonen ringte to ganger før han svarte.
Ja?
Hei, Even, mumlet jeg, stemmen brast litt. Kan jeg komme til deg? Bare sitte, prate, være stille Hva som helst, bare slippe å være alene.
Stillheten varte et pust eller to, langt nok til at jeg rakk å tenke «nå krever jeg for mye». Men så svarte han:
Selvfølgelig. Døren er ulåst.
Jeg la på, grep om den plastkoppen som akkurat var ferdig i maskinen. Kaffen var blitt kald, men jeg tok en slurk uansett. Følte et glimt av varme gjennom panseret jeg hadde bygd rundt hjertet. Kanskje ikke alt var ødelagt. Det kunne fortsatt finnes håp om noe trygt, noe godt.
På vei til Even stakk jeg innom et lite bakeri jeg visste han likte. Lukten av fersk gjærbakst og vanilje slo imot meg. Jeg kjøpte hans favorittcroissanter, noen sjokolademuffins for sikkerhets skyld. Da kassadama pakket dem inn, fanget jeg et glimt av ansiktet mitt i speilet: jeg så sliten ut, men det var ikke samme kulde i øynene som tidlig på morgenen.
Jeg visste ikke hva jeg skulle si til Even, ikke hvordan jeg skulle forklare alt. Jeg ville ikke belaste ham med familiehistorie, ikke ha trøst. Jeg ville bare være sammen med noen som ikke gjorde meg vondt, som ikke kuttet i selvbildet mitt med ord.
Da jeg kom til huset hans, var døra akkurat som lovet ulåst. Jeg banket svakt på før jeg gikk inn. Even dukket opp i gangen i joggebukse og løs t-skjorte, håret bustete og et søvnig men oppriktig smil på ansiktet.
Hei, sa han og ga meg et langt, varmt hverdagsklem. Hva har skjedd?
Jeg ble stående i armene hans, lot skuldrene falle, trakk pusten av det trygge lukten av kaffe og ferskt sengetøy.
Pappa fikk hjerteinfarkt, sa jeg lavt.
Oi Even så på meg, prøvde å lese ansiktet mitt. Hvordan har du det?
Jeg har det vel egentlig ikke i det hele tatt, svarte jeg, trakk på skuldrene. Det er nesten det skumleste.
Kom. Jeg lager ordentlig kaffe, ikke sånn fra automat, sa han med et lite glimt, og ledet meg inn.
Vi satt i kjøkkenkroken ved vinduet. Han satte på kaffetrakteren, fylte kopper, la croissantene jeg hadde tatt med på et fat. Han sa egentlig ingenting, stresset ikke med å avbryte stillheten bare satt der.
Det var stille en stund. Bare klirr fra skjeer mot koppene og den rolige bakgrunnsdura fra gata utenfor. Jeg kjente blikket hans nå og da, men det føltes aldri masete bare beroligende.
Jeg har alltid vært redd for å bli som ham, sa jeg endelig, stirret ned på kaffekoppen.
Even helte mer kaffe, lot meg snakke ferdig før han svarte på noe.
Har alltid vært redd for at jeg skulle arve raseriet hans, trangen til å såre folk I stedet har jeg bare blitt redd. Redd for å slippe noen inn, redd for å stole på andre, redde for å bli sårbar igjen, mumlet jeg.
Han la hånden sin varsomt over min, og det var så mye støtte i det at jeg nesten fikk tårer i øynene.
Du er ikke ham. Du er god, sa han stille, men sikkert.
Hvordan vet du det? Jeg kan virkelig klikke, jeg, mumlet jeg. Kan irritere meg enormt over småting, forestille meg å slenge noe tilbake når folk gjør meg urett
Jeg ser deg hver dag, svarte han rolig. Ser hvordan du alltid hjelper de nye på jobb, hvordan du legger sjela i prosjektene, hvordan du lyser opp når du snakker om katten din. Folk som bare vil være slemme er ikke slik de bryr seg ikke.
Jeg smilte svakt, krummet skuldrene.
Katten er det eneste vesenet som liker meg uten forbehold, prøvde jeg å spøke med.
Du har flere, sa han med fasthet. Folk på jobben liker deg, vennene dine også. Til og med nabodamene dine prater varmt om deg!
Vi ble sittende sånn, i lunheten fra kjøkkenet, med lukt av kaffe og mandel i luften. Croissantene ble nesten ikke rørt.
Jeg føler meg ikke skyldig for at jeg ikke bryr meg om pappa, sa jeg etter hvert. Om han lever eller dør, det er det samme. Av og til tenker jeg til og med at det kanskje hadde vært enklere om han ikke kom hjem mer.
Alt det er ok, nikket Even. Ingen kan diktere hvilke følelser du skal ha. Det du føler er ditt.
Mamma håper at jeg skal stille opp, fortsetter jeg. At vi skal ta vare på ham sammen Men jeg klarer ikke late som.
Det er også ok, sa Even stille. Du skylder ingen tilgivelse bare fordi de er i slekt med deg. Dette er livet ditt.
Jeg trakk pusten dypt og kjente hvordan det tunge slapp taket litt. Skuldrene begynte å slippe.
Da jeg var liten, tenkte jeg alltid at han kom til å angre en dag. At han ville si unnskyld, forstå hvor vondt han gjorde meg. Nå vet jeg at det aldri kommer til å skje, at han aldri vil forandre seg.
Men du er ikke den lille jenta lenger, svarte Even. Du har funnet styrken til å beskytte deg selv det er faktisk ganske sterkt.
Mamma tror fortsatt at han kan forandre seg, hvisket jeg.
Kanskje hun må tro på det for å komme seg videre, sa Even og helte mer kaffe til oss begge. Det er hennes måte å overleve på. Din måte er å akseptere det som har vært ingen av dere gjør feil.
Jeg så ordentlig på ham, overrasket over hvor stødig han var på slike ting.
Er du alltid så klok? gliste jeg.
Neida, jeg bare hører på, svarte han og smilte.
Vi spiste opp litt bakst, drakk kaffe og pratet mindre, til jeg kjente hvor utslitt jeg egentlig var. Alt som hadde skjedd den dagen, telefonsamtalene, minnene, samtalen med Even jeg var tom. Jeg ville bare lukke øynene, slenge meg ned.
Kan jeg bli igjen hos deg i natt? sa jeg plutselig, overrasket over å tørre det stemmen min var liten. Orker ikke å dra hjem. Orker ikke å være alene.
Selvfølgelig, svarte han uten å nøle. Du tar soverommet, jeg sover på sofaen.
Du er verdens beste venn
Han skrudde på TV-en. Vi ble sittende på sofaen og se på en lett komedie typisk norsk hverdagsfjas. Men vi fulgte egentlig ikke med. Noen ganger snakket vi om småting, noen ganger kommenterte vi filmens rare scener, men mest satt vi bare sammen stille og trygge. Det var ingen pinlig stillhet, bare varme.
Utpå ettermiddagen bestemte jeg meg for å ringe mamma. Satte meg lenge med mobilen før jeg trykket på forhåndsvalget.
Hei, mamma. Hvordan går det?
Jeg har håp, svarte hun matt, men ikke skuffet. Du trenger ikke bekymre deg. Legene sier det har stabilisert seg.
Det var godt å høre, svarte jeg. Jeg kjente et stikk av lettelse ikke for pappas skyld, men fordi jeg visste at jeg slapp mer sykehus det døgnet.
Kommer du i morgen? hvisket hun.
Vet ikke. Kan vi snakke om det seinere? Jeg trenger litt tid for meg selv nå.
Går fint, jenta mi. Ta vare på deg selv, sa hun mykt.
Jeg la mobilen på bordet og sukket dypt.
Går det bra? spurte Even.
Ja. Mamma takler det. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal takle det selv. Det er liksom både ingenting og alt på én gang.
Bare pust. En dag av gangen, sa han.
Neste dag bestemte jeg meg for å dra til sykehuset. Få satt et endelig punktum.
På rommet var det stille. Far så litt bedre ut enn dagen før. Han gløttet opp, men det var ingen anerkjennelse i blikket eller ønsket han bare å ikke kjenne meg igjen? Jeg gikk rolig bort.
Det er siste gang jeg kommer hit, sa jeg stille. Du overlevde, kanskje du lærer noe denne gangen.
Jeg ventet på en reaksjon. Ingenting. Bare stirret i taket.
Jeg tilgir deg ikke. Men jeg skal heller ikke hate deg for alltid. Jeg må slippe dette taket. For bare da blir jeg fri. Fri til å leve mitt liv.
Så snudde jeg meg og gikk ut. Ute på gata var det sol, unger lo og lekte på lekeplassen, folk hastet forbi med kaffekopper og handleposer, noen snakket i mobil og smilte. Livet gikk videre, vanlig og hverdagslig. Jeg skjønte plutselig: Jeg kan også gå videre. Uten frykt, uten å vente på noe som aldri skjer.
Jeg tastet inn en melding til Even: “Kan jeg komme en tur igjen? Må bare lette hjertet.”
En time senere satt jeg på kjøkkenet hans med en kopp varm te. Even sa ikke så mye, bare satt der. Denne gangen fortalte jeg mer åpent. Om årene med savn etter trygghet, om frykten for å bli som pappa, om alt jeg hadde fortiet før. Ingen tårer, bare ren lettelse.
Jeg tror jeg må begynne å gå til psykolog, sa jeg. Jeg vil lære å leve med meg selv. Være glad i meg selv igjen uten å tenke på alt det gamle.
Det synes jeg høres lurt ut, svarte Even. Jeg vet om en god psykolog også.
Takk, smilte jeg. Det er rart: jeg har aldri fortalt alt dette før, ikke slik. Alltid gjemt det unna, for det føltes skittent, som om jeg burde skamme meg.
Du har ingenting å skamme deg over, sa han. Du har bare gjort så godt du kan.
Jeg nikket. Jeg var ikke helt sikker på om jeg trodde det ennå, men jeg var på vei. Hodet ble klarere for hver dag.
Hva skal du gjøre nå? spurte Even.
Vet ikke helt. Men jeg vet hva jeg ikke skal: Jeg skal ikke vente på at han skal forandre seg. Ikke skamme meg over å være fri for følelser. Ikke være redd for å være glad. Ikke gjemme meg bort.
Høres ut som en god plan, smilte han.
Ja, sa jeg og lot blikket hvile på det varme lyset fra kveldssola over byens tak. Det føles som en begynnelse. Som det første steget mot noe nytt.




