Kan man være lykkelig uten barn? En historie om en kvinne som valgte sin egen vei
Et møte som snudde opp-ned på min forståelse av lykke
Ikke ha medlidenhet med meg tvert imot, jeg føler ekte lykke. En gang, mens jeg var på vei til hudlegen, ble jeg, som vanlig, sittende i den eviglange ventetiden utenfor. Det var nettopp i den drømmeaktige ventestunden, hvor tiden flyter og stolenes ben snor seg som elvegreiner, at jeg møtte noen som skulle forandre mitt syn på hva livet kan være.
Noen stoler bortover satt en kvinne, rank og rolig. Ansiktet hadde et mildt smil, blikket hvilte tungt og harmonisk. Jeg tenkte hun så ut som om hun var 65, men i løpet av samtalen vår avslørte hun at hun nettopp hadde passert 70 år.
Vi fikk fort kontakt, som om vi forstod hverandre uten ord. Blikket hennes var tilstedeværende, stemmen kjærlig lavmælt, setningene falt på plass som skjell på en strand. Hennes historie var uventet, nesten som om den trillet ut av en annen drømmeverden.
Hun snakket om to ekteskap. Det første, da hun var ung, var fullt av kjærlighet, men én ting skilte dem hun ønsket aldri barn. Helt fra starten var hun tydelig på det. Mannen sa seg enig, men ettersom tiden gikk endret synet hans seg. Da hun var nær tredve, tok han igjen opp temaet barn, som om han håpet på en hemmelig morlig gnist. Den gnisten kom aldri. Etter utallige samtaler som hang seigt i luften, gikk de hver sin vei.
Den andre mannen hadde allerede en datter fra før, men ønsket ikke flere. Forholdet deres krevde ingenting de var alt for hverandre. Men livet gjør som det vil, og en natt gikk han bort før tiden.
Siden da har hun levd et stille og drømmeaktig liv i et stort, trehvitt hus i utkanten av Oslo, omgitt av bøker, grønne planter og kjære minner som kommer og går som skjøre sommerfugler. Hun forsvinner ikke ned i nostalgien, men lar minnene gli forbi, som fløt hun på en båt gjennom tåke.
«Mange tror at barn gir trygg alderdom,» smilte hun. «Men barna vokser opp, flytter ut, syr sin egen lapp i livets teppe slik det skal være.»
Hun hadde aldri kjent lengselen etter å få barn og føler ingen sorg over valget.
Hver dag finner hun mening: hun hjelper til på biblioteket, går på kunstutstillinger, dyrker urter, lar vinden blåse gjennom vinduene mens hun leser dikt på kjøkkenet. Alt dette gir livet hennes tyngde og fylde, som en smuldrende gammel bokskatt på loftet.
Til slutt sa hun, med et lunt smil: «Når det gjelder et glass vann så lenge jeg kan spørre noen pent om å hente det, ser jeg ingen bekymring.»
Jeg ble stille. Hun traff meg mer med sin tankeklarhet og rolige styrke enn med selve rådene. Fullkommen ro og aksept for egne valg det var det som var drømmens gullmynt.
Essensen: Kan harmonien finnes uten barn, så lenge du er tro mot deg selv? Livet hennes er beviset lykke er ikke alltid det samme som det samfunnet forventer.
Til syvende og sist velger alle sin egen vei til mening og lykke. Hennes historie minner oss om at indre ro og et helt liv er mulig for den som lytter til seg selv og våger å stå for sine valg.




