Eirik, jeg lever ennå: En historie om kjærlighet og håp ved havet
Eirik, jeg er fortsatt her. Hun svømte sakte nærmere. Lov meg én ting ikke begrav meg før tiden min er ute.
Eirik, se på dette herlige synet! utbrøt Ingrid begeistret, huden hennes solbrun og øynene fulle av liv. Med åpne armer så det nesten ut som om hun omfavnet hele havet.
De kastanjefargede krøllene hennes, bleket lett av solen, danset i vinden. Jeg sa jo at denne måneden skulle bli den beste i våre liv!
Ved siden av sto Eirik på det myke, hvite sandstranda og rettet på stråhatten sin mens han smilte. Men inni ham knøt det seg tanken på at dette kanskje var siste sjanse til å finne tilbake til lykken de en gang hadde kjent, slapp ikke taket.
Ja, Ingrid, dette skal bli vår beste måned, svarte han, og presset fram en lett stemning i stemmen. Du har alltid hatt rett.
Men ordene fra legen to måneder før hang ved: «Kreft, sent stadium, to-tre måneder igjen.» Derfor dro de nå hit til havet, der Ingrid nektet å gi opp livet uten kamp.
Skal vi bade? Ingrid grep hånden hans, øynene glitret. Ikke vær trist, Eirik! Husker du da vi som ungdommer hoppet i elva ved mormors hytte? Du var så redd for at strømmen skulle ta med seg badebuksa di!
Eirik lo høyt, og for et øyeblikk kjente han glemsel fra sorgen. Slik klarte Ingrid alltid å hente ham tilbake fra mørket.
Jeg var ikke redd, jeg var forsiktig! fleipet han. Kom, la oss løpe, men hvis en hai sluker meg, er det din feil!
Leende som to fjortiser sprang de ut i vannet. Ingrid lekte i bølgene, og Eirik så på henne med et bankende hjerte fylt av både kjærlighet og sorg. Hun var alt for ham. Å miste henne virket utenkelig og fryktelig.
“Kjærlighet gir oss styrke til å håpe, selv når tiden ikke er på vår side.”
Historien deres startet i tiende klasse, i en liten bygd der alle kjente alle. Ingrid kom til skolen som et friskt pust ny jente med blendende smil og lange mørke krøller som kunne tine det kaldeste hjertet.
Familien hennes hadde flyttet fra en naboby, og hun ble raskt midtpunktet. Eirik, høy og litt klønete, alltid med en bok under armen, trodde aldri hun ville legge merke til ham. Men på en skolefest tok han mot til seg og bød henne opp til dans.
Du er annerledes, sa hun spørrende. Du prøver ikke å være noe du ikke er.
Ikke redd for at jeg skal trampe deg på tærne, da? smilte han nervøst. Hun lo hjertelig, og de ble nære venner fra den kvelden.
Etter videregående reiste Eirik til Oslo for å studere ingeniørfag, Ingrid valgte litteratur i Bergen.
De holdt kontakten gjennom lange brev, gledet seg til feriene for å møtes.
Savnet styrket følelsene deres.
Da de var tjueto, med vitnemål i lommen, giftet de seg. Bryllupet var enkelt, på samfunnshuset pyntet med plastblomster, mens Jahn Teigen spilte fra høyttalerne. De var lykkelige og brydde seg ikke om detaljer eller luksus.
Men så kom hverdagens slit. De leide en liten leilighet, jobbet døgnet rundt og drømte om eget hus og kafé. Slitenhet og småkrangler snek seg inn.
Ubetydeligheter vokste: Hvem som ikke hadde tatt oppvasken, hvem som glemte å betale strømregninga. En kveld smalt Eirik igjen døra i sinne:
Kanskje vi bare burde gå fra hverandre?
Ingrid satte seg taus ned på sofaen før hun mumlet:
Eirik, jeg elsker deg for mye til å kaste dette bort. La oss prøve å gjøre ting annerledes.
Én dag i uka la de bort alt annet til fordel for hverandre. Ingen jobb, ingen mobiler, bare de to. De gikk tur, drakk te på verandaen og delte minner fra ungdommen. Lite etter lite blomstret kjærligheten på ny, som markblomster etter vinteren.
Fem år senere kjøpte de et hus med hage og åpnet sin egen kafé. Snart kom tvillingdøtrene Sigrid og Ragnhild som fylte huset med latter og kaos. Ingrid var den tålmodige og varme moren som alltid fortalte godnatthistorier. Eirik tenkte ofte: “Hvor heldig jeg er.”
Årene gikk. Jentene vokste til og flyttet for å studere, og huset føltes plutselig tomt. For å jage bort ensomheten jobbet ekteparet dobbelt, åpnet en kafé til og slet seg ut natta gjennom. Så, en dag på jobb, besvimte Ingrid og sank sammen på gulvet.
Ingrid! Ingrid, våkn opp! ropte Eirik fortvilet helt til ambulansen kom. Legene sa det bare var utmattelse, men Ingrid slo det bort: Bare litt sliten, Eirik. Jeg blir snart bra.
Dagen etter svimte hun av igjen. Diagnose: ingen håp om operasjon, bare noen måneder igjen.
Hjemme sa Ingrid rolig:
Eirik, ikke kall hjem jentene. Jeg vil ikke at de ser meg sånn. Jeg vil til sjøen. Husker du hva vi drømte om? Late oss i solen, drikke vin, danse under stjernene. La oss gjøre det nå.
Han ville protestere, men visste at han måtte la henne følge hjertet.
Eirik, er du langt borte? en bølge sprutet på han, og Ingrid lo. Hei, du er ikke her nå!
Jeg er her, smilte han og tørket vekk en tåre før han dykket ned. Tenkte bare på hvordan du slo meg i kortspill i går. For et trekk!
Henge ikke etter! svarte hun lattermildt. I kveld vil jeg ut og høre levende musikk! Danse til jeg stuper!
Klarer du det da? Kanskje du burde hvile litt? Han ble usikker, Ingrid tålte ikke å bli minnet om sykdommen.
Eirik, jeg lever, og jeg vil leve! sa hun bestemt. Lov meg at du ikke begraver meg før tiden er inne. Lov det.
Jeg lover, hvisket han, og de holdt rundt hverandre i det varme vannet, som om det var selve livet de favnet.
Kjærlighet og håp kan endre skjebnen, selv mot sykdom og død.
Måneden ved sjøen ble et vakkert eventyr: turskritt langs brygga, is i solen, dans under stjernene til musikk fra det lokale orkesteret. Ingrid strålte som aldri før. Eirik undret seg: Hadde legene tatt feil? Fantes det virkelig mirakler?
En kveld på hotellbalkongen sa Ingrid:
Eirik, jeg er ikke redd. Om dette er slutten, så er jeg lykkelig. Jeg har deg, jentene våre og denne solnedgangen. Livet mitt har vært rikt.
Ikke si sånn, stemmen til Eirik brast. Du skal jo danse i barnebarnas bryllup.
Hun smilte og grep hånden hans.
Hjemme igjen insisterte Ingrid på en ny undersøkelse. Eirik gruet seg til svaret, men det måtte gjøres.
Legen så grundig på bildene og sa forbløffet:
Det er nesten utrolig. Etter nye prøver er svulsten så godt som borte. Dette er sjeldent. Kroppen din har kjempet, Ingrid.
Eirik og Ingrid så på hverandre og legen de kunne ikke tro det. Ingrid gråt av glede. De klemte hverandre i legekontoret, og legen listet seg stille ut.
Det var havet, hvisket Ingrid. Det var kjærligheten vår.
Du har reddet meg, svarte Eirik stille. Alltid.
De fant tilbake til det gamle livet sitt kaféene, vennene, nye drømmer. Ingrid tok fortsatt litt medisiner, og sykdommen trakk seg enda lenger tilbake. Jentene fikk vite alt og kom hjem til foreldre huset runget av latter igjen.
Eirik så på Ingrid og tenkte: Så blind jeg var i ungdommen. Ingrid leste tankene hans og blunket lurt:
Eirik, ikke vær trist. Stek heller dine berømte pannekaker. Jeg har nesten glemt hvor gode de er!
Han laget pannekaker. De satt sammen ute på verandaen og så på himmelen som glødet i kveldssol. De visste: så lenge de holder sammen, er ingen storm for stor.
Historien om Ingrid og Eirik forteller at kjærlighet, håp og styrke kan bringe et under og at det alltid finnes et glimt av lys, selv når alt virker mørkt. Troen på hverandre kan flytte fjell og helbrede mer enn vi aner.




