Et skritt inn i et nytt liv
Ingrid sto ved vinduet i den lille hybelen sin i Bergen og så ut på den våte brosteinen, der fargerike paraplyer seilte forbi rød, sitrongul, mørkeblå som et lappeteppe i bevegelse. Det hadde regnet i tre dager uten stans, grått og monotont, og været speilet følelsen hun bar inne i seg. I hånden holdt hun en kopp kald te som nesten ikke lenger luktet bergamott, bare en bitter ettersmak var igjen. Blikket hennes falt på flyttekassene, fortsatt uåpnet: en genser med universitetets logo stakk frem fra den ene, bokrygger hun aldri reiste uten fra den andre.
“Tenk at jeg faktisk er her,” undret Ingrid, mens hun lyttet til byens summing utenfor vinduet: bilene som passerte, den sjeldne trikken med metallisk klirring og folk som småløp gjennom regnet. Bare en måned tidligere spurtet hun gjennom gatene i Oslo, rakk aldri morgenforelesningene, ristet irritert på hodet over evig stansede rulletrapper på T-banestasjonen, drakk kaffe med studievenner på stamkafeen hvor baristaen kjente bestillingen hennes utenat: en svart kaffe og croissant med sjokolade. Nå var hun i Norge, på praksis i et anerkjent teknologiselskap i Bergen. Alt føltes fremmed, til og med butikkplakatene syntes taust uforløste.
Hun sukket og tok noen skritt bort fra vinduet, hånden etterlot et avtrykk i glasset. På bordet lå notatboken full av utkast til prosjektet hennes sider med skisser, piler og kommentarer skrevet i margen. Ved siden av hadde hun kartlagt nærmeste matbutikk, kafeer og busstopp. Livet hadde uten tvil endret seg radikalt…
***************************
Er du virkelig sikker, Ingrid? spurte moren, Gerd, med ustø stemme mens hun betraktet hvordan yngstedattera pakket klærne i en stor koffert. Rommet bar preg av flyttekaos: pappesker på gulvet, noen halvfulle, andre snudd på hodet, papirbunker notater, utskrifter, gamle brev og i vinduskarmen bilder fra Ingrids barndom. Hun på sykkel med skrubbsår på knærne, på skoleavslutning i stiv bunad, på stranden med is i hånden.
Ja, mamma, jeg har tenkt nøye gjennom det, svarte Ingrid og brettet et skjerf sammen så pent hun kunne, selv om hjertet banket som en spent fjær dypt i brystet. Jeg har allerede signert kontrakten, billettene er kjøpt. Ingen vei tilbake nå.
Men måtte det være akkurat nå? Kunne du ikke vente ett år? stemmen til moren skalv.
Mamma, dette er en unik mulighet, svarte Ingrid og la armen rundt skuldrene til moren som ristet svakt. En slik praksisplass kan åpne mange dører. Er det ikke akkurat det du har ønsket for meg? At du skal ha noe å være stolt av?
I døren sto nå storesøsteren Sigrid. Hun lente seg mot karmen, armene i kors, med ansiktsuttrykket en blanding av uro og stolthet. Sigrid hadde alltid vært en støtte for Ingrid, hun som hjalp før eksamen, trøstet etter krangler og ga kloke råd når Ingrid var rådvill.
La henne reise, sa Sigrid bestemt. Det er hennes liv. Vi kan ikke holde i henne for alltid. Hun er voksen.
Takk, svarte Ingrid lavt og smilte takknemlig til søsteren. Så hvisket hun: Du er den eneste som vet sannheten.
Det var ikke bare for praksisplassen Ingrid valgte å dra. Et halvt år tidligere fikk hun uventet vite at Martin, gutten hun hadde vært forelsket i siden ungdomsskolen, skulle gifte seg med kollegaen sin Eline.
Hun husket dagen som om det var i går. Hun hadde dratt innom kafeen ved universitetet for en kaffe før forelesning og oppdaget dem ved vindusbordet. Martin holdt Eline i hånden, hvisket noe som fikk henne til å smile og en gyllen ring glinset på fingern. Ingrid stivnet, hjertet banket så hardt at det måtte høres i hele lokalet. Hun svelget tungt, snudde seg brått og løp ut, så vidt hun unngikk å rive ned en servitør med et fat. Fingenes skjelven gjorde det vanskelig å skrive, men til slutt fikk hun sendt en melding til Sigrid: “Det er over. Han skal gifte seg.”
Senere den kvelden sendte hun en kort gratulasjon til Martin. Han svarte bare “Takk!” og et hjertesmiley. Det smilte traff henne i magen som et slag.
Siden hadde hun unngått ham. Men det var vanskelig de gikk begge på Universitetet i Oslo, støtte stadig på hverandre i gangene eller på seminar. Hver gang blikkene møttes, vrengte det seg i henne: glede, smerte, kanskje håp… Hun så alltid vekk, later som ingenting, men hjertet sviktet henne.
En kveld satt hun i parken og mumlet for seg selv: “Hva er det som skjer med meg? Sånt skal jeg ikke ønske, at Eline bare forsvant…” Hun ble så kvalm av den tanken at hun nesten gråt.
Hun kontaktet en psykolog, anonymt selvsagt, og fikk som råd å bryte all kontakt og komme seg langt bort. Det var da tilbudet om praksis i Bergen kom. Hun tok det som et tegn fra skjebnen og slo til uten å nøle.
*******************
Avreisedagen kom for fort. Foreldre, Sigrid, studievenner og et par gamle skolevenninner fulgte henne til togstasjonen. Det var støyende og folksomt noen sa farvel, andre løp etter barn og bar bagasje, og et sted i bakgrunnen spilte noen trekkspill.
I mengden så hun straks Martin, sammen med Eline. Han sto stivt, hendene i lommene, mens Eline gestikulerte ivrig. Martin kikket rastløst omkring.
Så, Ingrid, sa Martin, kom bort og ga henne et klønete farvelklem. Jakken luktet den samme parfymen som før, og Ingrid fikk et stikk av tvil, som om hun gjorde feil. Masse lykke til. Skriv når du kan, ta kontakt!
Klart det, smilte hun og forsøkte å skjule nervene.
Eline kom også nærmere: Ingrid, dette blir så spennende for deg! Lova å sende bilder og fortell oss alt om Bergen da jeg har alltid hatt lyst til å dra dit.
Det skal jeg, nikket Ingrid vennlig. “Men ingen videosamtaler. Ingen lange meldinger,” lovte hun seg selv. “Bare slik får jeg sluppet taket.”
Da det var tid for avgang, klemte hun moren, kysset Sigrid på kinnet, hilste på vennene og snudde seg én siste gang. Martin sto fortsatt der, hendene i lommene, og blikket hans søkte hennes. Noe lå bak det blikket… var det anger, vemod eller bare høflig farvel?
“Kanskje han føler noe?” slo det henne men hun skjøv tanken bort, snudde resolutt og gikk mot toget.
Nå begynner det, hvisket hun og steg opp i sin nye tilværelse.
På Bergensbanen åpnet Ingrid notatboken og skrev i dagboken:
“Første dag. På vei. Det gjør vondt, men dette er riktig. Et sted å begynne på nytt. Her finnes ingen Martin, ingen minner, ingen vondt. Bare meg og nye muligheter. Jeg skal klare det. Jeg må.”
Hun lukket notatboken, lente hodet mot vinduet og lukket øynene. Nye byer ventet, nye mennesker, kanskje ny kjærlighet. Fortiden lå igjen, milevis bak henne, sammen med mamma, Sigrid, venner og Martin. Hun visste dette var ikke slutten, men begynnelsen på noe større.
******************************
De første månedene i Bergen var ikke lette. Alt var uvant: tempoet, folkemengdene, smilene som til tider virket for bred, til tider helt reserverte. Ingrid gravde seg inn i arbeidet, jobben var krevende men spennende. Hverdagen var så travel at det knapt fantes tid til hjemlengsel. Men om kvelden, alene i hybelen, la ensomheten seg tykt rundt henne, kun avløst av lydene av rekkehusene og regnet mot ruten.
En kveld, regnet trommet og gatelysene blinket i vanndammene, gikk hun inn på en liten kafé nær jobben. Lukten av nykvernet kaffe og kanel fylte rommet. Hun satte seg ved vinduet, bestilte en latte med ingefærsirup i håp om å finne en smak som minnet om hjemme.
Ved nabobordet satt et ungt par; de delte en ostekake, lo og lente seg mot hverandre så naturlig. Han hvisket, hun lo med hånden for munnen. Ingrid betraktet dem, varme i blikkene, kjente et vemod: Som å se inn i noen andres eventyr.
Du ser så tankefull ut. Du er kanskje ikke fra Bergen? spurte servitøren, en blid kvinne med små smilerynker i øyekroken, mens hun satte kaffen foran Ingrid. Aromaen brakte et snev av trøst. Det er tøft i begynnelsen. Jeg flyttet selv hit fra Polen. Husker følelsen som et spøkelse ingen ser.
Ja, det stemmer, svarte Ingrid og smilte svakt. Jeg ser på hvordan folk knytter bånd, finner tonen kjapt… Mens jeg står utenfor.
Det kommer. Bare gi det litt tid, blunket servitøren oppmuntrende. Forresten, på fredager har vi spillkveld her. Folk fra mange land kommer, spiller brettspill, skravler og blir kjent. Har du lyst å bli med neste gang?
Ingrid nølte, men varmet seg på kvinnens vennlighet, den varme koppen og latteren rundt henne. Noe løsnet inni henne som en blomst som endelig fikk sol.
Ja, gjerne! svarte hun. For første gang på lenge kjente hun et svakt håp.
*****************************
Neste fredag kom hun tidlig. Hun var nervøs, hendene skalv. Rundt et stort bord satt det allerede flere noen la ut spill, noen helte opp te fra en stor kanne. Atmosfæren var lun og sosial, men Ingrid ble stående ved døren litt før hun gikk inn.
Hei, ny jente! ropte en høy gutt med krøllete hår og åpen smil. Han reiste seg, rakte henne hånden. Jeg heter Erik, her har du Mari, det der er Jonas, Astrid og så videre.
Ingrid forsøkte å huske navnene, men de blandet seg. Hun lo av Eriks parodier på bergensk dialekt, diskuterte strategier med Jonas, og fortalte Astrid om norske tradisjoner. Mari var fra Brasil og delte morsomme historier fra sin barndom. Jonas, en bergenser med sans for humor, fikk alle til å le med sine fortellinger.
Sakte men sikkert la Ingrid merke til at tankene på Martin ble færre. Før våknet hun ofte om natta med minner fra skoletiden, hvordan de løp til timen sammen, delte paraply, diskuterte musikk han alltid på rock, hun på pop. Disse minnene stakk ikke lenger, de ble stille, som gamle bilder man blar i uten vondt i magen.
***********************
En kveld bladde hun gjennom gamle bilder på mobilen. Der, på et fra skoleavslutningen, sto hun ved siden av Martin, begge lo, han rakte tunge, hun liksom slo etter ham. Solen skinnet, ballonger vaiet i bakgrunnen, venner lo.
“Merkelig,” tenkte Ingrid, lett over skjermen, “hvorfor led jeg så mye? Han var jo bare Martin. Min beste venn. Ikke mer.”
Hun åpnet meldinger og skrev: “Hei, Martin. Hvordan går det? Håper bryllupet var flott. Hils Eline fra meg!”
Svaret kom raskt: “Ingrid! Så kjekt å høre fra deg! Bryllupet var helt topp. Eline viser fortsatt bilder til alle. Og med deg? Fortell alt jobben, byen, livet. Savner samtalene våre!”
Ingrid smilte og begynte å skrive langt tilbake. For første gang på lenge kunne hun snakke med Martin uten stikk av smerte eller bitterhet. Ordene kom lett. Hun fortalte om praksisen, de nye vennene, at hun nesten sølte sirup over hele seg fordi hun trodde det var saus. Martin svarte straks, la til egne morsomme historier.
*************************
En måned gikk. Ingrid kjente byen bedre, visste hvor hun fikk den beste surdeigsbrødet, hvor hun kunne rusle i Byparken om morgenen og fant kafeen med den fineste utsikten mot Vågen. Hun hadde fått venner som hun gikk på kino eller fjelltur sammen med i helgene. På jobben fikk hun skryt og ros for initiativ, og kollegaene klappet da lederen skrøt av henne på Allmøtet. Det var nytt, men godt; hun følte hun var blitt del av noe større.
En dag kom Erik med forslag:
Skal vi dra til Voss i helga? Vi kan grille ved vannet, gå tur i skogen. Mari blir med, og noen fler. Jeg tar med gitaren. Hva sier du?
Ja! gliste Ingrid, øynene tindret.
Da hun fortalte Sigrid om planene på video, kikket søsteren lenge på henne og sa:
Ingrid, du har forandret deg. Øynene dine sier det. Du smiler på ordentlig nå.
Vet du, svarte Ingrid og så ut vinduet hvor folk luftet hunder langs Lille Lungegårdsvann, jeg har skjønt noe viktig. Det jeg følte for Martin det var nok ikke kjærlighet. Det var frykten for å miste en bestevenn. Nå ser jeg at vi ikke har mistet hverandre vi har bare fått en annen relasjon. Og det føles enda bedre.
Sigrid smilte stolt: Jeg har alltid sagt at du er sterk. At livet ikke kan handle om ett menneske. Du fortjener å være lykkelig.
Helgen kom med sol og frisk fjelluft. Ingrid og gjengen gikk stier gjennom skog langs vannet, luktet furu og bål. Hun, Erik og de andre sang og lo til langt utpå kvelden. Hun merket at hun følte seg fri for første gang på uker. Vinden røsket lett i håret, og smilet kom uten anstrengelse.
Du passer virkelig inn her, sa Erik da de sto ved vannkanten der fjellene speilet seg i overflaten. Jeg er glad du kom til kaféen. Uten deg hadde det vært mye kjedeligere. Og ikke bare fordi du alltid vinner strategispill!
Hun lo og kjente varme i kinnene:
Takk. Dere har blitt litt som en familie.
Om kvelden trakk Mari henne til side:
Jeg har sett forandringen i deg. Før var du redd, holdt deg litt på avstand. Nå stråler du, Ingrid!
Ingrid svarte lavt mens følelsene presset på:
Takk, Mari. Jeg hadde aldri klart dette uten dere. Dere tok meg inn, hjalp meg ut av skallet. Uten dere ja, da hadde jeg fortsatt sittet alene hjemme.
Mari smilte og klemte hånden hennes:
Venner hjelper hverandre ut i lyset.
**************************
Hjemme om kvelden ringte Ingrid mor og Sigrid på video. Begge lyste opp på skjermen mamma i den gamle blomstrete morgenkåpen, Sigrid i favorittgensere.
Nå må du fortelle! ropte Sigrid. Hvordan var turen?
Fantastisk, lo Ingrid. Vi grillet, sang, ruslet langs vannet. Erik viste oss steiner med gamle symboler, Mari holdt på å falle uti da hun skulle ta bilde av en and.
Mor smilte, men blikket var mykt og morsomt:
Er du lykkelig, vennen? Virkelig lykkelig?
Ingrid tidde, tenkte et øyeblikk. Hun husket latteren, lukten av bål, følelsen av frihet. Hun så hvordan Erik fikk henne til å le, og at hun nå løp og ropte med de andre uten å bry seg om hva folk tenkte.
Ja, mamma, svarte hun med en dirring i stemmen. Jeg er lykkelig. Ordentlig. Og vet du… jeg er ikke redd for framtiden lenger. Jeg vil bli her. Kanskje blir jeg værende etter praksisen også.
Sigrid jublet:
Visste det! Du er best!
Mor tørket stille en tåre:
Det viktigste er at du har det godt, jenta mi.
********************
Neste dag skrev Ingrid til Martin, denne gang et langt brev. Hun forklarte hvor vanskelig det hadde vært, hvordan hun forvekslet vennskap og kjærlighet, redd for egne følelser og for å miste. Hun fortalte om nye venner og hvordan hun sakte hadde lagt fortiden bak seg. Hun avsluttet:
“Takk for at du alltid var vennen min. Nå ser jeg deg sånn du virkelig er morsom, snill, litt vimsete, men alltid til å stole på. Jeg setter pris på vennskapet vårt mer enn noen gang.”
Martin svarte raskt:
“Ingrid, takk for at du skrev. Jeg ante ikke hvor tungt det var for deg. Men vet du hva? Du har rett vennskapet vårt betyr mer enn alt annet. La oss holde på det, selv om det er på avstand? Jeg lover å ringe ofte! Og hvis du noensinne er i Oslo, så vanker det stor fest!”
Ingrid lente seg tilbake og pustet ut. Det var bare letthet igjen. Utenfor bredte lyset seg over Bergen by. Ved siden av henne lå kortet fra Mari, med teksten “Velkommen til familien!” og tegningen av en morsom brunbjørn med lesebriller.
“Dette er mitt nye liv,” tenkte Ingrid. “Og det er vakkert.”




