En tirsdagskveld, som svevde mellom drøm og våkenhet, satt jeg ved kjøkkenbordet og lyttet til Radionorge på lavt volum. Duften av epler bakt med kanel og sukker krøp langs veggene mitt eget forsvarsverk mot høstens grå. Tekoppen sto halvfull mens jeg stirret ut av vinduet. Så ringer det på døren, lyden føles både fjern og altfor nær, som om huset selv drømmer.
Jeg åpnet døren, og der sto han. Trygve. Den samme slitte dunjakken, det samme blikket som om han hadde vært på hyttetur i en helg, ikke forsvunnet til utlandet med en annen kvinne for to år siden. Jeg frøs fast, tiden min gikk i oppløsning, og alt føltes tullete, som om dørkarmen hadde flyttet seg og jeg måtte bli enig med meg selv om hva virkelighet egentlig var.
Hei, sa han, stemmen like selvfølgelig som før.
Jeg sa ingenting. Lenge bare stod jeg der, med hånden på dørhåndtaket, og telte sekundene mellom nå og da. To år siden han pakket kofferten sammen en regntung ettermiddag i Oslo. «Slik kan vi ikke fortsette,» hadde han sagt. Bytte ut, endre. Hans «endring» var Greta, 10 år yngre, funnet på et vindblåst seminar i Bergen. Han dro over grensen til Sverige, og siden ble det stille. Først pliktmeldinger om boliglånet og strømregningen, så nesten ingenting. En dag sluttet meldingene. Tomheten lukket seg som tåke. Jeg lærte å handle bare for meg selv og laget meg kaffe på automatikk, la meg alene hver kveld og vokste inn i stillheten som noe varmt midt i kulden.
Men nå sto han der. Ingen beskjed. Ingen brev. Bare Trygve og en bag, som ikke engang så full ut.
Jeg har tenkt mye, begynte han. Det der borte, det var en feil. Jeg ville hjem.
Han sa det ordløst, som om to år kunne pakkes sammen til et dårlig valgt ferieopphold.
Hjem hvor? spurte jeg rolig. Til denne stua? Kjøkkenbordet hvor du ikke har sittet siden 2021? Til ei jul du gikk glipp av? Til kvinnen jeg var før du lukket døren bak deg?
Han trakk på skuldrene, liksom ydmyk, men med samme gamle trygghet. Alt er jo her, sa han lavt. Livet vårt.
I øynene hans sto tiden stille, som om huset hadde ventet på at han skulle komme og blåse støvet av det siste brevet han sendte. Jeg så for meg at han tenkte: Man kan vel bare rusle inn, henge jakken i gangen og sette seg til bords, der jeg har spist sikkert tusen brødskiver? Men ingenting var som før. Nye gardiner. Andre bilder på veggene. Bøker jeg hadde lest i månelys, og bilder fra fjellturer med venninner i Telemark.
Jeg ba ham inn, ikke av savn, men av en underlig nysgjerrighet, som om man snakker til en fremmed i en drøm og venter på at noe meningsløst skal gi mening. Han satte seg på den plassen der vi før hadde skrattet over ferieplaner og Lottokuponger. Han så seg stille rundt.
Du har fått det til, sa han, nikket mot den grønne planten i hjørnet. Du har gjort det pent.
Jeg måtte, svarte jeg, nesten til meg selv.
Han pratet om de to årene som om de var fjernsynsprogrammer på NRK. «Det var gøy en stund,» sa han, men alt ble hverdag der også. Nytt land, svensk tunge, fremmede rutiner, fremmede armlen på sofaen. Hun hadde sitt. Jeg hadde ingenting. Nå vil jeg hjem. Hit.
Han snakket seg gjennom unnskyldninger og fortellinger, men ordene danset ustøtt. Alt hadde forandret seg, og jeg kjente ikke igjen stemmen hans.
I to år, Trygve, begynte jeg, ikke én jul ønsket du meg god høytid. Ikke et eneste gratulerer med dagen. Ikke et spørsmål. Og nå står du her og sier bare: Jeg kommer tilbake?
Han lukket hendene om bordplaten, ville holde fast i noe som gled ut av grepet.
Jeg vet det. Jeg feilet. Men jeg elsker deg, sa han.
Ordet kjærlighet krasjet med treverket og falt i gulvet. Som en gammel drømmelås fra Røros, som ikke passer på noen dør lenger.
Ikke si det, svarte jeg. Den som elsker, reiser ikke bort slik og bare vender tilbake fordi han tror alt har stått stille.
Det ble stilt. Underlig stilt, som i de søte, rare drømmene der ting er opplagte og gåtefulle på en gang.
Han reiste seg sakte, gikk mot gangen og sendte ett siste blikk over skulderen, som om han samlet på inntrykk for siste gang. Jeg finner et rom på Frogner, mumlet han. Presser deg ikke.
Det er like greit, svarte jeg. For det blir ikke som før.
Han lukket døren sakte, trappen knirket under skrittene hans, og lydene forsvant gradvis ut i den kalde kvelden. Jeg kjente skuldrene ble lettere, som om noen løsnet et skjerf av lengsel rundt nakken min.
Stødig satte jeg meg igjen ved bordet. Teen var blitt kald, og mønsteret i duken ble plutselig viktig å granske. Kjente på friheten som vokste mellom veggene. Ikke glede. Ikke spenning. Bare dette: Nå var det ingen tilbakevendende venting.
Jeg åpnet vinduet, den kalde Osloluften dro med seg de siste epleduftene og lot stuen fylles av et tidspunkt hvor jeg sto alene og rak.
Blikket mitt falt på døren. I to år hadde jeg umerkelig latt den stå på gløtt i tankene, som om alt var på vent. Nå var det ferdig. Ingen tårer. Ingen vrede.
Bare visshet. Min egen, stille avgjørelse, stødig som våris mot fjell.
Jeg trengte ham ikke lenger. Ikke av hat. Ikke fordi han gikk. Men fordi jeg hadde lært at noen ting ikke kan pusses opp eller settes tilbake på plass med et «unnskyld». Døren hadde vært åpen lenge nok.
For første gang på lenge sto jeg tydelig på min egen side. Likevel hvisket kvelden et mykt spørsmål i hodet, som tåke rundt en gate: Hva om jeg tok feil? Hva om jeg burde sluppet ham inn?




