Svigermor krevde at jeg skulle jobbe mens jeg var syk, men for første gang sa jeg tydelig nei og satte klare grenser

Astrid, jeg klarer det virkelig ikke nå, jeg føler meg elendig, sa Ragnhild med svak stemme og knep øynene igjen mot det sterke lyset som fylte rommet i det svigermoren kom inn.

Klarer du ikke? stemmen til Astrid klang som en stram fele. Hvem skal klare det da? Da jeg var på din alder sto jeg på fabrikken med over førti i feber, ingen syntes synd på meg. Jeg overlevde.

Ragnhild prøvde å sette seg opp i senga, men svimmelheten slo henne nesten ut. Hun sank ned igjen, og kaldsvetten rant på pannen. Febermåleren hadde vist 38,7 om morgenen. Kroppen verket, halsen sved, og selv å drikke vann gjorde vondt.

Jeg har ringt legen, mumlet hun. Jeg må bare ligge i dag.

Legen! Astrid slo ut med armene og gikk bort til vinduet og slo det på vid gap. Du har blitt altfor bortskjemt, altså. Se på deg selv, ung og frisk, så ligger du her som en dronning. Da jeg var på din alder, hadde jeg to barn, leilighet, full jobb, og jeg klarte likevel å ta vare på alt. Du har bare deg selv og klarer det ikke?

Ragnhild svarte ikke. Hun orket ikke mer diskusjon. Hun hadde prøvd å forklare og be om forståelse mange ganger i de tre årene de hadde bodd her, men nyttet hadde det aldri gjort. Astrid var ikke bare vertinnen i leiligheten, men innbilte seg også retten til å ha styringen på deres Ragnhild og Olav sin liv.

Oppvasken er ikke tatt, jeg så det, fortsatte svigermor og stakk hodet inn på kjøkkenet. Gulvet er sikkert ikke vasket på ukesvis. Hva tror du Olav sier når han kommer hjem og ser dette rotet?

Jeg skal vaske når jeg orker å stå opp, Ragnhild svelget, og det brant i halsen. I morgen, lover jeg.

I morgen! Alltid i morgen, aldri i dag. Å ligge på sofaen, ja. Jeg har aldri tillatt meg sånt. Jobbet skift, holdt det rent hjemme, sørget for at mannen fikk varm mat på bordet. Men dere unge dere bare tenker på dere selv. Blir dere syke, skal alle springe rundt dere!

Ragnhild lukket øynene og prøvde å stenge stemmen ute, men den trengte gjennom feberdøs og svakhet. Hun tenkte på hvordan hun kvelden før nesten hadde krabbet hjem fra jobb. Hele dagen hadde hun stått på for å bli ferdig med en viktig rapport. Da hun kom hjem, hadde hun ikke orket å varme suppe en gang, men falt rett i senga og sovet urolig og varmt.

Hvor er Olav? svigermor kom inn igjen.

På jobb. Han er hjemme i kveld.

Jaja. Min sønn jobber og tjener penger, og du bare ligger. Du har jammen ordnet deg veldig greit.

Jeg jobber også, svarte Ragnhild lavt. Vi betaler alt sammen.

Alt sammen? Astrid fnøs. For leiligheten min betaler dere ikke. Dere bor gratis her. Hadde det ikke vært for meg, så hadde dere bodd på hybel ennå.

Ragnhild sa ingenting. Det var svigermorens beste kort, og hun brukte det alltid. Leiligheten tilhørte Astrid. Det var Olavs idé at de skulle bo her etter bryllupet, «frem til vi står bedre på egne bein». Men det «frem til» hadde blitt til flere år, og det var ingen dag uten påminnelse om hvem som faktisk eide hjemmet deres.

Da går jeg til butikken, siden du ikke kan, sa Astrid og grep veska. Men se til at det er ryddig til Olav kommer hjem. Jeg vil ikke at han skal se sånt rot. Luft godt her inne, det er som ei badstue.

Døren lukket seg bak svigermor, og Ragnhild tillot seg å gråte, stille og stille mot puta. Ikke på grunn av feberen, men fordi hun ikke engang fikk lov til å være syk i fred. Midt i kroppens kamp, skulle hun fortsatt høre på kritikk, måtte unnskylde seg og føle skyld.

Allmennlegen dukket opp to timer senere, ei eldre dame fra bydelen. Hun undersøkte Ragnhild nøye og skrev ut sykemelding i ei uke.

Du har influensa, kjære deg, sa hun mens hun fylte ut papirene. Skikkelig virusinfeksjon. Høy feber, betente slimhinner. Nå skal du ligge i senga, drikke mye og slappe av. Ingen husarbeid, ingen stress. Kroppen trenger all den hjelpen den kan få.

Takk, hvisket Ragnhild.

Bor du alene?

Med mannen min. Og svigermor innom av og til.

La dem hjelpe deg. Du må ikke skamme deg for å være syk. Kroppen må få hvile for å bli frisk. Ikke press deg, ellers blir du bare verre.

Da legen var gått, prøvde Ragnhild å sove, men tankene kvernet. Hun gruet seg for å fortelle Olav om sykemeldingen. Svigermor ville garantert skyte på alt hun kunne, og Olav ville prøve å megle. Han gjorde alt for å ikke skuffe moren, selv om det betydde å ikke støtte Ragnhild.

Om kvelden kom Olav hjem, sliten, men i godt humør. Han kysset henne på pannen og kjente straks etter feberen.

Du er glovarm. Har du målt feberen?

Den var nesten trettini i morges. Legen her var, jeg fikk sykemelding.

Hvor lenge?

En uke.

Olav satte seg på sengekanten og tidde, øynene festet i gulvet.

Var mamma innom?

Hun var her, Ragnhild snudde seg vekk.

Hva sa hun?

Det vanlige. At jeg er svak, at jeg burde stå opp og ordne alt hjemme.

Olav sukket tungt.

Du vet jo hvordan hun er. Hun kommer fra en annen tid. De ble oppdratt til å holde ut, ikke klage.

Men Olav, jeg er virkelig syk, Ragnhild snudde seg mot ham med rødsprengte øyne. Jeg klarer knapt å snakke. Jeg orker ikke høre mer om at jeg bare er lat og pysete.

Jeg forstår, sa han og tok hånden hennes. Prøv å ikke bry deg. Hun reiser sikkert snart hjem til seg selv.

Men hun kommer tilbake. Og det blir det samme igjen.

Ragnhild, la oss ikke ta dette nå. Du trenger å hvile. Jeg skal varme suppe og lage te. Forsøk å slappe helt av.

Han gikk ut på kjøkkenet og lot henne være alene igjen, overlatt til tankene og egen frustrasjon. Hun visste at Olav elsket henne, at han sleit med situasjonen, men det gjorde ikke alt lettere. Hver gang måtte hun være den som bar ansvaret for ikke å «lage problemer», og alt handlet om å ikke gjøre svigermor misfornøyd.

De neste to dagene var som i feberrus. Formen var elendig, og Olav kom og gikk mellom jobb og hjem. Han hadde alltid klart vann, te og medisiner til henne, men ellers var hun stort sett alene.

Tredje dag, tidlig ettermiddag, ringte det på døren. Først trodde hun det var en drøm, men så kom ringetonen igjen, insisterende.

Med nød og neppe kom hun seg til døra. Utenfor sto fru Berit fra femte etasje, rund, eldre dame med et varmt smil og ullskaut rundt skuldrene.

Stakkars deg, sa Berit med en gang. Du ser ordentlig syk ut. Jeg trengte egentlig bare fyrstikker, men skal vi ikke få deg til sengs først?

Fyrstikker har jeg, Ragnhild lente seg mot veggen, beina dirrende. Bare vent.

Nei, du får holde deg i ro, Berit tok henne forsiktig under armen. Nå følger jeg deg til senga.

Berit fulgte henne til sengen, ordnet putene og gikk ut på kjøkkenet. Snart kom hun inn igjen med en kopp rykende te.

Her, drikk. Jeg puttet litt bringebærsyltetøy i fant det i skapet ditt. Best mot feber.

Takk, Ragnhild holdt koppen med begge hender, kjente varmen spre seg ut i kroppen.

Berit satte seg og så henne forskende i øynene.

Har du vært syk lenge?

Tredje dagen nå.

Har legen vært her?

Ja, sa jeg måtte holde senga en uke.

Helt riktig det. Du blir ikke frisk av å løpe rundt. Men hvor er mannen din da? Ingen til å hjelpe deg?

Olav jobber, han gjør så godt han kan. Han legger alltid alt klart til meg.

Jeg skjønner, menn er som de er. De hjelper, men ikke alltid med det vi trenger.

Ragnhild nikket og drakk små slurker. Det var skikkelig godt å ha et menneske der, som ikke dømte eller kritiserte. Bare var til stede.

Har Astrid vært innom? spurte Berit.

Ragnhild nikket.

Hun tror jeg later som.

Berit sukket tungt.

Jeg har kjent Astrid i mange år. Sterk dame, men hun er hard. Hun fikk aldri hjelp eller støtte selv, derfor tror hun alle må tåle det samme. Men vet du hva, Ragnhild? Det er lov å ha det vanskelig. Å være sliten, trenge hjelp.

Hun sier at ingen syntes synd på henne, at hun jobbet selv med feber.

Det er sikkert sant, men hvorfor skal det være et mål at alle skal ha det like tøft? Jeg jobbet også hele livet og hadde tre barn. Men jeg ville alltid at mine skulle få det bedre enn jeg hadde det.

Tårene trengte på hos Ragnhild. Det var uvant å høre at hun ikke hadde gjort noe galt.

Jeg prøver alt jeg kan, hikstet hun. Jeg jobber, jeg lager mat, vasker når jeg orker. Ingenting er nok. Alltid feil.

Hør på meg. Du skylder ingen å være supermenneske. Ditt liv, din helse og dine følelser, det bestemmer du. Ingen skal fortelle deg når du kan være syk.

Men vi bor jo i hennes leilighet…

Og hva med det? Gir det henne rett til å tråkke på deg? Familieforhold skal ikke bety lydighetsplikt. Svigermor-krangel har alltid eksistert, men du trenger ikke tåle alt.

Hva kan jeg gjøre? Hvis jeg sier imot, blir det bare verre. Olav ber meg alltid ikke lage bråk. Astrid kan bli fornærmet og kutte oss ut.

Du må ikke diskutere. Det er bare å bygge en vegg mellom deg og henne her inne, sa Berit og pekte mot brystet. La ordene hennes prelle av. Lytt om du må, men ikke ta det til deg. Skjerm deg. Det er hennes problemer hun prøver å velte over på deg.

Men hvordan?

Se for deg et glass mellom dere hver gang hun begynner. Hun skriker, men du hører bare ekkoet. Hennes smerte og bitterhet er hennes ansvar.

Ragnhild tygde på disse ordene. Det var så enkelt og så vanskelig på en gang.

Men Olav. Han ber meg alltid tie. Han er mellom to ildsteder.

Menn særlig de som har vært knyttet til mødre tar ofte den feige veien. Men når du selv blir sterkere og står for deg selv, ser han deg med nye øyne. Da kan han finne styrken til å stå opp for dere begge.

Tror du det?

Jeg vet det. Jeg har sett det mange ganger. Lær deg først å respektere deg selv, så kan andre også gjøre det.

Berit pakket Ragnhild inn i dyna.

Nå hviler du. Husk hva jeg sa: veggen mellom deg og det som sårer. Den veggen bestemmer du over.

Da Berit gikk, lå Ragnhild og tenkte. Psykisk press i familien det var det hun hadde vært utsatt for. Altfor lenge hadde hun prøvd å gjøre alle til lags, så til slutt hadde hun glemt seg selv.

Den kvelden, da Olav kom hjem fra jobb, ba hun ham sette seg.

Jeg må snakke med deg, sa hun rolig.

Hva skjer?

Jeg vil at du skal vite: Jeg kommer ikke lenger til å finne meg i hvordan moren din snakker til meg. Jeg vil ikke krangle, men heller ikke høre flere beskyldninger.

Olav stirret overrasket.

Hva mener du?

Hvis hun begynner igjen, går jeg. Eller ber henne gå, dersom vi er her hjemme. Jeg trenger ikke forklare eller forsvare meg. Jeg vil ikke høre det mer.

Men det er jo mamma…

Jeg ber deg ikke velge. Men mitt vel og min fred er også viktig. Og jeg har rett til å forsvare det.

Olav gned seg over ansiktet og sukket tungt.

Men hva om hun kaster oss ut? Vi har ikke råd til noe eget.

Jo, vi har. Om vi kutter utgifter, finner en liten leilighet, klarer vi det. Det blir trangt, men bedre enn dette.

Olav tiger, tydelig ukomfortabel. Han fryktet å miste stabiliteten, fryktet å skuffe moren, fryktet å bære alt ansvar.

Vi får se, sa han til slutt. Vi trenger ikke gjøre noe brått.

Det skjer ikke av seg selv, Olav. Ingenting har endret seg på tre år, hvorfor skulle det det nå?

Jeg kan prøve å snakke med henne…

Prøv du. Jeg har prøvd. Nytteløst.

Samtalen utløp i ingenting. Olav lovte å «tenke på det», og Ragnhild skjønte at hun måtte finne styrken i seg selv. Men akkurat nå var hun for sliten.

Først på femte dagen begynte temperaturen å falle. Hun orket så smått å reise seg, spise litt, og bestemte seg for at hun skulle prøve å gå en liten tur ut i morgen.

Men lørdag morgen banket det på døren. Olav var ute med kamerater. Ragnhild åpnet, visste nesten hvem det var.

Så, er du frisk nå? Astrid kom inn uten å vente på svar. Nå er det på tide å gjøre en innsats.

Hei, Astrid, Ragnhild trakk seg til side. Kom inn.

Det har jeg gjort. Hør her: jeg har poteter som skal bæres ned i kjelleren på hytta. Olav har ikke tid, så du må bli med meg. Vi får tatt det sammen.

Ragnhild ble satt ut.

I dag?

Ja, det er perfekt vær. Ikke noe å vente på. Kle på deg, vi drar om en time.

Astrid, jeg har nettopp begynt å være oppe etter influensaen. Legen sa jeg må ta det rolig.

Nettopp hold deg unna alt du kan, ja! Nå er det på tide å bidra. Du har ligget syv dager, det får holde. Nå må du vise at du setter pris på å bo her.

Jeg kan ikke dra på hytta, sa Ragnhild bestemt. Jeg trenger mer tid.

Du sier nei? Til meg, som lot dere bo her?

Jeg er veldig takknemlig for å bo her, Ragnhild snakket lavt, men tydelig. Men helsa mi må gå først.

Se på det! Astrid viftet truende med fingeren. Nå er det på tide at du innser hvem som bestemmer her.

Det er du som eier leiligheten, svarte Ragnhild rolig. Men mitt liv og min kropp er min. Jeg har min rett til å bestemme over dem.

Nei, nå…! Astrid ble rød i ansiktet. Du våger å motsi meg?

Jeg sier bare at jeg ikke kan. Om du trenger hjelp, får du spørre Olav eller betale noen. Jeg kan være med og dele på betalingen, men jeg hjelper ikke fysisk nå.

Det ble stille. Astrid stirret overrasket før hun stormet mot døra.

Vi får se hva Olav sier, ropte hun.

Ragnhild sank ned på en stol, hjertet hamret. For første gang på tre år hadde hun sagt nei, og verden hadde ikke gått i grus. Astrid var fornærmet men hun var borte.

Olav kom hjem om kvelden, rynker i pannen. Astrid hadde ringt og klaget.

Hva har skjedd? Mamma sier du var skikkelig frekk mot henne.

Jeg var ikke frekk, sa Ragnhild. Jeg nektet å bli med på hytta for å ta i potetene. Jeg er fortsatt syk.

Det er jo bare litt potetbæring, sa Olav. Kunne du ikke hjelpe likevel?

Jeg kunne, hvis hun hadde spurt hyggelig og latt meg bestemme. Men hun befalte. Og da jeg sa nei, begynte hun å kritisere som vanlig.

Hun ble bare skuffet.

Olav, Ragnhild kjente muren reise seg innvendig. Jeg kommer ikke til å utsette meg selv mer. Ikke for henne.

Men det er tross alt mamma… vi bor i hennes leilighet…

Så jeg skal tåle å bli ydmyket for at vi bor gratis? Mener du det?

Jeg sier ikke det!

Akkurat det sier du. At jeg skal la henne tråkke på meg for husleia skyld. Om jeg ikke hadde inntekt, hadde det vært noe annet. Men jeg kan betale for å ha det bedre uten dette presset.

Olav tetnet til og stirret i gulvet. Han var sint, men ikke på moren på henne, som hadde ødelagt den skjøre balansen.

Jeg må tenke, sa han og gikk inn på soverommet.

De snakket ikke mer den kvelden. Ragnhild lå våken lenge. Hun så for seg at ekteskapet kunne sprekke. Kanskje ville Olav velge moren fremfor henne. Men merkelig nok skremte det henne ikke lenger. Hun ville ikke leve i frykt for avvisning, ikke lenger.

Morgenen etter gikk Olav på jobb uten å si noe. Ragnhild bestemte seg for å prøve å gå en tur. Høsten var i luften, det luktet løv og regn. Da hun kom hjem, traff hun Berit i oppgangen med tunge bæreposer. Ragnhild tilbød seg å hjelpe.

Ikke tenk på det, Berit lo, men lot henne ta én pose.

Opp trappa skravlet Berit om prisene på Grønland Torg og om folk i blokka. Da de kom opp, så hun på Ragnhild.

Hvordan går det med deg?

Mye bedre. Tusen takk for støtten. Og ja, jeg sa nei til hytta. Astrid ble rasende.

Flink jente. Går deg fort på beina nå.

Men nå er Olav sint på meg. Han mener jeg har gjort alt verre.

Menn liker best ting som det har vært, selv om det sårer. Du må stå på deg selv. Når folk ser at du mener alvor, så respekterer de deg til slutt.

Men hva om han aldri skjønner det?

Da må du tenke på om du har lyst på en “buffer-mann”, en som bare prøver å megle og egentlig ikke støtter noen av sidene.

Ragnhild rynket pannen. Hun hadde lest om slike menn, som aldri tør å velge side.

Men jeg elsker ham, sa hun stille.

Det er bra. Men kjærlighet uten respekt, varer ikke evig. Det må du huske.

De skiltes og Ragnhild gikk tilbake. Hun tenkte mye på det Berit sa. Hva slags kjærlighet ville hun egentlig ha?

Senere samme kveld kom Olav hjem, tankefull. De spiste middag, småpratet. Så la han plutselig fra seg bestikket.

Mamma ringte igjen, sa han. Hun mente jeg burde sette deg på plass. At jeg er for myk.

Ragnhild ventet.

For første gang tenkte jeg at hun tar feil. At det hun har gjort mot deg, ikke er greit. At jeg har latt henne holde på for lenge.

Ragnhild kjente klumpen i magen.

Mener du det virkelig?

Jeg mener det. Hele dagen har jeg tenkt på hvordan du har hatt det. Jeg har vært feig som ikke har stått opp for deg.

Olav…

La meg si det: Jeg elsker deg. Og du er min familie. Vi er familie. Jeg kan ikke lenger la mamma styre oss. Vi må sette grenser.

Ragnhild begynte å gråte. For første gang på flere år føltes det som om hun ikke sto alene. Olav satt tett ved siden av.

Beklager at jeg ikke støttet deg før.

Jeg tilgir deg. Men hva nå?

Jeg sier det til mamma. Om hun ikke kan behandle deg skikkelig, får hun bli borte. Om vi må, så finner vi et eget sted å bo.

Hun blir sikkert sint.

Det får så være. Jeg har ikke lyst å miste henne, men jeg har ikke lyst å miste deg heller.

Neste dag kom Astrid. Ragnhild hørte kvinnestemmer i gangen, så Olav ta imot henne og lukke døren til kjøkkenet. Etter en stund smalt ytterdøren, og Olav kom tilbake.

Jeg sa fra. Hun kan ikke lenger snakke til deg på den måten. Om hun ikke endrer seg, så får hun ta konsekvensene.

Hva sa hun?

Hun ble rasende, truet med at vi må flytte ut.

Så da må vi flytte nå?

Det ser sånn ut. Men jeg står for det jeg sa. Kanskje for første gang i mitt liv.

Jeg er redd, hvisket Ragnhild.

Jeg også. Men vi er sammen om dette. Det ordner seg.

Hun lente seg mot Olav og kjente en underlig lettelse som om en tung stein var løftet fra brystet.

En uke gikk, Olav begynte å lete etter rimelige leiligheter. Ragnhild var tilbake i jobb, fortsatt litt sliten, men i bedre form. Astrid ringte ikke.

Men neste lørdag sto hun plutselig på døra denne gangen usikker i blikket.

Kan jeg komme inn? spurte hun.

Ja, selvsagt.

Astrid satte seg på kjøkkenet.

Jeg har tenkt, sa hun lavt. Over alt Olav sa. Over hvordan jeg har vært mot deg alle disse årene.

Ragnhild ventet.

Det var aldri enkelt å være alene med barn og jobb. Jeg har alltid vært nødt til å være sterk, og kanskje har jeg blitt for hard. Men Olav sa at det jeg har gjort, har vært vondt for deg. Jeg mente aldri å skade deg.

Ragnhild hørte nesten ikke hva hun sa. Ikke i sine villeste tanker hadde hun ventet disse ordene.

Jeg vet ikke hvordan man sier unnskyld. Men jeg ber deg om det likevel. Unnskyld, Ragnhild.

Jeg tilgir deg, svarte Ragnhild stille.

Vil dere virkelig flytte ut? Jeg sa det i sinne. Jeg vil ikke at dere forlater leiligheten om det kan la seg gjøre. Kanskje får vi det til å fungere, om vi alle prøver på nytt.

Vi kan prøve, svarte Ragnhild. Men bare om det blir på nye premisser. En gang til, og vi flytter.

Det forstår jeg. Jeg skal gjøre mitt beste.

Senere hadde de et møte, alle tre, og satte opp regler: Respekt for privatliv, ingen kritikk eller befalende tone, besøk etter avtale kun, og råd kun når de ble spurt.

Astrid prøvde. Ikke alltid like lett, av og til glapp hun tilbake i gamle vaner. Men nå klarte Ragnhild å si ifra rolig og tydelig.

To uker senere møtte hun Berit i trappa.

Du ser fresh ut om dagen, smilte Berit. Hvordan går det?

Mye bedre, tusen takk. Både hjemme og med Olav.

Han har skjønt det nå?

Han forstår mer og mer. Han prøver å stå opp for meg.

Sånn skal det være, nikket Berit. Noen menn trenger litt tid. Men da varer det.

På vei opp tenkte Ragnhild på hvordan livet hennes hadde forandret seg på bare noen uker. Det som begynte med en influensa, ble starten på en ny hverdag for henne og Olav: med grensesetting, respekt og fellesskap.

Hun åpnet døra og hørte Olavs stemme fra kjøkkenet:

Er det deg? Kom, maten er klar.

Hun smilte, hang fra seg jakka og gikk ut på kjøkkenet. På bordet sto to tallerkener, varm mat, tekopper. Olav trakk henne inn i armene.

Hvordan har dagen vært?

God, svarte hun. Veldig god.

For første gang på svært lenge mente hun det. Kalenderen viste fortsatt gamle avdrag og nye utfordringer. Leiligheten var fortsatt Astrids. De ville fortsette å spare til egen bolig. Men nå var det ikke frykt som drev henne, men et ekte ønske om å bygge og forme sin egen fremtid med Olav.

Mamma ringte, sa Olav da de pakket sammen etter middagen. Hun lurte på om hun skulle hjelpe deg med noe, men kun hvis du spurte henne selv.

Det var noe nytt, lo Ragnhild.

Ja. Det tar tid å venne seg til nye vaner for oss alle. Men hun prøver. Og det gjør jeg også.

Utpå kvelden, da de lå i senga, snudde Ragnhild seg og hvisket:

Takk for at du står opp for meg.

Olav drog armen rundt henne.

Jeg burde takke deg, for at du lærte meg hva det betyr å være ekte familie. Nå prøver vi igjen på riktig måte.

Denne gangen blir det bra, svarte hun og smilte.

Rate article
Intigue Life
Svigermor krevde at jeg skulle jobbe mens jeg var syk, men for første gang sa jeg tydelig nei og satte klare grenser