Etter fylte femti sluttet jeg å tro på noe romantisk: Helt til jeg dro på singeltur for 50+ og møtte Svein
Jeg hadde for lengst mistet troen på den store kjærligheten. Etter skilsmissen var det noen halvhjertede forsøk, keitete dater, litt ufarlig flørting ingenting som virkelig rørte ved meg. Til slutt orket jeg ikke prøve lenger. Hvorfor skulle jeg det? Ungene hadde for lengst flyttet hjemmefra og barnebarn var på vei. Jobben gikk sin gang. Kveldene tilbrakte jeg foran TV-serier eller med en bok. Livet glatt, forutsigbart. Trygt.
Så en dag fikk jeg tilfeldigvis en brosjyre fra et reisebyrå i hånden: «Tur for single 50+. Toscana. Vandring i vinmarker, middager med stearinlys, små grupper, ingen forventningspress». Jeg lo høyt. Stearinlys-middag? I min alder? Men så kjente jeg en slags rastløshet. Kanskje det var derfor jeg vurderte det, fordi det hørtes så naivt ut som en roman jeg hadde sluttet å la meg rive med av. Eller kanskje fordi jeg var lei av det «trygge» livet mitt.
Så jeg bestilte plass.
Første dagen var jeg helt sikker på at jeg hadde gjort en tabbe. I bussen satt vi femten stykker. Tre nyskilt, noen enker, flere kvinner som var single «av eget valg». Alle blide, hyggelige men det gikk en forsiktig stemning mellom oss. Ingen ville fremstå desperate.
Svein havnet ved siden av meg under middagen den andre kvelden. Han hadde grått hår, litt hes stemme, og et blikk som fikk meg til å føle at han virkelig lyttet. Han tok ikke ordet, kom ikke med tomme komplimenter, virket ikke som en som var på jakt etter noe eventyr. Han bare var der. Varm, rolig, tilstedeværende.
Du er vel ikke en av dem som drar på ferie for å finne kjærligheten, sa han spøkefullt.
Nei. Mer en av dem som trenger å minne seg selv på at de fortsatt lever.
Han smilte. Og noe løsnet inni meg. Ikke latter, ikke følelser, bare lettelse. For en som faktisk forstod.
Utover de neste dagene begynte vi å snakke mer. På terrassene med utsikt over vinmarkene, i bussen, under omvisninger. Om alt mulig: bøker, irritasjoner, barn som bor langt unna men ringer hver uke. Om ensomhet, hvor vanskelig det er å starte på nytt etter femti. Og om at kanskje man ikke må starte på nytt kanskje det holder å gi seg selv litt av noe. Litt rom, litt nærvær.
Kvelden før siste dag satt vi på en benk ved bassenget. Det var mørkt og rolig, bare lyden av gresshopper og vann. Da sa Svein:
Vet du, jeg hadde aldri trodd jeg kunne føle meg så godt sammen med noen igjen. Men akkurat nå er jeg nesten redd for å reise hjem. Redd for at alt det fine skal forsvinne med én gang vi lander på Gardermoen.
Jeg så inn i mørket. Hjertet mitt stresset som en tenåringsgutt. Selv om jeg ville si noe fornuftig og moden, fikk jeg bare frem:
Jeg er også redd.
Vi planla ingenting. Da vi kom hjem var det ingen store løfter. Vi sendte hverandre meldinger. Deretter gikk vi tur sammen. Drakk kaffe. Stille sammen men god stillhet, uten forventninger. Og til slutt kom et kyss. Litt klønete, litt nølende, men ekte.
Jeg aner ikke hvordan dette ender. Jeg trenger ikke legge nye livsplaner. Men jeg vet at jeg har begynt å le igjen. Jeg har lyst til å gå ut. Noen spør hvordan dagen min har vært og vil faktisk høre svaret.
Og kanskje dette er kjærlighet nå. Ikke med sommerfugler i magen og drama, men rolig, modent, uten press. En varme som gir, uten å brenne deg ut. Og jeg ser at det slett ikke er for sent.
Noen ganger tar jeg meg i å smile av ingenting. Jeg drar litt tidligere hjemmefra for å rekke spaserturen vår i parken. Liker å se meg selv i speilet, fordi jeg ser en kvinne som ikke ga opp.
Jeg forventet ingenting av livet lenger. Jeg ville bare ha fred. Men skjebnen ga meg mer et menneske som ikke dømmer, ikke prøver å fikse eller forandre meg. Han bare er der. Ved min side. Med en oppmerksomhet jeg hadde savnet så lenge.
Så hvis noen spør meg nå om det lønner seg å tro på kjærligheten etter fylte femti, sier jeg: ikke bare er det verdt det. Det er nødvendig. Noen ganger er det først da vi elsker vakrest bevisst, modent, uten illusjoner, men med håp.
For kjærligheten har ingen alder. Og livet kan faktisk overraske oss når vi minst venter det.




