«Jeg var utro mot mannen min og angrer ikke»: Det var ikke noe filmøyeblikk eller et romantisk eventyr på et hotell med sjøutsikt. Det skjedde midt i hverdagen, mellom handling og klesvask

Jeg var utro mot mannen min, og jeg angrer ikke. Det var ikke som på film, ingen romanse på et hotell med sjøutsikt. Det skjedde midt i hverdagen mellom handling på Rema og klesvask, i et liv så rutinemessig og prydelig at det gjorde vondt.

Jeg husker nøyaktig når jeg følte at jeg forsvant. En lørdagsmorgen, eggerøre, radioen summet lavt, og han mannen min bladde i avisen. “Salt?” spurte han uten å se på meg. Jeg rakte ham saltet, men vi kom ikke engang borti hverandres hender.

I et øyeblikk så jeg oss utenifra: to mennesker som kjenner hverandres vaner ut og inn, men som ikke kjenner hverandre i det hele tatt. Barna hadde for lengst flyttet hjemmefra, hunden sov lengre enn vi gjorde, kalenderen var tom. Kjøleskapet fullt, regningene betalt. Bare jeg ble liksom helt usynlig.

Jeg prøvde foreslo turer, kino, en spontan middag på en kafé i Drammen, noe nytt. “Etter kvartalet,” sa han, “jeg har deadline.” “Etter jul, da blir det roligere.” “Etter ferien, når ting har roet seg igjen.” Alle han sine “etterpå” fylte to år. I mellomtiden la jeg på meg noen kilo stillhet og mistet enda mer nysgjerrighet på livet.

Jeg møtte Mikkel i svømmehallen. Han var instruktør, en sånn fyr som ikke lenger jager endorfiner, bare passer på ryggen. Først rettet han hånden min under crawl, så spurte han om pusten min, og for første gang på årevis følte jeg at noen så meg ikke som kone eller mor eller kokk eller kalender, men som meg.

Jeg fortalte ham ting man vanligvis bare skriver ned et sted så de ikke skal gå tapt om søvnløse netter, sprukne kaffekopper og skrekken for tausheten i huset etter mørkets frembrudd. Han lyttet og lo på helt riktige steder. Ikke sånn latter som gjør alt mindre, men slik som løser opp floker på innsiden.

Ingenting skjedde brått. Ingen plutselig berøring, ingen vill helg. Først en kaffe etter trening. Så en tur rundt Byparken, “så vi tørker i vinden”. En melding på kvelden: “Husk å drikke vann, ellers får du krampe.” Enkle, gode, omsorgsfulle ting. Jeg innbilte meg at jeg skulle klare å stoppe det. Men så, en kveld da jeg kom hjem fra jobb, sa mannen min bare: “Suppe står på komfyren.” Og jeg kjente at hvis jeg ikke løp ut nå, ville jeg glemme å puste.

Hos Mikkel luktet det såpe og nyslått gress fra skoene hans. Vi satt på sofaen som folk som både vil og ikke vil si noe. Han tok hånden min først. Ingen fyrverkeri. Det føltes mer som å trekke pusten etter å ha vært under vann litt for lenge. Han kysset meg. Verden sto, men kroppen min husket at den fantes. Ingen vits å late som det var nøyaktig det jeg trengte. Å få lov til å bare være meg, i stedet for en rolle.

Følte jeg skyld? Ja, den første natten drømte jeg om alle ekteskap i verden og min far som sa: “Du lovet.” Jeg sto opp klokka seks og jogget, selv om jeg aldri jogger. Hjertet hamret, samvittigheten telte skrittene. På veien hjem kjøpte jeg rundstykker. Jeg la dem på bordet og så på mannen min som smurte dem på sitt vante vis. “Sovet godt?” spurte han uten å se meg. “Ja.” Jeg løy og døde ikke.

Jeg angrer ikke. Jeg hører for meg sinnet til dem som mener at ekteskapet er en mur som aldri må røres. Kanskje det, men i vår mur blåste det gjennom huller for lengst.

Mikkel var ikke noe bruddjern, men snarere en lampe som lyste opp de tomme stedene i meg. Takket være ham så jeg hvor sulten jeg var på ømhet, på samtaler, på blikk som faktisk ser meg.

Kanskje du vil si: “Kunne du ikke kjempet for ekteskapet ditt?” Jeg kunne. Jeg prøvde så langt kreftene rakk. Mannen min er ingen dårlig mann. Han er bare utslitt, så vant til at jeg alltid er der, at han sluttet å se hvem jeg er.

Når jeg prøvde å starte samtaler, tullet han det bort. Da jeg foreslo terapi, lo han av “den moten”. Og når jeg sa jeg hadde det vondt, svarte han: “Igjen?” Det ene ordet tok språket fra meg.

Har jeg fortalt ham alt? Nei. Det høres feigt ut. Som om jeg spiller på to fronter. Men noen ganger er sannheten en trykkluftbor, ikke en skalpell. Og alt har en pris. De siste ukene har mannen min vært mer oppmerksom. Spør om jeg blir sent hjemme. Merker nye parfymer. Og plutselig ser jeg ham igjen mannen jeg en gang satt oppe halve natten med, med ost og billig vin. Det gjør meg urolig, for nå er valget ikke bare en teori.

Mikkel har bedt om en avklaring. “Du trenger ikke love noe, men vær der du virkelig vil være,” sa han stille. Han presser ikke. Han gir meg tid. Og tid kan være ubarmhjertig når den tikker like ved hjertet. Er jeg med Mikkel, kjenner jeg at jeg finner meg selv. Hjemme hører jeg ekkoet av årene med mannen min, for utroskap visker ikke ut en delt historie det skaper nye sprekker.

Jeg angrer ikke, for dette vekket meg. Fikk meg til å stille spørsmål jeg skjøv vekk med “etterpå”. Det lærte meg at nærhet ikke er luksus, men livsluft. At man kan ha skapene fulle av rene skjorter og fortsatt fryse på innsiden. Jeg angrer ikke, for nå vil jeg aldri leve uten å kjenne livet.

Likevel vet jeg ikke hva jeg skal gjøre nå. Kvelden kommer, jeg sitter ved bordet med to konvolutter. I den ene er to billetter til en helg med Mikkel “om du tør”, skrev han. I den andre reservasjon på restauranten hvor mannen min og jeg pleide å feire bryllupsdag. To stier på samme fortau. To verdener som ikke lar seg forene.

Når jeg lukker øynene, hører jeg to sannheter samtidig. Den ene: “Du har rett til lykke, selv om det krever mot.” Den andre: “Du overlever ikke et svik til, om livet igjen skuffer deg.” Og det er det jeg frykter mest.

Ikke fordømmelsen, ikke ryktene. Men at noen forlater meg enten mannen min eller Mikkel og smerten blir enda større enn før jeg våknet. For nå vet jeg hvordan det er å våkne til livet. Kanskje takler jeg ikke å falle i dvale igjen.

Jeg søker ikke unnskyldning. Jeg skriver for å si høyt det mange kvinner hvisker til hodeputen: at man kan elske noen og samtidig forråde seg selv, hvis man utsetter seg selv for lenge. Nå har jeg i det minste gitt meg selv en klem. Hva jeg gjør med resten, vet jeg ikke enda.

I blant er det viktigste ikke å velge rett med én gang, men å tørre å møte seg selv i uroen. Noen ganger starter veien til lykke med ærlighet mot egne behov selv når alle andre synes det er feil.

Rate article
Intigue Life
«Jeg var utro mot mannen min og angrer ikke»: Det var ikke noe filmøyeblikk eller et romantisk eventyr på et hotell med sjøutsikt. Det skjedde midt i hverdagen, mellom handling og klesvask