Han kom ti år for sent
Han trodde han hadde gjort alt riktig. Det var i hvert fall slik det føltes mens han gikk opp de knirkende trappene til tredje etasje i den gamle blokka i Engebrets gate. I lomma på frakken lå en liten fløyelseske fra «Gullsmed Høvik», og Hans tok stadig vekk på den, nesten som for å sjekke at den ikke hadde blitt borte. Ringen hadde kostet en god delover tolv tusen kroner. Han stod inne på gullsmeden nesten en hel time, damen bak disken hadde vært innom med flere brett, og hele tiden tenkte han på hvordan Marit kom til å smile når hun åpnet esken. Hun måtte jo bli glad. Ti årdet var ikke småtteri.
Det luktet suppe og kattesand i gangen utenfor døra hennes. Hans rynket på nesa og ringte på. November var ekstra hustrig det året. Slaps våt, kalde fingre, tross votter. Han trippet utålmodig på matta. Fingerspissene streifet esken i lomma.
Han hørte noe klinke innenfor. Så skritttunge, tydeligvis en manns. Først reagerte han ikke, noterte seg det bare, så stivnet han.
Døra gikk opp.
En ukjent mann stod i døråpningen. Rundt 45, lav, solid bygget, myk rutete skjorte og mørke bukser. Han så på Hans uten overraskelse, omtrent på samme måte som man ser på en postmann eller på en nabo man ikke husker at man har møtt før.
Hvem leter du etter? spurte han rolig.
Hans blunket.
Jeg skulle snakke med Marit. Er hun hjemme?
Mannen nikket, uten å flytte seg, og snudde hodet inn mot leiligheten.
Marit, det er til deg.
Sekundene føltes lange som vinteren selv, så kom Marit ut i gangen. Mjuk, beige strikkegenser, håret samlet bak, ingen sminkeog likevel vakrere enn han kunne huske. Ikke på en prangende måte, men det var noe nytt, et slags stille lys inni henne.
Hun så ham og stanset opp et bittelite øyeblikk. Ansiktet hennes var uten tydelige følelserikke glede, ikke sinne. Det var bare ro.
Hans, sa hun, du skulle ikke kommet.
Han åpnet munnen, lukket den igjen. Svingte blikket fra skjortemannen til Marit.
Hvem er han? spurte han, selv om han allerede ante svaret og ikke ville høre det.
Dette er Per, sa hun lavmælt. Han bor her.
Slik er livet noen ganger. Noen setninger trengs ikke forklare. Ett ord uten nervøsitet eller tårerbare fakta. «Han bor her.» Og der stod han, på den iskalde dørmatta, med en ring i lomma, mens det luktet fiskesuppe fra kjøkkenet og var varmt der inne.
Hans kjente den lukta så godt. Fiskesuppe på Marit-vis, den hun laget til bursdager eller når de hadde pleid å feire noe spesielt sammen. Da pleide han å sitte på kjøkkenet med et glass rødvin og tenke at akkurat slik, akkurat slik skulle det være.
Han hadde vært overbevist om at hun ikke skulle noe sted. Tenkte: Hun nærmer seg førtihvem skulle hun ellers møte? Han la aldri merke til at sikkerheten var selvtillit, ikke kjærlighet.
Marit, vent, sa Hans. Vi må snakke sammen. Det er viktig.
Jeg hører, svarte hun. Snakk.
Ikke her, sa han og nikket mot Per.
Per ble stående. Ikke brydd, bare rolig. Hans kjente seg irritert, nesten småredd, for Per var tydelig bunnsolid. Han minnet mer om et anker enn en rival.
Per vet hvem du er, sa Marit. Snakk.
Hans dro frem fløyelsesesken fra lomma. Mørkeblå, med navnet «Gullsmed Høvik» i gullskrift. Han rakte den mot henne.
Jeg har kommet for å fri. Vi skulle gjort det for lenge siden. Jeg vet at jeg har somlet. Men jeg vil at vi skal gifte oss.
Marit så på esken. Hun tok den ikke. Så opp på ham, og det var noe der som overrasket ham: ikke sorg, ikke skadefryd, ikke sinne. Bare sliten medfølelse.
Legg den bort, Hans, sa hun stille.
Marit
Vær så snill.
Han la esken tilbake, og merket plutselig at hånda skalv.
Er det alt? spurte han og prøvde å høres likegyldig ut.
Alt, sa hun. Jeg er lei for at det ble sånn. Men du visste nok at ting kom til å forandre seg, før eller siden.
Du kunne i hvert fall sagt noe.
Jeg sa noe. Mange ganger. Bare ikke så direkte. Du hørte ikke etter.
Hun så på ham en siste gang, nikket nesten usynlig, som om hun satte punktum for noe langt inni seg.
Farvel, Hans.
Døra lukket segikke med et smell, bare med en rolig knepp fra låsen. Inne klirret noe, kanskje bestikk mot tallerken, og fiskesuppa duftet plutselig enda sterkere. Så ble alt stille.
Hans ble stående på matta ett, to, tre minutter. Han gikk ned trappa til bilen, satte seg i sin grå Toyota Corolla fra i fjor, som han hadde vært stolt av. Våt snø sildret nedover ruta.
Ringen dirret som en glo i lomma.
De første dagene etterpå overbeviste Hans seg om at alt kunne ordnes. Han var vant til å løse problemerjobbet som konsulent i «Byggpartner», han visste hvordan man forhandler, forhandler, til man får det som man vil. Alt er et spørsmål om metodebare å velge riktig verktøy.
Så, han ringte dagen etter. Marit tok telefonen med ett ring, til hans overraskelse.
Vi bør snakke sammen, sa Hans.
Det gjorde vi i går, svarte Marit.
Ordentlig snakk. Se hverandre, ta en kaffe.
Hvorfor, Hans?
Du kan jo ikke slette ti åralt vi har hatt?
Kort pause. Jeg sletter ingenting. Det har vært. Men jeg lever nå, ikke da.
Med ham?
Ja.
Du har kjent han bare et halvt år. Seks måneder, Marit!
Jeg kjente deg i ti år, svarte hun rolig. Hva med det?
Hans fant ingen godt svar. Hun avsluttet samtalen. Han satt lenge og stirret på skjermen.
Tre dager senere ringte han til «Blomsterhjørnet» på Majorstuen og bestilte en voldsom bukett. Store, hvite roser og eustoma, 101 stykker, så stor at den knapt gikk inn døra. Han hadde lest at damer likte oddetall, det gir visstnok lykke. Budet leverte buketten rett til Marits jobbbiblioteket på Fagerborg, hvor hun var avdelingsleder. Tanken var enkel: Hun ville bli rørt, gjort svar skyldig foran kollegernoe måtte røre seg i henne da.
På kortet skrev han bare: «Unnskyld. Jeg var en idiot. Gi meg en sjanse.»
På kvelden fikk han én melding: «Ikke send flere blomster til jobben. Det er pinlig for meg.»
Han leste det tre ganger. Pinlig. Ikke «takk», ikke «rørende», ikke «må tenke».
Hans la telefonen fra seg, gikk ut på kjøkkenet for å koke te. Stod ved vinduet. Novemberen fortsatte å herje, trærne svarte og nakne, gatebelysningen svak, fortauet fullt av søle og slaps. Kulda hadde sneket seg inn selv om panelovnene surret.
Han tenkte på hvordan alt hadde begynt. De møttes da han var tretti, hun tjueåtte. Felles venner, bursdagsfest, han hadde nettopp startet i «Byggpartner», full av iver og tanker om karriere og penger. Marit var ikke den han nødvendigvis hadde drømt om, men hun var den han trengterolig, klok, god til å lytte og til å være stille, og det var sjelden vare.
De hadde blitt sammen. Ingen hast med alvorlige samtaler, hun presset ham ikke. Han trodde det var komfortabelt for begge. Kanskje han aldri spurte ordentlig.
Noen ganger sa hun ting som: «Hans, hvordan ser du for deg oss om et år? Eller om fem?» Han svarte diffust: «Alt er bra, vi har det fint. Hvorfor stresse?» Hun smilte, gikk stille videre. Han tok det for enighet.
Noen nyttårsaftener var sammen, andre feiret han med gutta et annet sted. Ofte husket han bursdagen hennes i februar, men alltid like greit med en telefonsamtale: «Har mye å gjøre.» Hun sa «ok». Han tenkte: Det er da forståelse.
Nå så han det annerledes.
Hun hadde ventet. Hele disse ti årene. Vente på at han skulle si det konkrete. Han sa det aldri, fordi han trodde hun var fornøyd, og fordiskal han være ærligen del av ham alltid ville ha døren litt på gløtt. Bare i tilfelle. Kanskje kommer det noen som passer bedre. Kanskje det finnes noe mer spennende.
Ikke at han planla å holde henne som en reserve. Han bare valgte aldri, helt og fullt. Og hun ventet.
Sakte, men sikkert vokste hun fra ham.
Det gikk ikke opp for Hans før lenge etter, ikke før han så henne på avstand, slik hun var nårett i ryggen, rolig i blikket, fast i stemmen. Ikke lenger den litt forsiktige, spørrende Marit fra de første årene. Hun var blitt seg selv, uten ham.
Han ringte kompisen sin, Kjetil, barndomsvenn fra gymnaset.
Hun bor sammen med en annen nå. Seks måneder, minst.
Kjetil sukket. Du har visst vært veldig fraværende, Hans. Kanskje det var på tide.
Hans avsluttet samtalen raskt. Orket ikke høre om logikk. Han ville heller fortsette å kjempe.
Neste trekk var kanskje det dummeste han gjorde: Han sendte melding: «Kom ut fem minutter. Jeg står utenfor blokka.»
Lang pause. Så: «Hvorfor?»
Bare kom ut, vær så snill.
Hun kom. Vinterjakke, lue, hendene i lomma. Hans, forberedt, gikk ned på kne på det glatte fortauet, dro frem esken og fridde. En dame med hund stanset opp. Smilte, la hånda på hjertet. Hans håpet at Marit skulle bli rørt.
Hun sto et par sekunder, sa rolig: Reis deg, Hans.
Marit
Du blir bare forkjøla.
Han reiste seg. Kneet vått, esken tilbake i lomma.
Jeg mener det. Jeg vil ha deg i livet mitt. Familie, barn, alt.
Ville du det for ti år siden? Det er ikke et angrep, jeg bare spør deg rett ut.
Jeg tenkte ikke sånn da. Men nå…
Jeg vet det, sa hun mykt. Og jeg er ikke sint. Bare… det som var mellom oss, finnes ikke lenger. Jeg lever et annet liv nå.
Og om jeg sier at jeg elsker deg?
Hun så på han, men blikket gled vekk.
Det hjelper ikke. Ordene er tomme hvis det bare kommer av at du har mistet. Å elske når alt er bra, når man fortsatt har valgdet er ikke det samme som å elske fordi man plutselig står alene.
Dame med hunden var gått, lyset fra gatedøra blinket svakt. Marit stod der, og Hans innså plutselig hvordan han nesten ikke visste hvem hun var nå. Ikke hvilken jakke hun foretrakk, ikke om hun likte vinteren i det hele tatt. Ti årog helt grunnleggende ting hadde han aldri spurt om.
Gå inn, sa hun mykt. Du blir kald.
Hun vendte seg, døra smalt igjen med et kort, metallisk ekko.
Hans ble stående ute i noen minutter til, før han gikk mot bilen.
I desember ringte han henne igjen, flere ganger. Alltid svarte hun kort, ikke brysk, bare distansert. Han prøvde å spille på felles historie: «Vi har jo minner sammen. Man kan ikke kaste det vekk.» Hun svarte: «Man trenger ikke kaste bort, jeg minner meg fortsatt på alt vi hadde. Men jeg vil leve nå.»
En annen gang forsøkte han å spille på medlidenhetat han ikke sov, at alt gikk i stå. Hun hørte på.
Hans, det går over. Du takler det. Du er sterk.
Det hjelper ikke akkurat nå.
Jeg vet. Men jeg kan ikke gi deg det du vil ha av meg.
Han kjente seg plutselig smålig og sa surt: Og han der Per, vet du hvem han egentlig er? Hvor han kom fra, hva slags fyr han er?
Ja, sa hun. Veldig godt, faktisk.
Seks måneder? Kjenner du han virkelig?
Hans, det går an å forstå en person i løpet av seks måneder. Kanskje bedre enn på ti år. Eller tror du at en så lang relasjon som oss automatisk betyr forståelse?
Han ble taus. Hun ga seg rolig, la på.
Da kom han på en idé han skammet seg for i ettertid, men som virket logisk da. Han søkte opp et privat etterforskningsbyrå«Nordic Investigations»for å sjekke Per. De møttes på et anonymt lite kontor nær sentrum. Saken var enkel: bakgrunn, arbeidssted, økonomi, tidligere forhold.
Snart fikk han svar: Per Andersen, 46 år, mekaniker ved «Industrivarer», skilt, har en voksen datter. Leilighet på Torshov, men bor nå sammen med Marit. Ingen dommer, ingen gjeld, fritid med datteren, ellers rolig. Alt normalt, ikke noe å frykte.
Ingenting i det hele tatt? spurte Hans.
Nei. En helt vanlig fyr, svarte etterforskeren.
Hans betalte, dro tilbake til kontoret. Per var altså ikke rik, ikke spesiell på noen måte. Likevel hadde Marit valgt akkurat ham. Og hun lagde fiskesuppe til ham, planla framtiden med ham.
Han forsto ikke hvorfor det gjorde så vondt.
Neste uke ringte Hans Marit igjen. Nå visste han ikke lenger hvorforhan bare måtte.
Jeg vet at han er mekaniker, sa han.
Lang pause.
Hvor vet du det fra? spurte hun, med et anstrøk av skarphet.
Han skjønte han hadde gått for langt.
Jeg har sjekket litt rundt.
Stille. Så sa hun rolig, men bestemt:
Nå får det være nok, Hans. Du har overvåket Per? Ja, jeg bare ville vite…
Men det er ikke sånn du får svar. Ikke på papir.
Marit
Ikke ring meg mer. Jeg mener det.
Er du alvorlig?
Ja. Ringer du igjen, svarer jeg ikke.
Hun la på.
Han satt lenge i bilen etterpå, følte ikke sinne, men kulde. Det var liksom jorda under beina som ble mindre fast.
Han ringte likevel igjen. Fem dager før nyttår ringte han og skrev en melding: «Godt nyttår. Unnskyld for alt.»
Etter en time svarte hun: «Godt nyttår til deg også.»
Han visste ikke hva han skulle tolke ut av det. Tilgivelse? Høflighet? Han sparte teksten, leste den om igjen.
Nyttårsaften var han hos Kjetil og kona Line, sammen med noen andre. Pratet, lo der han skulle. Line, vennlig kvinne, sendte ham blikk av den typen man gir folk man har medlidenhet med.
Hans gikk ut på verandaen ved midnatt. Januar var kald, stjernene klare, fyrverkeri i det fjerne. Han tenkte på hvor Marit var akkurat nå. Kanskje hjemme med Per. Kanskje åpnet de champagne, kanskje lo de over fiskesuppa hun alltid lagde til høytider.
Hva gjorde jeg i fjor? Husket knaptvar på hyttetur med kameratene. Ringte henne såvidt første nyttårsdag, halvveis i koma. Hun svarte: «Takk, i lige måde.» Ikke mer.
Kjetil kom ut, stilte seg ved siden av ham.
Går det bra?
Blir nok det, mumlet Hans.
Du tenker på henne.
På alt. Hvordan det ble slik.
Kjetil var stille et øyeblikk. Hun har alltid vært ordentlig, Hans. Kanskje du nå ser at hun ventet egentlig på deg alle disse årene.
Hans nikket.
Våren kom tidlig det året. Mars var nesten snøfri, og en kveld satt Hans ved vinduet hjemme med kopp kaffe. Han tenkte på nøklenehun hadde hatt ekstranøkkel til hans leilighet i seks år. Brukte dem aldri uten å si ifra. Han hadde aldri bedt om nøkkel til hennes leilighet. Hun hadde aldri foreslått det. Først nå, med kaffekoppen, skjønte han hva det kunne bety. At hun kanskje visste at han aldri ville helt inn.
I april møtte han henne tilfeldig på bokhandelen «Notabene» ved St. Hanshaugen. Hun sto og så på romaner, pent kledd, virket helt i balanse. Hun så ham, nikket lett. Han kunne ikke dy seggikk bort.
Hei, sa han.
Hei, svarte hun.
Det var bare tom pause, ikke kleint.
Jeg og Per drar til Lofoten i sommer, sa hun. Har aldri vært der. Alltid hatt lyst.
Det høres flott ut, svarte Hans.
Hun smilte svakt, valgte bok, sa: Ha det, Hans. Lykke til videre.
I like måte, sa han.
Han så etter henne, så forsvant hun mot kassa. Etterpå stod han litt ute i vårsola, før han gikk.
Samme kveld satt han i leiligheten sin, stor og moderne, alt på rett plass, med det lukket seg en stillhet han ikke hadde lagt merke til før. Han tenkte: Sånn føles det å miste tiden, og ikke innse det før det er for sent. Ikke dramatisk, bare stille og kaldt, fordi det mennesket man tok for gitt, rett og slett har gått videre.
Han tenkte: Hva var det egentlig jeg valgte alle disse årene? Komfort. Ikke å kjenne på usikkerheten. Ikke å gjøre ting bestemt. Ikke å risikere å bli avvist. Nå virker det bare feigt. Ikke slem feighet, men en slapphetog han kalte det før «fornuft».
Ringen lå på stuebordet. Han så lenge på den før han la den tilbake i skuffen.
Han gikk og fylte et glass vann. Ute begynte kvelden, vårlyset var mildt, barn ropte ute, noen satte på musikk og det luktet våt jord.
Han tenkte på alt han aldri ba omaldri ba om nøkkel, aldri ba om ekte, enkel kjærlighet. Nå var døra lukket. Ikke bare med nøkkel, men med alt som er bortenfor.
Koppen varmet, men det han tenkte, ga ingen varme. Han skjønte plutselig at det er visse ting man ikke får tilbakeikke fordi noen holder det unna, men fordi tiden aldri står stille. Den ruller, og folk forandrer seg med den. Hvis du drøyer for lenge, risikerer du å banke på en dør som aldri åpnes.
Så, han visste at han bare måtte gå videre nå. Ikke fordi han følte seg sterk, bare fordi det ikke finnes alternativer. Livet venter ikke.
Og om han en dag står i nærheten av noen som betyr like mye, skal han ikke nøle. Ikke fordi han er blitt klok, men fordi han vet hvordan en dør lukket for lenge føles.
Hans reiste seg, vasket koppen, satte den unna.
Det var det. Ikke bitterhet mot Marit eller Per eller tilværelsen. Bare en ro, litt kjølig: Det ble sånn. Ærlig og riktig, selv om det ikke føltes riktig for ham.
Lysene utenfor skinte, en helt vanlig vårkveld, en som sikkert skulle komme mange flere.
I en skuff lå en liten fløyelseske og ventet. Kanskje leverer han den tilbake en dag. Kanskje ikke. Når han er klar.




