Mandag morgen var det som vanlig travel stemning på kontoret i det store firmaet. Idet kaffetrakteren startet opp og folk samlet seg rundt PC-skjermene, hørtes dempede hilser, småprat om helgen, noen delte fra konserter de hadde vært på eller søndagstur i marka, noen snek inn en vits, mens andre hastet til plassen sin uten å stoppe opp. Stemningen var akkurat passe hverdagslig, med det lille suset av fellesskap og rutine som gjør at man senker skuldrene selv om kalenderen er full.
Jeg satt ved mitt faste skrivebord i det åpne kontorlandskapet, i en krok jeg delte med tre andre kollegaer. Selv, en ikke spesielt høy kvinne med kort, lysebrunt hår og brune øyne, satt jeg allerede dypt konsentrert over dokumenthaugen. Hver faktura og rapport måtte nøye sorteres akkurat slik jeg alltid har likt det.
Midt i systematiseringen kom Trygve, en av lederne på naboteamet, bort til meg. Han lente seg lett på kanten av pulten, bredde ut et stort, uanstrengt smil og startet dagen med en klisjé:
God morgen, Ragnhild! Hvordan har helgen vært?
Jeg hevet blikket, ga et svakt, høflig smil det har alltid ligget for meg å være vennlig, selv når jeg kanskje helst vil konsentrere meg om mitt. Helt grei, egentlig, svarte jeg rolig. Ble litt husarbeid og et par episoder av en serie på NRK. Og du?
Helt fantastisk! Vi dro ut til hytta med noen i gjengen; grillet pølser, sang og lo til langt utpå natta. Du burde bli med neste gang. Du er jo singel nå, er du ikke? Det er da ikke så lenge siden du ble skilt
Jeg stivnet et lite sekund, men holdt masken. Det er nysgjerrigheten rundt privatlivet jeg gjerne lar ligge, og jeg har øvd på å svare vennlig uten å åpne dørene for mer. Det stemmer. Men takk, jeg tror ikke jeg har behov for å bli med ut akkurat nå. Kanskje en annen gang, sa jeg, og flyttet blikket tilbake til papirene.
Slutt å være så motvillig! Akkurat nå er jo beste tiden for å prøve noe nytt etter et brudd! Kanskje vi kan ta en kaffe sammen på fredag i Oslo sentrum? spurte han med et identisk smil, bare en anelse mer påtrengende.
Jeg samlet sammen papirene med rolig presisjon, så han kanskje skjønte at jeg ville ha en slutt på praten. Trygve, jeg setter pris på tilbudet, men jeg har ikke noe ønske om å innlede noe med noen for tiden. Lar vi det bli med jobben, så blir det best for oss begge, sa jeg i en bestemt, men rolig tone.
Trygve lo det bort, lot som om han ikke hørte etter det var så tydelig i ansiktsuttrykket at han ikke tok et nei for et nei. Neida, du bare roter det til for deg selv! To fine folk kan vel få til noe, humret han.
Jeg holdt fast blikket uten et smil, lot stemmen forbli avmål og klar. Jeg mener alvor, Trygve. Jeg ønsker at vi holder oss til jobbrelaterte temaer.
Han hevet hendene, som om han ga opp: Ok, hvis det er slik. Jeg mente det bare hyggelig…
Men blikket han sendte meg i det han gikk, fortalte mer enn ordene.
Uken gikk. Noe forandret seg ikke. Uansett hvor tydelig jeg sa nei, fortsatte Trygve å finne på unnskyldninger til å komme bort til plassen min. Skal vi se litt på den rapporten sammen, kanskje? Du virker sliten, vil du snakke om noe…?
Uansett hvor bestemt jeg var, lot han som det var lek, som om min avvisning bare var en del av et skuespill. Det var som han ikke forstod at nei på virkelig norsk, faktisk betyr nei.
Jeg holdt meg rolig, svarte saklig, og tviholdt på en profesjonell tone. Men det begynte å gå meg på nervene. Hvor mange ganger skulle jeg trenge å si fra før han faktisk hørte etter? Hvorfor kunne han ikke respektere meg?
En kveld var det blitt sent, kontoret nesten tomt. Jeg satt igjen over rapportene, den halvlunkne kaffekoppen stod ved siden av PC-en, bare svak dur fra vaktmesteren i gangen. Da kom Trygve inn. Fremdeles på jobb, ser jeg? Kom igjen, bli med og ta en øl på Bryggeriet. Er livemusikk, og jeg spanderer!
Jeg lukket PC-en, vendte meg mot ham, rettet ryggen. Jeg har sagt nei mange ganger, Trygve. Alvorlig talt, kan du ikke bare la det være?
Da endret blikket hans seg. Hva er det med deg? Tror du jeg ikke er bra nok for deg, eller?!
Jeg trakk pusten dypt for å kontrollere irritasjonen. Dette handler ikke om deg. Dette er mitt valg. Du må slutte å mase.
Han slo hånden i pulten, ikke så det lagde lyd, men nok til at stemningen ble iskald. Synd, da. Ikke klag hvis du aldri får noen. Slike som deg innser før eller siden at de har sagt nei for ofte.
Med det bråsnudde han og lot døren stå og gynge bak seg. Jeg ble igjen, pustet tungt ut, blandet mellom lettelse og oppgitthet.
Dagen etter var kollegene som vanlig på plass. Trygve gliste, kom stadig med noen kommentarer, som om ingenting hadde hendt. Jeg svarte så kort og høflig jeg kunne, og lukket alle kontakter for private spørsmål.
Torsdag ved kaffemaskinen, mens jeg ventet på at maskinen skulle bli ferdig, kom han igjen: Jeg prøver bare å være hyggelig, det er ikke så farlig, vel?
Det føles ikke hyggelig, Trygve, svarte jeg. Det føles ikke i det hele tatt hyggelig å ikke bli tatt på alvor.
Han stirret på meg, snudde og gikk uten mer. Resten av dagen var det vanskelig å konsentrere seg; jeg grublet over om jeg kunne gjort eller sagt noe annerledes. Nei, jeg hadde vært klar nok.
Senere samme ettermiddag, da jeg ryddet i mappene på PC-en, så jeg den lydfilen jeg hadde laget for sikkerhets skyld: samtalen der han overkjørte alle mine nei. Jeg åpnet meldingsappen, og etter mye betenkning skrev jeg til kona hans. I meldingen forklarte jeg enkelt og saklig hvordan han hadde oppført seg, sendte lydfilen og la til at jeg håpet hun ville forstå hvorfor jeg tok kontakt.
Neste morgen stormet Trygve inn på kontoret, rasende. Har du sendt melding til min kone?! Hva tror du du holder på med?! ropte han så hele kontoret stoppet opp.
Jeg så ham rolig i øynene. Jeg holdt deg forvarsel ønsket kun jobbsamtaler, men du lyttet aldri.
Du saboterte meg! hyttet han med neven, så opprørt at flere kollegaer snudde seg.
Nei, Trygve, jeg satte bare grenser og ga deg beskjed når ord ikke hjalp.
Kollegaene snek blikk bort. Stemningen var trykkende stillferdig. Han bøyde seg nærmere, lavt: Du vil ha meg, men jeg er gift
Jeg lo kort. Det er ikke min feil at du ikke klarte å oppføre deg, svarte jeg.
I dagene som fulgte, tok han ikke kontakt. Luften mellom oss var iskald. Kollegaene snakket lavt sammen, men ingen spurte meg direkte. Etter et par dager hørte jeg Trygve var innkalt til sjefen. Eller, jeg hørte stemmene lavmælt, alvorlig.
Senere gikk ryktene: Kona dukket opp på kontoret, det ble oppvask internt, og ledelsen ga ham en advarsel. Ingen sa det direkte til meg, men det var tydelig hvor grensene gikk og at alle la merke til det.
Tiden gikk. En dag etter et møte kom Anna, en kollega fra markedsavdelingen, forsiktig bort og takket meg. Takk for at du sa ifra. Jeg har også blitt utsatt for Trygves kommentarer og invitt, men jeg har aldri turt å si noe.
Vi fikk en kort prat. For første gang tenkte jeg at jeg nok ikke var alene om å stå overfor slike ting, men at det faktisk betyr noe å sette grenser.
Uken etter tok lederen vår, Olav, opp temaet på allmøtet: Vi skal alle føle oss trygge her, profesjonelle og respektert. Opplever noen noe ubehagelig, kom til meg. Dette tolererer vi ikke.
Etter den runden ble stemningen roligere, pratene tilbake til normalt, og folk pustet ut. Trygve var ikke lenger den bråkjekke midtpunktet. Han unngikk blikkene, svarte kun kort på jobbhenvendelser og holdt avstand.
Måneder senere, i det jeg ventet på heisen i resepsjonen, kom han inn. Vi sto tause hver vår side. Da jeg gikk ut i fjerde, sa han lavt: Unnskyld. Jeg ser nå at jeg gikk for langt.
Jeg snudde meg. Han så ned, virkelig litt skamfull nå. Jeg svarte like rolig som alltid: Det er bra du innser det. Jeg ønsker deg alt godt videre.
Han nikket, og vi gikk hver til vårt. Siden den dagen overholdt han grensene. Vi hilste, småpratet om prosjekter, men det ble aldri noe problem igjen.
Det startet en ny fase for meg. I høstluften noen måneder senere, på et seminar, traff jeg en ny kollega: Even. Han jobbet med økonomisk analyse i avdelingen ved siden av. Even var ikke pågående eller full av tomt snakk, men lyttet med interesse om jeg fortalte om en fjelltur eller sa hva jeg tenkte om et eller annet tema. Han inviterte ikke ut med store ord, men spurte om jeg ville ha kaffe i kantina. Slik bygget det seg ingen mas, ingen press, bare en vennlig og støttende tilstedeværelse.
Med tiden var det lettere å senke skuldrene; jeg følte ikke jeg måtte forsvare eller forklare meg, ikke skjule hvem jeg var eller frykte tolkninger.
I etterkant så jeg tilbake og tenkte at selv om det var ubehagelig underveis, hadde det vært riktig å reagere. Slik lærte jeg å stole mer på intuisjonen min, på styrken i ordene mine, og sakte men sikkert ble livet en smule lettere å leve. Det åpnet seg rom for latter med venninner på kafé, for lørdager på Bogstadveien og søndager med bøkene mine på Grünerløkka.
Even var tålmodig, nysgjerrig, varm. Etter hvert sa han, stående under løvtrærne i Slottsparken: Jeg liker å være sammen med deg. Bare så du vet det og jeg ønsker å bli kjent med deg, så langt du vil slippe meg inn.
Jeg sa: Det vil jeg også. Vi tok det i vårt tempo uten stress, uten at jeg måtte beskytte grensene mine. Det føltes trygt og naturlig.
Årene gikk. Nye kollegaer kom, gamle forsvant. På jobb bidro jeg mer i møter, tok ansvar, og ledelsen la merke til innsatsen min. En dag tilbød sjefen meg lederansvar for et nytt prosjekt jeg takket ja, sterkere enn noen gang før.
Da jeg senere fortalte Even om det, feiret vi med kanelboller på Baker Hansen. Han smilte varmt og genuint, og jeg kjente en ro inni meg som aldri hadde vært der tidligere.
Tiden gikk, og vi giftet oss. Ikke storslått bare nærmeste familie, venner og et stille lokale pyntet med markblomster, hjemme i Oslo. Jeg var brud i enkel kjole, med håret løst. Mot slutten av kvelden, mellom latter og latter, så jeg Trygve og kona hans i døra. Han hadde ryddet opp hjemme, de var fremdeles sammen, og nå var det bare vennlighet igjen i blikket hans da han gratulerte oss begge. Takk for at du satte grenser. Det trengte jeg. Ha et godt liv, Ragnhild.
Mot slutten av kvelden sto jeg ved vinduet, så ut på bygatene, tenkte på hvor mye som hadde hendt fordi jeg for én gang skyld ikke lot det fare, men sto opp for meg selv.
Even kom bort, la armen om skuldrene mine, og jeg lente meg inntil ham. Jeg angrer ingenting, sa jeg lavt.
Han kysset meg i håret. Det gjør ikke jeg heller.
Vi gikk hjem sammen, hånd i hånd, ut i Oslos gyldne kveldslys. Nå visste jeg at nei betyr nei også i mitt eget liv. Og jeg var endelig fri.




