Jeg hater deg ikke

Jeg hater deg ikke

Ingenting har egentlig forandret seg

Jeg satt i baksetet av drosjen og dro nervøst i ermene på genseren, blikket festet på de passerende gatene. Alt her var kjent de små veiene i Drammen jeg pleide å løpe gjennom som barn, sammen med Runar. Vi lo, sprang omkring, laget drømmer vi trodde vi skulle dele for alltid. Nå var det gått syv år siden sist jeg var hjemme.

Da er vi fremme, sa sjåføren rolig, og avbrøt tankerekken min.

Bilen stanset mykt foran den gamle fireetasjes blokka. Jeg sjekket automatisk at mobilen fremdeles lå i lomma, fant frem noen hundrelapper, betalte og gikk ut av bilen. Døra slo igjen bak meg. Jeg ble stående ett sekund, pustet inn den kjølige lufta fra min hjemby. Det luktet av nyslått plen fra parken rundt hjørnet, nybakt brød fra den trange bakeren nede i gata, og noe mer, noe som ikke kunne beskrives noe jeg alltid tenkte på som hjemme. Hjertet mitt krympet på den bittersøte måten som både fryder og gjør vondt som å se et gammelt sår som aldri helt grodde.

Jeg var bare hjemme et par dager. I utgangspunktet for å hjelpe moren min å sortere noen viktige papirer. Men innerst inne var det en annen grunn kanskje til og med den sterkeste. Jeg lengtet desperat etter å se Runar. Å se hvordan han hadde det. Og hvem vet, kanskje livet mitt kunne ta en ny vending?

Jeg hadde aldri spurt direkte etter ham. Noen ganger hadde venner nevnt ham tilfeldig på Facebook, i samtaler eller når vi hadde møttes. Han hadde fått ny, flott jobb, kjøpt leilighet, flyttet moren sin inn. Hver gang jeg hørte navnet hans, trakk det i hjertet. Jeg forestilte meg hvordan han var blitt, hvordan han tenkte nå. Men jeg turte ikke gi tankene for mye plass.

**********

Dagen etter tok jeg meg en tur nedover sentrum. Ingen bestemte planer; jeg ville bare kjenne byen på kroppen, se steder jeg nesten hadde glemt, finne ut om minnene mine stemte. Jeg kikket i butikkvinduer, smilte for meg selv når jeg gikk forbi Narvesen-kiosken der jeg kjøpte Donald, benken hvor vi satt etter skolen, kafeen der jeg smakte cappuccino for første gang og sølte det på den nye blusen min.

Så så jeg ham.

Runar kom gående på motsatt side av gata. Han hadde ikke lagt merke til meg, gikk bare i egne tanker, akkurat som før. Han var fortsatt høy og rak, den lette, avlappede gangen fra ungdomsårene. Til og med sveisen var lik.

Jeg tenkte ikke, jeg bare løp over gata, selv om det blinket gult på lyskrysset og en bil tutet. Hjertet banket så hardt at jeg knapt fikk puste.

Runar! ropte jeg, og stemmen min dirret uventet mye.

Han snudde seg, møtte blikket mitt nøytral, uforstyrret, uten glede, uten sinne.

Vilde? sa han rolig, nesten likegyldig.

Stemmen hans var flat, blottet for følelser verre enn alt annet. Sju år med innestengt kaos veltet over meg, øynene mine ble våte og stemmen brast.

Runar, jeg Jeg har så dårlig samvittighet, klarte jeg å hviske. Jeg vet at jeg ikke har rett til å nærme meg deg, men Jeg elsker deg fortsatt. Fortsatt. Unnskyld, Runar. Kan du tilgi meg?

Tårene rant nedover kinnene uten at jeg prøvde å tørke dem bort. Jeg snakket fort og usammenhengende, som om jeg trodde jeg ville miste motet hvis jeg stanset. Alt jeg ville var å si det viktigste jeg hadde båret på i alle disse årene.

Jeg omfavnet ham, klamret meg mot brystkassen hans, som om jeg kunne klemme tilbake det vi mistet for sju år siden. Alt annet forsvant bare han og håpet om et svar på min fortvilelse fantes.

Runar trakk seg ikke unna med en gang. Ørlite, bare et sekund, trodde jeg han skulle omfavne meg tilbake skuldrene sank, armene rørte seg nesten. Et lite håp glødet, kanskje det fantes en sjanse allikevel.

Men det varte bare et øyeblikk. Han tok tak i skuldrene mine, presset meg forsiktig, men bestemt vekk. Ansiktet var rolig, blikket kjølig og utilnærmelig. Mannen foran meg var ikke lenger gutten jeg hadde ledd og drømt med. Han var blitt voksen, følelser skjult bak en mur jeg aldri kunne bryte.

Gå, hvisket han lavt i øret mitt.

Så nøytralt at jeg følte jeg ikke betydde noe. Som jeg var hvem som helst, en fremmed.

Jeg hater deg, la han tørt til, og blikket hans glitret av forakt.

Han snudde seg og gikk. Jeg ble stående igjen, forvirret og tom. Folk hastet forbi, bilene tutet videre, barn lo et sted langt borte. Noen så rart på meg hvem er jenta som står fortapt midt på gata? Men jeg merket ingenting.

Bare lyden av hans skritt, som dempet seg bortover asfalten, og mitt eget hikstende pust. Det slo meg: “Dette er slutten. For alltid.”

Sakte gikk jeg hjemover. Kroppen var tung, alt strevde imot for hvert skritt. Det var som om jeg ikke orket å eksistere lenger; hjernen var tom og alt jeg hørte var hans stemme gjenlyde inni meg.

I leiligheten sa jeg ingenting til mamma, bare satte meg og stirret ut gjennom vinduet. Hun så tårene, men spurte ikke, bare satte over en kjele, hentet frem tekoppen min. Lydene og lukten av den svarte teen fra Rema føltes uvirkelig hverdagslig vekten av det jeg bar på. Men roen, det vante, fikk meg etter hvert tilbake til pusten.

Han tilga meg ikke, mumlet jeg, med koppen dirrende i hendene. Damp og varme mot kinnet mitt, men jeg merket det egentlig ikke; jeg klamret meg til koppen for å holde fast i noe ekte.

Mamma satte seg nær meg og strøk over skulderen min, akkurat som da jeg var liten og hadde falt, og verden var urettferdig. Jeg følte meg plutselig sårbar og liten, alle valg jeg hadde tatt de siste sju årene var blitt uvesentlige.

Du visste vel egentlig at det kunne gå slik, sa mamma stille, uten å kritisere, bare mildt trist.

Jeg visste det, svarte jeg til sist, stemmen rolig men utmattet. Men jeg håpet. Barnslig, ikke sant?

Nei, sa hun mykt. Men du valgte slik du gjorde. Du såret Runar dypt, det tok ham lang tid å komme seg. Han ble nærmest som Kai i eventyret du elsket. Ingen klarte å tine hjertet hans etterpå.

Jeg lente meg bakover og lukket øynene. Biter av fortiden presset seg frem.

Den gang føltes alt enkelt. Jeg var 22, trodde framtiden var et fargerikt løfte og at alle hindre var småting. Runar var alltid god, til å stole på i alt. Ikke pratmakeren, men handlingens mann; han lyttet, hjalp, ga omsorg i hverdagslige ting.

Det var bare så krevende. Han jobbet på byggeplass, studerte kveldstid, drømte om å starte for seg selv. Alt han ville krevde tid, og jeg orket ikke å vente. Jeg drømte ikke om luksus, bare forutsigbarhet visshet om jobb, hjem, en trygg fremtid. Med Runar virket alt så usikkert: ekstrajobber, kveldsundervisning, ulne planer.

Så kom onkelen med jobbtilbud i Oslo. En skikkelig sjanse, og jeg grep den uten mye tvil.

Så var det den bitre sannheten jeg helst ikke ville erkjenne i Oslo møtte jeg Henrik, en godt voksen forretningsmann med velordnet hår, bestemte vaner og en enkel måte å vise interesse på som Runar aldri hadde hatt. Alt ble nytt: blomster levert på kontoret, middag på steder jeg tidligere bare hadde beundret gjennom vinduer, gaver jeg aldri hadde drømt om: skjerf fra Steen & Strøm, sølvøredobber, sko fra siste kolleksjon. Henrik sa jeg var verdt mer, at jeg måtte tørre å gripe livet.

Jeg protesterte først, avslo, men Henrik ga seg aldri, og snart begynte virkeligheten hans å trekke meg inn. Taxier, middagsselskaper, kjøpe det jeg ville uten engstelse for prisen. Plutselig tenkte jeg knapt på Runar jeg begynte å forakte ham, hevdet han aldri ville bli til noe.

Da jeg kom hjem på besøk, var det ikke for å treffe Runar eller ta en prat. Jeg ville bare vise ham hva han hadde mistet, vise hvor langt jeg var kommet. La ham se at jeg lykkes og fikk det jeg fortjente.

Jeg planla alt: det mest fancy kafeen i sentrum, den grønne kjolen Henrik hadde kjøpt til bursdagen, ringen med stein jeg fikk i julegave, og veska jeg så i butikkvinduet uka før.

Runar kom inn på restauranten, jeg lo ekstra høyt og lot blikket møte hans. Jeg så forvirring og smerte i ansiktet hans, men jeg lot meg ikke merke med det. Den dagen trodde jeg jeg vant. Jeg var stolt, overbevist om at livet mitt var alt jeg håpet på.

Men etter at han hadde gått, ble det stille. Jeg så på ringen, veska, mannen overfor meg som småpratet, og det slo meg: Hva var egentlig dette verdt?

**************

Den seieren smakte bittert. Det tok tid å forstå, men langsomt gikk det opp for meg at også livet med Henrik var et tomt skall. Først var han raus og sjenert, så ble alt mer nøkternt, kommentarene skarpere, gavene færre. Smilehullene hans forsvant, og blikket vendte seg til kalenderen og mobilen. En dag hørte jeg ham si: Du fikk jo alt du ville ha. Hva mer forventer du?

Jeg unnskyldte ham for meg selv han har mye å gjøre, er sikkert overarbeidet men innerst inne visste jeg: for ham var jeg bare en ny leke, noe som skinte i starten. Nå var jeg blitt bakgrunnsstøy.

Jeg holdt ut; jeg ventet, håpet det bare var en fase. Men jeg hadde ikke lenger noen illusjoner. All ytre velstand fikk mindre og mindre betydning: kjolene hang ubrukt, skoene støvet ned, smykkene ble liggende. Jeg lengtet bare etter en hånd å holde, en ekte samtale. Men jeg turte ikke innrømme feilen min for da måtte jeg også erkjenne at jeg dolket Runar i ryggen.

Kveldene i Oslo var lange. Jeg så ut av vinduet og lurte: Hva om ? Men jeg ristet av meg tankene raskt. Altfor vondt å slippe dem til. Jeg hadde valgt, og skulle stå i det.

Oftere enn jeg vil innrømme tenkte jeg tilbake på ham, på de grove, trygge hendene, den diskret varme smilet, måten han snakket om framtiden uten store løfter bare nøkternt, ekte. Og tryggheten i å vite at alt kunne ordnes sammen.

************************

På tredje dagen hjemme tok jeg en tur i parken. Under den digre lønna hvor vi hadde sittet, kom jeg på ordene fra Runar: Jeg vil ha et hjem med store vinduer og masse lys. Der det alltid er latter. Den gangen virket det naivt. Nå klang ordene som noe som var tapt.

Da hørte jeg stemmen til en gammel venn:

Vilde?

Jeg snudde meg og møtte Martin han og Runar hadde vært venner gjennom oppveksten. Han så både overrasket og glad ut.

Hadde aldri trodd jeg skulle treffe deg her, sa han, og smilte. Hvordan går det?

Jeg forsøkte å svare lett, men stemmen min avslørte meg litt.

Det går greit. Bare på besøk hos mamma.

Vi satte oss sammen på en benk. Martin pratet lett om småting, nye butikker, ferieplaner, alt og ingenting. Egentlig fint. Jeg slappet litt av.

Så etter en pause:

Har du sett Runar?

Jeg så ned. Bildet fra den vonde samtalen vår i går flimret klart i minnet.

Ja. I går.

Hvordan gikk det?

Han vil ikke vite av meg. Han hater meg, sa jeg, og måtte anstrenge meg for ikke å gråte.

Martin sukket og stirret ut over parken.

Han brukte lang tid på å komme seg. Du bare forsvant, Vilde. Ingen beskjed. For ham var det som å bli forlatt av en søster.

Jeg vet det, svarte jeg, og stemmen brast.

Han presset meg aldri, bare sa det han måtte si:

Han forsøkte å gå videre, traff noen andre, men det ble aldri det samme. Etter at du kom tilbake og viste deg sammen med ham der andre fyren jeg tror du rammet ham for godt.

Jeg tenkte på hvor mye smerte jeg hadde skapt. Jeg ville bare at han skulle forstå hvor oppriktig jeg angret.

Jeg ber ham ikke tilgi meg. Bare at han skal vite at jeg angrer, at jeg aldri glemmer det.

Martin la hånden på skuldra mi, vennlig og alvorlig.

Det holder nå. La ham få fred. Han har funnet en balanse, men du vekker alt til live igjen. I går ringte han meg, full som et uvær. Ikke gjør det verre, Vilde.

Jeg forsto at han hadde rett. Jeg hadde bare gjort alt vanskeligere for Runar.

**************

Samme kveld satt jeg hos mamma, så ut på Drammen som lyste opp mørket: oransje, gult og hvitt langs elva. Jeg så for meg alt vi kunne fått til, om jeg hadde blitt igjen. Tanken stakk som et arr.

Neste dag pakket jeg sakene mine. Mamma sto i døra; blikket hennes var trist, ikke narkotisk. Da jeg dro, sa hun bare:

Ta vare på deg selv.

Jeg klemte henne hardt, pustet inn lukten av barndom, og trillet kofferten ned til stasjonen. Jeg kjøpte billett til Oslo, og visste at den togturen var et stille farvel med alt som var engang.

Ut vinduet så jeg byen forsvinne, blokkene, lekeplassen, bakeriet. Alt kjent, alt fremmed.

Der inne et sted bodde han som en gang var alt. Han som jeg ikke forklarte, ikke lot komme til orde. Nå var det over for alltid.

**************

Halvt år gikk. Jeg gikk på jobb, traff venner til kaffe på Egon, svarte på hverdagslige spørsmål. Utad var jeg den samme, men inni var alt annerledes. Jeg sluttet å rømme fra fortiden, sluttet å skjule skammen bak lønnsforhøyelser eller shopping. Jeg aksepterte feilene. Prøvde å jobbe meg videre.

En kveld, mens jeg stod og stekte fiskekaker, vibrerte telefonen min. Et ukjent nummer. En kort melding:

Jeg hater deg ikke. Men jeg kan heller ikke tilgi.

Jeg ble stående med mobilen i hånda. Hjertet stoppet opp et øyeblikk, så dunket det uregelmessig. Jeg sank ned mot kjøkkenbenken, holdt mobilen tett. En spinkel tråd var der fremdeles. Noe av oss var ikke borte ikke helt.

Jeg visste ikke hva det betydde, om det var begynnelsen på noe nytt eller bare et endelig farvel. Men jeg visste, for første gang, at jeg ikke var visket bort. At noe av det vi hadde fremdeles levde.

Det var nok. Det var nok for nå.

***

Jeg lærte: det beste i livet vårt kan ikke byttes bort for trygghet eller ytre suksess. Vår største verdi ligger i kjærligheten vi deler, og svik gjør oss mindre, ikke større. Selv om jeg ikke kan endre fortida, kan jeg møte fremtiden med ydmykhet, åpenhet og kanskje tilgi meg selv.

Rate article
Intigue Life
Jeg hater deg ikke