Livet går videre

Livet går videre

Hvor er du? Ønsker du virkelig å forlate meg?

Marta stod ved vinduet og stirret ut i regnet. Utenfor sildret dråpene nedover glasset i rolige striper, blandet seg sammen og dannet snirklete mønstre. Hun holdt en kopp te i hånden, den var for lengst blitt kald, men det brydde hun seg ikke om. Tiden gikk uutholdelig sakte, som om noen strakte ut hvert sekund til en evighet der minuttene forvandlet seg til timer.

I hodet gikk ordene Tormod hadde sagt til henne i telefonen om morgenen, om og om igjen: “Vi må snakke.” De traff henne som kalde bølger, og hun ble fylt av en vond anelse. Hun prøvde å overbevise seg selv om at det sikkert gjaldt jobb eller ferie, men innerst inne visste hun at nå sto forholdet deres på spill.

Da Tormod til slutt kom inn døren, merket Marta straks at noe var annerledes. Han unngikk blikket hennes, som om han var redd for å møte øynene hennes. Uten et ord tok han av seg jakken, slengte den nonchalant på puffen i gangen og satte seg ved bordet. Stillheten la seg mellom dem.

Men før hadde det vært så annerledes Fire år tidligere, da Tormod kom hjem, løp han rett bort til henne, omfavnet henne, kysset henne i håret og spurte alltid med et smil hvordan dagen hadde vært. De kunne sitte sammen på kjøkkenet i timevis og snakke om alt mulig. De lagde planer, drømte om fremtiden, diskuterte hvor de skulle reise i ferien, eller hvilke gardiner som ville passe best i stuen. Tormod likte å koke te til henne om morgenen, og hun bakte blåbærmuffins hans favoritt. De fant på et navn til hunden de en gang skulle ha; en lodden labrador som de ville kalle Balder. Alt virket så lett, så naturlig.

Nå satt Tormod på andre siden av bordet, med krum rygg og blikket i bordet, helt fremmed. Marta merket et trykk i brystet, angsten vokste inni henne hun orket ikke denne febrile uvissheten lenger.

Ja? spurte hun, og satte koppen fra seg på bordet med et litt høyere klunk enn hun hadde ment. Ikke sitt der og vær taus! Du skremmer meg.

Tormod sukket tungt, som om han bygde seg opp mot noe. Han så ut av vinduet, som om det skjedde noe spennende der ute. Til slutt sa han lavt:

Jeg elsker deg ikke lenger.

Hva? hvisket Marta og søkte hans blikk. Men nå så Tormod på et innrammet bilde på hyllen fra ferien ved Skagerrakkysten siste sommer solbrune, glade, med håret i vinden. Da hadde de vært uatskillelige, fulle av håp og kjærlighet. Hvorfor?

Unnskyld. Jeg har tenkt lenge, prøvd å forstå hva som er galt med meg, sa han, og tørket seg i ansiktet, som om dagene med grubling hadde satt spor. Det er bare sånn. Jeg har sluttet å bry meg. Jeg gleder meg ikke til å se deg, høre stemmen din, snakke sammen. Det betyr ikke noe lenger, skjønner du?

Det kjentes ut som noe raknet i Martas bryst. Pusten ble hakkete, og hjertet snørte seg av smerte. Hun satte seg langsomt på en stol, med nevene hardt knyttet i fanget.

Nei! Det kan ikke være sant. Det kan det ikke

Når skjønte du det? spurte hun, overrasket over hvor fjern stemmen hennes hørtes ut. Ikke som hennes egen, men som om den kom fra noen langt vekk.

Ikke med en gang, svarte Tormod, endelig med blikket rettet mot henne. Øynene var slitne, men ikke i tvil. Men nå vet jeg det. Vi to har ingen fremtid sammen.

Marta knep hardt om bordkanten til knokene ble hvite. Fire år med minner raste forbi i tankene nesten som gamle sort/hvitt-bilder på kvelden foran peisen, der Tormod satt i godstolen og leste høyt for henne mens hun strikket på skjerfet hun aldri ble ferdig med. Søndagskino og diskusjoner om hvilken film de skulle se, hånden hans som holdt hennes trygt når de krysset gaten. Alle øyeblikkene var så levende nå bare grå konturer; fargene vasket bort.

Hvorfor sa du det ikke tidligere? hvisket Marta, fortsatt med blikket festet i duken hun nervøst dro i.

Jeg ville ikke såre deg, svarte Tormod og så ned. Men å lyve mer klarer jeg ikke.

Har du møtt noen annen? fikk hun presset frem, uten å vite om hun egentlig ønsket å vite svaret. Kanskje ville det vært lettere å høre, at plassen hennes i hjertet hans nå tilhørte en annen kvinne. Tyngre var det å vite at hun bare ikke var nok

Nei! Tormod så hevet hodet brått, øynene hans store. Det er ingen andre. Kjærligheten har bare forsvunnet.

Marta nikket så det var altså henne det dreide seg om Hun reiste seg tungt og gikk bort til vinduet. Hva som fantes der ute, spilte ingen rolle hun ville bare ikke vise svakheten sin for ham. Bare beholde litt av stoltheten.

Takk for at du var ærlig, sa hun uten å snu seg. Selv om det gjør vondt.

Unnskyld. Jeg ville virkelig ikke gjøre det på den måten.

Det går bra, svarte Marta svakt prøvde å holde stemmen stødig. Bare gå nå.

Da døren lukket seg etter Tormod, fylte stillheten hele leiligheten kveldslufta virket tykkere og tung. Marta gikk langsomt til garderoben, hentet frem en koffert og begynte å legge sammen tingene hans. Skjortene hun hadde strøket, bøkene fra alle turene til Norli, bildene i de trerammene hun hadde valgt ut så nøye. Alt dette føltes nå malplassert. At det ikke hørte hjemme her lenger.

Senere på sofaen med en varm kopp te begynte hun plutselig å le. Først lavt, nesten uhørlig, så høyere, til latteren blandet seg med tårene og slapp fri alt det som hadde samlet seg i årevis. Det var en smertefull lettelse.

Neste dag tok Marta permisjon fra jobben. Hun trengte å være alene, sortere tankene, skifte omgivelser. Hun gikk til Slottsparken, hvor hun alltid hadde funnet ro, hvor lydene fra byen stilnet, og trekronene dannet grønne tak over stiene.

Regnet gav seg endelig, og solen trengte seg gjennom skyene og danset i små pyttene speil som reflekterte himmelen. Marta vandret sakte langs alléene og trakk dypt inn duften av våt jord og friske blomster. Hun kjente roen komme snikende; overraskende nok følte hun lettelse. Det tunge hun hadde båret på, føltes plutselig lettere.

Hun satte seg på en benk og tok opp mobilen. Tenkte å ta et bilde av regnbuen som bøyde seg over trekronene i Frognerparken. Fargene lyste mot den grå himmelen som magi. Akkurat da så hun en kvinne komme mot seg.

Marta? Damen stanset foran henne. Jeg er Ragnhild.

Marta kjente henne igjen Tormods mor. Hun husket alle forsøkene på å finne kontakt; telefoner, bursdagshilsener, meldinger uten svar eller varme. Aldri noen inviterende ord. Det føltes alltid som om hun ble holdt på avstand.

God dag, svarte Marta, og prøvde å skjule nervøsiteten.

Kan vi snakke litt? spurte Ragnhild, og nikket mot benken. Tormod fortalte alt til meg i går.

Marta nikket taus. Hjertet hennes hamret hvorfor ville hun snakke? For å si hva var det jeg sa?

Jeg har tenkt mye på om jeg skulle si dette, begynte Ragnhild. Jeg var aldri imot dere, det kom fra Tormod. Han bare brukte meg som unnskyldning. Han ville bo sammen med noen frem til han kunne reise utenlands. Da du dukket opp, passet det ham godt. Det var derfor han advarte deg mot meg så jeg ikke skulle avsløre ham.

Reise? Marta rynket pannen, urolig innvendig. Hvor?

Han hadde planer om å dra til Tyskland. Firmaet skulle etableres der, men han måtte bare vente på det rette tidspunktet. Så levde han med deg. Brukte deg, liksom.

Marta kjente alt snu seg. Fire år hadde hun delt med en mann som planla annet bak ryggen hennes. Hun så for seg de plutselige jobbturene hans, de lange telefonsamtalene, hans fraværende blikk den siste tiden. Nå ga alt mening. Men det sved desto mer.

Hvorfor sier du dette til meg? spurte hun lavt, med blikket på hendene.

Du fortjente sannheten, sa Ragnhild og la en hånd på hennes. Jeg håpet lenge at Tormod ville forelske seg i deg for alvor og bli, men det skjedde aldri. Jeg tok feil, og det beklager jeg.

Marta pustet dypt. Følelsen av frihet begynte å fylle kroppen. Hun forsto plutselig at hun ikke trengte å lure mer, unnskylde mer. Nå visste hun.

Takk, sa hun stille. Takk for at du fortalte meg det. Nå kan jeg la ham gå.

Hva skal du gjøre nå? spurte Ragnhild.

Marta så frem, mot solstrålene som falt gjennom trekronene. Der ute gikk livet som vanlig mennesker gikk rundt, lo, hadde sine gjøremål. Og hun forsto, at livet hennes også fortsatte. Nå kunne hun bygge det selv.

Leve, svarte Marta, og denne gangen var smilet hennes ekte og lett. Bare leve.

De snakket videre, og Marta merket at usikkerheten forsvant litt etter litt. De hadde mer til felles enn hun først trodde; begge likte krimromaner, og begge var glade i kanelkaffe selv om Ragnhild likte den svak, og Marta alltid la i litt for mye kanel. De lo av de samme tingene, og for første gang var de likeverdige.

Da de sa farvel, merket Marta en ny ro i sjelen. Ragnhild trykket henne i hånden og sa noen oppmuntrende ord, og Marta gikk gjennom parken med lette skritt det var som om musklene i ryggen rettet seg ut etter lang tid bøyd.

På vei hjem la hun merke til detaljer hun før ikke hadde sett. Sola glitret varmt på bladene, og blomstene langs Akerselva duftet søtt og friskt. Fuglene kvitret høyt oppe i trærne. Alt virket nytt, som om byen akkurat nå virkelig åpnet seg for henne.

Vel hjemme hentet hun frem bilderammen med deres gamle feriebilde. Hun så lenge på bildet et glimt fra dengang alt var kjærlighet men kunne ikke se når ting ble annerledes. På et tidspunkt ble fargene bare svakere og smilet mindre ekte.

Hun la bildet pent i skuffen. Så åpnet hun vinduet helt, lot den friske vinden fylle stuen. Gardinene danset, og alt kjentes annerledes fylt av liv, fylt av noe nytt.

På skrivebordet lå notatboken med gamle, uferdige planer. Den hadde vært for dem, ikke for henne. Nå var sidene tomme; nå ventet de.

Marta grep pennen og skrev først nølende, så fastere:

«1. Begynne på akvarellkurs. Endelig prøve!
2. Sette kurs mot Bergen en helg og gå på utstillinger.
3. Lære å lage den perfekte cappuccino, med riktig tykk skum.
4. Ta kontakt med Iben, det er altfor lenge siden.
5. Kjøpe de lave blå skoene de som er like lette å danse i som å gå langt med.»

Listen vokste, og med den lettelsen. Hun behøvde ikke lenger innfri andres ønsker. Nå var hun bare seg selv levende, ekte, fri.

Om kvelden laget hun middag en enkel salat og ovnsbakt kylling, retten Tormod alltid hadde likt. Hun satte på spillelisten de hadde laget sammen. Musikk hun ikke hadde orket å lytte til på månedsvis. Alt hadde vært bakgrunn til et forhold som sakte falmet, men nå Nå betydde det bare musikk.

Hun satte seg, helte te i koppen, skrudde opp lyden og kjente rytmen ta henne. Først danset hun nølende over kjøkkengulvet, så friere, syngende, leende. Hun danset alene, uten behov for en annen, uten hensyn til andres blikk. Følelsen var ny og overraskende deilig.

Utfor vinduet la skumringen byen i lysprikket teppe. Lyskastere, butikkvinduer og vinduer i boligblokkene flammet opp ett etter ett. Hun stod stille ved vinduet og lot blikket hvile lenge. Hun ville ikke tenke på det som var vanskelig bare se at livet gikk videre, alltid.

***

Neste dag våknet hun tidlig. Hun bladde gjennom kalenderen det var fortsatt noen fridager igjen. Hun nektet å ligge pal på sofaen og gråte! For livet stanset ikke opp, og byen var full av mennesker å bli kjent med.

Til lunsj ringte hun til Iben bestevenninnen hun nesten ikke hadde sett på årevis. Det hadde ikke passet, alltid noe annet. Eller så hadde Tormod diskret fått henne til å utsette, uten å forby La oss ta det en annen gang, jeg savner deg sånn, pleide han å si. Og Marta, vant til å tilpasse seg, lot seg styre.

Nå var det annerledes. Hun kjente på en ny form for spenning idet hun tastet nummeret god, leken spenning.

Iben, hei! sa hun, og stemmen var mykere enn før. Skal vi sees i dag? Det er på tide, har mye å fortelle.

Selvfølgelig! svarte Iben, genuint glad. Hvor?

Hva med kafeen på Majorstuen, den hvor vi alltid drakk kakao og drømte oss bort da vi studerte?

Perfekt! Om to timer?

Avtale.

Mens hun stelte seg, slo det henne hvor mye som var forandret. Fire år hadde Marta danset etter Tormods takt hans hverdag, hans humør, hans ønsker. Hennes egne ble borte i alt det. Hun hadde glemt hvordan det var å bare være Marta ta de valgene som ga næring til henne, ikke bare tilfredsstille noen andre.

Men nå … Nå var det som om byrdene gled av skuldrene. Hun kunne puste med magen igjen, planlegge kun for seg selv.

Kafeen var akkurat som før, med duften av kaffe og ferske boller, og de gamle flettede kurvene med blomster utenfor. Iben satt allerede med bok og smilte bredt da hun så Marta.

Du virker forandret, sa Iben vennlig nysgjerrig.

Jeg er forandret, svarte Marta og smilte. Hun pustet inn duften fra koppen med fersk kaffe. Tormod fortalte at han ikke elsket meg lenger, sa hun og så ut mot gaten. Og jeg fikk vite at han har hatt andre planer hele tiden.

Ærlig talt, det var litt av en overraskelse, sa Iben.

Jeg er ham på en måte takknemlig, sa Marta.

For hva da? spurte Iben overrasket.

For at han ga meg friheten, svarte Marta. I fire år prøvde jeg være den han ønsket. Nå kan jeg være meg selv. Drikke kakao i stedet for svart kaffe. Se de utstillingene som interesserer meg, møte deg når jeg har lyst. Uten hensyn til andres humør.

Hun ble stille. Det var så rart hvor lett det var å si det nå. Iben nikket og smilte forståelsesfullt.

Jeg har alltid sagt at du tenker for mye på andre. Endelig skjønner du det selv. Det er jeg glad for.

Marta lo lett og ekte. Akkurat da visste hun at alt kom til å bli bra.

Timene fløy i kafeen, samtalen var fri og åpen om drømmer, planer, ønsker alt det de hadde glemt å sette i sentrum. Iben fortalte om ny jobb, spennende utfordringer, turplaner til fjellet og drømmen om å se nordlyset. Øynene strålte, stemmen var levende. Marta smilte og kjente håpet vokse.

Etterhvert åpnet hun seg selv om malekurs, om lange spaserturer, om bøker hun endelig tok seg tid til. Om planer om å treffe gamle kjente.

Da de skiltes, omfavnet Iben henne varmt.

Jeg er så glad for å ha deg tilbake den ekte deg, hvisket hun.

Det er jeg også, svarte Marta og kjente en varme vokse i brystet. Hadde aldri trodd at jeg skulle bli så glad igjen.

Hun gikk hjem gjennom den lune sommerkvelden. En svak høstvind tok tak i håret hennes. Duftene fra tørre blader og løfter om forandring lå i lufta. Men i stedet for å bli redd, kjente hun glede og forventning.

Hun så på byen som tente lys i vinduer og langs veiene, og forsto dette var ikke slutten. Det var bare begynnelsen på et liv hvor hun selv valgte.

Hjemme satte hun seg ikke foran TV-en som før, men hentet frem en blomstrete duk og la den på bordet. Så fant hun frem en stor, blå glassbolle og la i fire blanke, røde epler. Satt seg, så på det, og visste dette er mitt hjem, mitt liv, fylt av det jeg liker.

Bak vinduet glitret byen utallige små stjerner mot mørket. De lovet at fremtiden skjulte mye spennende. Og denne gangen var hun klar til å se det i møteHun åpnet vinduet enda mer og lente seg ut, lukket øynene og lot den friske kveldsluften stryke over ansiktet. I det fjerne kunne hun høre latter og stemmer, lyden av en by i bevegelse, av mennesker med sine egne historier noen som avsluttet noe, andre som nettopp begynte. Marta pustet inn, sakte og rolig, og kjente en uventet sikkerhet synke inn i kroppen: hun var ikke lenger fanget i fortiden, men stod nå helt på terskelen til sitt eget liv.

Hun tok notatboken i hånden og satte seg ved bordet. Ved siden av de første punktene, tegnet hun en liten stjerne. En påminnelse om at hun var i ferd med å skape noe nytt, at hvert lite steg var en seier. Hun skrev: «6. Invitere noen helt nye til middag. Bare fordi jeg tør.»

Hun lo stille for seg selv, og i det samme ringte mobilen. Ukjent nummer. Et øyeblikk nølte hun før hun tok den. En varm stemme i den andre enden presenterte seg: det var Karin fra akvarellkurset, hun som hun hadde hilst så kort på dagen før. Hun ville bare høre om Marta kom likevel, og om hun kanskje ville bli med på en kveldsvandring etterpå, for å fange de fine skyggene ved elva.

Marta smilte stort, og uten å tenke for mye svarte hun ja. Hun visste at hun aldri ville vært så modig før, men nå, akkurat nå, kjente hun at hun ville tørre nye ting.

Da hun la på, satt hun lenge i stillheten, bare lyttet til byen og sitt eget bankende hjerte. Ingen frykt, bare en underlig spenning som føltes som begynnelsen på noe større noe som var hennes alene.

Og slik, alene i lyset fra kjøkkenet, blant blomstrete duker, røde epler og lette gardiner, visste Marta én ting med all sikkerhet: Kjærligheten til noen andre kunne visne, men livet livet selv ville alltid blomstre på nytt.

Hun reiste seg, åpnet døren, og gikk ut i sommernatten.

Lyset fra byen møtte henne, og hun gikk mot alt som ventet der ute fri, forventningsfull, og endelig helt levende.

Rate article
Intigue Life
Livet går videre