Lykke i det små
Du vet den følelsen når noen av dine gamle klassekamerater eller tidligere medstudenter bestemmer seg for gjenforening? I kveld var det nettopp sånn på den populære restauranten «Brygga» midt i hjertet av Oslo. Det hadde gått ti år siden vi fikk vitnemålene fra Kunsthøgskolen, og selv om nervene den gang var i høyspennfullt av drømmer, planer og frykt for fremtidenså var jeg nesten like spent nå, på å se alle igjen. Hvem hadde forandret seg mest? Hva slags liv levde folk nå, og hva slags historier bar de med seg? Folk kom kjørende inn fra Trondheim, Bergen og Stavanger, noen hadde med seg kjærester eller ektefeller, andre kom alene, men innstilt på å følge strømmen og la minnene komme.
Jeg sto inne på gjestesuiten sammen med min bestevenninne Ingrid, som hjalp meg med den siste knappen på det lyseblå chiffongkjolen. Hendene hennes var presise og rolige, men jeg så på henne at hun var nysgjerrig. Kjolen føltes akkurat passe, myk og sval, og jeg kunne ikke la være å se meg i speilet og smile et lite, forventningsfullt smil.
Er du sikker på at du vil dra, Anna? spurte hun og rynket pannen litt, mens hun fisket fram pumps med perler fra garderoben. Du vet, det er mye gamle minner i dette rommet, og særlig han der Morten med de intense blikkene… Han kommer helt sikkert!
Jeg trakk på skuldrene og børstet en løs kastanjebrun hårlokk bak øret. Innerst inne gledet jeg meg til å se folka mine, mimre om studietiden og følge med på hvordan livet hadde behandlet oss. Morten… vel, det var mange år siden, og det var sikkert like pinlig for ham å tänka på det nå.
Hvorfor ikke? svarte jeg og lot fingrene gli over kjolestoffet, nesten som om det kunne ta brodden av nervøsiteten. Det blir gøy å se hvor folk har havnet. Og Stian mastehan vil møte alle jeg har fortalt om.
Ingrid lo og rakte meg skoene, og kommenterte på sin litt ironiske, men hjertelige måte:
Du er heldig med Stian, Anna. Han er virkelig et funn.
Han er verdens snilleste, sa jeg bare, og kunne ikke dy meg for å smile. Og han elsker meg. På ordentlig.
Kom, Anna. Vi må komme oss inn før de beste historiene blir tatt, sa Ingrid, og vi ruslet ut.
Det var en deilig følelse å møte kjente ansikter i lokalet. Pulsen gikk litt raskere, og jeg kjente på den boblende nysgjerrigheten: Hvem hadde fått det til, hvem jobbet med kunst og film, hvem hadde sagt farvel til Oslo for småbarnslivet på landet? Og hvem var fremdeles den samme humørsprederen fra forelesningssalen, eller den stille jenta i hjørnet av auditoriet?
Jeg så straks Helene, en av mine nærmeste venninner fra klassen, vinke ivrig fra et bord ved speilet. Kjolen hennes var sjokkrosa og glitret så det nesten blendet, og hele Helene var en sånn person det ikke gikk an å ikke bli i godt humør av.
Endelig, Anna! ropte hun, og omfavnet meg kjærlig. Her skjer det så mye hyggelig at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne!
Hun fikk ikke sluppet meg helt før hun nikket over mot døra, og jeg skjønte straks hvem som sto der: Morten. Han hadde selvtilliten til en som eide stedet, i mørk dress, perfekte mansjetter og diskre, men veldig tydelige klokker og monogram. Ved siden av seg hadde han en høy, blond kvinne med kjole fra et kjent norsk designermerke, og det gikk ikke an å miste dem i mengden.
Han så seg rolig rundt, lot blikket sveipe over forsamlingen før han stoppet på meg. Jeg rakk akkurat å registrere det lille smilet hans, før han rettet seg mot oss.
Anna, sa han og nikket alvorlig, som om han hadde forberedt seg på dette møtet i månedsvis. Så hyggelig å se deg.
Morten, svarte jeg, og smilte ekte, selv om jeg fikk den rare stramme følelsen et øyeblikk. I like måte. Hvordan går det?
Han smilte skrått og strøk over dressjakka, viste nesten umerkelig frem monogrammet, og spant videre på fortellingen:
Det går strålende. Jobber i et stort firma, kona mi er modell, boende i leilighet på Frogner… Man kan ikke klage.
Blondinen ved hans side ga meg et kjapt, litt overbærende blikk, på den måten man gjør når man vurderer om folk er noe tess. Jeg kjente igjen attityden, og lot det prelle av.
Så bra, Morten. Jeg mener det, sa jeg ærlig.
Han knep øynene sammen, nærmest lette etter fasadebrist i blikket mitt.
Og du da? Fortsatt på kulturskolen?
Ja, smilte jeg og kjente gleden boble opp. Jeg stortrives. Ungene er skjønne, kollegene flinke. Nå nettopp hadde vi «Nøtteknekkeren» på scenen. Barna jobbet iherdig, sydde kostymer, lærte roller. Det var ikke lett, men når du ser dem stå der, lykkelige og nervøse… Da skjønner du at alt er verdt det.
Selv Morten ble litt stille da, som om han ikke forventet den oppriktige begeistringen.
Mannen din… Stian, er det ikke? Er han fortsatt trener?
Morten la nesten trykk på navnet, som om han smakte på det han aldri selv fikk.
Ja, svarte jeg, helt rolig. Han trener barna på idrettsskolen. Nå har han en miniputt-gruppe på seksåringer. De elsker ham. Han er tålmodig og varm, og aldri sint selv om de løper rundt.
Jeg klarte ikke skjule hvor stolt jeg var, og det så ut som det forvirret Morten, at man kunne elske og verdsette noe så… vanlig? Men jeg bare smilte videre.
Går det rundt da? Med økonomien, mener jeg?
Det stakk litt inni meg, for det var det gamle spørsmålet, men jeg nektet å vise at det traff.
Vi er glade, Morten, svarte jeg blidt. Stian er det fineste mennesket jeg vet. Han støtter meg, passer på meg, og elsker meg. Visste du at hver eneste vår, så plukker han hvitveis til meg? Og søndagene, selv når han knapt klarer å gå etter treningene, så lager han frokost; pannekaker, eggerøre, toast… alt jeg liker. Og er jeg syk, så lager han te med bringebær og tvinger meg til å drikke den.
Morten ble taus. Det virket nesten som han ble forbauset og lette etter det gamle svaret han forventet. Men jeg slapp ham ikke inn dit.
Du angrer ikke? spurte han plutselig lavt, med den tonen du kjenner igjen fra folk som lurer på om du angrer på valgene dine.
Nei, Morten. Jeg angrer aldri. Ikke et sekund.
Jeg blåste i å ramse opp at Stian hentet meg etter jobb hver dag, at leiligheten vår var fylt av latter og varmejeg bare så ham inn i øynene og lot ham skjønne at mitt liv var det jeg ville ha.
Morten svelget, og idet han skulle si noe, kom Stian bort til oss. Han var kledd enkelt med skjorte og jeans, og det var ingenting i væremåten hans som prøvde å imponere noen. Han la en arm rundt livet mitt, smilte bredt, og det var en sånn oppriktig godhet i blikket at jeg kjente meg trygg med én gang.
Hei, går det bra om jeg låner Anna litt? sa han lattermildt.
Morten presset fram et “selvfølgelig” mellom tennene.
Stian tok meg med til et annet bord, borte fra dramatikken, og holdt hånden min fast, akkurat nok til at jeg kjente at jeg var hjemme uansett hvor vi befant oss.
Der sto Morten igjen. Jeg så nesten på ham at han strevdedet var verken sinne eller bitterhet, mer en slags tomhet, som om han innså at han sto der og hadde mistet et spill han selv hadde regissert i årevis.
Jeg husker jo hvordan han satset da vi studerte: grandiose blomsterbuketter, invitasjoner til de dyreste restaurantene i Oslo, glansede dater og storslåtte ord. Men jeg hadde alltid takket høflig nei, smilt og forklart at hjertet lå et annet stedhos Stian, gutten som heller hentet kaffe til meg i stummende morgendemring før en stor konsertprøve.
Morten sto nå der i dress til ti tusen, dyr klokke og vakker kone på armen. Han hadde mer penger og status enn de fleste i lokalet, men virket allikevel… hul. For akkurat nå innså han, kanskje for første gang, at lykke ikke handler om effekter og salgbar fasade.
***
Kvelden rullet videre i «Brygga», og folk slappet etter hvert mer og mer av. Noen viste frem barnebilder, andre delte reisehistorier fra Hurtigruten og Thailand, flere viste frem småjobber og kunsterprosjekter de hadde realisert. Latteren trillet, noen tok til tårene.
Morten var høflig og tilstede, men jeg så det nesten hele tiden på hamblikket gled mot Stian og meg, der vi lo og danset. Stian lente seg frem og hvisket noe morsomt jeg ikke lenger husker, men som fikk meg til å le høyt og lenge, den litt barnslige og varme latteren jeg vet han liker best.
Han trakk meg enda nærmere, og det var så deilig å bare være sammen, i øyeblikket, uten å tenke på hvordan vi burde fremstå. Da skjønte jeg det faktisk ganske sterkt: Lykken er i alle de små tingene. Ikke i status og fine bilder til sosiale medier, men i rolige søndagsfrokoster, tullete sang på kjøkkenet eller hverdagslige klemmer.
Morten sto ved utgangen tilslutt, da folk tok farvel. Han så på Stian, hvordan han pakket skjerfet rundt halsen min, hvordan jeg lente meg inn mot han og bare pustet rolig. Jeg så Morten med et slags fjernt blikkhan var der fortsatt, men egentlig ikke.
Han strøk seg over jakka før han tilslutt gikk, og øynene hans forsvant inn i det tomme ansiktet han har klistret på seg i så mange år.
***
Vi ruslet sakte hjem gjennom byen. Det var mai, og lyset hang fortsatt rosa over trærne selv om klokka bikket over midnatt. Det luktet svakt av syrin, og jeg kunne kjenne varmen fra Stian gjennom jakka.
Gikk det fint? spurte han stille, med stemmen han bare bruker når han virkelig lurer på hvordan jeg har det.
Helt topp, faktisk, hvisket jeg, og lente meg tettere inntil. Bedre enn jeg hadde trodd.
Han lo lavt, og da vi stoppet under et gatelys, tok han ansiktet mitt mellom hendene. Jeg pustet rolig inn duften av ham, den trygge og gode, og alt rundt forsvant.
Jeg elsker deg, Anna. Og jeg bryr meg ikke om hva gamle klassekamerater mener. Det her er oss.
Og det var hele forskjellen, tenkte jeg da vi gikk videre under de halvmørke eiketrærne: Han så meg, akkurat som jeg var, og det skulle ikke mer til for å være lykkelig.
***
Morten kom vel hjem til leiligheten sin, tok av seg slipset og ble stående i det sterile lyset. Kona lå og sov, vakkert dandert i satengsengen. Han listet seg inn på kontoret, satte seg tungt i stresslessen og tok fram et gammelt bilde. Der sto han og Anna sammen med resten av klassen, unge, spente, alt mulig foran seg. Anna lo og så et sted langt bortenfor kameraetmulig det var Stian hun så på. Og Morten så ut som han alltid hadde gjortpen, velkledd, men urolig og ute på jordet.
Hva hadde han egentlig savnet? Svaret visket stille under kontoret, det lå liksom i alle de små tingene han aldri la merke til fordi han var så opphengt i det store.
Et sted i Oslo i natt regnet det stille, og jeg håper, på en eller annen måte, at han skjønte det han også: Noen slags lykke forsvinner i det store, og avgjørende lykke lever bare i det små.




