Vi hadde så store forhåpninger om at mamma skulle pensjonere seg, flytte ut på landet og overlate den romslige treromsleiligheten sin til meg og mannen min!

Vi hadde store forventninger om at mamma skulle gå av med pensjon, flytte på hytta og la meg og mannen min overta hennes treromsleilighet!

La meg fortelle dere litt om min nabo Ingrid. Hun er nå 68 år gammel og bodde alene i sin egen romslige treromsleilighet. For ikke lenge siden bestemte Ingrid seg for å leie ut leiligheten og dra på en lengre reise.

Datteren hennes, Solveig, kom til meg og klagde sin nød:
Hva holder mamma på med? Hun har virkelig sviktet meg! Svigermor min maser nå om at jeg kommer til å bli gal når jeg blir gammel, akkurat som mamma. Hun sier at eplet ikke faller langt fra stammen. Dessuten har mannen min og jeg nettopp tatt opp billån! Vi har allerede ligget etter med betalingene i to måneder. Vi satte vårt håp til mamma at hun skulle hjelpe oss! Men det gjorde hun ikke hun leide ut leiligheten og dro på ferie!

Jeg så overrasket på Solveig. Hvorfor skulle moren hennes ordne opp i billånet deres? Men Solveig fortsatte:
Svigermor er rasende fordi vi fortsatt bor i hennes leilighet, mens mamma leier ut sin egen!

Jeg forsto at Solveig håpet på litt sympati fra meg. Men etter min mening gjorde Ingrid helt rett. Hun har rett til å leve livet sitt slik hun ønsker. Hvorfor tenker folk at bare fordi en kvinne går av med pensjon, skal hun sette alt til side for barn og barnebarn? Det er ikke riktig! Jeg spurte Solveig:

Hvorfor regner du ikke med deg selv og mannen din? Hvorfor har dere ikke brukt de siste 15 årene av ekteskapet på å kjøpe deres eget hjem? Da hadde ikke svigermor hatt noe å klage på.

Solveig svarte:
Vi håpet sånn at mamma, når hun ble pensjonist, skulle flytte på hytta, så vi og mannen min kunne overta treromsleiligheten hennes!

Jeg kunne ikke annet enn å smile litt og sa spøkefullt:
Hva om Ingrid plutselig finner kjærligheten igjen? Jeg hadde ei venninne som dro på ferie til Spania. Der traff hun en hyggelig mann, giftet seg og lever nå lykkelig i varmen. Ingrid kan jo gjøre det samme!

Solveig så forskrekket på meg. Senere så jeg noen bilder av Ingrid på nettet. Hun skrev at hun koste seg og virkelig nøt livet. Jeg gledet meg på hennes vegne. Jeg synes hun har valgt riktig. Man er aldri for gammel til å være lykkelig eller til å oppleve nye og fine ting. Livet er for kort til å bare leve for andre noen ganger må du tørre å prioritere deg selv og følge egne drømmer.

Rate article
Intigue Life
Vi hadde så store forhåpninger om at mamma skulle pensjonere seg, flytte ut på landet og overlate den romslige treromsleiligheten sin til meg og mannen min!