Jeg var trettiseks år gammel da jeg giftet meg med en hjemløs kvinne. Flere år etter bryllupet og to barns fødsel, stanset tre luksuriøse biler foran huset vårt og det var først da jeg forsto hvem hun egentlig var.
Da jeg rundet trettiseks, hvisket naboene til hverandre og sendte meg lange blikk:
Så gammel, og fortsatt alene? Han kommer til å ende opp for seg selv, den karen
Jeg hørte dem, men jeg bare smilte tilbake. Folk elsker å mene noe om andres liv spesielt når man ikke følger malen. Men ensomheten var tung, og jeg hadde vent meg til stillheten. Huset mitt lå ytterst i bygda, omkranset av frukttrær, noen høner og grønnsaksbed. Jeg snekret gjerder, hjalp naboene med verktøyet mitt, levde enkelt men ærlig. Livet gled forbi, rolig og stille, som en klubbende norsk elv.
Alt endret seg en kald vinterdag.
Jeg dro på bondens marked på Skarnes for å kjøpe epler og hønsefor. På parkeringsplassen la jeg merke til en kvinne innsunket i en gammel kåpe, tiggende etter mat. Hendene hennes skalv av kulde. Men mest av alt var det øynene hennes som satte spor, så klare og triste. Jeg gikk bort til henne og rakte over en brødskive og en flaske vann. Hun takket mykt uten å møte blikket mitt.
Den kvelden fikk jeg henne ikke ut av hodet. Ansiktet hennes dukket opp igjen og igjen minte meg på at noen ganger trenger folk varme, ikke bare mat.
Et par dager senere så jeg henne igjen, denne gangen ved bussholdeplassen på andre sida av bygda. Hun satt der og klemte en sliten veske inntil seg. Jeg satte meg på benken ved siden av og vi begynte å snakke. Hun het Sigrid. Hun hadde verken familie, tak over hodet eller arbeid. Tidligere hadde hun bodd i Trøndelag, men da livet slo henne i bakken, forlot hun alt og drev fra by til by i håp om å finne fotfeste igjen.
Den dagen satt jeg bare og lyttet. Så merket jeg plutselig at ordene kom uten at jeg visste hvorfor:
Sigrid, hvis du vil gift deg med meg. Jeg har et lite hus, hage og noen høner. Det er ikke rikdom, men jeg lover deg varme og et trygt hjem.
Hun så vantro på meg usikker på om jeg mente alvor. Folk som gikk forbi glodde, noen smilte overbærende. Men jeg brydde meg ikke. Noen dager senere banket hun forsiktig på døren min. Vi snakket lenge den kvelden, og til slutt hvisket hun:
Ja. Jeg sier ja.
Vielsen var enkel: presten fra kirken bortenfor, et par venner og litt mat på bordet. Likevel var det den lykkeligste dagen i mitt liv.
Naboene lot ikke sjansen gå fra seg:
Erling har giftet seg med en fra gata? Hvem skulle trodd det
Jeg nikket bare. For første gang på lenge kjente jeg på ekte glede.
Livet sammen med Sigrid var ingen dans på roser. Hun kunne verken lage mat eller stelle med høner, men hun prøvde hver eneste dag. Jeg lærte henne å plante, mate dyra og tenne opp i ovnen. Og hun begynte å smile igjen. Huset, som før var fylt av stillhet, var plutselig fullt av liv: duften av ferskt brød, barnelatter, samtaler i skumringen.
Ett år senere fikk vi en sønn og deretter en datter. Da jeg første gang hørte noen rope «mamma» og «pappa» etter oss, ble jeg så overveldet av lykke at jeg forsto: ingen ensomhet kan sammenliknes med dette.
Noen naboer slang fortsatt kommentarer sa at jeg hadde valgt min kone fra gata. Men etterhvert så de også forvandlingen hos Sigrid. Hun ble tryggere, gladere, lærte å bake boller, stelle med barna og hjelpe de rundt seg.
Så en vårdag mens jeg sto og spikret på gjerdet, trillet tre svarte Volvo SUVer inn på tunet. Ut steg flere menn i mørke dresser. De speidet seg rundt og gikk rett bort til Sigrid. Den eldste nikket høytidelig og sa:
Frue, vi har endelig funnet Dem.
Sigrids ansikt ble hvitt, hun grep hardt om hånden min. Så kom en eldre, gråhåret mann gående, stemmen skalv da han sa:
Datter Jeg har lett etter deg i over ti år.
Jeg mistet pusten. Det viste seg at min kone aldri egentlig var hjemløs. Sigrid var datteren til en kjent norsk industrimagnat fra Oslo, eier av flere firmaer. For år tilbake brøt hun ut etter en bitter arvestrid, lei av grådighet og familiekonflikter. Hun forsvant og levde anonymt, ville ikke forbindes med familien.
Tårene rant da hun sa:
Den gangen trodde jeg ingen trengte meg. Hadde det ikke vært for deg, hadde jeg aldri klart meg.
Hennes far klemte hånden min og sa:
Takk. Du reddet min datter. Ikke med penger, men med vennlighet.
Ingen lo lenger. Hvem kunne tro at «uteliggeren» var datter av en millionær? Men for meg spilte det ingen rolle.
Jeg elsker Sigrid for den hun er. For at hun fylte hjemmet vårt med kjærlighet. I dag har vi alt, men det største vi eier er kjærligheten og samholdet.
Den dagen ble vår historie til en legende i bygda. Folk forteller den videre med respekt. For kjærligheten ofrer ikke, den krever ingenting, den er ikke redd for fortiden eller fordommer.
Hver vinter, når snøen laver ned, ser jeg på Sigrid og tenker på hvordan ett møte snudde alt. Noen ganger skjer mirakler midt i en vanlig hverdag, uten noe varsel.
Og om noen spør om jeg tror på kjærligheten, svarer jeg: Ja, for kjærligheten kom til meg i en gammel kåpe, med slitne øyne og gjorde meg til den lykkeligste mannen i hele Norge.



