Mannen min begynte plutselig å gå i kirken hver dag. Jeg trodde han hadde funnet troen. Men det viste seg at det ikke var bønnene som trakk ham dit

Mannen min har begynt å gå i kirken hver eneste dag. Jeg trodde først han hadde funnet troen. Men det viste seg etter hvert at det ikke var bønnene som trakk ham dit.

Hver dag klokken 17:30 forlater han huset. Han sier at han skal til gudstjeneste. “Jaså, det var da noe nytt,” tenkte jeg. “Folk forandrer seg vel når de passerer femti.” Jeg mistenkte ikke et sekund at det bare var en fasade.

Det startet ganske uskyldig. Etter påsken begynte han å nevne troen oftere, at «noe tynger han», og at han «må renses». Jeg tenkte at han kanskje hadde en slags midtlivskrise; han hadde egentlig aldri vært særlig religiøs. Men om han finner ro i å be vær så god. Jeg lagde middag, han gikk, kom hjem etter halvannen time, roligere, som om han virkelig hadde lagt fra seg noe.

Så begynte jeg å se små forandringer. Skjorta alltid nystrøket, håret stylet, litt for mye parfyme. Han sa det var “av respekt for stedet”. At “man skal møte Gud med stil”. Det hørtes litt komisk ut, men jeg sa ingenting. Han drakk ikke, lagde ingen bråk, satt ikke foran pc-en hele dagen. Bare denne kirken.

Alt endret seg på søndag, da vi kom hjem fra middag hos søsteren hans. Jeg tok feil jakke i farten hans, ikke min. Da jeg lette etter nøklene, fant jeg en kvittering. Fra kafeen ved siden av kirken. To kaffe, to stykker kake, torsdag klokken 18:05. Men på torsdager skulle han jo være på «bønnemøte».

Jeg sa ingenting. Ikke da. Men neste dag fulgte jeg etter ham. Satt bakerst i kirken. Gudstjenesten startet, mannen min var der. Alene. Jeg så profilen hans da han ba. Etter nattverden gikk han ut før de andre. Jeg fulgte etter og da så jeg henne. Hun sto på hjørnet, smilende, pyntet som til en date. De kysset. Ikke som venner.

Jeg gikk hjem på skjelvende ben. Hjertet hamret. Jeg følte bare skam. Ikke sinne, ikke sorg bare skam. Hvordan kunne jeg ikke ha sett det? Hvordan kunne jeg vært så blind?

Dagen etter spurte jeg rett ut:
Hva heter hun?

Han frøs til. Ingen unnskyldninger, ingen bortforklaringer. Han sukket og sa:
Ingrid. Jeg møtte henne i kirken. Hun hjelper til med gudstjenestene.
Og du «hjalp til» du også?
Han svarte ikke. Stillheten sa alt som trengtes.

Jeg lagde ingen scene. Jeg kastet ham ikke ut på flekken. Men jeg var klar:
Hvis du elsker bønnen så mye, kan du be om en leilighet for her bor du ikke lenger.

Han flyttet ut en uke senere. Til «venninnen fra menigheten». Barna våre ble sjokkert, men er voksne de skjønte det. Ene dattera mi sa senere:
Mamma, heller nå enn om ti år, når du er 70 og har bare tårer igjen.

Det var tøft i starten. Jeg følte meg lurt, taper. Var redd for at ingen ville elske meg igjen, at jeg skulle ende opp alene. Men etter hvert skjønte jeg at ensomheten er bedre enn å leve i en løgn.

Nå har det gått et halvt år. Noen ganger ser jeg dem sammen hun holder ham i armen, han ser ut som en som ikke helt vet hvor han er. Noen ganger tenker jeg, kanskje han kommer tilbake? Men da husker jeg lukten av fremmede parfymer og hvordan han så på henne utenfor kirken.

Og da vet jeg én ting: Jeg vil ikke dele livet med noen som trenger kirkens vegger for å skjule seg. Jeg lever heller i sannhet. Selv om det gjør litt vondt.

Rate article
Intigue Life
Mannen min begynte plutselig å gå i kirken hver dag. Jeg trodde han hadde funnet troen. Men det viste seg at det ikke var bønnene som trakk ham dit