Langt gjenklang av kjærlighet
31. januar
“God bedring,” hikstet jeg, mens jeg betraktet det bleke ansiktet til mannen min.
Jeg Live satt sammenkrøpet på en hard plaststol ved husbukkanten til Eivind, knærne trukket opp mot brystet. Rommet luktet sterkt av desinfeksjonsmiddel og sprit. Ute hadde mørket senket seg over Oslo, og inne ga nattbordslampen et mildt lys over Eivinds ansikt og det hvite sykehuslakenet.
Eivind lå lent opp mot flere puter med gips over høyrebenet, som hans hvilte på en egen støtte. Han hadde brukt den siste halvannen timen på å overbevise meg om at dette ikke var jordas undergang. “Brudd leges overraskende fort,” smilte han og forsikret meg at han snart ville være i sving igjen. Han spøkte og forsøkte å reise seg litt for å vise at han slett ikke var så hjelpeløs. Men jeg så det i øynene hans, bak alt det tapre pratet smerten, slitenheten, frykten. Ikke bare den fysiske, men sårheten inni.
Jeg lot ham snakke, nesten takknemlig for det jeg kunne gjemme meg bak: smilene, de trygge replikkene. Men til slutt var det som hjertet mitt tvang alt det stumme ut av meg; ordene som hadde bygget seg opp det siste året, klarte ikke lenger å holde seg skjult bak vanlige setninger.
“Du,” hvisket jeg, så lavt at stemmen nesten brast, “jeg elsker deg.”
Tårene presser seg frem i det svakeste øyeblikket i stemmen min, og jeg kjenner at jeg tviholder hardt rundt stolkanten i et forsøk på å stå i mot. Det var ikke til å unngå. Lyset fra lampen får de blanke sporet på kinnene mine til å skinne.
Blikket mitt er kanskje for åpent, for uredd: Eivind fryser, midt i et smil, og det ser ut som han blir helt stille inni seg. Samme hvor mye han har forsøkt å spøke, forsvinner det fra ansiktet hans, og han blir plutselig så sårbar. Jeg skimter både håp og usikkerhet.
“Du prøver ikke å få meg til å slutte å snakke nå, vel?” spurte han, stemmen nesten støvete. Prøver du å stoppe alle tankene mine om dette?
Jeg ser rett på ham. Svelger tungt og sier, sakte og overtydelig:
“Jeg elsker deg.”
Denne gangen kan jeg ikke holde tårene tilbake. De strømmer bare, uten forsøk på å skjule eller tørke dem bort. Skjermen av kontroll sprekker, og jeg får nesten ikke puste.
“Jeg har tenkt på dette så lenge,” hulker jeg, med stemmen full av hakk. “Da telefonen fra sykehuset kom i morges, var det som å bli truffet av lynet. Jeg løp ut døren, ante ikke hva jeg gjorde eller hvor jeg var. Legen ville ikke si noe, annet enn at vi måtte vente på bildene og mens jeg satt der i korridoren, innså jeg at jeg kanskje kunne miste deg. Ja, kanskje det bare var snakk om et bein men jeg tenkte at jeg kunne miste alt i livet mitt. Det gjorde så vondt, jeg ble så redd ”
Eivind som ikke er spesielt følsom av natur tok plutselig hånden min. Han orket så vidt strekke seg, men jeg kjente varmen fra hånden hans, helt ekte.
Da gråt jeg for alvor. Presset pannen mot skulderen hans og lot skuldrene riste. Han sa ingenting, bare strøk rolig over fingrene mine og lot tårene få renne i fred.
Hånden min skalv i hans, kroppen ristet fortsatt, og selv om han ikke sa ord, var det det eneste som betydde noe: At jeg fikk gråte, at han holdt meg, at jeg ikke måtte finne på å være sterk akkurat da. Han sluttet å overbevise meg om at alt var i orden. Det var ikke så viktig lenger. Alt som betydde noe, var det jeg hadde sagt. Det jeg følte.
Den stunden det at jeg fikk si det høyt og at han fikk ta det imot vil alltid være et slags vendepunkt for oss.
Jeg har tenkt mye på hvordan vi havnet her. Hvor tilfeldig og ikke-tilfeldig alt har blitt.
Fem år tidligere giftet jeg meg med den snilleste mannen jeg visste om, selv om jeg på mange måter ikke visste hvem jeg selv var. Eivind hadde forsøkt å fri en gang, men det var ikke jeg som egentlig fikk det som mitt førstevalg. Nei, alt skjedde fordi livet ledet meg på omveier.
Vi vokste opp i samme blokk på Bryn, gikk på samme barneskole, delte mange av de samme bøkene og syklet i de samme gatene. Jeg var bare ti da han dro av gårde til Blindern for å studere. Han ga meg tyggis i trappa og passet på meg i skolegården hvis de store var plagsomme. Den gangen var han nesten som en storebror, alltid godmodig, alltid trygg.
Men med årene mistet vi kontakten, han flyttet, kjøpte leilighet på Tøyen, skaffet seg fast jobb og bil alt det trygge, alt på stell. Da han kom tilbake til juleferien i hjemtraktene, hadde tanken om meg blitt noe annet. Han kjøpte et enormt skjerf med roser jeg husker at jeg syntes det var overdrevent og sto snart på dørterskelen hjemme hos mamma.
Men jeg var allerede sammen med en annen. Andreas, han med de mørke øynene og nikkers. Kanskje så Eivind selv: Vi holdt hverandre i hånden, og jeg kunne ikke skjule hvor forelsket jeg var.
Han rakte meg blomstene, smilte og ønsket oss lykke til. Jeg var takknemlig og forlegen på samme tid, men Eivind forsvant ut døren uten flere spørsmål.
Han kunne om han hadde villet vært den som satt ut kjepper i hjulene. Han kjente mine svake sider, kjente Andreas gjennom venner og kunne sikkert visst hvordan han skulle så tvil. Men det var aldri Eivinds form. Jeg tror han så at jeg var genuint glad, og på sitt vis ville han ikke være den som knuste det. Kanskje følte han seg ikke berettiget.
Jeg har sett på dette så mange ganger. Snakket ikke Eivind med meg på årevis fordi han var redd? Fordi det gjorde for vondt? Eller var det jeg som dyttet ham bort? Jeg vet ikke, men jeg kan ikke la være å lure.
Forholdet med Andreas varte i tre år, men ble gradvis mørkere. Jeg forsto ikke selv hvor ille jeg trivdes før alt raste: Jeg sluttet på jobben fordi “han tjente nok”. Lot være å ta siste eksamen, trakk meg unna foreldrene mine fordi de “ikke forsto”. Sluttet å møte vennene mine de sa jeg hadde forandret meg, og jeg tok det ille opp.
Til slutt sto jeg alene igjen i en to-roms på Sinsen, gravid og forlatt, med en utbrent katt i reisebur og en koffert med det lille jeg hadde igjen. Min familie, som allerede hadde flyttet ut av byen, tok ikke kontakt. Vennene var borte. Andreas slengte ut en bunke sedler og sa: “Du får klare deg selv.”
Så sto jeg plutselig en sen vinterdag i trappeoppgangen til Eivind igjen med oppskrapet koffert, Mia (den bryske, alltid sultne katten), og visste ikke hvor jeg ellers kunne gå. På kjøkkenet hans, over en kopp te, brast alt. Jeg sa sannheten: At jeg ikke hadde noen, at jeg var gravid, at jeg skammet meg.
Han lyttet. Stilte bare ett spørsmål: “Kan du bo hos meg?”
Senere, etter mange netter med fortvilte samtaler, sa han: “Live, vil du gifte deg med meg? Jeg skal ta vare på deg. På barnet.”
Nå, noen år senere, vet jeg at livet vårt ikke er typisk romantisk. Jeg har lært takknemlighet for omsorgen, for tryggheten, for de rolige ukene. Det er ikke den store flammen, men det er ekte og varmt.
Eivind elsker sønnen vår over alt annet. Han står opp når Espen våkner om natta, skifter bleier og leser eventyr på sengekanten. Han drar oss på skitur til Nordmarka i helgene og kjøper eventyrlystne leker som gleder både liten og stor. Og alltid sier han: “Du er vår glede. Vi er så glad i deg.”
Jeg kom sakte tilbake til meg selv etter fødselen. Tok opp jobben igjen, begynte på nettstudier for å ta bachelor i administrasjon. Takket være Eivinds stabile inntekt kunne jeg bygge opp økonomien, spare noen tusenlapper til voksentilværelsen. Vi har det enkelt, men greit. En liten leilighet, hyppige søndagsmiddager hos svigermor på Bekkestua, og rolige lesekvelder i sofaen. Jeg ser ikke lenger mørkt på fremtiden.
Så, plutselig: Ulykken. Eivind kjørte hjem fra jobben på Grønland, og i krysset ved Alexander Kiellands plass raste en Tesla inn i siden på bilen hans. Heldigvis fikk han “bare” brudd i leggbenet. Sykehusoppholdet var kort, men nok til å skremme oss begge.
Da jeg satt der på Plastikkirurgisk og så på hans nedtonede tapperhet, kunne jeg ikke annet enn å si de ordene høyt. Holde hånden hans, være til stede, vise ham at denne kjærligheten, kanskje ikke startskuddet av alt men kanskje summen av alt dette, er det viktigste jeg noen gang har hatt.
“Jeg elsker deg,” sa jeg. “Jeg elsker deg.”
Han svarte, lavt og forsiktig: Tusen takk. Dette var verdt all smerte.
Dette er livet, slik det faktisk er for oss. Ikke eventyrlig, ikke perfekt. Men ekte. Jeg vet at så lenge vi har hverandre, kan vi bære alt. Selv den lange ekkoet av kjærligheten det som en gang var sårt og feilplassert, har blitt til noe trygt og uventet mildt.
Så håper jeg bare at vi får mange flere år sammen, her i Oslo. Ute ligger snøen myk over takene, og inne, over det lille kjøkkenbordet vårt, tenner jeg et lys for oss. For forandringene, for styrken, og for kjærligheten.




