– Men vi er jo familie – sa mine brødre og søstre den dagen vi tok farvel med mamma på kirkegården.

Men vi er jo familie, sa mine brødre og søstre den dagen vi sto sammen ved mammas grav på kirkegården. De samme som ikke kom da mamma sluttet å orke å reise seg fra sengen. De samme som lot være å ta telefonen. De samme som bare skrev: «Si fra hvis det er noe du trenger» og så aldri dukket opp.

Akkurat den dagen var de først ute. I pene klær. Med tårer som nesten virket ferdigtrente. Med klemmer mamma ikke hadde kjent på mange år.

Jeg sto der og visste ikke om jeg skulle gråte mest for mamma eller for hykleriet som gikk som en kald skygge bak kisten hennes.

Jeg var alene om alt. Da legen sa: «Hun kan ikke være alene mer», lot alle andre blikket falle. Jeg ble igjen.

Jeg var sammen med henne da hun begynte å glemme navn. Da hun trengte hjelp til ting som en gang var så enkle. Da hun ba om unnskyldning for å være til bry. Da hun spurte etter dem og jeg løy for å skåne hjertet hennes.

Livet mitt krympet til dosering av tabletter, uendelige netter uten søvn og en uro for at hun skulle gå bort med følelsen av å være alene. Det var det ingen andre som så. Ikke morgener uten søvn. Ikke fallene. Ikke tårene jeg slapp løs stille på badet. Ikke slitet som satte seg i kroppen.

Og da mamma døde da kom de. Ikke for å høre hvordan jeg holdt ut. Ikke for å takke. Ikke for å hjelpe til med noe.

De kom for å spørre:
Hva skjer med huset?
Og hytta?
Hva har hun etterlatt seg?

Da forstod jeg noe som knuste meg: For noen er en mor som er syk, bare et problem men når hun er død, blir det en mulighet. Men verst av alt var det å høre:
Du har jo allerede fått mer.
Du som bodde her med henne.

Som om det å stelle for henne skulle være lønn. Som om kjærlighet var en handel. Som om omsorg kunne regnes om i kvadratmeter og prosent av arv.

De ville ha like mye, uten å dele ansvaret. De pratet om rettferdighet, når de tidligere valgte tausheten.

De dagen sa jeg ikke imot. Jeg hevet ikke stemmen. Jeg forklarte ikke.

For jeg skjønte at jeg allerede hadde noe de aldri ville få.

Hennes siste ord. Det siste blikket. Det siste håndtrykket. Og vissheten om at hun ikke døde alene.

De tok med seg tingene. Jeg beholdt freden. Og tro meg det er verdt mer enn all arven i verden.

Hvis du leser dette og ikke er hos din egen mor, men allerede tenker på hva som skal deles den dagen stopp opp.

Man kan dele eiendom. Men samvittigheten er personlig.
Noe kan ikke kjøpes for noen penger i verden: stillheten inni seg når man vet at man ikke sviktet da man var mest nødvendig.

Rate article
Intigue Life
– Men vi er jo familie – sa mine brødre og søstre den dagen vi tok farvel med mamma på kirkegården.