Vrakrester av et vennskap

Vennskapets ruiner

Signe kommer hjem etter en slitsom dag. Hun åpner døren til leiligheten og tar av seg skoene, trett og litt automatisk. Det er en tyngde i hele kroppen hennes, men mest i sjelen. I gangen er det påfallende stille, bare litt dempet lyd fra TV-en inne på kjøkkenet. Signe blir stående et øyeblikk, som om hun samler krefter før hun skal gå videre inn. Hun trenger litt tid for å legge bort hverdagsstresset og finne roen, men i dag kjennes det spesielt vanskelig.

Til slutt går hun inn på kjøkkenet. Der sitter Øystein, mannen hennes, ved spisebordet med en tallerken suppe foran seg. Han spiser sakte og kikker av og til bort på tv-skjermen. Da Signe kommer inn, løfter han straks blikket.

Det var da tidlig du kom hjem i dag, sier han med et varmt snev av bekymring i stemmen. Går det bra?

Signe synker ned på stolen ovenfor ham, trekker armene tett rundt seg slik som folk gjør når de fryser, eller vil beskytte seg mot noe usynlig. Øystein forstår umiddelbart at noe er veldig galt.

Nei, ikke egentlig, sier Signe lavt, blikket fester seg i noe usynlig bak ham. Jeg har vært hos Ane og jeg tror ikke vi er venner lenger.

Øystein legger fra seg skjeen. Hele ansiktsuttrykket hans blir alvorlig, men han stresser ikke med spørsmål. Han gir henne tid til å finne ordene selv. Han ser på henne med hele sitt vesen: Jeg er her, jeg lytter.

Hva skjedde? spør han til slutt, mykt og oppriktig.

Signe trekker pusten dypt.

Det handler om mannen hennes, Martin. Han har vært utro. Ane fant det ut i dag. Men i stedet for å konfrontere ham, kastet hun seg over den andre jenta. Skjelte henne ut etter noter, jeg trodde hun skulle gå fra konseptene! At jenta visste han var gift, men at det ikke gjorde noen forskjell. Jeg prøvde å roe ned Ane, forklare at det er Martin, ikke jenta, som har gjort noe galt. At hun bør snakke med ham… Men hun hørte ikke på meg. Hun skrek at jeg ikke støtter henne, at jeg er på den løsaktige sin side.

Øystein sitter tankefullt med skjeen mellom hendene, uten lyst til å spise mer. Et spørsmål faller ut av ham:

Visste jenta at Martin var gift?

Signe gestikulerer oppgitt med hendene.

Nei! utbryter hun, stemmen vibrerer av frustrasjon. Hun ante ikke at Martin var gift. Han hadde sagt han var skilt viste ikke frem noe som helst. Jeg prøvde å forklare Ane at det er Martin som har løyet. At det ikke går an å klandre noen for andres bedrag. Men Ane… hun ropte på meg også. At jeg “beskytter sånne damer”, fordi jeg visstnok selv ikke har ren samvittighet.

Øystein rynker pannen, ukomfortabel med at Signe blir mistenkt for noe hun overhodet ikke har gjort.

Det var da…

Og så blir det bare verre, sier Signe bittert. Hun begynte å fortelle alle fellesvennene våre at jeg forsvarer den jenta altfor ivrig. Hvem vet hvorfor, kanskje Signe selv har noe å skjule? sier hun! Kan du tro det? Jeg trodde virkelig en venn skal støtte i en vanskelig tid, ikke gjøre ting verre og legge ut stygge rykter.

Det blir stille et øyeblikk. Lyden fra TV-en går i bakgrunnen. Signe sitter der, hviler hendene på duken, gnir overflaten med fingertuppene, som om hun kan finne trøst i noe så enkelt. Det svir i henne å innse at et menneske hun stolte sånn på kan vende henne ryggen så lett.

Det verste er at jeg bare ville hjelpe Ane, hvisker hun, og stirrer ut på bakgården der snøen daler stille. Jeg prøvde å forklare henne at sinne bør rettes mot den skyldige, og ikke mot noen helt uskyldig. Men hun snudde alt på hodet. Nå tror halve vennekretsen mer på henne enn på meg. De kikker rart på meg, sladrer, skifter tema idet jeg kommer… Hvordan kan det være så lett å tro på sånne løgner?

Øystein reiser seg og går rundt bordet, legger forsiktig armene rundt skuldrene hennes. Han er varm og trygg, ganske som for å minne henne på at noen alltid står med henne uansett hva.

Du vet sannheten er på din side, sier han bestemt og lavt.

Jeg vet, nikker Signe, endelig løftet blikket vekk fra vinduet. Men det hjelper ikke. Så mange år med vennskap, og alt ramler sammen på grunn av løgn og dumhet. Hun trekker pusten tungt og drar hånden over ansiktet, som om hun forsøker å viske bort sporene av slitenhet og skuffelse. Det er så vondt

***

De neste dagene holder Signe seg stort sett hjemme. Bare tanken på å møte noen kjente i butikken eller bakgården får uroen til å stige. Hun misliker de skjeve blikkene, den lavmælte hviskingen bak ryggen hennes. Folk som plutselig blir tause eller snur samtalen idet hun nærmer seg, sårer mer enn hun vil innrømme.

Hun prøver å gjøre store og små ting hjemme sorterer bøker, vasker i alle kroker, lager kompliserte middagsretter for å fylle tankene med noe annet. Men alt trekker henne tilbake til tanken på hvor raskt, og ugjenkallelig, livet plutselig endret seg. Stadig oftere kommer tanken om å reise bort: bare flykte, slippe å se eller høre mer om denne historien. Hun lengter etter stillhet, et sted der ingen kjenner henne eller Ane, der ingen hvisker bak ryggen hennes.

Hun ser for seg at hun setter seg på toget eller flyet, at Oslo forsvinner bak henne, og at fremtiden og freden ligger foran. Men foreløpig er det bare dagdrøm. For hun må leve her og nå i dagene hvor vennskap hun trodde var urokkelig, har smuldret bort på et øyeblikk.

En kveld sitter Signe og Øystein med hver sin tekopp på kjøkkenet, mens vintermørket senker seg utenfor og snøfnuggene virvler i lyset av gatelyktene. De nyter roen, inntil Øystein bryter stillheten.

Jeg har tenkt litt Kanskje vi burde flytte? Ikke langt, men til et annet strøk av byen. Bare få en ny start, frisk luft under vingene.

Signe ser opp, overrasket. Forslaget rører ved noe uventet i henne et anstrøk av nervøs håpfullhet.

Tror du det hjelper? spør hun forsiktig. Hjertet slår litt fortere, tankene løper.

Det er jeg sikker på, svarer Øystein mildt bestemt. Her er det for mye som minner deg om det gamle. For mange mennesker som tror mer på sladder enn på deg. Hvis vi drar, får du puste fritt, tenke over hvordan du har lyst til å leve videre.

Signe ser ned i tekoppen, tenker på alt hun må forlate: leiligheten de har bygget opp sammen, de få vennene som ikke har vendt henne ryggen, rutiner og kjente gater. Men samtidig ser hun for seg livet i en ny bydel: morgener uten angst for rykter, ro, nye muligheter og ingen vonde minner.

Til slutt svarer hun, med lav, men målbevisst stemme: La oss prøve.

Øystein smiler, dempet lettet over beslutningen hennes. Vi finner noe med mye lys og grønne omgivelser. Det er viktig med litt natur i nærheten.

Signe nikker, og et svakt håp tennes igjen ikke som flukt, men som en pause for å hente krefter.

De kaster seg over boligannonser og utforsker ulike bydeler i Oslo. Noen leiligheter virker fine på bilder, men er tunge og mørke i virkeligheten. Andre steder føles upersonlige eller ligger nær trafikk. De tar det rolig viktig å finne et sted hvor de kan senke skuldrene og starte på nytt.

I pausen fra visninger tenker Signe mye på Ane. Hun kjenner fortsatt på såret, men innser også at vennskapet aldri var så sterkt som hun hadde trodd. Hun ser for seg valgene de har tatt sammen, og lurer på når det begynte å gå galt.

En dag for å distrahere seg, blar Signe gjennom gamle fotoalbum. Hun oppdager et bilde av henne og Ane på stranden, leende og lykkelige, med vind i håret og fremtiden foran seg. Nå virker det fjernt, nesten uvirkelig. Signe bevarer bildet, men legger det bakerst noen veier går ingen steder.

En måned senere finner de et sted som føles riktig: lys stue, rolige omgivelser og en nydelig felles bakhage. Utleier, en hyggelig eldre kvinne, påpeker at gode og hensynsfulle leietakere er viktig og Signe kjenner at det gir trygghet.

Flyttingen tar flere dager, men de tar det i små porsjoner. Øystein tar seg av det praktiske og papirene, mens Signe finner ut av hvor alt skal.

Etter hvert merker hun at tankene på Ane slipper taket, og det er en slags frihet i det. Hun rydder sakte i de gamle minnene, men lar de vonde få ligge i fred.

Før hun forlater den gamle leiligheten for godt, gjør hun likevel noe hun har fundert på lenge. Hun tar kontakt med Martin. De avtaler et møte på en usynlig kafé i byen. Signe kommer først, bestiller te og venter. Martin er nervøs da han kommer inn.

Heisann, sier han reservert og setter seg. Må si jeg er overrasket over at du ville snakke.

Signe ser ham rett i øynene. Hun har tenkt nøye gjennom dette.

Jeg vet at du og Ane skal skilles. Hun kommer til å legge alt skyld på deg men det er ikke bare din feil. Jeg vet om det som skjedde på jobbreisen til Bergen

Martin stivner og ser forbauset ut.

Hva vil du?

Bare at alt skal være rettferdig i retten. At ingen later som de er uskyldige når de ikke er det. Her, sier Signe lavt og skyver en konvolutt over bordet. Noen bilder og meldinger. Ikke verdens største sak, men du har i hvert fall en sjanse til å fortelle din side.

Martin kikker så vidt i konvolutten. Takk, det hadde jeg virkelig ikke ventet fra deg.

Jeg også ble lei av alle vridde historier og halv sannheter, svarer hun. Nå får det være nok.

Hun reiser seg, sier farvel, og forsvinner ut i den kjølige byen, usikker men lettet. Dette handlet nok mest om å få legge fortiden bak seg, innser hun, mens hun står og venter på trikken hjem.

Etter dette tar Signe det siste steget. Hun sletter nummeret til Ane, blokkerer henne på sosiale medier, og kjenner på en blanding av lettelse og ettertanke. Hun og Øystein gjør det koselig i den nye leiligheten sammen. De henger opp nye bilder, lager mat, og småprater med de nye naboene de møter på gata.

Signe finner fjernarbeid hun trives med. Dagene har nå en ny rytme, med ro og plass til seg selv. Etter hvert våger hun seg på malekurs på kveldstid, prøver akvareller og finner glede i å uttrykke følelser på helt nye måter.

En kveld kommer det en melding fra en gammel kollega og bekjent, Mari. Signe blir litt overrasket, de har ikke hatt kontakt siden alt rullet opp. Mari skriver:

Tenkte du ville vite: Ane prøvde å dra maksimalt ut av skilsmissen. Men hun tapte. Martin hadde bevis, og dommeren gjennomskuet henne. Nå har hun mistet både leilighet og bil, og mange folk snakker ikke lenger til henne etterpå

Det slår Signe at hun ikke føler noen skadefryd. Bare en slags nøktern lettelse sannheten kom frem, og det får være nok.

Øystein kommer inn, legger hendene rundt skuldrene hennes og ser på henne med varme.

Går det bra? Hva tenker du på?

At jeg ikke angrer. Ikke på at vi flyttet, og ikke på at jeg ga Martin muligheten til å forsvare seg. Det er det eneste riktige.

Du har gjort ditt beste, Signe, sier han blidt. Nå lever vi videre.

De spiser ferske rundstykker og drikker te mens snøen daler forsiktig over byen.

Når kvelden kommer, pakker Signe seg inn i den tykke parkasen og tar en tur ut. Hun nyter roen i den nye bydelen, ser små barn leke i snøen, og tenker på hvor annerledes livet er blitt. Det er ingen sladder, ingen stygge blikk, ingen grunn til å beskytte seg mot verdens urettferdighet. Hun har fått puste endelig.

Neste dag ringer hun Mari, takker for at hun sa ifra Det var godt å høre, sier hun. Nå kan jeg virkelig legge dette bak meg. Mari ler, lett, Du fortjener å gå videre, svarer hun bare.

Når Øystein kommer hjem, gir Signe ham en lang klem.

Jeg tror faktisk alt har falt på plass nå, sier hun. Endelig.

Det er godt å høre, svarer han, og det er ekte varme i stemmen.

Utenfor glitrer snøen, og de nye veggene føles mer og mer som hjemme. Det gamle livet er over, og det nye med mer ro, mer respekt, og mer kjærlighet får alt det som virkelig betyr noe.

Rate article
Intigue Life
Vrakrester av et vennskap